28 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 28 Şubat 1930 - Gan damarı kesilir mi? (Baş tarafı birinci sahifede ) gülünç bir mantıksızlıktır. Düşün- meli ki, Eminönü ve Galata ara- sında, bu köprüden günde vasali 140 bin kişi gelip geçiyor. Bu kadar kalabalık bir halk kitlesi, büyük vapurların girip çıkacağı Kiman ağzında, deniz vasıtalarile makledilebilir mi ? Liman — şirketinin - sevimli ve | gayyur müdürü Hamdi bey, Av- Supe DÇ el Hnanlarıda n feribot ile karşıdan karşıya geçtiğini bir gazeteye söylemiş. Mühterem arkadaşımız bu teşbihin- de-eğer büyük bir İâtife etmi yorsa - çok aldanıyor. Ne Hmburg, ne Amsterdam,ne de başka bir Avrupa ve ya Amerika limanında Beyoğlu ve İstanbul cibetlerinin nüfus, iş vaziyetine benziyen hiç bir yer yoktur. Eğer Avrupanın her hangi bir lmanında, böyle bir — vaziyet olsaydı, — oraya bir değil beş köprü yaparlar Bu köprü, şehrin yegâne can d: Marını teşkil ediyor. Bunu kaldır- mak, koca uüzviyetin cevelânını durdurur. Ticaret odasının bu tarzda bir raporu Ankaraya göndermesi şaka ve tuhaflığa benziyen bu işe ciddi- yet rengi vermeseydi, bu bahse tekrar avdet etmeyi lüzumsuz bu- hurduk. Fakat, geçen günkü maka- | lemizde de yazdığımız gibi, işin şakaya tahammülü yoktur. Tekrar ediyoruz, hükümet böyle saçma sapan şeylere müsüade edemez | Necmeddin Sadık Büyükadadaki - define (Baş tarafı birinci sahifede ) olan altınlar üzerinde — muhtelif yesimler — bulunmaktadır: — Kuş, < koyun, at, insan başı. —— Altınlardar çoğunun arka satıh larında dörder tane yanyana mu- zabbâ bulunmaktac Altınlardan — mühtelif / eşhasın elinde kalan veya satılanlar da peyderpey meydana çıkarılmak- tadır. Evvelce altınları ucuz fiatlerle satın alan bahçıvan Abdurrahman- dan 7, diğer bir bahçıvandan 2 ve çarşıda bir dükkâna satılmış 1 altın daha istirdat edilmiştir. Polis ikinci şube müdürü Şükrü bey bu kaymettar ve tarihi asarın ftamamen meydana çıkarılmasını temin etmektedir. Bugünkü hava Hararet her tarafta yükseliyor Yeşilköy —rasat — merkezinden yerilen malümata göre bugün hava ekseriyetle bulutlu kısmen ğmurlu olacaktır. Rüzgâr şimal- den hafif olarak esecektir. Sicak. hık artacaktır. Dün en fezla hararet 5 derece idi. Gece 3 sabahlayın $ derece | olmuştur. | Karadeniz mıntakası yağmurlu | olacaktır. Diğer mıntakalar kısmen bulutlu ve kısmen yağmurlu ola- çaktır. Anadolunun hiç bir tara- fında kar yağmıyacaktır. Her yerde rüzgâr şimalden esccektir. Karadenizde fırtına hafifledi Karadenizde fırtına i Emı rasat İstasyonu dün rüzgâan | İr saniyedeki sürati 22 metro | olduğunu bildiriyor. Fırtına yü- zünden bir kaza olmamıştır. Bu- | gün hava sakindir. ; ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah | 1041 kuruşta açılmıştır. Ünifiye bu sabah 147 Müracaatı reddetmişler kuruşta açılmıştır. Fransız buhranı Yeni kabineyi gene M. Tardieu teşkil edı:ygr,vfakat.. Paris, 26 ( Hususi) bur M. Dumerg yeni kabinenin teşkili vazifesini M. Briand'a ve diger bazı siyasi ricale teklif et- miş, fakat hepsi bu teklifi redd- eylemiştir. Bunun üzerine tekrar M. Tardicu'ya