6 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sabite 2 6 Şubat 1930 Kim olacak? Avrupa güzellik kraliçesi bugün intihap ediliyor Avrupa güzelinin intihabı bugün öğleden sonra Pariste Journal gazetesinin büyük merasim salo- e yapdacaktır. — —— Hakemn heyetine her milletten bir kişi dahildir. Türk olarak Pariste tahsilde bulunan ressam Akmat Düthak bey Hühekekl. Müsabakada çehre güzelliği beş, vücut güzelliği numara tam numero addedilecek- tir, En fazla numara alan Avrupa güzeli intihap cdilecekti Mbecee hacım bu tal için Pariste hususi elbiseler dik- Grmiştir. Dün geceki yangın (Baş tarafı Birinci sahifede ) Hraya satin alınan bir sinema makinesi de vardır. Rivayete göre mektep kasası daki mühim bir parada yanmıştır. Yangında nüfusça zayiat yoktur . Feyziati hiseleri müdürü Hıfı Tevfik bey; bitap halde yan- gına gelmiş, ve soluk soluğa ilk sual olarak: “Çocuklar kurtarıl- di mi?, diye sormuştur. Yanç vekili Fazlı ve polis ââiim Şerif beyler geh mişlerdir. Şerif bey inzibatı bizzat | idare etmiştir. Yangın 5 saat | devam etmiş, tramvay münakalâtı bu sabah geç vakte kadar inkıtaa uğramıştır. İcra işleri Adliye müsteşarı “şehrimizde bir müddet daha kalıyor Adliye vekâleti — bey Ankaraya avdetini et daha tehir etmiştir. bey Beyoğlu icra dairesi teşkil fını ikmal ettikten sonra şel mizden hareket edecekti Beyoğlundaki icra teşkilâtı da “ikmal edildikten sonra icra işleri- 'nin muntazam bir sistem dahilinde işleyeceş edilmektedir. Bilet ücretleri Bu hafta Haliç ücretleri | tetkik edilecek —— | Vapur tarifelerini tetkik eden komisyon bu hafta içinde tekrar içtima edecektir. Komisyon Haliç girketinin tarifelerini tetkik ede- cektir. Üsküdar ahalisinden bazıları ta- rife komisyonu riyasetine bir mek- tup göndermişler ve Üsküdarla köprü arasındaki bilet ücretlerinin pek fazla olduğundan şikâyet et için bu müraca- görülmemiştir. Kıskaxa( Bir kadını sevgilisi 2 yerinden bıçakla vurdu alin tetkikine l Galâtada Şeftali sokağında oturan Konyalı Hayriye hanım Arap SO isminde — sevgilisi tarafından dün gece — bıçakla 2 yerinden vurulmuştur. Hadise- min bir kıskançlık yüzünden vuku bulduğu anlaşılmıştır. Seyfi firar etmiştir. Hâı ihtifali Edebiyat birligi büyük şairimiz Abdülhak Hâmit beyin 80 inci yıl dönümü münasebetile bugün için bir toplanma tertip etmiştir. İhtifal saat 5 te birlik binasıda yapılacaktır. Büyük şaire daha uzun seneler Tütün satışı Herman Spirer 2 milyonluk tütün satın aldı Ankara 5 (Hususi) — İki gün- den beri Ankarada bulunan tütün inhisar Müdürü Behcet bey İstan- bula avdet etti. Aldığımız malümata göre inhi- sar idaresi ile Herman > Spirer tütün şirketi arasındaki müzakereler neticelenmiştir. Spirer girketi —tütün — inhisarı — idaresi- nin İzmirde topladığı bütün tü- tünleri — satın — almaktadır. Bu miktarı — bir. buçuk iki milyon tütünlerin milyon kilo - ve fi lira kadar tutmaktadır. Herman Spirer şirketi, ba iki milgon lirayı ingiliz lirası ola- zak vermeyi kabul etmiştir. Bu süretle