10 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 10 Şubat 1930 Yeni bir buhran (Baş tarafı birinci sahifede ) vekâletine rabtedildi. Fakat nafıa vekâleti şimdiye kadar bu mekte- bin ıslah ve tevsii ile pek alâka- dar olmadı. Nafıa vekâleti son ııınnnladı_da baş gösteren buhranı nazarı Kate'alarak mühendis mektebini aslaha ve daha çok talebe ye- tiştirecek bir hale — getirmeğe karar vermiştir. Mektep tarafından | bu hususta bir peroje hazırlan- maktadır. Mevcut tasavura göre mektepte yeni şubeler açılacak ve fazla talebe yetiştirilecektir. Resimliây davası Dün rüyet edildi müdafaa şahitleri dinlenecek Dün sabah ağırceza mahkeme- sinde Resimliay aleybinde ikame olunan davanın rüyetine devam edilmiştir. Avukat İrfan Emin bey; maznunların temiz ve şerefli bir matbuat hayatları olduğunu ve ictimai vazıyetlerini - tesbit zımınında müdafaa şabitleri talep etmiştir. — Müddeiumumi — Cemil bey; bu busustaki — kanuni müddetin — geçtiğini — söylemiş İrfan Emin bey talebinde israr edince hakimler müzakere oda- sına çekilmişlerdir. İkinci celsede karar tebliğ edi- lerek müdafaa şahitlerinin dinlen- mesi kabul edilmiştir. 15 Şubatta muhakemeye devam olunacaktır. Merhum gibi Yeni kocası da kör, dilenci ve iyi kalpli yi Bit Öelülerdi darlayeni bemen yok gibidir. 70 yaşında olan bu namuslu ve fakir kadın; senelerdenberi Üsküdarda yaşamış, yözlerce eve girip çıkmış, herkese dağıulîıinyıg aa Si Musanın ölümünden sonra bütün neşesini kaybetmişt Kadıncağız yeryüzünde yalnız kalmanın acısile kıvranırken bir gün tam kendi yaşında, Mevlüt isminde, kör bir dilencinin tel fine maruz kalmıştır. Hem koca- sının mesleğinde hem de kocası gibi alil olan Mevlüt; kadına vakı olan teklifinde demiştir ki: * Fatol sen çok mamuslu, çok iyi bir kadınmışsın. Bunu rahmetli kocan her zaman söylerdi. Hem © senden hoşnul'ukla ayrıldı. Zaten| oda mazlum ve iyi kalpli bir insandı. Dünyada çok çekti, inşal- lah ahreti mamur olur. Kuzum Fatol sana bir. diyece- ğim var. 'Sen şimdi yalnızsın benim de kimsem yok, allahın emrile bir nikâh kaydıralım. Ölürken hiç olmazsa bana bir yudüm su verirsin, cenabıhak ta sana göynündekini verir., Fato; Muvlüdun bu - teklifini kabul edince birlikte Üsküdar evlenme — memuruna — gitmişler, nikâhlarını kıydırmışlardır. Mevlüt yine dilenerek Fatoda çamaşır yıkamak süretile geçinmektedir- diye, sevdirmiştir. | Fato; kör ve dilenci olan kocası | BC cdlniz! Bir çok | mağazalar, yerli malı kumaşlarını müşteriye | sokuyorlar. Aldanma- | yınız ! 1 milyon isterlin Bugünden itiba- ren emrimize amadedir Ankara 9 (Telefon) — Hük- met kambiyo — temevvücati ve paramızın kiymetinin tespiti etrafındaki — meselelere — bütün ehemmiyetini vermiştir. Tacirlerin gümrük tarifesinden evel ç-tir- dikleri mallar / için - verdikleri bonoların| çoğu martta bitmekte olduğu gibi birsiki ay zarfında | ihracatımızın da - inkişafi gi cektir. Esasen yeni gümrük tarifesinden sonra idhalâtımız nispet kabul etmeyecek derecede azaldığından çenebi dövizelere lihtiyaç ehem- miyetli surette azalacaklır. Hükü- met son dövizeleri karşılayacak bir tedbir olmak üzere banka iyala ile bir itilâfmame Banka, hükümet emrine bugün- den itibaren bir milyon isterlin amade bulunduracaktir. Primo dö Rivera hakkında tedbirler Londra 9 (Hususi) — Madrit- ten gelen haberlere göre yeni ispanyol kabinesi sabık başvekil ceneral Prim dö Rivera ile da- hiliye Vekili Anido'nun Madrit'ten uzaklaşmalarını l_llclltlrlnlş tir. Fakır çocuklara yardım İzmir, 9 (Hususi) — Dün Kızıl- çulludaki Amerikan mektebi ta- lebesi öğle yemeklerini yemiyerek tasarruf ettikleri 250 lirz tepli çocuklara yardım cemiyetine Kasten kuyuya atıldığı iddia edilmektedir Hasköyde Parmakkapı cadde- 25 numaralı evde misafir Şükrü efendinin 1 buçuk yaşındaki çocuğu bir kuyuda - ölü olarak bulunmuştur. Şükrü efendi; çocu- ğunun