29 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Portakal ve Mandalina Reçel likâör ve şekerleme- leri nasıl yapılır? Bu meyvaların ikisi de bu sene mebzul ve binnisbe ucuz. Bu lezzetli faydalı yemişlerden bol yemekle beraber reçel / ve | lerini de yapmalı. Likörle beraber yenilecek şekerlemeler de yapalım da bâri tamam olsun. — Portakal reçeli iki türlü olur. 1: Meyvalar limon gibi ikiye bölünüp sıkılır, on küçük porta- kalın suyuna bir bardak su ve bir okka şeker ile bir de limon suyu hesap edilerek yapılan şer- bet kaynamağa başlayınca haş- lanmış ve gayet ince kıyılmış kabuklar ilâve edilerek — suyu koyulaşıp kabuklar şefaf oluncaya kadar kaynatılır. 2: Portakallar — kabukları ile beraber ince ince dilinir. Beher sekiz küçük portakala bir limon ilâve edilir. Ustünü örtecek kadar su doldurulur. (Sekiz portakala 'on iki bardak kâfidir ) iki gün birakılır. - Takıimile - kaynamağa ve kabuklar yumuşayınca indirilip ir gün daha birakılır. Tencere suyu ile beraber boşaltılıp beher sekiz portakala bir okka hesabile şekeri de katılır ve hep birden ateşe oturtularak -macun kıyamına gelinceye kadar harlı ateşte kaynatılır. 3— Portakal ve mandalinalı likör için ancak yenilen mey- vaların kabuğundan istifade edilir. Kabuklar ince ince doğranıp bir kavanoza konur, üstüne bir küçi şişe saf ispirto dökülür, on gün bırakılır, sonra bir kaç şişe kon- yak ilâve edilerek bir ay daha kalır. Süzülür ve şekeri katılır. Şekeri evvelâ çok kaynayıp eridikçe tadına bakarak - ilâve etmek daha iyidir. Şeker yerine portakal veya mandalina şurubu da kullanılabilir. Bir kavanoza bir sıra iğnelenmiş mandalina ve bir sıra toz şekeri istif ederek doldurmak ve üstüne alabildiği kadar konyak koyarak bir ay brakmak, konyak kullamıl- dıkça — yeniden ilâve etmek te vardır. 4— Portakal ve mandalina dilim- hurma, / üzüm, - incir V. S. i ile güzel şekerlemeler . En ziyade dikkat edi- lecek cihet kullanılacak meyvanın aslak olmamasıdır. İki kısım şeker. ve bir kısım suyu kaynatarak yapılacak koyu şuruba, heher yüz dirhem şeker için birer kahve kaşığı krem tartar ve glükoz ilâve etmeli. Şeker eridikten sonra hiç karış- tırmadan kaynatmalı. Su dolu bir bardağa biraz dö- külünce akıde gibi katılaşmak kıvamına gelince meyvaları birer birer bu şuruba batırıp hafif yağ- lanmış tabaklara dizerek kuruma- Za terketmeli Kutular içinde ve kuru bir yer- de uzun müddet muhafaza edile- bilir: Fazla kalan şuruba bi döğülmüş badem veya ceviz soğumadan bıçakla çizgiler çizerek sonrada kırmak suretile da bir tabak şekerleme daha yapılır. | işlemesile ve bir kaç düğme ile Bluzlar tekrar rağbette.. Son model bluzlar yelek veya caket tarzındadır pek ağırları vardır Son moda bir kaç bluz Bu sene çok giyilen dizlere | kanmağa - salih ipeklilerden ve kadar jaketli kostümler bluza | erkek gömleği için kullanılan ku- son seneler zarfında kaybettiği | maşlardan yapılıyor. Akşam üstü itibarı iade etti. Sabahları ve ya | ve tuvalet bluzları için ise seten, iş başında giyilen az çok kapalı | kadife, dantel, hatta lâme bile yakalı bluzlar yalmız biraz jur | çok görülmüyor. Ağır bir blüzle bir çaydan çıkıp teklifsiz bir yemek ziyafe- tine gidildiği nadir değildir. Ka- zak şekli olan ve etekleri kalça üzerine sım sıkı / sarılan - blüzler dolğunca — vücutları biraz — incelt- meğe yarıyor. Blüzlerin içinden giyilen kı binezonların, eğer önden görüle- cekse temamen sade, yani düm- düz ipekliden yapılmış - olmaları şarttır. İşin içine dantel ve işleme girince hatıra çamaşır gelmemek mümkün değildir. Cidden zarif bir kadın ise yabancılara çama- şırmı göstermeğe razı olamaz. süsleniyor. Bunlar için — raglan kollar terviç ediliyor. Bu şeklin faydası kolların hareket ile blu- zum etek arasından fırlaması ve- ya gerilip koltuk altından yırtı-- ması gibi mahzurları izale etmiş- dir. En son model bluzlar yelek ve ya jaket tarzında yapılıyorlar. Hemen hepsinin göğsü çapras kavuşmakta, çoğu düğme yerine güzel bir toka, muhteşem bir grep veya kendi kumaşından bağlar vasıtasile iliklenmektedir. Sabah , bluzları ekseriyetle yı- Herkes kendi çehresine göre şapka seçmeli Her tarafta