29 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

29 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Akşam İKZİNCİ Istanbulu nasıl fethetti BİZANSIN SMÜNLERİ KISIM ? Yazan: iskender Fahreddin Türkler: «Hücum edelim, hücuml» diye bağrı- şıyorlardı. Halil paşı a, Padişahın çadırına girdi ve Sultan Mehmede yeniden lâğam kazılmamasını tavsiye etti... «.«Bugün yavaş' davransak, dnşııiaıı, yıkılan dehlizlerde fazla tele- imize zahip olur.. ara sıra şaşırtma hareketi yıpmalıyıı!»* fat veri Sultan Mehmet, Romanos por- tasa geldiği zaman ortalık yeni ağarmağa başlamıştı. Ordugâhtaki askerler galyan içinde, Padişahı görünce: Bi ltcum edelim, hücum.. iye bağrıştılar. Topçular ateş başındaydı. Sultan Mehmet hadisenin iç yü zünü anladı. Türkler tarafından kazılan lağamların surun tam al- tına tesadüf ettiği tahakkuk edince, tekrar lâğam kazılmağa başladı. Padişah ordugâhı baştan başa teftiş ederek, askerin maneviya- | 'tını çok kuvetli ve yerinde buldu. Bizanslıların, — o gece / yıkılan suru sabaha kadar tamir ettik- lerinin farkına varamamışlardı. Sultan Mehmet, çadırına avdet etti. Vej azam Halil paşa erken- den kalkmış, Padişahı görmek için çadırın önüne gelmişti. Halil paşa, yanan ve yıkılan ğamları yeniden ihya etmek için Iâekal — onbeş gün lâzım diyordu. , Sultan Mehmet, - Halil - paşayı ehdişeli görünce sordu: Ne düşüniyorsun? — Yeni yapılacak — lâğamlar için lüzumsuz. yere vakit geçire- cegiz, Padişahım! az vakit geçecek.. kat, sen de takdir edersin ki, kazacağımız lâğamlar bize Orbenin topu belki de ondan çok daha mühim muvaffakiyetler temin edecektir. Halil paşa endişelerinde çok samimi gi u. — Vaziyeti yalnız bize göre muhakeme etmeyiniz, şevketmaap! On beş gün burada beyhüde vakit geçirecegiz... Halbuki, bu zaman zarfında düşman kuvvet celbedecek. Padişah atındas inerek: —Düşmanın yeni kuvvet celbede- cegine dair bir duyğun mu var? | Diye sordu. Saray erkânından bazıları ça- dırın etrafında - Padişahı görmek için - sıra bekliyorlardı Sultan Mehmet, veziri azamın kolundan tutarak içeriye götürdü. — Bir şey duydunsa bana söyle, — dedi, vaziyeti — birlikte müzakere edelim. Kulagımla — işitmiş gibi, im ki, bir haftaya kadar Venedikliler Bizansın imdadına yetişeceklerdir.... Yeniden lâğam kazmağa — başlarsak, — düşmana zaman kazandırmış olacağız. — Doğru söyliyorsun, Halil! — Elimize geçen bu fırsatı kaçırmıyalım Padişahım! — O halde ne yapalım? — Hücum.. Daima hücum. — Pekâlü. Fakat, benim hatı- tıma bir şey geliyor, düşmanlar mukabil İâğam açmakta devam ederlerse.. Halil paşa gülerek cevap verdi: —Bundan ne çıkar, Padişahım?! onlar daima — bizim tuzağımıza düşmeğe mahkümdurlar... ' Kazacakları lağamlarla ancak bir tabyemizi harap ederler. Buna mukabil atacağımız bir. büyük gülle, surda, on misli büyüklüğade rahne açabilir. — Bugün hücum etmemiz doğ- ru mudür? — Yalnız bugün müdafaa vaziye- tinde kalmamızı muvafık bulurüm. — Niçin...? Askerin galâyanını görmiyor. musun? Bugün yavaş davranırsak, man, yıkılan dehlizlerde fazla telefat / verdiğimize “zahip Ara sıra düşmana şaşırtma hare- keti yapmazsak, Bizanslıların va- ziyetleri hakkında hati fi | edinemeyiz! Maliye vek. 28 Şubat 1930 tarihinde açılacı baka imtihanına ait duhul şerait Maliye müfettiş muavinli; 28 Şubat 1930 da açı 2 — Âli mekteplerin birinden 4— Namzetler ilân tarihinden dar doğrudan doğruya Maliye Vel namı 2— Tercümei hal hulâsası. lunduklara dair olarak mensup cak resmi vinesaik. A— Mektep şahadetname veye Lazım gelen şeraiti haiz — olanlar defada icra kılınacak mi müsabakada bir defa — iştirak ile şeraiti haiz oldukları taktirde bu Tahrirde muvaffak olmayanlar şi Müsabaka neticesinde kazananlar olunacaklardır. Müfettiş muavinliğine kabul t detle bir müfettiş refakatında imtihanına tabi tatulacaklar ve b malümat ve mümareselerinin tezyi Avrupaya izam edilecekler ve gör liğine tayin olunacaklardı hey'etir yirmisi bittenzil bakıyesini bir gür | 3 — Vergi tarhında takip « hesabiye —mevzu kanunlar masaril mürakabası şekilleri, 7 — Türkiyedeki mali teşkilât 8 — Hukuku idare hukuku 9 — Basit ve mürekkep faiz h 10 — tasar malümat. 11 — Tarihi iktisadi Coğrafyesı, 12 — Türkçe ve Fıransızca alınacaktır ) 3— Askerlik mükellefiyetini ifa ettiklerine vey tirler. Müsabakanın birinci tahriri tahrirde muvaffak olanların ikinci şifahi kısmı Ankarada olacaktır. ve bilâvasıta cibayet olunan vergiler sermaye ve irat ü vergiler ve bunlardan ber birinin faideleri ve mahzurları. 4 — Kanunu medeninin gayri menkul ahkâmı hakkıdda umumi malümat. 5 — Türkiyede bu gün cari olan ” bilumum vergi ve resimlerile tarh ve cibayet üsülleri. usulü tahsil ve tatl 6 — Muhasebei umumiye kanunun ahl talâalar bülçe ve tabi olduğu esaslı kaideler senei maliye ve devrei Çamurdan şikâyetler çoğaldı | Tahsisat olmadığından — şehi W içindeki bir çok sokaklar tami edilemiyor. Halbuki çoğu belediyelere ve emanete müracaat ederek mevsim müna- sebetile sokakların bir çamur W deryasına döndüj geçilmiye- cek bir hale geldiklerini bildir- mişlerdir. Bunu nazarı dikkate alan ema- net, İstanbulun çamurdan —en ziyade şikâyet edilen sokaklarına kum ve taş dökmek suretile münakalâtı temin etmeğe karar Maşrıkı Âzam Balosu Türk yükseltme cemiyetinden: Kânunusaninin 30 uncu perşembe günü akşamı türkuvazsa lonlarında | verilecek ve mevsimin en müstes- na içtimalarından birini teşkil ede- cek olan Maşrıkı Âzam balosu | için tevzi edilen biletlerden yeşil Pözenkli olanlarla bir bey ve hanımın, sarı renkli olanlarla bir bey ve iki hanımın, teşrif edebi- lecekleri ve beyaz renkli biletleri hamil zevatın refakatınde üç kişi bulunabileceğinin muhterem gaze- | tenizle neşri rica olunur efen, âletinden: — ak Maliye müfettiş muavinliği müsa- tihan programı. için biri 28 Şubat 1930 ve digeri 31 Ağustos 1930 tarihinde iki imtihan açılacaktır. k imtihan duhul şeraili şunlardır : mezun olmak. 3 — Yaşı 24 ten aşağı 30 dan yukarı olmamak. itibaren 20 Şubat 1930 tarihine ka- kâleti Teftiş hey'eti reisliğine istida- le müracaat edecekler ve verecekleri istidalara aşağdaki evrakı vesaikin musaddak suretlerini rapt edeceklerdir. 