Borsaya, bir çok ingiliz dirası arzetmiş olacaktır. Mahpuslar ütün mahpuslar çalışma- ğa mecbur tutulacak Ankara 4 — Hapisaneler ka- nununun tatbiki için bir nizam- name hazırlanmıştır. Buna göre mahkümlar sıhhi ve bedeni zeretleri — olmadıkça — çalışmağa mecbur. tutulacak, hapisanelerde atelyeler açılacaktır. Vücude gelirdikleri işe muka- bil aletlerin eskime, malzeme, sat- ftırma paraları çıkarılarak arlanı mahküma — sahverileceği “zaman | sermaye olarak verilecektir. Bun- dan mahkümların ailelerine nafa- ka, kendilerine barçlık verilmek te caizdir. Mahpuslukları esnasında ahval ve harketlerinde kuvvetli ve temiz bir intiba uyandıranlara - mahkü- iyet müddetinde sayılmamak akkat mezamiyet verile- cektir. Nizamname yakında devlet, şurasınca badettasdik vekiller he- yetine verilecekti Ali Cenani bey |Borcunu ödemezse emlâki, satılacak Ankara. 4 — Ali Cenani B. hükümete olan 170 bin küsur lira borcuna mukabil henüz iki bin lira ödemiş bulunmaktadır. Kendi üzerinde bulunan gayri menkul malları uzun zamanden beri mah- cuzdur. Borcunu ödemediği tak- dirde ay sonunda satılığa çıkarıla- caktır. Satış bedeli kâfi gelmezse mumaileyhin tahsisatına müracaat edilecel Ali Cenani bey borcunu bu mu- amelelere lüzum kalmadan ödemek n çalışmaktadır. 2 sabıkalı. — birinin tecziyesi istendi diğeri beraet etti Dün birinci ceza mahkemesinde iki — sabılalının — muhakemeleri rüyet edilmiştir. Ortaköyde Onnik efendinin evine duvarı atlayarak ve tel ayırmak sürelile giren Hüseynin firar “ederken mesruk eşya ile birlikte yakalandığı an- laşılmış, müddeiumumi tecziyesini talep etmiştir. inci muhakeme postane cad- desinde Avadis Agopyan efendinin dükkânından çizme ve lastik kapıp kaçarken yakalanan - Hayrettine aitti. Sabıkalı olmasına rağmen cürmü sabit olmadığı için beraet temenni ederiz. etti. Bu nasıl iş? Yunanlı kaptanlar mun- tazam pasaportla Yuna- nistana gitmişler!... Hirisis vapuru birinci kaptanı Ksantos ve ikinci kaptanı Petro- lerini sun şehrimizden harice gi dün yazmıştık. Yaptığımız tahkikata göre yu- nanlı kaptanlar muntazam pasaport alarak şehrimizden yunanistana gitmişlerdir. Varna - Hrisis vapuru faciasına ilk muhakeme geçen pazartesi ü olacaktı. Yunanlı kaptanlar, avukatSadi Rıza beye - vekâlet vermişlerdir. Sadi Riza Pazartesi günü mah- kemeye gireceği sırada kaptan- ların ortada olmadığını görmüş ve mabkemeye girmemiş,dava da kalmıştır. Yunanlı kaptanlar cumartesi günü noterlikte Sadi Rıza beye vakâlet verdikten sonra daha evelce al- dıkları ve usülü dairesinde - vize ettirdikleri pasaportlarile Cumar- tesi akşamı konvansiyonelle hare- ket etmişlerdir. Varna - Hrisıs faciası hakkında Yunan adliydsi de takibat yaptı- Şından yunanlı kaptanlar memik- ketlerinden aldıkları mektup üze- rine gitmişlermiş. Diğer taraftan müddei umumi- lik maznun Yunanlı kaptanların İstanbuldan harice çıkmamalarınt emretmişt ). -i )e | İtilâf edildi.. —| rk Yömân müzakerat | nihayet neticelendi — | Ankara 4 — Tevfik Kâmil B.le