6 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Yeni fabrikalar Kartal ve Bakırköy çimento fabrikaları bitiyor Kartalda ve Bakırköyde birer | Şimento - fabrikası yapıldığından Bahsetmiştik. -Bunlardan Bakır- köydeki fabrikanın inşaatı bir ay sonra bitecektir. Kartaldaki - fabrikanın / inşaatı bir kaç ay devam edecktir. Fabrikanın ibtidasında fazliyete geçeceği ümit ediliyor. Kartal fabrikası ibtidai malzeme- lemin etmek için yakacık sırtlarına kadar bavai hat tesisa- tına başlamıştır. Daha fabrikanın inşaatı bitmeden memur ve amele almak için şirkete —müracaat edilmektedir. Yalnız fabrika — cıvarındaki bakkal dükkânı açmak için kete 150 kişi müracaat etmişt Yunanistan Bizden aldığı üzümleri şarap yaparak- ihracatını hir milyar artırmış Yunanistan geçen sene zarfında | on üç Jbuçuk milyar ” drahmilik ertaa ithal etmiştir. Buna muka- bil harice 7 milyar drahmilik mal satmıştır. Bu yekün içinde Türkiyanın Yunanistana sattığı malın kıymeti 340 milyon drahmiye baliğ olmuş- tur. Buna mukabil Yunanistan Türkiyeye 14 milyon drahmilik mal satmıştır. Yunanistana en ziyade mal satan Amerikadır. Amerika geçen sene Yunanistana iki milyar yüz milyon drahmilik mal satmıştır. İngilterenin Yuna- nistana bir milyar iki yüz elli milyon drahmilik mal satmıştır. Bulgaristan 244 milyon, Yugu İslavya 700 milyon drahmilik mal itbal etmiştir. Yunanistanın en çok mal sattığı ler Almanyadır. - Geçen. sene 'unanistandan Almanyaya | mil- yar 614 milyon drahmilik, İtalyaya T milyar. Z8 vüiğen” ücakmilk mal gitmektedir. Geçen sene Yunanistanın ihra- catı € milyar drahmi iken bu sene bu yekân bir milyar drahmi ziyadeleşmiştir. Bu da şarap ih- racatının fazlalığından ileri ge- mektedir. Yunanistan bu sene bizden kül- liyetli mıktarda ham üzüm almış 've bunlardan şarap imal ederek satmıştır. 750 bin lira Bir milyoner bir havuz için bu kadar para sarfetti Amerika milyonerlerinin ekse- risinin bir şeye merak ederek o uğurda bir çok para sarfettikleri görülmektedir. Bunlar arasında bir kaç yüz milyona sahip mira- lay Henri Rogesin en çok sevdiği şey yüzmektir. Bu merakını tatmin için miralay yeni bir villa ve villanın içinde muazzam bir havuz inşa ettirmişti. Bu havuzda eli kişi birden yüze- bilmektedir. Havuzun etrafı kâmilen kalın kesme> billurdan yapılmış, dibi rengârenk minelerle tezyin edil- miştir. Kalorifer ve soğuk hava tertibatı suyun yaz kış aynı mu- dil derecede — olmasını temin etmektedir. Havuzun üstü binanın damı ile değil, bilhassa Almanyada yap- tırılmış İeylakı biller yapraklari ile örtülmüştür. Bu renkler ara- sında havuzun suyu şefaf ve ala- imi sema gibi görünmektedir. Bu havuz için miralay Rogers 360 bin Ce'ar sarfetmiştir. Cihan ik | İngiltere ağır gümrük koymıya.cak Cihan ticareti ve Almanya - İlk ipek borsası İngilterede gayet mühim iktisadi hareket var. Gayesi ingiliz imperatorluğunu teşkil eden umum memleketler arasımda her türlü gümrük resmini ilga ederek ticari serbestiyi temin etmek ve buna mukabil imperatorluğun etrafına harice karşı yüksek gümrük tari- felerinden bir set tesis etmek. Bu hareketin başında — İngiliz gazete krah Lord Beanerbrook bulunuyor. İngilterede ötedenberi serbestü