10 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

— Mubarek Ramazan iyi, hoş ama birader, masrafına da can dayanmıyor. Dün hesap ettim bir haftada tamam yüz lira gitmiş !.. Ne
 Harici moratoryom meselesi Hükümet Duyunu umumiyeye c€evabını hazırladı Bu cevap münderecatı hakkında gazetelere bir tebliğ
 Hava bozuldu Bugün hava bulutlu ve yağmurludur Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava bulutlu ve...
 Hususi mektepler İdari talimatnamelerini vekâlete gönderecekler Hususi mekteplerin, cemiyetler kanununa göre kendi...
 Türk - Yunan itilâfı projesi Mübadil ve vakıf emlâk meselesi halledilememiş Hangi emlâk bize intikal ediyor. Yunanistan ne
 Yeni bir buhran.. Mevcut mühendisler ihtiyaca kâfi gelmiyor Mühendis mektebi ıslah ve daha fazla talebe yetiştirmesi temin
 Haydutluk Tabancalı bıçaklı iki haydut eve girerek bir musevinin parasını almışlar Dün akşam saat 17 de Beyoğlunda Karanfil

Daireler, — haklarında yazılan menfi haberleri derhal tekzip ediyorlar... Bu iyi amma birar da müspet tenkitlere kulak kapamasalar. PAZARTESİ — 10 Şubat 1930 Fiatı $ kuraş Sere 12 — No : 4071 Harici moratoryom meselesi Hükümet Düyunu umu- miyeye cevabını hazırladı Bu cevap münderecatı hakkında gaze- telere bir tebliğ verilmesi muhtemeldir Düyunu umumiye merkez binası metimizin harici borçları- | Fransız ve - Alaman in bir. moratoryom ilân | vermişlerdir. edeceği- hakkında çıkan rivayet ve şayıalar Avrupa mahafili ikti- sadiyesinde büyük bir merak ve alâka takip edildiği gelen baber- lerden - anlaşılmaktadır. - İstanbul ve Ankaradaki ecnebi muhabirler bu mesele hakkında mufassal malümat göndermek için gazetele- rinden müstacel telgraflar almış- dardır. — © Taymis gazetesi de İstanbul muhabirinden aldığı bir telgrafı neşretmiştir. Bu telgrafta Tür yenin 5 sene müddetle ha borçtarını tecil talebinde buluna- cağı kaydedilmişti. İngiltere ve Hükür gazeteleri miye meclisi maliye vekâletine telgiaf gündererek bu haberler hakkında resmi bir tekzip neşri temennisinde bulunmuştur. Maliye vekâleti bu telgrafı dün almıştır. Verilecek cevap hazır- lanmıştır. Düyunu umumiye mec- lisine - verilecek — olan. tevabın vasıtasile de — bir muhtemeldir. Hükümet milli paranın için bir harici moratoryum ve mukavelelerle mücmmen olan Amerika gazetelerinin bu mora- | bütün haklarını kullanmağa lüzum toryum haberine verdikleri ehem- | gördüğü zaman buna tevessi miyetin çok fazlasını — bilhassa — etmekte tereddüt göstermiyecektir. Türk - Yunan itilâfı projesi Mübadil ve vakıf emlâk meselesi halledilememiş Hangi emlâk bize intikal ediyor. Yunanistan ne kadar para verecek? cektir. Halle muhtaç kalan mese- lelerin en mühimmini — mübadil emlâk meselesi teşkil ediyor. Bu emlâkde vakıf ve cemaat emlâkide göre bugün Türkiye ile Yunanistanın tahtı işgalinde bu- dunan emlâk takas ve mahsup edilecek ve yalsız. mukabele bil- misli için İstanbulda vazı'yet edil- miş olan tebaası emlâki sahip- lerine iade olunacaktır. T münaziünfih olan Yunanlılar mes lesi mubadele komisyonu tarafın- dan — hallolunacaktır. — İstanbul rumları meselesi halledilmiş ken- dileri gayri mubadil addolunmuştur. Firari addedilen ve İstanbula Türk Yunan itilâtını. tetkike başlıyan M. Venizelos Atina 8 ( Hususi ) — Hariciye Vekili — Ankarada j l hazırlanan | avdet edemiyecek olan firarilerin | Türk-Yunan itilâfı projesini tetkike | İstanbulda — bulunan kadın ve başladı. Yeni itilâf evelce Tevfik | ÇGuk çocukları meselesi halledil- Rüştü B. ile M. Papa arasında hal- | miştir. ledilmiş olan meseleleri de ihtiva | — Türkiye 4 “Yenan tabar 'ediyor. Bir çok tarzı tesviyeleri | asının