27 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam ” vt 27 Künunusani 1930 | Tahkikat bitti Suat. Tahsin B. in evrakı sulh mahkemesine verildi Herman Spiser tütün şirketin- den 1000 lira aldığı iddia edilen Hareket gazetesi sahiplerinden Suat Tahsin B. hakkındaki tah- kikat ikmal edilmiş ve evrakı tahkikiye ile birlikte Beşi sulh mahkemesine gönderilmiştir. Suat Tahsin B. ikametgâh sene- dine rapten serbest bırakılmnıştır. Hareket gazetesi sahiplerinden Fahti Kemal bey; hadiseyi şu süretle izah etmektedii | “Biz memleket aleyhindeki ha- W ! | reketleri ve neşriyatı takip ederiz. Bir gün Türk tütünleri mecmu- asında bir yazıya tesadüf ettik. Bu yazıda “Çekuslovakyaya her sene 3 milyonluk tütün satıldığı fakat bu sene sahte bir menşe şahadetnamesi gösterilerek türk tütünü diye Bulgar ve Yunan tütünü — verildiği, zikredilmiştir. Tabüi türk sermayesine bir darbe olan bu hadiseyi gazetemize aynen naklederek hükümetin nazarıdıkka- tini celbettik. Türk tütünleri mec- muasında zikrettiğim hadiseye dair Vesaik intişar etti, bu vesikalara | dair, sabah gazetelerinden bazı- larında da yazi intişar etti Buaralık “Milliyet, gazetesinde “3 tütün simsarı , imzasile Bizim neşriyatımızı - cerhetmek - istiyen bir yazıyada cevap verdik. 'Tam bu neşriyat günlerinde Suat Tahsinle benim — Beylerbe- yinde kendi. muhitimizden tanı- dığımız, ayni zamanda sile dostu olan Hikmet bey; bize muttasıl Haraketi yevmi” olarak çıkarmak için ortaklık ve para- teklif edi- yordu. Bu bahis üzerindeki bütün mükâlematı Suat Tahsinle- te yapan Hikmet bey; kendisinin memur olduğu Herman Şpirerin tütün deposunda ki odasına da- etti. Haraketin - hissedarlı için verdiği 1000 Hraya mukabil Suat Tahsin makbuz yazarken Hikmet bey; arkadaşını öperek : “Senede ne İüzüm var , ben geni — yeni — tanımıyorum yer , parayı gülerek ” Suat Tahsinin cebine koyuyor ve böyle bir emri vakile tuzak ikmâl edi- liyor. Biz cumhuriyet kanunlarına açık almımızla hesap verirken bizi lekelemek istiyenlerden de hesap istiyeceğiz. Kraliçeler (Baş tarafı birinci sahifede ) manya, Holanda kraliçeleri de intihap edilmiştir. Avusturya kraliçesi matmazel İngeberg Gri- enberger 18 yaşında sarışın ve çok güzeldir. Avrupa ve dünya güzeli olarak intihap edileceği | fahmin ediliyor. Alman güzeli matmazel Darit Nittikovski de 18 — yaşındadır. Siyah saçlı, mavi gözlü , çok gü- zeldir. Boyu orta olmakla beraber vücudu çok mütenasiptir. Romanya güzeli 19 yaşında malmazel Zoika — Dona ismı'uvw de esmer bir hukuk talebesidi Holanda / güzellik kraliçesi de 20 yaşında —matmazel / Wisters | isminde bir kızdır. | Mübeccel hanım yaşını büyülttü. 1930 güzellik kraliçesi Mübeccel Namık hanım dün İstanbul be- şinci hukuk mahkemesinde yaşını tashih settirmiş ve 16dan 18 e çıkarmıştır. Mübarek Ramazan Önümüzdeki cuma günü rama- | Ilalya ne istiyor? Romanın tahdidi teslihatta noktai nazarı Roma 25(Hususi)>- Roma mat- buatı Londra - konferansinda ha- riciye nazırı M. Grandi tarafından izah edilen İtalyanın noktai naza- Tımı şu noktalarda telhis ediyor: 1 — İtalyanın vaziyeti hususi- yesi kendisini her memleketten ziyade diğer memleketlere muf- tekir bulundurüyor. 