icaret vardır. hariçten gelen her ürlü eşya menşei ecnebi olsun imperatorluğu memleketleri olsun hafif bir resim vermektedir. Meselâ — Avusturalya çekirdeksiz üzümleriyle - Türkiye — razakileri İngiltereye girerken ayni gümrük resmini veriyor. İmperatorluğun cezası arasında gümrük kalkıp ticaret serbest olursa Avusturalya üzümleri İngiltereye girerken bir para gümrük vermi- yecek ve diğer taraflan Türkiye üzümleri şimdikinden daha fazla ve ihtimal çok ağır gümrüğe tabi tutulacaktır. Bu takdirde Türkiye üzümleri için Avusturalya üzümlerile raka- bet imkânı kalmıyacağından üzüm- lerimiz için İngiltere piyasası kali surette kapanmış olacaktır. Fakat şimdilik bu. tehlike ber taraf olmuştur. Çünkü bu mes- eleye dair İngliz parlementosunda cereyan eden müzakere neticesiz kalmıştır. Evvelâ muhafazakârlar ve libe- raller, kendi aralarında tefrika çıktığınden ittifak ederek hükü- meti / sıkıştıracak bir ekseriyet teşkil edememişlerdir. Saniyen maliye nazırı M. Snavden imperatorluk dahilindeki ticari münasebatı son derecede terakki — ettirmeğe — çalışmakta olduğunu, lâkin İngilterenin ham madde ihtiyacatını dominyonların 've müstemlekâtın istihsal temin edemiyeceğinden hariçten külliyetli miktarda pamuk ve buğday ve emsali mevat itbaline mecburiyet olduğunu ve bunlara ağır gümrük konulması |kâin mevaddın zaten yüksek olan fiatlerini bir kat daha arttıracağından - böyle bir şeye imkân olmadığını söylemiştir. Bu suretle teklif şimdilik suya İ düşmüştür. Fakat bertaraf olmuş değildir. Mahaza ilk fırsatta tek- rar kendisini göstereceği muhak- kaktır. tisadiyatı Himaye usulü aleyhinde mücadele eden Ingiliz maliye nazırı M. Snovden Cihan ticareti ve Avrupa - Cemiyeti akvam 1926 dan 1928 senesine kadar müddete ait cihan ticareti bakkında bir risale neşr- etmiştir. Bu malümata nazaran 1926 ve 1927 senelerinde cihan ticareti dolar esasına müstenit kıymeti itibarile yüzde beşer nis- | betinde ve 1928 de yüzde 2,1/2 betinde artmıştır. Hacim itiba- rile cihan ticareti iki evelki sene- lerde yüzde 8 ve 1928 senesinde yüzde 11 nisbetinde artmıştır. Cihan — ticaretinde - Avrupanın hissesi yüzde 52, — Müttehidei Amerikanın yüzde 18 dir. Asyanın Rusya hariç olarak bissesi yüzde 14 nisbetindedir. Avrupanın cihan ticaretine iştiraki 1926 senesinde yüzde 49,6 olduğu halde 1928 senesinde yüzde 52 nisbetine çıkmıştır. Bu tezayüt Merkezi ve şarki Avrupa mem- leketleri ticaretinin artmasından ileri gelmiştir. 1928 senesinde Asyanın umumi ticareti kauçuk, ipek, şeker gibi mevaddın fiatlerinin düşmesinden dolayı tenezzül etmiştir. İngiltere- Din Hcaretindeki tezayüt cihan ticaretinin vasatisinden aşağı olup Aancak yüzde 2 nisbetindedir 1928 senesinde — Almanyanın ticareti hariciyesi 348, Müttehi- dei Amerikanınki 171; Kanada- nın 170 ve Belçikanın 99 milyon dolar artmıştır. İlk ipek borsası Avrupada ilk defa bir ipek borsası açılmıştır. İpek bsrsa: Şimali — İtalyada Milanda tesi olunmuş ve göçen ayın son güni küşat resmi yapılmıştır. Şimdiye kadar Milanda yalıız koza bor- sası vardı. 