25 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Güç iş Cumhuriyet hükümeti , şimdiye kadar başardığı işlerin hepsınden daha —güç , vücude  getirdiği eserlerin hepsinden...
 Gazi Hz. İzmirden sonra Adanayıl teşrif buyuracaklar Gazi Hazretlerinin İzmiri teşrifleri münasebetile orada hazırlıklar...
 — Birader, Bu ne biçim şehir?.. Terkosları akmaz; sokakları pis; ; kaldırımları bozuk; yenecek şeyleri hileli!.. Bıktım artık
 Türk - Yunan itilâfı Hazırlanan itilâfname 80 maddeden fazladır Bitaraf âzadan M hakem vazifesini görecekler Ankarada tanzim
 İngiliz dainler vekili geldi İngiliz dainler vekili M. Vayıt İngiliz dayinler vekili M. Vayt bu sabah Semiramis vapuru ile
 Karmı yağacak? Rasat merkezince kar devamlı olmıyacak Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bu gün hava bulutlu

— Bak, Iıep ziftlenmiş |. . Z Acaba kım?.. we 12 — No : 4086 Fiatı $ kuruş Güç iş Üulnlıuny:( bükümeti , şimdiye kadar başardığı işlerin hepsinden daha — güç , vücude — getirdi; eserlerin hepsinden ehemmiyetli mücadeleye - gl işin müsbet, yahut menfi netice- leri, derhal gözle görülecek de- recede müşahhas - olduğu i amuvaffakıyetin değeri bi Teşebbüslerin akameti de o de- rece sür'at ve şiddetle hissedili Manevi - sahalardaki — terakkileri kısa zamanlarda göz ve ölçmek Fakat iktisat — meseles tütulacak kadar maddidir. Nihayet Halkın körümi doyurmak, mem- lekete servet ve refah getirmek icesine müncer olur.” Yani bir. miyde —meselesidir. — İktisadiyatı bozuk, fakir bir ülkeyi birdenbire | zengin ve müreffeh edecek mu- gizevi bir hükümet idaresinin şekl henüz yer yüzünde keşfedilmediği için, bu mesele çok müşkildir. gibi; bu nevi — işlerden anlıyanları çok kıt memleketlerde mümkin muktedir. maliyecileri ve iktisat- cıları olan yerlerde bile, mali ve iktisadi meseleler, zamanın —en çetin, balli cn müşkil meşgalesini teşkil ediyor. Bunun sebebi, iktisat ve maliye hükümet — nizamlarının, tesirinden uzak, der- çayrı kabil âmillere İktisadi hadise- istinat etmesidi lere - diği işlerinde - olduğu kanun küvvetile hâkim olmak F O amaatesef münükin” değildir. Bu hadiseleri doğuran çok muğlak ve kalabalık âmiller üzerinde tesir etmeye çalışmalıdır. Bir devleti dahilde ve bariçte nüfuz ve kur reti ne kadar büyük olursa olsun, ineselâ, kanumi bir emir ile para: sının düşük kıymetini yükseltemez.. Behemebal, para kıymmeti üzerinde müeasir olan bir çok muhtelif âmi leri“tebdil ve tahvil etmesi, hadi- senin Ömenbalarında icrayı tesir etmesi lâzımdır. Bir memlekette istihsal, ticaret gibi iktis deler bazuk gidiyorsa, bunun sebe- bi bazı kolay idari tedbirlerde, ve neşredilmesi - çok değil, daha derin 've mütenevvi hadiselerde aranma- ıdır. Bunun içindir ki bir saniyede boş kasaları altınla — dolduran iktisadı edilmedikçe, bu işlerde çok uğraş- mak, uzun beklemek zaruridir. Hükümet her şeyden evel pa- Yamızın istikrarına çalışıyor. Bu iş mihayet - bütün âcil ve muval Xat tedbirler haricinde - talep e len ecne iz mikdarında piya- saya döviz arzedilmesi meselesine, yani itbalât ile ihracatın müvaze- basit kanınları bir sil nesine müncer olduğu için, esas, istihsali artlrmak, ve bu sayede ihracatımızı tezyit etmek olacak- | tr. Hazırlanan iktisadi program | bunun i; kümel adir. Bu meyanda, hi haz ettiği idari ka- rarlar muvakkat ve gayrı tabitdir. Fakat mali ve iktisadi sahada gayrı tabil addedilen bu idarf mukarrerat piyasaya hâkim olan (gayrı tabil ahvalin önünü almak gayesine matul olduğu için za- ruri idi. Piyasa, tabif halini alınca bu İararların esasen tatbik ci (Devamı ikinci sahifede) devlet ve millet | bi - emir ve | irbaz değneği icat | İzmirden sonra Adanayıl teşrif buyuracaklar Gazi Hazretlerinin İzmiri teşrifleri münasebetile orada hazırlıklar yapıldığı bildiril- mektedir. Reisicamhur Hz. bu seya- hatleri münasebetile İzmirde bazı tetkikat icra buyuracak- ları ve bu tetkikatın Kuş adasını alükadar edeceği beyan edilmektedir. Muhafız İzmire götürecek