24 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Paramızın kıymetini koruma (Baş tarafı Birinci sahifede ) mahafilde kuvvetli bir şayia ola- tak deveran etmektedir. Cezalandırılacak müesseseler Evelki gün Ankaraya gitmiş olan borsa mürakebe heyeti reisi Nurullah Esat bey dün şehrimize avdet etmiştir. Nurullah Esat bey bazı müesselere ceza verileceğini söylemiş ve demiştir “Mürakabe — heyeti faaliyette bulunduğu son üç hafta zarfında gayri nizami kambiyo muamelâ- fına tesadüf edilmiştir. Bunların failleri hakkındaki tahkikat ikmal edilerek lâzım gelen muameleye edilmiştir. Yakında bun- ârı umumiye bilecek ve anlıyacaktır. Borsa komiser vekili Ankaraya gitti Kambiyo barsası komiser vekili Abdülkadir B. dün maliye vekâ- letinin daveti ir hareket etmiştir. Borsa komiser ihtiyaç İistesinde yapılan tadilâti maliye vekâletine vere- cektir. Gizli borsalar Borsadaki hay olmak için her mıştır. Borsa ha “muamelesi yapanlar şiddetle ce- zalandırılacaklardır. Bazı ihracat tacirlerinin ellerin- deki kambiyoyu borsa fiatinden fazla satmak maksadile — borsa haricinde, Beyoğlunda bazı gazi- nolarda muamele yaptıkları tebey- yün etmiştir. d S b y borsa haline gelmiştir. İhracat L borsada satmağa mecbur edilecek, icabında bu kambiyo muamelı yapılan gazinolar kapatılacaktır. Banka kommerçiale direktörü geldi Bundan bir kaç gün evvel Mi- lâno'ya gitmiş olan şehrimizdeki Banka kommeçiyale İtalyana mü- dörü M. Pomi evvelki gün avdet etmiştir. Mumaileyh bankasına ait bususi işler için gitmişti. Bankanın hükümetimize yaptığı bir milyon İngiliz liralık avansı beş milyona çıkaracağı hakkında- ki haberler doğru değildir. Esasen hükümetimiz bankaya hakkındaki haberler de doğru de- ğildir. Şayanı kayıttır ki Banka Kommerçiyale'nin avansı sade bir banka — muamelesinden ibarettir. Netekim banka başka bazı dev- letlere ezcümle Polonya hüküme- tine de para ikraz etmiştir Kar ihtimali zail oldu (Baş tarafı birinci sahifede) cihetinden esecektir. Sıcaklık düne | 'nazaran değişmiyecektir. Dün orta Anadoluya ve Eski- getire ker yağmıştır. - Bugün | 'rakyada hava açıktır. Yunanistanda şiddetli yağmurlar Atine, 22 (ALA.) — Yunanis- fanın hemen her tarafına yağan ve bir. buçuk çün süren gayet iddetli yağmurlar bütün memle- te ve Atinada büyük hasar Ve zarara sebep olmuştur. İki kadın su altında kalarak boğul- | Muştur. Başka bir kadınada yıl- dıinm isabet etmiştir. Tramvay | geferleri, eyaletlerle telgraf ve telefon muhabereleri kesilmiştir. giliz lirası İngiliz Hrası bu sabah 1039 kuruşta açılmıştır. Ünifiye bu sabah 145 kuruşta açılmıştır. Himaye usulü İngiltere ecnebi eşyaya ağır güm- rük koyacak mı? Londra 22 (Hususi) — — İngil- terede imperatorluk eşyasını hima- yeile başka memleketlerden gelen eşyaya ağır gümrük resmi konması fikri gittikçe revaç buluyor. Şim- diye kadar bu fikre taraftar olmıyan lord Rothermere'de himaye hususunda — lord Beaverbircok ile birleşmiştir. Bu suretle hemen bütün büyük ingiliz gazeteleri himaye