1927 tarihinde tesi olunan bu borsada ayda 500,000 ilâ 2,000,000 kilogram koza mu- amelo gürülüyordu. di ise ham ipek içinde bir edilmiş standart merkezi tesis oluyor ki — İtalyan — ipekciliğinin daha iyi standartize edilmesine ve tesisatının asrileştirilmesine bizmet edeceği bekleniyor. Küşat merasimine riyaset eden İtalya ziraat nazırı İtalyada ipek sanayüinin — geçirmekte — olduğu buhranın suni ipeklerin rekabe- tinden ileri geldiği iddiası doğru olmayor belki Amerikada fiatların düşmesinden ve umumi istihlâktaki durğunluktan ileri geldiğini söyle- miştir. Kânunusani iptidalarında Amerikada Frank Sabin — isminde bir milyoner 47 yaşında - olduğu halde vefat et- miştir. Fakat Sabin beş defa evlenmiş ve zev- celerile bir kaç © sene yaşadıktan sonra bir vesile bularak — kendi- lerinden — ayrıl- guştır. Çok — kurnaz bir adam olan Frank mahkeme- de daima zevce- lerini - kabahatlı göstermeğe mu- vaffak olduğun- bunlardan birisine taz- minat ve nafaka vermemiştir. Frankın — vasiyetnamesi — açıldığı zaman şu garip madde okunmuş- t dan 'Bugün servetim 63 milyon dolardır. Bu parayı Nev Yorktaki konağımı, Paristeki evimi, Niste ve Davildeki villalarımı, iki yatımı sekiz Rolsrays otomobillmi, sabık karılarıma bırakıyorum. Eva, Lora, Meri, Besi, Lilyan sıra ile benim karım olmuşlardı. Onları haksız yere terkettim, ve milyoner hayalına — alıştırdıktan | sonra kendilerini beş — parasız | braktım. | Şimdi yaptıklarıma pişmanım bütün servetimi onlara, bir şartla, brakıyorum: Hepsi bir arada oturacaklar... Her zaman beşi bir arada bulunacak Nevyorkta, Pariste, Niste, Dovilde veya se- yahatta hep birlikte olacaklar... Eger birisi bu şartı kabul ve tatbik etmezse mirasından hepsi | mahrum olacaktır. Sevgili sabık karılarını: Kavga etmeden iyi geçinin!, Vasiyetname okununca garip bir mesele meydana çıkmıştır. Beş kadımn da bu şartı kabul etmesi lâzım olduğundan hepsi noter dairesine davet edilmişle: | Eva, Meri ve Lora dul oldukla- | rından derhal teklifi kebul etmiş- | lerdir. Besi ve Lilyana gelince YENi MÜSABAKAMIZ Çocuklarımıza İstanbulu tanıtalım Akşam - Çocuk dünyası - Resim bilmecesi No: 17 Bir amerikalının vasiyeti. Beş rakibin bir arada yaşaması kabil midir? Eski zevcelerden biri aşkı paraya tercih edince Bu resim Istanbulun neresidir? — — Sahife 5 işler karıştı bunlar tekrar evlenmişlerdir. Bu / muazzam Serveti işitince Besi kocar sından ayrılmağa razı olmuştur. Fakat, Lilyan şimdiki kocasile pek mesut olduğunu, ondan ayrılmak temediğini bildirmişt Bu sözler diğer dört kadım Adeta - çıldırtmıştır. - Bunlar bu derece boş bir sebep yüzünden milyonlardan vaz geçmek insanın deli olması lâzım | söylemişlerdir. Fakat Lilyan rinde sebat etmiştir. Şimdi dört kadın milyonları - kaçırmamak için çare aramakla meşguldur. Vasiyetnamede evlilik. bekârlık — mevzuubahs — olmadığı Bistz gEzaz — lip hep bir arada oturmağa razi etmek için uğraşıyorl. İşitin de inanmayın! Selânikte çıkan gazeteler yazı- | yor: Bugünlerde Selâniğe bir a man kızı gelmiştir. 22 yaşında olan bu kızın 2,80 metro boyu varmış! Doğduğu zaman bu kızin sik- leti 9 buçuk kilo imiş.. bir ya- şında iken 45, altı yaşında iken 97 ve iki yaşında iken 120 kilo gelmiştir. Bu laz bugün 270 kilo gelmek- tedir! Baldırı 1,5 metro imişl iğini Tik- (Bu resimleri kesip saklayınız!l