M. Fokas'a havale edilen müba- dele ü ticel, avdet etmek üzeredir. mil B. de perşembe bula avdet ederek komisyondaki işlerile meşgul olacaktır. Türk - Yuman mesailinden m badele işleri haricindeki hali Ütilâfta bulunan tâli bazı hususat ta hariciye vekilimizle Yunan sefiri | arasında halledilecektir. Mulıtelinı;ke_m mah- kemelerinin hükümleri Ankara, 4 — Muhtelit hakem mahkemelerinden sadır olan hü- kümlerin tenfizi hakkmda hükümet meclise takdim ettiği lâyiha ad: liye encümeninde müzakere edi dikten sonra aynen kabul olu muştur. Lâyiha hariciye encüme- nine fevdi olunmuştur. Heyeti umumiyede müzakeresinde adliye vekili bu hususta beyanatta bu- lunmuştur. Lâyihaya hakem mahkemeleri taradından verilen ve türk umumi ajanlığına tebliğ olunan hükümler cra vekilleri heyetinde tasdik ikten sonra, türk mahkeme- | inden verilmiş olan bükümler gibi tenfiz olunacaktır. Ti Define mi? İzmir, 4 ( Hususi ) — Emli milliyenin eşyalarından saman dolu bir yastık içinde üzeri Poparasko han yazılı bir harita çıkmıştır. Ortasında yangın yerinde büyük | ir define bulunduğunu göstren | işaret vardır. Mahallinde taharri- yat yapılacaktır. ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1034 buçukta açılmıştır. Rus ceneralının hâlâ hiç bir izi bulunamadı Paris 4 (Hususi) — Beyaz rus cenerali Kutyefin birdenbire or- tadan kaybolması meselesi bütün fransızları meraka sokmuştur. 10 gündenberi yapılan tabkikat hiç bir netice vermemiştir. Polisler sarışın ve genç bir kadını arıyorlar. Bu kadın bir çok defalar ceneralın yanında görülmüştür. Paris - Midi gazetesinin beya- 'nne göre bu genç kadın Çekanın casusu idi. Ceneral kaybolmazdan bir gün evel bir mektup almıştır. Bu mektupta bir mülâkata davet ediliyordu. Ceneral bu daveti kabul etmek ihtiyatsızlığını göster- miştir. Vocldeniye izmindeki Ras ge- zetesi bütün entrikaları Sovyet sefaretinin tertip ettiğini iddia ediyor. Hileli muamele mi? Bazı tütün şirketleri hakkında tetkikat yapılacak “Ankara 4 — Tütün — inhisarı | Hırsız vakaları 24 saat zarfında 10 sirkat vakası oldu 1 — Aynalıçeşmede Ali beyin evinden bazı eşya çakmmıştır. — Emin isminde bir yanke- Yeniçarşıda M. Marinin el | çantasını kapıp kaçarken yaka- lanmıştır. 3 — Meçhul bir şahıs Üsküdar- da Husrev ağa camlinden 2 sec- cade çalmıştır. 4 — Sirkecide aşçı Hatçe ha mımın 800 Biralık bir makbuzu ve mührü çalmmıştır. 5 — Aksarayda Emine hamım isminde bir kadının iş bankasına ait bir kumbarası çalınmıştır. 6 — Divanyolunda 206 numa- ralı dükkândan 150 lira çalın- mıştır. — 7 Kumkapıda bakkal Tana» şın dükkânından bazı eşya çalam sabıkalı İbrahim ve arkadaşı ya- kalanmıştır 8 — Unkapanında polis Mus- tafa efendinin evinden bazı eşya çalınmıştır. 9 — Yemişte bakırcı Şevket efendinin 100 lirası çalınmıştır. 