taraftarı olmuştur. Londra, 42 (A.A.) — Dail Mail'e göre yeni müttehit Beri- tanya — imperatorluğu — fırkasına her gün aşağı yükri 30 bin i dahil olmaktadır. Bunlardan çoğu Aameledir. — Buna da gelen mevattan alınmasını iltizam bir sabep hariçten ithalât resmi eden yeni fırkanın bu (l siyasetinden ingiliz” sana) büyük faideler bekliyen amelenin bu — sayede nihayet / verilebileceği ü bulunmalarıdır. Akhisarda kumar ve kaçakçılıkla mücadele Akhisar 22 | Hususi ) — Polis kumar ve kaçakçılığa karşı şid- detli bir mücadele açmıştır. Kumar oynandığı haber alınan bir otel polisçe kapatılmıştır . Diğer taraftan da şehirde muh- telif surette kaçakçılık edenler delle tekip e8i işsizliğe inde İhracatımız Hükümet mühim teddirler ittihaz ediyor Hükümet ihracatımızı — teşvik etmek için çok mühim tedbirler düşünmektedir. Ihracat tüccarla- mna prim vermek, yahut ihracatı muamele - vergisinden — müstesna tutmak bu tedbirler cümlesindan- dir. Yakında B. M. Meclisine veri- decek olan istihsal programı ara- sında buna dair bazı maddeler bulunması — mühtemeldir. Hükü- metin bu tedbiri tatbik sahasına çtiği takdirde ihracatımızın in- Eiüna büyük nisbette yardın edeceği şüphesiz: Yalovaya herkes serbestçe gidecek Yalova kaplıcalarına — gidecek ecnebilerle sair eşhasın, Bakır köy ve Beykoza gidenler gibi vilâyet — makamındı diriyetine tebliğ Yangın! Şişlide Kır sokağında havyarcı | Yaninin evinden ae batalir. ak yangın çıkmış, söndü- polis mü- imiştir. | Âlâ Orta Edna | Kurüş Kuruş Kuruş Buğdaydan — 29 — 23 20 W Arpadan — 32 — 26 21 Hurmadan — 260 130 — 78 4 Üzümden — 180 130 — 78 | Ramazanı şerifin yirme yedinci gecesine müsadif 26 şubat 1930 salı günü akşamı (çarşamba ge- cesi) leylei kadir 2 mart 1930 pazar güğü de bayram olduğu serbestçe seyahat edebilecekleri | |Neler istemişle! | Osmanlı bankası direk- (V törlerinin teklifleri Ankara 23 (Telefon) | Osmanlı bankası direktörleri bu sefer yaptıkları teklifatta hükür para teklij etmiş lerdir. Dizektörler buna- muz | kabil mali kapitulasyonları andırır. bir şekilde, devletin || | haysiyeti ile gayri mütenasip | bazı kontröller teklif etmi, lerdir. D Bu kontröller bankanın her üç ayda bir devletin bütçesini | Şolerdir | Hüseyin Ragıp bey Fırtına yüzünden vapurun hareketi geçikti yüzünden — Moskova — sefirimizin bindiği vapur yolda teehhür etmiştir. Hüseyin Ragıp bey Ankarada ruslarla aramızdaki| ticaret mua- hedesi müzakeratı hakkında şi- fahen izahat verecektir. Moskova sefirimiz talimatı aldıktan sonra Moskovaya gidecektir. Borsa komiseri Komiser busabah maliye vekili ile görüştü Ankara 23 ( Telefon) — Borsa komiseri Abdülkadır. B. buraya geldi.Yeni kanunun sureti tatbiki hakkında Maliye vekili ile görüş- tü. Hazırlanan talimatname heyeti vekilenin ilk içtimamda müzakere edilecektir. Hariciye müsteşarı geliyor Ankara, 23 (Telefon) — Hari- aiye vekâleti müsteşarı Numan Rifat B. Istanbula hareket etti. Bir felâket Roma 22 (A. A) — Bologna köylerinden biri çığ altında