müracaat edilmiştir. M. Tardicu bu defa tekli kabul etmiştir. — Elize sarayındı çıkarken gazetecilere kabinesi perşembe gününe kadar hazırlıya- cağını söylemiş ve derhal müza- kerelere başlanmıstır. Siyasi mahafil M. Tardieu'nün şahsi vaziyeti daha ziyade gergi leştireceğini, bu sırada başvekilin başka birisi olması lâzım geldi- ğini söyliyorlar. Vaziyet çok gergir bütün fırkalar mücadeleye hazırlanmıştır. M. Tardineu çalışıyor Paris 26 ( Hususi ) — M. Tardicu radikal sosyalistlerin ka- bineye iştirakini istemiş, M. Poin- care'de radikalleri ikana çalışmış: tır. Fakat radikal sosyalistler bu Radikal riyaseti Reisicum- sosyalistler başka bir zatı altında M. Tardicu ile bir kal nede - bulunabileceklerini, ancak M. Tardicu'ye dabiliye nezareti den başka bir nezaret verilmesini söylemişlerdir. Mecliste şamar! Yunan kadını mebusu dahiliye nazırı zannetmiş! Atina, 26 (Hususi) — Yunan mebuslarından Zaviçno'ya mec- ortasında bir kadın müthiş bir şamar aşketmiştir Ü ve ç yi dığını ve mebusu, kadınlara inti- hap hakkı verilmesine muhalefet eden dahiliye nazırı zannettiğini söylemiştir. Bir vapur berhava oldu Londra 26 (Hususi) — Nelson ismindeki ingiliz drednotu Ak- denizde yanmakta olan Tafa va- puruna tesadüf etmiş ve vapurun Mürttebatını kurtarmıştır. Mürettrebat çıktıktansonra şid- detli bir iştial olmuş ve Tafa apuru parçalanmıştır. Sarrafın çantası Paranın yarısı bulundu, yankesiciler henüz belli değil ? Bir kaç gün evvel Galata Mehmet Âli paşa hanında bir yankesicilik vakası olmuş, sarraf Yorgi'nin içi para dolu bir çan- tası aşırılmıştır. İki açık göz birsız. çantayı kapıp ” kaçarken p edildiklerin görmüşler ve çantayı yere atmışlardı. Bu aralık çanta diğer bir şahıs tarafından alınmış ve ortadan kaybedilmiştir. galele ikinci şube, müdiriyeti lün akşam geç vakıt çanlı buldurmuştur. Valnız sarraf Yorği efendiye teslim edilen para ça- İmanın nısfidı Şimdilik isim rini mektum tut- tuğumuz 2 n nısfini bir şahsa verdiklerini söylemişler, © şahıs inkâr etmiştir. Bunun üzerine tahkikatın tami- kine lüzum görülmüştür. Paranın diğer kısmı da bir kaç güne ka- dar meydana çıkanlacaktır. Fakat aarraftan çantayı kapan yankesi- cilerin izleri kaybolmuştur. Telefon haberleri Bayram ertesi Dayinler vekilleri ile müzakere başlıyor Ankara 27 (Telefon) — Dain: ler vekili Zekâi bey bayramı geçirmek üzere İstanbula hareket etti. Zekâi Bey Bayram ertesi Jransız ve ingilir dayinler ve killeri ile birlikte - Ankaraya dönecektir. 60 bin lira! Ankara paket gümrü; de ihtilâsın yekünu Ankara, 27 (Telefon) — Ankara imrüğü sui istimalinin İstanbuldan gelen üç müfettiş işe başlamıştır. diye kadar yapılan tahkikat inde muhasibi mesul Os- emal efendinin 60,000 lira Mev- anlaşılmıştır. muvakkaten — tahliyı Kefalet ve tahliye kuflar istemişlerdir. istidaları tetkik olunuyor. Tahir Kevkep bey Ankara 27 (Telefon) — Kibrit inhisarı müdürü Tahir Kevkep bey buradaki işlerini bitirerek Ankaraya hareket et Şarbon aşısı tecrühi Ankara 27 (Telefon) — Bakeri yoloğ Süreyya Tahsin B. tarafın- 'dan Ankarada yapılan şarbon serumu / tecrübeleri 150 hayvan üzerinde muvaffakıyetle netice- | | | / | lendi. ğ Burada bu keşfe büyük ehem- miyet verilmektedir. Süreyya Tahsin bey, birokloz karşı tetkikat yap- hastalığına maktadır. Ahmet Rıza bey (gabık âyan reisi dün sabah vefat etti Bir buçuk aydanberi Şişli has- tanesinde tedavi edilmekte olan sabık âyan reisi Ahmet Rıza bey dün sabah saat dokuz ” buçukta hastanede vefat elmiştir. Merhum göğüs tıkanmasile — gözlerinden rahatsızdı. Ahmet Rıza bey Abdülhami istibdadına — karşı mücadelesile tanınmıştı. Meşrutiyetin ilânından sonra memlekete avdetle mebusan ve âyan reisliklerinde bulunmuştu. Son zamanlarda münzevi bir hayat yaşıyordu. Merhum 71 yaşını Cenaze merasi, Türk Ocağından: Hürriyet yo- lunda uzun seneler mücahedesi ve mücadelesi milletçe kâfi de- vecede malüm olan büyük vatan- perver Ahmet Rıza Bey vefat etmiştir. Mübarek naşı bugün öğeleden sonra saat 14 te Şişli'de Etfal hastanesinden kaldırılacak- fır. Ocaklı arkadaşlarımızın, hiz- metlerine karşı minnettar olduğu- muz bu muhterem zata son vazi- felerini yapmak üzere muayyen saatte mahallinde hazır bulunma- larını rica ederiz Bir cerh! Dün Tophanede Karabaş ma- hallesinde Zaro ağanın kahvesinde kömür amelesinden Ahmet Der- viş amele Abdullahı sustalı çakı ile arkasından yaralamıştır. Ha- disenin sebebi bir alacak mese- lesinden çıkan kavgadır. — Carih ficar elmüştir. İtilâf ümitleri gün geçtikçe azalıyor Londra, 26 (Hususı) — Londra konferansının yarın içtima etmesi kararlaşmıştı. Fransız kabinesinin istifasi üzerine konferans takrar Mmuayyen - olmuyan bir güne tehir edilmiştir. — Bugün — murahhaslar toplanarak — vaziyeti tetkik ede- ceklerdir. Bura artmaktadır. ve çok münakaşalı ola- cağı anlaşılıyor. bedbinlik Müzakerenin uzun mahafilinde Hattâ bazı mahafil - şimdiden konferansa — dağılmış — nazariyle bakıyor. Yeni talimat Atina 20 (Hususi) — Salâhiyet- tar mahafilden tereşşüh eden ma- lümata göre Ankara yunan sel gönderilen mütemmim talimat, bütün itilafların aynı zamanda imzalan- ması hakkında hariciye encüm: nince verilen karara rağmen, hü- kümetin bazı mübadele meselele- rinde bir tarzı tesviye bulmak arzusundan mülhemdir. İzmirde havalar açık İzmir 27 (Hususi) — Yağmur dürdü, hava açıktır. Amanullah'Han Sabık kral İtalyaya avdet ediyor — Ankara 26 — Amanullah Han | Çöne ithat beyin köşkünde kabul etti ve şe- hirde bir gezinti yaptı. Amanullah Han Ankarada bir iki gün daha kalacak ve bilâhara İstanbul tarikile Romaya döne- cektir. İzmirdeki bankalar İzmir, 24 — Adliye ve maliye- nin bankalardan paralarını çek- meleri üzerine bankalar borçlu- darını — sıkıştırmya — başladılar. Eenebi bankalar ikrazatı kestiler. Emlâk bankası mayısa kadar borç para vermiyecektir. -Diğer milli bânkalar da - ikrazatı — azalttılar. Borsada muamele durgundur. Bir günlük fark Adapazarı'nda bir katil idamdan muhakemesi Adapazarı ağır ceza mehkeme- sinde feci bir cinayet muhakemesi görülmüştür vaka şudur: pazarı fabrikası dürü Suphi beyin kızı ile hizmet- çisi gece evlerinde yatarlarken evvelce / yanlarında — hizmetçilik eden