tren hazırlanmıştır. | Yarın hareketi muhtemeldir. Ü Gazi Hz. nin İzmiri teşrif | deri haberleri üzerine Naim- Y palas otelinde -tertibat alın- | makta ve hazırlıklar daburunu yapıl- makradır. Gazi Hz. bayramı İzmirde geçirdikten sonra Adanayı da teşrif. buyuracaklardır. — Bu | seyahatlerinde GaziFiz. ne dün de yazdığımız vecihle Dahi- Viye vekili Şükrü Kaya B. İrefakat edeceklerdir. Gazi Hz. bu seyahatten ağlabi ihtimal 15Martta Ankaraya dönecek Amanullah Han Bu sabah geldi Bu akşam Ankaraya hareket ediyor Sabık Efgan a Aezsalak Han bu sabah Semiramis vapuru gelmiştir. Semiramis fırtına dolayısile te:hhür etmiş ve dün gelmesi beklenirken ancak bu sabah saat altı buçukta İstanbula gelebil Amanullah Hanı için vali vekili Fazlı, polis mü- dürü Şerif, beşinci şube Kenan beyler bir istimbotla va- pura gitmişlerdir. Sabık kral bu istimbotla rıhtıma çıkmışlardır.Amanullah Hana Meh- met Hasan Han refakat ediyordu Eski Efgan krali rıhtimdan bir otomobile binerek doğruca Pera- palas oteline gitmiştir. Amanullah Hanı, — kaympederi Tarzi Han, kayın valdesi ve Efgan tabaasından bazıları ziyaret etmiş- lerdir. Amanullah Han otelde bir müddet istirahat etmişlir. Amanullah /— Han Mehmet HasanHan ve sefir Gulâmi Ceylâni olduğu halde bu akşam Mahmut | refakatinde | hürmetlerini |şembe günü Her derdinize çare küçük ilânlarımızdadır. Çünki AKŞAM Bütün Türkiyede en fazla satışı olan gazetedir İngiliz dainler vekili geldi İngiliz dainler vekili M. Vayıt İngiliz dayinler vekili M. Vayt bu sabah Semiramis vapuru ile şehrimize — gelmiştir. M. Vayt Perapalasta kalmaktadır. Bayram ertesi Ankaraya gidecektir Karmı yağacak? Rasat merkezince kar | devamlı olmıyacak Yeşilköy verilen malümata göre bu gün hava bulutlu ve yağışlı olacaktır. Rüzgâr şöwaldeb mutedil- olarak esecektir. Bu —gün — serpinti halinde kar — yağacak, sıcaklık düne nazaran azalacaktır. Dü hararet 4 gece 2 sabahlayın 3 dereceydi. Dün Trakyanın her tarafına kar rasat — merkezinden ceklerdir. Ankara, 24 ( Telefonla ) Ama- hullah Hz. lerinin yarın buraya gelmesi — bekleniyor . — Burada hususi sürette — karşılanacaktır , Amanullah Han Gazi Hazretlerine arzedecek ve Per- tekrar - İstanbula dönecekt Amanullah Hanın bu sabah çektitdiğimiz resmi W Türk - Yunan itilâfı Hazırlanan itilâfname 80 maddeden fazladır Bitaraf âzadan M. Holştad ve Rivas hakem vazifesini görecekler Ankarada tanzim edilen yeni türkeyunan itilâfnamesi hakkında aldığımız malümata göre yeni itilafname 80 maddeden fazladır. İtilâfnamenin bir çok maddeleri- 'nin tatbiki türk ve yunan müba- dele murahhasları hariç olmak izere, bazı “meselelerde mün- feriden, bazı meselelerde de müş- teriken bitaraf azadan M. Rivas ve M. Holştad'a terkediliyor. M. Endersen'un hakemliği hak- kında itilâfnamede sarılı hiç bir madde yoktur."Ancak M. Holstad ile M. Pivas lüzum gösterdikleri takdirde nihai bir karar mahiye- inde olmak üzere M. Enderson'un reyine müracaat edeceklerdir. İstanbuldaki Trakyadaki rumlarla Türkler garbi tamamile bunlara İstan- , Gömülcine- etabli vereceklerdir. Vesikayı hamil olanların elabl mıntakasındaki malları lecek, ancak bunlar, mübadele mıntakasındaki menkul ve gayri menkul / mallarına yenide “olmıyacaklardır. Etabli vesikasını — hamil — olan türk ve rumlar her tülü vatan- daşlık hukukundan istifade ede- ceklerdir. yadaki etabli vesikası alan Türk- ler ve İstanbuldaki etablili rum- Ba suretle Garbi Trak- Muhtelit mübadele komisyonun- da ikinci murahhasımız Nabi bey lar türkiye ve yunanistanın her tarafına — seyahat — edebilmekte serbest olacaklardır. deli hadde indirilecektir. akmurler yecei inlakdadni Hü biki, umumi takasa dahil olacak | mubadil emval ve emlâkin kiy- metlerinin takdirile iştigal ede- ceklerdir. — Birader, Bu ne biçim şehir?.. Terkosları akmaz; sokakları pisi kaldırımları bozuk; yenecek şeyleri hileli!.. Biktim.artık yahul!. — Hakkın var azizim, Şehremini de bıkmış olacak ki - Avrupaya gitti, bir türlü gelmiyor!..