kal- miştir. Bir çok kimselerin ölmüş olmasından korkulmaktadır. Yıkı- lan - duvarlardan birinin altında kalan 3 küçük kız öl Katanyaro da kuvvetli bir met dalgası evleri ” basmış ehaliyi büyük bir korku ve telâşa uğrat- mıştır. Yakındaki köylerde de ehemmiyetli hasarat olduğu bi- dirilmekt Kolordu kumandan- lığının bir tavzihi | Kolordu. kumandanlığından Akşam gazetesinin ikinci sahife- Sinin üçüncü sütumunun nihaye- tinde bu nasıl iş başlığı altında kolorduya yaptığı bir iş dolayısile muhasipliğe vermiş olduğu depo- zitosunu müteaddit müracaatına rağmen geri alamadığı zikredilen zatın Galatada Şehsivar sokağında Şi Npda TeReNÜE düngt a laşılıyor. Bu zat üçüncü kolordu veznesine teminat olarak vermiş olduğu — yirmi liralık bir iıhlcrg:ıı ydılıi(ı tahvilâtını geri almak için kolordü erkâni harbiye riyasetine 20/2/930 perşenbe günü müracaat etmiş ve işini intaç 'etmek üzere refakatine bir memur verildiği halde takip etmeden ortadan kaybolmuştur. Hakikati hal bundan ibarettir. ) Kolordu kumandanlığının iza- İ hanı memnuniyetle kaydediyoruz. Yalnız şu noktayı ilâve edelim ki ismi geçen zat muhasibi mesulden küçük teminatını alamadığı için erkânı harbiye riyasetine mürac- ilân olunur. cate mecbur olmuştur. nkara 23 (Telefon) — Fırtına | icap eden | | bu nikbinl adet | Kat'i talimat M. Fokas bugün Atinadan şehri- mize geliyor Atina 22 ( Hususi ) — Yunan sefirine kat'i talimatı hamil olan M. Fokas bugün hareket ediyor. Burada mutlak. bir nikbinlik hü- | küm sürüyor. İstanbulda etabli rumların tas- nife tabi tutulacağı — şayiaları külliyen asıldan aridir. İstanbulda mevcut —bütün rumlar — etabli addolunacak ve kendilerine asgarl bir müddet zarfında vesikalar verilecektir. Atina sefirimizin bir mülakatı Atina 22 (Hususi) — Türkiye sefiri bugün M. Venizelosla uzun ve samimi bir mülâkatta bulun- muştur. M. Venizelos bu münasebetle hariciye encümeninin ittihaz ettiği | kararı tebliğ etmiş ve en mühim meselelerin hallinden sonra iki hükümet arasında nihai itilâfın husulü bir kaç günlük bir mese- le olacağı ümidini izhar etmiştir. Enis hükümeti metbuasının ayni hüsnü niyeti beşlediğini temin etmiştir. Akhisarda iskân işleri tetkik ediliyor Ankara 21 (Hususi) — İskân işleri inceden inceye tetkik edil- mektedir. Mülkiye müfettişi Agâh bey tahkikat ile meşgul olmak- tadır. Tahkikatın neticesi yakında anlaşılacaktır. Hırsızlık vakaları 24 saat içinde 7 vaka oldu Dün şehrimizin muhtelif semt- lerinde 7 hırsızlık vakası olmuştur. 1 — Yenikapıda kunduracı İstavrinin Aksarayda bir hamam- | da 35 lirası ve paltosu çalınmıştır. | 2 — Galatada komisyoncu Hil- mi beyin yazıhanesinden bir yazı makinesi çalınmıştır. 3 — Şekerci çırağı Halil Emin önünde 10 kiloluk bir çuval şe- keri kaldırımcılık süretiyle - çak dırmıştır. kapıdan geçen Kartallı Naciye hanımın 50 lirasını yankesicilik suretile çalmıştır. 5 — Çoban Mehmı çoban Mastığa ait bir koyunu almıştır. TT andükde Tn DA çfendinin evinden 1 kol saati, 3 altın bilezik, 1 gümüş çanta, 2 altın küpe ve bazı eşya çalın- mış, Receple 2 arkadaşı yakalan- mıştır. 