1— Nufus tekeresi ve ikametgâh adresi. tecil edilmiş bu- oldukları askerlik şubesinden alına- 'a tasdiknamesi. evvel sıhhi muayeneye tabi tutulacaklardır. tal ve sifahi olmak üzere iki abakaya iştirak edeceklerdir. Evvelce yapılan muvaffak olmayanlar ilân olunan müsabakaya iştirak hakkına malik- kısmı Ânkara ve İstanbulda ve hi imtihana kabul edilemezler. Maliye müfettiş muavinliğine tayin hinden itibaren iki üç sene müd- sitaj gördükten sonra bir ehliyet u imtihanda da kazananlar mesleki aumnında en az bir sene müddetle inderilmezden evvel Maliye müfettiş- Avrupadan avdet edem müfettişler teftiş le beş sene müddetle ifayi vazife etmeğe mecburdurlar bu müddetin hıtamından evvel hey'etten ayrılmak Avrupada bulundukları zaman - zarfında edilen mebaliğin hey'ette bulunduklı isteyen müfettişler Hazinece kendilerine sarf her kâmil sene için yüzde ina itiraza mahal kalmaksızın Hazi- neye iade edeceklerine dair Maliye vekâletine kâtibi Adilden musad- dak bir kefaletname vereceklerdir. . İmtihan porogramı 1 — Maliye ve iktisat ilimleri hakkında umumi malümat. 2 — İstikrazlar ve muhtelif şekilleri borçların itfası tahvil ve tev- | hidi, Türkiye düyunu umumiyesi hakkında malümat. esi lâzım gelen kaideler. Bilvasıta izerine mevzu emvalin - tasarruluna Sit atı kanuniye, 1 ve bu hususta ki mü- n tediyesi ve ita emri ve bütçenin hakkında umumi malümat. ve ceza mahkemeleri usuline dair esapları nisbet ve tenasüp kaideleri satıh ve hacım mesahaları yeni mikyasat usulü. ari usulü defteri usulü besit ve muzaafa hakkında muh- mali ve Coğrafya Türkiyenin tabü, idari ve maada kitabet (Imtihanda Fransızce dan İngilizce Almanca ve İtalyanca vukuf dahi ayrıca nazarı dikkata halktan bir | icitler | Dün gece New- York ti | cemiyetinin — büyük — salonunda profesör - mister - Dalaverecister kendi — tarafından — icat — edilen raket hakkında müthiş bir kon- ferans vermiştir. Profesör tarafın- dan icat edilen işbu raket uzun bir değnek ucunda ve bir yu- | murta biçiminde olup fevkani | kısmında 12 bin ton dinamit | bulunacaktır. Bu raket arzdan kamere atılacak ve kamerin sat- bile temasa gelir gelmez onu parça parça edecektir. | Konfransı dinliyen — cemiyet azayı faalesi öyle dehşetli bir heyecana - kapılmıştır. ki tasviri ga .. Bu harikulâde ica- dim tahakkuku için derhal iane cemine başlanıştır. Tanınmış bir çök maliye kıralları bu - icatla yakından alâkadar olmaktadırlar. Ayın an beşinde profesör Dala- verecisterin icadı hakkında ver: miş olduğumuz malümatı karile- rimiz unutmamışlardır. Bu hususta | son alınan haberlere nazaran 8 milyonluk tane cemediln | Dün akşamki nushamızda, çok teessül - eltiğimiz bir mürettip | hatası olmuştur. Profesör Dala- | verecisterin” icat etliği raketin tahakkukü — için toplanan iane miktarı 8 milyon dolar olmiyıp 18 milyon dolardır. Gazetemiz dahi profesörün mesaisini yakın- takip etmek için kapusunun de sabahtan akşama kadar ir muhhir bulundurmağa karar vermiştir. Bir muharrimiz meşhur profe- e yaptığı mülâkatta kendisine, milli tasarruf hakkında ne düşün- düğünü sormuş ve büyük mı bu hususta Akşam gazetesinde beyanı mütalâa cden hanımefen- dilerle hemfikir. olduğunu söyle- miştir. Dahiyane n gidişine dair sorulan suale ise şu cevabı vermiştir: — Çalışıyorum.. Los Anjelos civarında zarif bir sayfiye - satın aldım; orada