27 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

27 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

İKİNCİ istanbulu na BİZANSIN SON GÜNLERİİ| KISIM sıl fethettik? Yazan: iskender Fahreddin Bizans İmperatoru, müdafaa ordusu kuman- danlığına Cinevizli (Jan Justinyani)yi tayin etmişti. Bu adam muz. Limni adası Türk karargâhında dehşetli hazırlıklar vardı. Sultan Mehmet, sur dahilinde Bizanslıların tamiratla Sultan Mehmet, Cinev iki yüzlü siyaset takip etmelerine nihayet vermek- istemişti. Cinevizliler - Bizanslılara — gi girli erzak ve cephane - veriyor- lardı. Onların bu yardımına mey- dan vermemek için derhal Galata, ve Beyoğlu civanma Zağmus pa- şayı gönderdi. Beyoğlu — sırtlarından hisarına kadar olan Yeniçeri muhafızlarından mürek- kep bir çok karakollar yapılmıştı. Zağnus paşa bu havalide şid- detli tetbir ittikaz — etmişti. Mu- hasaranın - üçüncü — günü Kro- “viyon a uzanan zincir etrafındaki kayıklar vasıtasıla kaçakçılık ya- pan beş Cineviz li, Beyoğlunda liler Rumeli- mesafede Zağnus paşanın eline geçerek, derhal idam edilmişti. Bu ufak hadise Cinevizlileri çok çabuk yola getirdi, az zaman Zarfında, eski — kaçakçılığın - önü alınmıştı. Bizanslılar Akropolis zencirini mubafaza etmek- için, zincir bo- | yuma kırıktan fazla ufak gemiler dizmişlerdi. Bu zincir — rumların (pek ziyade işlerine — yaramıştı. Bizanslıların donanması yok değil hattâ muhtelif milletlerden para ile gemiler de tutulmuştu. Fakat, donanmaları Türk donanmasına faik değildi. Ekserisinin tekneleri | eski ve mukavemetsiz bir takım | çürük gemilerden ibaretti. Bizans- hlar gemilerinden ziyade surlarına güveniyorlardı. Surların (Romanos portas) cil tinde ehemmiyetli tar t vardı. Bu tamirata bilhassa imperator Kostantin nezaret ediyordu. Bir akşam tamirat esnasında | imperator, yanında bulunan Lukas Notarasla konuşuyordu: — Buradaki tamiratın " gayet mahrem tutulmasını arzu ediyo- 'affer olursa kendisine verilecekti ! meşgul olduklarını biliyordu.. Emin — olunuz, haşmetmaap! Bu iş için günde üç defa, bizzat buraya geliyorum. Çalışan amele- nin hiç biri hariçle temas ettiri- — Bu tedbirden çok memnun oldum. Ameleden biri, surların bu kısmında tamirat yapıldığını dışar- da söyliyecek olursa, bu haberin türklerin kulağına - gitmesi çok muhtemeldir. İmperator — tehlikeli — noktaları çok yakından görüyordu. Fakat bütün bu tedbirlerin hiç kiymeti yoktu. — Çünkü, Padişah, — Romanos — kapsısının Surların en zaif noktası olduğunu daha evelden haber almış ve karargâhını bile Romanos portas önüne kurmuştu. Türkler bu ha- valiye — bataryalarıı — muntazam surette yerleştirmişlerdi. Örben in yaptığı büyük top ta bu meyanda idi. İmperator Kostantin uzaktan Türklerin — faaliyetini - gördükçe fevkalâde —müteessir oluyor, her işi kendi görmek istiyordu. Kim- seye emniyeti yoktu. müdafaa ordusu kumandanlığına Cinevizli Jan Jüstinyani yi tayin etmişti. Jüstinyani - Bizansı / türklerden kurtardığı ve muüzafler olduğu takdirde kendisine ( Limni ) ada- sını verecekti. Askeri işlerde yal- niz Jüstinyani ye - itimat eden imperator siyasi meselelerde de Lukas Notarasla müdavelei efkâr ediyordu. Sultan Mehmet in Prenses İrini vasıtasile Bizanstan çok mühim haberler aldığından ve Klio nun Edirnede Türk - sarayına — iltica dene kimsenin — malümatı (Mabadi. var) Yeni resimli tefrikamız: Cingöz sinema yıldızı!. y (4 Ç Ve Cingöz, rüiyalarında, hep Yarından itibaren “Çocuk dünya: #Cingöz,,ün bu hikâyesini- bilha: arkadaşlarına tavsiye ederiz. sinomacılarla iğraşındı. lesinde okuyunuz !. ŞA ea eee Türkler Bizansı muhasara edince, Sinema artistliğine imrenen Mgiliz donanması | Atlantik filosu Akdenizde manevra yapacak İngilterenin son zamanlarda kuvvei bahriyesinin merkezi sik- letini Akdenizden Atlantik deni- zine nakletli; Bundan malumdur dolayı Akdeniz İngiliz donanmasına mensup (Kuin Elizabet) ve emsali super drednotlar Atlantik donan: masına verilmişti. 