ayni evde oturan madam Polisa tarafından kuyuya atıldığını iddia etmiştir. Bu iddia üzerine madam - Polisa — tevkif edilerc tahkikata başlanmişti İlk mahya dün Bu seneki ramazanda minarelere kurulacak mahyalar milli il ve tasarrufa ait cümleleri edecekti. Dün akşama kadar mahyalar kurulmamıştı. Dün gece ilk defa olarak Sultan Ahmet camiine kurulan mahyada “ yerli malı al, cümlesi yazılmıştı: takımından Ferhatla Rizeli Arslan kavğaya tutuşmuşlar, z biçak çekmişler, kaznında ve baceğıni rette yaralanmıştır. Tahlıkat yapılınaktadır. ağır su- en tapon Âvrupa Dün gece Kasımpaşada - işsiz | Telefon haberleri Moratoryom Hükümetin en son baş vuracağı bir tedbirdir Ankara 9 (Telefon) — Diyunu | umuümiye ve şimendüferler müba- yatına karşı moratoryom ilân e leceği rivayetleri hakkında tahki- katta bulundum : Hazirana kadar hükümet bor- cunu ödediğinden bu mücsseseler için moratoryom — ilânı hükümet | için müzakere mevzuu teşkil et- memektedir. Moratoryom ilânı fikri Ankara mahafilinde gittikçe revaç buluyor. Esasen kükümet ve düyunu umümiye — hamilleri ile — imza- ladıkları itilâfnamede —bu — ted- biri de — derpiş ederek bir madde halinde itilâfnameye bir madde koymuştur. İktisadi mücadelede morator- yomdan evel hükümetin derpiş ettiği bir çok tedbirler vardır. İcabında bu son tedbire de mü- İktisadi iskân İskân müdiriyeti tetkikat yapıyor Ankara 9 (Telefon) — İskân lüriyeti muhacırları iktisadi su- iskân ve bunların süratle tetkikat yapmaktadır. İskân işl rinin bazı devletlerde olduğu gibi bir banka halinde idaresi tasavvu- ru da vardır. Köy kanunu izahnamesi Ankara 9 ( Telefon ) — Köy kanununun — tatbikatı hakkında şimdiye kadar verilmiş bütün eva- mirin sureti tatbikini teshil için dahiliye vekâletince bir izahname hazırlanmıştır. Sulama işleri Ankara, 9 (Telefon) — Martın sekizinde ihalesi yapılacak olan sulama işleri münakasaya iştirak etmek üzere bir gurup Ankaraya itmiştir. Dut fidanı Bursada fidan tevzii tevsi ediliyor Bursa 9 (H — Ticaret borsası, ipek istihsali işinde pek ziyade fayda veren yardımlarını her sene arttırmaktadır. Bu yardımların en mühimmi olan dut fidanı tevziatı, bugünlerde başlıyacaktır. Borsa bunun için edi bin lira tahsisat “kabul etmiştir. Geçen sene zürraa dağıtılan fidanların yekünu 600 bin kadardı. Bu yıl bir milyona yakın Fidan tevzi edilecektir. İşsizlik ve sefalet yüzün- den kendini denize atmış Dün gece saat 20 de Gedik- paşada Pertev paşa sokağında oturan Rasim Osman efendi Kum- kapıdan kendini denize atmış, kayıkcılar tarafından kurtarılmış- tır. Rasim Osman efendi; veri ifadede * k ve sefalet ,, müstahsil bir hale getirmek için | Maden kazaları Ocaklar tahlisiye aletlerile techiz edilecek Zonguldak 8 (Hususi) — Zon- guldak maden ocaklarında vukua gelecek her nevi kazalara karşı Almacak tedbirleri ve tahlisiye teşkilâtı tesisi hakkında görüş- mek üzere bu gün bütün maden ocakları müdi ülleri, maden in - riyasetinde umümi — muür mühim bir içtima yaptılar. Bu / içtimada —esas itibarile ocakların tahlisiye aletleri tedarik etmelerine ve bu aletleri Buluna- cak muallim amele yetiştirmele- rine karar verilmiştir. Üç saat devam eden münakaşalardan son- ra bu. işin teferrüatı hakkında görüşmek diğer bir toplanmaya bırakılarak içtimaa nihayet veril- miştir. Bulgaristanla Yuyoslaya arasında itilâf Sofya 9 (Hususi) — Bulgaris- 'tanla Yugoslavya arasındaki hu- dut ihtilâfına nihayet vermel cereyan eden müzakere - itilâfla neticelenmiştir. Bu itilâf sayesinde hudut hadiselerinin önü alınacağı zannediliyor. | Selânikte eski bir cami yıkıldı Atina 9 (Hususi) — Selânikte içinde Rum muhacir oturan eski bir cami yıkılmıştır.Kaza geceleyin olmuş, çamideki muhacirlerin hepsi yaralanmıştır. — Yaralılardan - bir kısmının yaraları ağırdır. Hırsızlık vakaları 24 saat zarfında 5 sirkat vakası oldu Beyazıtta şark bakkaliye mağa- zasına dün gece hırsız. girmiş, yalnız. 