Anadoludaki kaffci emli, muhtelit - mübadele — komisyonu | anisinden evel ve 1918 senesin tatbik edecek ve ihtilâf den sonra saltanat pasaportlarile Çıkarsa yalnız bitaraflar rey vere-| gitmiş Rumların emlâkini alacaktır. Diğer taraftan - düyünu “ümm” | münderecatı hakkında —matbuat | | Hava bozuldu Bugün hava bulutlu ve yağmurludur Yeşilköy rasat merkezinden ve« malümata göre bugün hav bulutlu ve yağ- murlu - olacaktır. Rüzgâr - poyraz- dan mütedil ol: Ürak — esecektir. Sıcaklık - düne nazaran — azala- gaktır. Dün en fazla sıcaklık 14 gece 2 sant douzda S dereceye çık- mıştır. Ankara rasat merkezine göre Trakya ve Marmara mıntakaları | yağmurlu olacaktır. Karadenizde izâr poyrazdan şiddetli esecakti Diğer mıntakalarda rüzgâr cenup: tan esecekti Hususi n-niklepler İdari talimatnamelerini vekâlete gönderecekler Hususi mekteplerin, cemiyetler kanununa göre kendi idarelerine it birer — talimatname tanzım ederek vekâlete - vermeleri lâzım gelmektedir. Halbuki hususi ” butçelerle idare edilen nim resmi mekteplerle hu- susi müesseseler henüz böyle bir talimatname — yapmadıkları” için her müessesenin idaresi — kendi __!niifküuddedir- ler bazıları, e- efakada bir talimat- etmiş ve vekâlete r. Bu talimatnamc, | | takdim etmişt müessenin idare şekli hakkında maddeler — vardır. Vekâlet bu talimatnameyi tastik edecektir. Haydutluk Tabancalı bıçaklı iki hay- dut eve girerek bir mu- sevinin parasını almışlar Dün akşam - saat - 17 de Bey- | oğlunda Karanfil sokağında 23 numaralı hanede müthiş bir hay- dütlük vakası olmuştur. Mezkür hanedede oturan esh: emlâktan — İlyazar Roso el dün akşam odasında otururken birdenbire ellerinde “bıçak tabanca — taşıyan 2 haydüt içeri girmiştir. İlyazar Roso efendi; haydut: | lara ne istediklerini sormuş ve şu cevabı almıştır: | — Paraların nerde? — çi söyle! yoksa seni geberteceğiz. , Fevkalâde ihtiyar bir adam olan İlyazar Roso efendi parası olma- dığını söylemiş, bunun / üzerine haydütlar tabanca kabzalarile bi- Tini kırmışlardır. Zavallı adamcağız zarbelerin tesiriyle derhal bayıl- mış, bundan istifade eden şerirler İ evi arayarak konsol gözünde bul- Odukları para cüzdanıni / çalıp | kaçmışlardır. Yapılan tahkikat üzerine hay- dutların biri evin kapıcısma da bıçak çekerek ölümle tehdit etmi; | İlyazar Roso elendi — ifadeye gayrimuktedir. bir. halde evinde Yatmaktadır. — Tahkikat — devam etmektedir. Yunanistan Türkiyeye 125,000, ve malları işgal edilmiş olan garbi | Trakya türklerile İstanbul rumla- rının vazıyet edilmiş olan emlâk- leri için yüz ellişer bin - isterlin tediye edecektir. Bütün bu hal çareleri bir kül teşkil ediyor. çarenin çene ve kaburga kemikle- | ' Yeni bir buhran.. Mevcut mühendisler ihtiyaca kâfi gelmiyor Mühendis mektebi ıslah ve daha fazla talebe yetiştirmesi temin edilecek Son zamanlarda memleketimizde yeni bir buhran baş göstermiştir. Mühendis — buhranı.. — Hükü daireleri, şirketler bulmakta çok müşkilât çekiliyor. Hatta bu yüzden bazı müesse- seler Avrupadan mühendis getirt- meğe mecbur kalmışlardır. - Bu- günkü bubranın sebebi her ta- rafta başlıyan imar faaliyetidir. endüfer, yol inşaatından başka tadır. — B Su tesisatı, harita alınması: gil işler de inzimam edince mevcut mühendisler ihtiyaca kâfi gelme- meğe başlamıştır. | — Memleketimizde mühendis yetiş- tiren bir mektep — vardı mühendis mektebi.. Bu mektep bir zamanlar askeri mektepler idaresine tabP idi, meşrul Mühendis mektebi rektörü Suphi bey masrafına da can ama birader, : | dayanmıyor. Dün hesap ettim bir haftada tamam yüz Jira gitmiş İ.. | Ne yapmalı bilmem?.. — Gayet basit: Hesap etme !.. — Mubarek Ramazan iyi, hoş