Kastamonu — kıptilerinden Halil eve girmiş ve her iki bed- bahtı balta ile kesip cesetlerini parçaladıktan sonra cinayeti örtmek için eve ateş vererek ce- setleri yakmıştır. Yapılan muhakemesinde Halil yaşının bir günlük farkla küçük olmasından dolayı idamdan kur- tulmuş ve 24 sene hapse mahküm edilmiştir. Çaycının marifeti Dün Ketencilerdeki yangın ma- halline girmek istiyen çaycı Ömer kendisine mani olan polis Süley- man efendiye hakaret etmiş ve muşambasını — yırtmıştır. — Çaycı kalkında zabıt tutulmuştur. Kaabiyo işleri Yeni talimatname heyeti vekilede tetkik edildi Vekiller heyeti - dün bariciye vekâletinde toplanarak kambiyo ve bono işleri hakkındaki talimata nameyi tetkik etmiştir. Bu tali- matnameye nazaran kambiyo alımı satımı bankalarla maliye vekâle- tinden mezuniyet alan bankerlere verilmiştir. Borsa acentaları bu banka ve ya bankerlerden aldıkları alım satım emirlerini icra edebilecek- lerdir. Kambiyo işleri yapanlar bu mu- amelâtı kimin namına icra ettikle- rini kambiyo mürakıpliğine bildir- mek mecburiyetindedirler. Bundan başka — bankalarla — bankerlerin ecnebi kambiyosunu karşılık tutar yak türk İirası üzerine avans yapmaları menedilmiştir. Bankalar her gün ahp sattık- ları kambiyonun farkını ertesi gün akşamına kadar borsaya haber vermeğe ve hesaplarını kapatmağa mesburcurlar. Ancak S00 ister- linden aşağı olan küsurat ertesi güne devrolunabilecektir. Türkiyede müesses olmuyan va yahut burada şubesi bulunmuyan müesseseler lehinde türk parası üzerinden - hiç bir banka veya banker kredi açamıyacaktır. İmti- yazlı veya sermayesinde devletin iştiraki bulunan şirketler serma- yelerini ancak sermayesi türk lirası olan bankalarda bulundura- caklardır. Kambiro esası üzerinde yapıl- ve yapılacak borçlar dövriz mış | olarak tediye edilemiyecektir. Bu | kabil borçlar tediye gür borsa rayici üzerinden türk parası | indeki olarak verilecektir Maliye vekâleti namına borsa komiserliği ve borsa murakıpleri licarethane ve diğer müesseselerin para işlerine ait evrakını tetkike mezundurlar. Maliye — vekâletinin mezuniyeti olmadan memlekete esham - ve tahvilât kuponların girmesi ve çıkması menedilmiştir. Kararnameye nazaran spekülâs- yon süreti katiyede memnudur. Kanunnamede — spekülâsyon şu surette tespit edilmiştir. Maliye vekâletince tanzim olur ihtiyaç — listesine — muvafık ” yahut borsa ve maliye vekâletinden müsaade alan banka, banker gişeleri haricinde yapılan alım satım spekülâsyondur. Resimliay davası Bugün ağırceza mahkemesinde Resimliay — davasının — rüyetine dayam edilecektir. Müdafaa şa- hitlerinden Hakkı Tarık, Yumus Nadi, Mustafa Şekip beylerin istimaları bu celseye kalmışt ler — dinlendikten — sonra müddeiumumi / iddiasını söyliye- cektir. Hareket davası Haraket gazetesi aleyhine ika- me edilen davaya bugün öğleden sonra ikinci ceza mahkemesinde başlanacaktır. Polise silâh attılar! Hasköyde Kamanto mezar da 3 meçhul şahis; kendilerine bir şüphe üzerine “durl, emri veren zabıta devriye memurlarına silâh atıp kaçmışlardır. AKŞAM Daktilograflar piyangosu Kupon numarası