10 — Sabıkalı Niko ve arka- daşları Karaköyde malül gazi Hasan — efendinin 130 — lirasını çalmışlar, yakalanmışlardır. * Gazeteler namına abone kaydedenler tahkikatı — Gaze- teler namına abone kaydetmek ve bu suretle bir çok kimseleri dolandırmakla maznun olan Mah- umum müdürü Maliye - vekili ile | mut Saim ve Sadi Raşit hakkında temastadır. Son şantaj hadisesi ile bazı tütün şirketlerinin bileli muamelâtta bulundukları hakkan- | daki neşriyat ta bu meyanda tet- kik olunmaktadır. Bizzat başvekilimiz son noktaya ehemmiyet vermekte ve 3 akşam- dır maliye vekilinden bu hususta izahat almaktadır. - Yapılan neş- riyatın esaslı surette tahkiki ihti- mali kuvvetlidir. Cemiyetler kanunu Cemiyet teşkili için müsade almağa lüzum olmyacak Ankara 4 — Bugünkü cemiyet- ler kanununun yerine dal rece kanunu medeni ahkâmı - sinde yeni bir lâyiha hazırlanı- yor. Esaslarına göre cemiyetin teşekkülü için beyanname vererek müsaade almağa lüzum yoktur. Ancak cemiyet nizamna- resmi gazetede neşri mecburidir. — Cemiyetin — hükmi şahsiyeti bu neşir — tarihinden muleber olacaktır. Nizamnamede yapılacak tadil- lere de ayni gazetede neşrinden muteberdir. Vekâletler lâyihayı tasvip et- mişlerdir. Yakında heyeti veki- lede müzakeresi yapılacaktır. Hava ısındı Bugün rüzgâr gene cenuptan esecek mesi Yeşilköy —rasat —merkezinden verilen malümata göre bu gün kava ekseriyetle bulutlu ve hısmen açık olacaktır. Rüzgâr cenup istikametinden esecektir. Sıcaklık artacaktır. Dün en fazla sıcaklık 10 gece, & derece idi. Sabahleyin hararet 9 derece olmuştur. Ankara rasat merkezi havanın orta Anadolu ve Trakya- da yağmurlu diğer mıntakalarda bulutlu geçeceğini haber veriyor. Rüzgâr her tarafta cenuptan ese- cektir. | dördüncü istintak dairesince ya- pılmakta olan tahkikat hitam bul- müş, müddeiomumi — mütalâasını bildirmiştir. İstintak hâkimi kararnameyi yazmak üzeredir. Bu meselede Nedime isminde bir kadın da maznun bulunmaktadır. * Çenberlitaşta'ki hafriyat bir netice vermiyor — Hollanda'lı âsanı atika mütahassı M. Fet ta- rafından Çenberlitaş'ta yapılmak- 'ta olan hafriyat bhenüz müsbet ir Betice vermemiştir. Matlâp olan gayenin istihsali için hafriya- tn genişletilmesi lâzım gelmek- tedir. Bunun için de Çenberli- taş etrafındaki sohak ve bimalar zin altını kazmak icap etmekte- dir. Buna imkân görülmediğinden hafriyatın müsbet bir netice ve- receği zannedilmemektedir. >* Evkafın aslabı. lâyihası — Evkafın ıslahı hakkında Başvekâ- lette teşkil olunan komisyon ta- rafından hazırlanan lâyiha şurayı devlete gönderilmiş ve bugün lanzimat — dairesinde — müzakere | edilmeğe başlanmıştır. Bu müza- | | kereye tapu U. M Arif bey de iştirak etmektedir. »& Tevziat Histesi — Gayri mü- badillerden muavazaya dahil olan. | lara tevziat yapıldığı malümdur. Yapılacak tevziatın üçüncü listesi , komisyonca hazırlanmıştır. Bu liste 100 ismi ihtiva etmektedir. * Temyiz azalığı — Münhal temyiz azalığına İzmir ağır ceza reisi Yakup beyin intihabı tastik- ten çıkmıştır. Vatandaş! 7 Şubat 1930 Cuma günü saat on dörtte- Galtatasaray lisesi kon ferans salonunda yapı- Hlacak büyük içtimaa sen de gel. Bu içtimada kadm, erkek her vatan- daş bulunacaktır. Müllf iktisat ve Tasarruf cemiyeti