tecrübelerimi yapa- ğım. Bundan başka tarafımdan ir yat ve bir çift halisüldem arapatı tedarik edilerek mül- kiyetin dahiline ithal edilmişlerdir. mei fenniyeler münakasa fenniyelerini mi inşaat dairesine mür (1121) lira k kat'i ihalesi Maarif vekâletinden: Bahıkesirde inşa edilecek olan Muallim mektebi pazarlık usulile 10 Şubat / 1930 tarihine müsadif pazartesi günü saat (15 ) de vekâlet inşaat komisyonunda icra edilecektir. Talip olanların pilân ve şartna- şartnamelen ddak vesikalarile 29 Kânunusani 1930 W [ “Wn ile ı Arzdan kamere. 4) ( Bir Amerikan gazetesinin neşriyatından iktibas edilmiştir ) Yat ile bir çift arap atına neden dolayı " lüzum görüldüğü sualine karşı profesör cenapları demişlerdir ki: — Maalesef cevap — veremiyet hususta esrarı hü bu - suallerinize m; çükü bu ümettendir.. Meşhur profesörün - tecrübeleri ilerlemektedir. Raketin atılması tarihi tesbit edilmiştir. Bütün dün- yada mühim bir değişiklik yapacak olan bu tarih 4HAZİRANDIR... Profesör Dalaverecister meşbur sinema yıldızlarından Zilli Kov ile evlenmiştir. 'Bu izdivaç hakkında kendisile mülâkat yapan muhar- ririmize, muazzam — yumurtanın mucidi şu cavabı vermiştir. — 'Aşk kâinatın en büyük kuv- vetidir... Emin bir menbadan aldığımız malümata nazaren profesör sız bankalarına 10 milyon dolar yatırmışmıştır. İane cemini büyük bir hararetle devam edilmektedir. Bu sabah şehrimizde nekadar âşık, sevdali ve yavuklü - varsa hepsi toplanarak nümayiş yapmış- lar ve kamere karşı böyle bir suikasttan sarfınazar - olunmasını istemişlerdir. Bu nümayişe bazı sokak köpekleri de iştirak ederek, eğer kamer parçalanırsa bir daha neye karşı havlıyacaklarını bilme- diklerini zımnen ima etmişlerdir. Bu, mühim icat aleyhinde yapılan nümayişlere karşı şehrin hırsızları dehşetli tezahuratta ”- bulunmuşlar ve mesleki mülahazalarla kamerin bir an evel parçalanarak imha edilmesinde israr buyurmuşlardır. Bütün dünyadan gelen âlim, kâşif ve mucit heyetleri, yumurta şekdindeki raketin kamere atıla- cağı mahalle toplanmaktadırlar. Bir — muharririmizle - konuşan profesör Dalaverecister her şeyin hazır olduğunu ve ayın dördünde #aketin kamere doğru uçacağını söyler Bu, gece profesör Dalaverecis- ter genç zevcesile beraber bir meçhüle doğru uçmuşlardır. Üç- madan evel profesör kendisile görüşen — muharririmize, — raket tecrübesinin gayrı muayyen bir zamana tehir edildiğini söylemiştir. Nakili: (Hiküyeci) almak üzere ehliyeti beraber her gün vekâlet | İstanbul Emvali eytam idaresinden: . Hacı Ali Rıza efendi ile Adviye hanımın Emvali eytamdan istikraz ettikleri mebalig mukabilinde ida- remiz'uhdesinde vefaen mefruğ bulunan Erenköyün- de Suadiyede Tunuslu sokağında (1) numaralı ve ymeti muhammeneli beş oda, iki sofa, bir kuyu, iki halâ, ayrıca bi varla mahdut ve bermucibi tapu bir dönüm, bir evlek, yüz on sekiz ziradan ibaret olan bir köşk (950) lira bedelle talibi uhdesine 23-1-930 tarihinde icra kılınacaktı. mutlak ve etrafı du- Bedeli mezkür haddi lâyıkında görülemiyerek müzayede 15 şubai 1930 cumartesi gününe kadar temdit edilmiştir. Fazlasına talip olanların o gün saat on beşe kadar idaremize müracaatları ilân olunur.