19 Kânun tarihile Cebelüttarikten bildirildi- ğine nazaran — İngiliz Anlantik donanmasının kısmı azami ilkba- harda Akdenizde dolaşmak ve manevrelar yapmak için mezkür limana gelmiştir. Şimdiden buraya gelen kuvvet- ler dört saffı harp gemisi, beş kruvazor, bir tavyare gemisi, bir | tahtelbahir filotillası ve bir depo gemisidir. Atlantik — donanmasının — saffı harp kruvazorlar filosu — şimdi Madeyrada olup 27 kânunusanide Akdenize girecektir. Atlantik donanması baş kuman- danı Vis amiral Çatfild Nelsun Cebeluttarıkta bulunuyor. idalarında — İngiltere devleti bahri kuvvetlerinin buyük kısmi Akdenizde toplanmış: ola- caktır İspanyada.. -Ceneral De Rivera diktatorluktan vaz geçiyor Madridden bildiril diktatoru De fırkası olan - Vatanperverler — birliğinde gelecek belediye ve eyalet mec- leri intihabatmdan evel icra fök: İspanya olunacak tensikata ait talimat neşrolunmuştur. Şimdiye —kadar — Bu - fırkanın liderleri De Rivera tarafından tayin olunuyordu. Şimdi fırkanın azaları liderlerini — intihapta ser- best - birakılmıştır. - Bu maksatla fırka azası arasında tahrir mua- melesi icra edilmişti, Yeni talimat mucibince erkek ve kadın 23 yaşından yukarı her- kese eylalet meclislerinde reis ve aza olabilecektir. Birliğin siyasi bir guruptan bilfill siyasi fırkaya tahvilini temin edecek intihabat hafi bat ve aylarında icra edilecektir. y üzere mart De Rivera tarafından neştolu- nan beyannamede en iyi dikta- torlüğün — bile — nihayet bulması zaruri olduğu ve İspanyanın şimdi 1876 kanunu - esasisine — kısmen yahut kâmilen avdet edebilecek kuvvet ve istidadı haiz olduğu beyan olunmuştur. Kol kadar cıgara Sine adasında yaman tiryaki bir kabile bulundu Gine adasında yeni bir ırk keşfolunmuştur. Buraya tetkikata giden Avrupalı alim yekdigerile dajma harpte olan bu irka men- sap kabaili / barıştırmıştır. Sulhü muhadenet alameti olmak üzere kabileler arasında köpek dişi dizileri taati olunmuştur. Bu dizi- ler gerdanlık olarak kullamlıyor Yeni keşfolunan musura mensup ahalinin şeker kamışı ve tütün yetiştirdikleri anlaşılmıştır. Bu kabail son derecede tütün tiryakisi imiş. İçtikleri cıgaralar 'tam bir insan kolu cesametinde- dir. Bu kadar büyük cıgarayı ağza almak kabil olmadığından cıgararnım dip tarafında açılan bir deliğe geçirilen bambo kamışile tütün çekiliyor. Küçük salonun açık — pencere- sinden içeriye, bahçenin yağmur- lardı. Erkeğin bu aniyalnız ve bek- dan sonraki serin ve güzel kokusu | lenilmedik ziyaretine ne mana geliyordu. Suat — Hanım, bir an, | vermeli idi? kitabını dizleri üstüne koydu; ve | — Suat, hizmetçiye: zevk ile nefes almak için başını Buyursun. — Buraya — alınl arkaya attı. - dedi. Bütün zevkleri böyle sakin ve —— Kapı eşiğinde , siyah saçlı , faziletkârdı. On senedenberi, du- | uzun boylu ve 'şik bir. delikanlı du. Bu müddet zarfında kendine | belirdi ait bulunan şık sayfiyede oturu- | — Evsahibesi: yordu. Ailenin ihtiyar doktoru, | saf havalı bir yerde yaz kışk otur-| — Sefa gediniz, efendim! -diye söze başladı. Fakat, başlamasile susması bir oldu. Zira, misafirinin — yüzünde, müthiş bir heyecan ifadesi var: manın iki küçük kızı için pek şayanı arzu- olacağını söylemişti. | Suat H., bu nasihati tutuyordu. >Mleaklen çöeke sağn lli d Aşk ise, hayatında hiç mevki tutamamıştı. Hattâ, dul kalmadan Erkek, ansızın donük bir sesle soruverdi; — Hidayeti görmediniz