2 — Müsavat esası dair teslihatın tahdidi. 3 — Müsavat esası dairesinde teslihatın azami hadde tenzili. Londra, 25 (A.A.) — Fransa ve İtalya murahhas heyetlerinin bilhassa içtirak etmiş oldukları son mükâlemeler İtalya metinin en kuvvetli ben tin malik bulunduğu daniz kuv- vetlerine müsavi bahri kuvvetler bulundurmak - hususundaki talebi etrafında cereyan ettiği haber alınmıştır. - Salâhiyettar — mahafil müzakerelerin tamamile dostane ve tabii şerait dahilinde cerayan etmekte olduğunu beyan etmek- tedir. Arnavutlukta sukün | Tiran, 24 (Hususi) — Arnavut- | luğun şimalinde isyan çıktığına dair daima aynı menbadan çıka- rılan haberler aslu esastan âridir. Batan Alman vapuru Berlin 24 (Hususi) — Arjantin sularında kayaya oturarak batan vapurun — bütün — yolcuları ve mürettebatı kurtarılmıştır. Yalmız kaptan ortada yoktur. Kaptanın vapurla birlikte batmayı tercih iği anlaşılıyor. Kaza yerli klar guzlarının dikkatsizliğinden ileri gelmiştir. Yunan başvekilinin yeni heyanatı Atina, 25 (Hususi) — Venizelas: ten geçerken Yunanistanın sulh ve müsalemetin ini bu gayeye | çalışmaktan — fariğ aıd..gıî.y" bütün komşularile mul sakları aktetmek istediğini beyan etmiştir. Venizelos bugün Atinaya avdet ediyor. Pazartesi günü mebusanda beyanatta bulumacak- tır. Havzada ticaret odası intihabatı Havza, 25 (Hususi) — Ticaret odası intihabı dün yapıldı. Kasa- banın bütün ticaret, #anat erbabı fabrikalar, nakliye komisyoncu- ları reylerini müttefikan — fırka mamzetlerine — verdiler. — İntihabi müteakib iptihab komiseri ve ada baş kâtibi Fuat B. bir hitabe irat etmiş. Cumhuriyet idaresinin iktisadıyat sahasında vatadaşları mesut bir neticeye isal etmekte olduğundan, tasarruf ihtiyacından bahsetmiştir. Belediye intihabatı Mardin 25 (Hususi) — Bele- diye intihabatı başlamıştır. Nam- zetler ilân edil Mardinde sulh mahkemeleri Mardin 25 (Hususi) — Vilâye- timizin gerecus ve Koçhisar Kaza- sinde P: cihanda larında birer sulh —mahkemesi teşkili takarrür etmiş ve adliye vekâletinden — tebliğ edilmiştir. Mahikeme kadroları gelmi; hakim, bir zabit ki mubaşirden ibaretti Fransız kabinesi | Hudutta hadlSE Sosyalistler kabineye girecekler mi? Paris, 25 (ALA) — Milli sosya- list kongresinin hükümete iştirak meselesi " hakkında bir karar vermek üzre içtimaa davet edilen fevkalâde celsesi açılmıştır. M. Ramadier mevzuu bahis olan me: lenin bir prensip değil fakat, bi tabiye meselesi olduğunu ve fırkanın vahdeti hususunun — müzakereye takririn müzakereye başlanmadan evvel reye konulmasını teklif et- M. Paul Boncour fırkanın vere- ceği karara şimdiden razı olaca- ğamı söylemiş fakat, komünistlerle bir anlaşma teminini isteyenler ile milli müdafaanın lüzumunu edenlerle beraber - olmiyacağını ive etmiştir. M. Renaudel fırka / vahdetinin muhafazasına taraftar olduğunu, maamafih üçüncü enternasyonalin nkâr siyasetine alet olmağı kat'iyen kabul edemiyeceğini beyan ct- miştir. Paris 25 (A. A.) — Sosyalist kongresinin ögleden sonra akdet- tiği celsede M. Compere Morel sosyalistlerin hükümete iştirakine asla muarız — olmadığını fakat, zamanın buna müsait bulunmadı mütalâasında olduğunu söylemiştir. Hindistanda kanlı arbedeler Allahabat, 25 — (A.A.) — Go- rakhpur — mıntakasında — yapılan tihabat etrafında” müslimanlar ile mecusiler arasında çıkan bir arbede neticesi olarak 3 müsliman telef olmuş, 29 kişi de yaralan- mıştır. Japoaya - İngiltere muhaberatı Tokyo 25 (ALA) — ile İngiltere arasında doğrudan doğruya telsizle muhabere icrasına arın başlanacaktır. 3 yangın Bir kömürcü dükkâmı kasten yakılıyordu 1— Üşküdarda Paşa limanında un değirmeni amelesine ait ba- rakalarda yangın çıkmış, * söndü- rülmüştür. 2 — Göksuda Kandilli cadde- sinde fırmcı Osman — efendini soba kurumları tutuşmuş, sön rülmüştür. 3 — Dolapderede Bostan so- kağında kömürcü Şabamın dü kânını yakmak arasına çıra konürken görülmüş- tür. Halil isminde birinden şüphe | edilmektedir. Paliste tıyıulır Ayasofya Polis merkez memuru Sadık bey, dördüncü şube pasa- port ve yoleu merkez. memurlü- guna, Emiönü polis ser komiseri komiser polis müdüriyeti Kısmı idari mer- ser İzmir İhsan bey kez memurluğuna, Polis mü riyeti 2 inci şube başmemurların- | dan Zeki bey Manisa merkez | memurluğuna, Manisa polis merkez şube 2 inci kısım başmemurlu- | ğuna, telefon memuru Osman bey İ şube taharri muavinliğine ingiliz lirası İngiliz lrası bu sabah 1029 buçukta açılmıştıı mevzu olmuyacağını beyan eden bir | | | memaru Haşim Enveri bey 2 inci | | Malingre, M. Pomaret, | larr söylemiştir: Sırp - Bulgar hududunda bir cinayet Belgrat 25 ( Hususi) — Sofyada hudut - hadiselerine mani olmak için Sırp-Bulgar hududunda bitaraf bir mıntaka tespiti için iki taraf murahhasları — arasında — müza- kere — cereyan ettiği — esnada hudutta yeni bir hadise - olmuş, hududu geçmek istiyen bir Bulgar Sırplar tarafından öldürülmüştür. İki tayyareci Karaşide Karaşi 28 (A. A.)— Tayyareci Giriyer ile Weiss Karaşide yere inmişlerdir. Bunların seyahatlarının son merhalesi çok fena hava şeraiti dahilinde cereyan etmiştir. Viyanada iskontö faizi Viyana 2S(A.A)— Mi iskonto faizini yüzde yediye endir- miştir. Fransız mebusanında Paris 25 ( A.A ) — Meb'usan meclisi maliye encümeni âzalığına M. Chassaigme, M. Brunet, M. Viclette, M. Dumesnil ve M. Va- renne'i M. Gignoux, M. M. Bena- ehumann intihap edik anka yerine zet ve M. mişlerdir. Hariciye — encümeni — âzalığına; M. Montigny'nin yerine M. Herriot, M. Lautir'nin yerine M. Georges Bonnet intihap olunmuşlardır. M. Tardieu Londra, 25 (A.A) — Vakayi ve şerait müsaade ettiği takdirde M. Tardicu gelecek Cumartesi günü parise gitmek üzre Londra- dan hareket edecektir. M. Tardicu | ste kalacaktır| bir hafta kadar Por Yırtık paralar 'tebdiline bu- günlerde başlanacaktır. Paraların tebdili Osmanlı ve Ziraat banka- larında yapılacaktır. Şehrimizde bulunan muamelâtı Yırlık- paraların nakdiye müdürü Sırrı B. bu işle meşgul olmaktadır. Sırrı B. şun- — Yırtık paraların - tepdiline bir kaç kadar