başlayan tenzilâtlı * satışlarda — bilhassa — şapkaların ucuzluğu göze çarpıyor. Yalnız kelepir bir şapka alıyorum diye sevinerek kendi tarzınıza yakışıp yakışmadığını nazarı itibara alma- mak hatadır. Şapka intihap eder- ken hatırda tutulacak - bir kaç kaide şunlardır: Ufak yüzlü iseniz bahtiyarsınız, çünkü bu sene modası bu tipe çok müsait küçük yüzlülere alnı açık birakan ve arkaya - doğru kaçan modeller en ziyade yakışır. Yalnız bu tarz yüzler alnından üste dönmüş enli kapak veya yandan sarkık kanatlardan sakın- malıdır.. Pek - yuvarlak ” yüzlere arkası uzün ve ense tarafı potlu veya plili şapkalar iyi gider. Geniş yüz ve hututa malik olan kadınlar ufacık şapkaları giyme- melidirler. Geniş kenarlı bir şap- ka, teşkil ettiği hâle sayesinde yüzü daha küçük göstermeğe yardım eder. Çok uzun boylulara yanları düşük — şapkalar - yakışır. Ufak tefeklerin ise düşmamı ko- caman şapkalardır. İnsanın böy- lece mantar veya abajura bem zediği çok vakidir. Ş ka- dınlar için kenarları yukarı kav- rılmış şapkalar en müsamaha- | mıyanların bere , tok ve emsali kârdır. | sıkı ve sade şapkaları daha genç- İri ve koyu kaş ve gözlü kim- | lere terketmesi şayanı tavsiyedir. selerin yüzünün kenarları geniş | — Sapka intihap ederken körkö- kadife şapka kadar hiç bir. gey | TüteL modaya tabi olmaktansa tadil etmez. Pek genç yüzlü ok muraccahtır. kendi tipine yaraşanı düşünmek | Mütalâa merakı boşan- imağa sebep olabilir mi? Bir çok zevceler: “Keşke kocamız kitap okusa da bizi rahat biraksa...,,diyorlar Bir kocanın kitap, gazete oku- mağa fazla meraklı olması, zev. cesinin boşanmak istemesine se. bep olabilir mi zarfında bu mesele Amerikada hararetli münakaşalara sebebiyet vermektedir. Böyle bir meselenin ortaya çıkmasına Klara Bospar isminde genç bir mühendisin zevcesi sebep olmuştur. Vaka şudür: çok sevdi Genç mühendis yü mua ve gazeleye abonedir. Her akşam evine gelir gelmez bunla- rin bir kısmını açar okur, gece yarısından sonraya kadar bütün vaktını okukumakla geçirir. Filipin zevcesi Klara bu hale tahammül etmiş, nihayet kocasının aslahi hal / etmediğini görerek talâk talep etmiştir. Filip karısını sevdiğinden, bu talepten çok müteessir olmuş ve dava günü mahkmede reise: — Karım şikâyetlerinde tama- men haklıdır. Üç senedir kendi- sile ne beraber hiç bir yere, ne şinemaya, ne tiyatroya, ne ah- baplarıma gidemedik. Fakat ne yapayım, okumak aşkı beni her seyden vazgeçiriyor. Karımdan ayrılmağa dünyada razı değilim. Onun hatırı için bir çok fedakârlıklar yapmağa hazırım. Gazete ve mecmualardan ellisinin abonesini terkedeceğim. Her akşam karıma üç saatımı hasredeceğim. O ne isterse onu yapacağım demiştir. Klara kocasının mahkeme huzu- rundaki bu sözleri üzerine talâk- tan vaz geçmeğe razı olmuştur. Fakat Filip vadında durmadığı takdirde tekrar mahkemeye müra- caat edecektir. Dava bu suretle tatlıya bağ- lanmakla berabor hadise etrafın- daki dedikodular bitmemiş, bil- âkis hararetlenmiştir. Bir çok imseler fazla mütalâanın boşan- mak için bir sebep olamıyacağını iddia ediyorlar. Hatta bu fikirde olan kadınlar da - vardır. Bunlar diyorlar ki: olması akşam etmez, Minırminı göstereceğiz. Bu olduğu günlerileei Zarfin üzerine kür. bir numaza karilerimize muhtelf ve kıymeti ikramiyeleri bilâbara şazetemizi Dağrü b Son günler * Küçük karilerimize lerimize Tstanbulun mühtoli? semil imler hergön gazeler İacak — ve otüz tanesi birden bir zarfin için derenin a) lademler arasınla kura ikramiyeler lân edeceğiz. Çocuklarımıza İstanbulu tanıtalım Akşam - Çocuk dünyası - Resim bilmecesi No: 9 Bu resim Istanbulun neresidir? — Filp Bospar kocalarımız eve geldikleri zaman: “ Bütün gün çalışıp ye- ruldum, bir az beni eğlendiri , diye hoş hikâyeler, dedikodular anlatınaklığınızı isterler. Bir kıs- mıda kâğıt oyunu meraklısıdır, zorla bizi oyun oynamağa sevke- derler. Keşke bizim - kocalarımız da akşamları kitap okusalar da izi rahat braksalarl... ., Bu beyanat bir çok kocaları » ortaya bir kas meselesi çıkarmış- Uır. Münakaşanın epice uzun sür anlaşılmaktadır. ino aik ohüz resim 'n kesilarek yazılaral verilecektir. Kazamlacık TBu resimleri kosip