800 kuruş çalıp kaçmıştır . 2 — Galatada kuyumcu Toma- girerek bir latada Voyvada caddesinde tram- vaya binen koyun tüccarı Şafi efendinin yankesicilik suretile 131 lirasını çalmıştı 4 — Şehzadebaşında Saffet paşa apartımanında Atıf beye ait 2 takım elbise, pardesü, iskarpin çalımmıştır. 5 — Marika isminde bir kadın Aksarayda tıramvay derununda el çantasını çaldırmıştır. Çarpıştılar! Vatman Alinin idare ettiği 2 numaralı tramvayla şoför Cev- detin kullandığı 1653 numaralı otomobil; Üsküdarda bir duvara çarpmış ve mühim hasara uğra- mıştır. Bir talebe yaralandı! 2273 numaralı otomobil; bir motosikletle giden eczacı mek- tebi talebesinden Yusuf Kenan efendiye — çarpmış, — bacağından yaralanmıştır. — İzmirde çok ağaç yetiştirilecek le İzmirde ti başlı: için Bu ilkbahar mevsir büyük- bir teşcir fa: yacaktır. Şimdiden — bunun | ihzarat yapılmaktadır. Diğer taraftan yakında him eşcar cemiyeti teşekkül edeceti Bu cemiyetin nizamnameleri hazır- Tanmıştır. İktisat vekâletinin emri üzerine İzmir ziraat müdürlüğü de bu iş için faaliyete geçmiştir. Tren hırsızları Şimendifere atlamışlar ve furgonu soymuşlar! Aydın ile Alsancak istasyonu arasında işleyen trenlerde ameri- kanvari bir sirkat vakası olmuştur. Geçen gece Nazilliden gelen tren Alsancak istasyonunden geçere ken süratini azaltmıştır. İşte bu esnada dört kurnaz ve cüretkâr istasyonunun inden trenin eşya für- gonlarından birine atlamışlardır. Hırsızlar, hemen vagonun iki kapısını açmışlar ve ellerine geçir- dikleri eşyayı fürgonun kapıların- dan aşağıya fırlatmışlardır. Şümendöfer — hırsızları - vagon adam akıllı boşalttıktan - sonra kendilerini de trenden aşağıya atmışlardır. Hırsızlar gayet çevik kimseler için yalnız içlerinden yir ayağı bur- kulmuş, diğerlerine hiç bir şey olmarmştır. Lâkin biraz sonra trenden mes> ele anlaşılmış, düdükle en yakın istasyona işaret verilmi; Etraftan yetişenler dört şimen- difer hursızın, eşyaları toplarken yakalanaışlardır. Hırsızların elinde- ki eşyalar müsadere olunarak şimendöfer idaresine teslim edil- miştir. Bu adamlar, Kır şebirl Osman, Süleyman Mustafa, İbı him Mu dört kişidir. Yapılan tahkikat neticı bu adamların daha böyle bir çok marifetler — yaptıkları - meydana çıkmıştı Denizde fırtına Zaferi milli vapuru karaya Oturdu şiddetile devam ediyor. Dün ak- samdanberi karadenizde Fırtına daha ziyade artmıştır. Karadeniz- den İimanımıza / gelen vapurlar fırlınanın — şiddetinden — İnebolu limanında iş yapamamışlardır. Fırtına — yüzünden ÂAkdenizde Taşcı iskelesinde — Lisanülkahfe mevkiünde — Zaferimilli vapuru karaya — oturmuştur. — Vapurun tahlisine civarda bulunan Mısakı milli vapuru gitmiştir. Bundan başka fırtına yüzünden deniz ticaretine malümat gelme- miştir. Geceleri telgraf kabul etmemek doğru değil Merkezden uzak bazı yerlerde | telgrafhaneler — geceleri — telgraf kabul etmemeğe başlamışlardır. Müstacela ve hayati işlerde telgrafhanelerin bu hali çok fena bir şekle girmiştir. Bu cümleden olarak Büyükdere ve Sarıyer tel grafhaneleri geceleri telgraf kabul etmek usülünü - kaldırmıştır. Bir adamln İstanbulun diğer uzak bir yerinde ve yahut başka bir şehirde bulunan ailesi efradından birini kastalık ve sair müstacel bir işten heberdar etmesi kabil de Posta ve Telgraf müdiriyetini bu işe bir çare bulmasını temenni ederiz. bir memlekette bu kaldırılması değil, | bilakis- tüzyidini dirümüük icdye | ettiğini bil iz lâzımdır. Emanete ait binalar musakkafat vergisi verecek mi? Defterdarlık — şehremanetinden belediyeye ait binalar için musak- kafat vergisi istiyordu. Emanet şurayı devlete müracaat ederek buna itiraz etmişti. Şurayı devlet bu hususta izahat almak üze: bir memur davet eti Davutpaşada — 60 — yaşlarında Asım isminde bir şahıs sara has- talığından yere düşmüş, başından yaralanarak ölmüştür.