başlanacak- bır. Bu müddet azami 10 gün kadar sürebilir. Yırtık paraların o kadar fazla olmadığı anlaşılıyor. Bunlar belki bir kaç bin lira kadar bir şey tutar. Baro inzibat meclisinin kararı Yüzbin liraya yakın varidatının kazanç vergisini verirken sakla- avukat hakkında son kararımı vermi Abdurrahman Münip B. Baro inzıbat meclisi Baro - inzıbat mex tekrar tetkik etmiş ilk kararını tavzih eder mahiyette bir karar yermiştir . —İazıbat meclisi bir cürüm varsa ceza tayinine selâhi- yettar olmadığım kararında bildir. Tayyare şehitleri ihtifali yarın Tayyare cemiyeti İstanbul şu- besinden: Yarın saat 11 de Fatih tayyare abidesi civarında büyük bir ihtifal yapılacaktır. Istanbulda — bulunan mebus beyler bu ihtifale daveti dir. Davetliler jaket atay ve silin- dir şapka giyeceklere Fesih yok! Mısırla ticaret mukavele- nin müddeti bitti Dün bir refikimiz Mısırla ara- mızdaki ticari itilâfnamenin fesh- edildiğini yazmıştı. Halbuki Mı aramızdaki — muvakkat — “ticaret itilafnamesi feshedilmemiş, ayın 18inde müddeti bitmiştir. Mamafih | mukavele devam etmektedir. Hava bugün açık Yeşilköy rasat merkezinden ve- len malümata göre bugün hava ekseriyetle açık olacaktır. Rüzgâr cenuptan — hafif olarak esecektir. Sıcaklık - dünkü gibi — olacaktır. Dün en fazla sıcaklık 8 gece olmuştur. Bu sabah saat dakuzda hara- ret 7 dereceydi. Ankara rasat merkezi Adalar denizi mıntaka- nakıs 3 derece | sında yağmur yağacağı bildirili- yor. Diğer mıntakalarda hava açık olacaktır. 1 haftada 142 vaka Tıramvay ve otomobil kazaları artmağa başlamıştır Son bir hafta zarfında şehri- mizde 142 zabıta vakası olmuştur. Bunlar meyanında yalnız 90 sirkat vardır. Hırsızların 75 tanesi- tu- tulmuş, 10 yankesicilik vakasının faili meçhul kalmıştır. 90 vaka meyanında büyük bir hırsızlık hadisesi yoktur. Aynı hafta zar- fında 18 cerh, 12 yangın, 2 cinayet, 3 intihar vakası olmuştur. Bunlardan mâda Otamobil ve tıramyay - tarafından — yaralanmış 16 kişi vardır. dikleri hastahanelerde ölmişlerdir. Son ay zarfında tramvay ve otomobil facraları tezayut etmek- tedir. Hırsızlıki vakaları 24 saat znrfında 4 sırkat vakası oldu 1 — Mütekail Mehmet " Nuri bey; dün - Balıkpazarından geçer- ken meçhul bir - yankeseciye saatını çaldırmıştır. 2 — Meçhul bir taver adi bir saatı Kantarcılarda Mesut efendi- ye 14 İiraya satınıştır. 3 — Kasımpaşalı Şerife Balcı- dar magazasından bir atkı Çalar- ken yakalanmıştır. 4 — Bebekte beyin köşkünde esbalr sadrıazam Tefik paşanın — daire- sine hırsız girmiş ve bam eşya çalarak kaçmıştır. Eczacı“ Hasan oturan Taşla yaralamış Dün Kuşdilinde aile lokantasın- da çalışan Mustafa ile amele Mah- mut arasında bir motosiklet mes- elesinden kavğa çıkmış, Mahmut bir taşla Mustafayı gözünden ya- ralamıştır. Kadın birliği ııyıletı Bugün saat 16 da Türk kadın birliği tarafından Türkuazda ve- rilecek olan Çay ziyafetinde da- vetlilere bir çok sürpirizler hazır- lanmıştır. Yerli kumaşlardan ya- pılan muütena- tüvaletler güzellik musabakasında üçüncülüğü kaza- nan Nüshet hanım :tarafından giyilerek teşhir edilecel