mi? evel bile... Kocası, ona, şefkat v * vaziladani : eee7 biçançeii *B EESE AYĞN DĞ O eaal A ilham etmemişü.. Esasen, kadın: | — Refet Âdil, kendini bir iskemle cağızın- hiç işvebazlığı, kırıtkanlığı | ÜZerine koyverdi. yoktu. Flirt, ona, nefret veriyordu. — Münasebeti şu ki, - bendem Şimdi, Suat, otuz iki yaşında | gitti.. Buraya geleceğimi hafif bir kadındı. Ciddi fakat tatlı ba-| bir — ihtimalle — zannediyordum... kışlı siyah gözlerinin parlaklığına | Evet bu sabah gil |rağmen, güzelliği azıcık inhitata |— Suat, mütereddit, sordu: uğramıştı — Nasıl gitti? | kızı, Meliha ile Sabiha— | — Nasılmı — gitti?.. Bittabi | (biri on, öbürü sekiz yaşında ) | haşka bir erkekle... Bir,,, âşıkla... © — dışarı çıkmazdan evel, gelip onu öptüler. Suat, tekrar kitabını eline aldı. Aradan bir zaman geçti. Sokak kapısı çaldı. Hizmetçi içeri gi — Refet Âdil Bey, Hanımefen- | Siyi görmek istiyor -dedi Suat H,, şaştı. Refet Âdil Bey, üç senedenbe- | ri, kanrsile beraber, senenin ancak Yazıhaneme telefon etti: “Gidiyo- le — yaşıyamam. Başka iyorum!,, İşte bu kadar. Ne bir söz fazla, ne bir söz eksik. |Pek modern, değilmi? Eve, deli gibi koştum. Birdenbire, her nedense, aklıma, Hidayet'in buraya uğra- miş olması ihtimali geldi. Neden? Bilmem! Fakat, insan, benim gibi bir inkisar halinde iken, her ufak mit aşığının — peşinde — koşar... —— Demek ki Hidayet gelmedi?. Bittabi, | iki ayında komşu / sayfiyede otu- gelmiyecek!... Madem beni ter- yurdu. Bu genç aile ile Suat Ma- | ketli, burada ne işi olabilirdi? |mmefendinin — ailesi — arasında, | Bunu bir an düşünmek bile ap- | münasebet teessüs etmişti. Dul | tallıl kadın, mutat münzeviliğine ve | — Suat, birdenbire orlasına düşü- çekingenliğine rağmen Refet Âdil | verdiği bu aşk fax karşısında Beyin canlı, neşeli, pek modern | azıcık şarşırmış bir halde: karısile, ve birzat pek sevimli — — Şayanı hayret! Şayanı hay- olan Refet Âdil Beyle epi ahbap olmuştu. Her mevsim, bir az daha anlaşarak, dostlük huduna bir parça daha yaklaşıyorlardı. Fakat, şimdi, mevsim deği Karı koca, sayfiyede — oturuyor- | Kayseri Tle Şarkışla aras şimendifer işlemiye baş ledi. Âdil Refet: — Hiç de şayanı hayret değil! -diye haykırdı. - Bütün kabahat — Sonu Yarın — Nükili: (Hatice Süreyya) bende.. liyor Devet Demiryolları ve Limanları umum müdürlüğünden: Kayseri - Sivas hattının Kayseri - Şarkışla arasındaki 130 kilomet- roluk bir kısmı 1 Şubat 1930 tarihinden it ibaren yolcu ve eşya müna- kalâtına açılacaktır. Bu kısım üzerinde şimdilik Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba günleri olmak üzere haftada üç muhtelit tren işliyecektir. Kayseriden : hareket 7,30 | Şarkışlaya : müvasalat — 13;00 | Şarkışladan : hreket 14,00 Kayseriye : muvasalat — 19,30, Fazlâ izahat için istasyonlara müracaat edilmesi lüzumu ilân olunur. İstanbul Posta ve Telgraf baş mü- dürlüğünden: Muhtelif ebadda 1182 adet Telgraf direği münaksai aleniye suretile münakasaya vazedilmiştir. Münakasa 5/2/930 tarihinde saat on beşte yapılacaktır. Talipler teklifmamelerile yüzde yedi buçuk nispetindeki teminatı baş müdüriyette müteşekkil komisyona tevdi etmeleri ve şartnameyi görmek isteyenlerin her gün baş müdüriyet kalemine müracaat edebilecekleri ilân olunur. Yüksek orman mektebi rektörlüğünden: erzak ve saire münakasası Mektebimizin dört âylık erzak ve levazımı sairesi kapalı zarf usulile münakasaya konmuştuş. Taliplerin şartzamelerii görmek Gçem her gün münakasaya iştirak için de yevmi ihale olan 29/1/930 Çarşanba günü saat 14 te Defterdarlık binasında müessesatı ziraiye mübayyat komisyonuna gelmeleri, eee etamaeam ea laemen n aü SAT RĞEDTTN NTT — —— Mi aö ae