7 — Beşiktaşta kâtip Yusuf Ziya efendinin evinden 50 lira ve bazı eşya gelmiştir Altı aylık bir çocuk sokağa bırakıldı Dün gece Aksarayda bir evin merdiveni üzerinde sokağa bıra- kılmış bir Çocuğun üzerine takılan bir pu- sulada Cavide isminde ve 6 aylık olduğu — kaydedilmiştir. Çocuk; Darülâcezeye gönderilmiştir. Denize düştü! Hamza reis isminde bir vapur tayfası; Kuzgüncük - iskelesinden müvazenesini kaybederek denize düşmüş, kurtarılmıştır. | 4 — Meçbul bir şahıs; Bahçe- | A, seki Hasköyde çocuk — bulunmuştur. | Kraliçe Mari Evvelki gün şehrimize gelen Romanya Kraliçesi Mari Hz. ile kerimesi prenses İleana dün Ro- manya bandıralı * Daçya , vapuru ile Hmanımızdan İskenderiye'ye hareket etmişlerdir * Hariciye vekili rahatsız — Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey soğuk aldığından takrar rahatsız- lanmıştır. * Kadın polisler— Bugün, ya- rın şebrimize gelecek olan İngiliz kadın polis teşkilâtı müdürü ma- dam Meri Allen, ayni teşkilât müfettişlerinden madam Tangart'ıi, refakatile geçen pazar günü tay- yare ile İskenderyeden Atina'ya gitmiştir. Atinadan İstanbula geler zek Türk kadın birliği ile kadımır) Türkiye'deki vaziyeti hakkındaki tetkikatta bulunacağını Atina gak zetecilerine söylemiştir. * İngiltere ile ticaret mua- hedesi — Türkiye ile İngiltere arasında aktedilecek ticaret mu- ahedesi müzakeresi bitmiştir. Yeni muahede bu günlerde imza edi- lecektir. * Lokantacı Cemal beyin ucuz yemek listesi — Lokantacı Cemal B. fakir halkın öğle ve akşam yemekleri yedişer buçuk kuruştan olmak üzere günde (15) kuruşla iaşesi için bir yemek listesi tertip etmişti. Cemal B. bu hususta demiştir. kiz — Ben günde on beş kuruşla halka yemek vermek üzere Şeh- remanetine teklifatta bulundum ve fahri olarak |çalışacağımı da söy- ledim. Bu teklifime hiç bir cevap verilmedi. Bu işhalkın işidir. Ben Emanetten yalnız münasip bir yer gösterilmesini istedim. Bu akşamki boks maçları Dünkü yanımzda cuma günü şehrimize — muvasalatı — haberii verdiğimiz Romanya hafif sıklet şampiyonu — Karpen bü akşam saat 18 de Goalatasaray klübü salonunda kıymetli boksörümüz küçük Kemal ile karşılaşacaktır. Küçük Kemal - Karpen maçı memleketimizde — yapılacak —ilk beynelmilel boks müsabakası olması ilibarile çok mühim ve ayni zamanda kıymetlir leketimizde boksuh yer sına matuf harekât içinde milli hislerimizin bu cephedede uyan- edecek maçlar tertip etmek, daha doğrusu ede- bilmek takdire değer bir hare- kettir. Boks mühitinin — sabırsızlıkla beklediği bu maç bu. akşam yapılacantır. Karpen bakkında Franki Martin tarafından verilen malümatı ve küçük Kemal için de bildiklerimizi / yazmıştı d bir boksör. Buna mukabil küçük Kemal daha sıkı ve dolgun vücutlu gözü- küyor. Ring üzerinde hakiki müteaddit defalar gördüğümüz ik Kemalin her halde kendisine bağlanan ümitleri boşa çıkarma- yacağına emin olanlardanız. Kemal Rifat AKŞAM Daktilograflar | piyangosu