20 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Şehrin iç sokakları pek pis ve bakımsız bir halde Sene 12 — No : 4109 Tahrir telefonu: İstanbul — 1686 AKŞAM PERŞEMBE — 20 Mart 1930 Temizlik yalnız büyük caddelere mahsus mudur?.. Fiatı 5 kuruş İdare telefonu * İetanbul — 1 Tetkika!tievâm ediyor Dayinler, vekille bugün tekrar görüşecekler Devlet bankası Bakkmdaki lâyiha | tabedilerek mütahassıslara tevzi edildi | Ankara19 (Telefon) — Bugünkü Heyeti vekilede maliye vel dayinler vekillerile yaptığı mi katlar hakkında izahat vermesi muhtemeldir. Dayinler vekilleri Ankara pa- das'taki — dairelerinde — tetkikatla Mmeşgul bulunuyorlar. Dayinler ve- killerinin heyeti vekile içtimaınden sonra saat 17 de maliye vekilini ziyaret etmeleri muhtemeldir. Ankara 18 — Dayinler vekil- muhtıra halinde maliye vekili: tevdi edeceklerdir. Bu- temasın günü benüz kat'i olarak. belli değildir. Bugün maliye - vekilini ziyaret etmeleri muhtemeldir. Tahkikatıma nazaran hükümet, paramızın — vaziyeti düzelinciye kadar düyunu umumiye tediyatın tecili taraftarıdır. Tediyata devam için yeni bir istikraz aktile bu paranın — ödeyicej mahsubu şayanı kabul görülme- mektedir. Ankara, 18 — Fransız sefiri Maliye vekili meclisten çıkarken dün saat 7 raddelerinde başveki- limiz tarafından başvekâlet maka- mında kabul edilmiştir. Fransız sefirinin bu ziyaretinde kuponlar meselesinin - bahsedildiği tahmin olunuyor. Devlet bankası Ankara 18 — Devlet bankası (Devamı ikinci sahifemizde) | tülmesine | yanın hiç bir Türk- Yunan itilâfı — Mübadillerin emlâki hakkında hesap | çıkarmak için altı aya lüzum var Muhtelit komisyonda bitaraf âzadan M. Anderson Küçültmeli mi? İstanbulun hududu meselesi Büyük - şehirlerin - hudutlarının küçültülmesi - hakkında — İstan- bul mebusu Süreyya paşa tara- fından büyük millet meclisine bir takrir - veril yazmıştık. Bu takrir şehrimizde , bilhassa ema- net mahafilinde bir çok münaka- şalara sebebiyet vermiştir Emanet mahafili ve c eminlerinden Haydar ve Emin beyler şehrin hududunun küçük şiddetle itiraz ederek sıkı bir merkeziyet usulünde ısrar ediyorlar. Diğer taraftan bir çok zevat Süreyya — paşanın takririni çok muvafık buluyorlar. Bunlar dün- afında hudutlar bu Kadar geniş bir şehir olma- dığını, bugünkü hudutlarile İstan- bul'u imara imkân olmadığını söyliyorlar. Bunlar bir zamanlar müstakil olan Yeşilköy belediyesinin orasını çek imar ettiğini balbuki bugün eskisinin onda kadar bi faaliyet gösterilemediğini söyl yorlar, bilhassa Adalar'ın şehir- den ayrılısa az zamân zarfında çok imar edilebileceğini söyliyorlar Bu meselenin mühim müzake- relere sebebiyet vereceği anlaşı- liyor. Veraset vergisi etinden neden henüz vergi alınmamış? Herman Spirer şirketinin veraset vergisi hakkında defterdarlıktan malümata göre şirketin sermayesi 927 bin liradır. Ecnebi memleketlerden bekle- nen malümatın gelmemesi şirket bilânçosunun çıkmamasına - sebe- biyet vermiş ve bu iş 3 senedir bu halde kalmıştır. Defterdarlık — şirketin memleketlerdeki servetinin veraset vergisine tabi olup olmadığını âletten sormuştur. Yüzde 20 temettü Denizli 18 (A.A) — Denizli ik- tısat bankası yüzde yirmi temettü tevrüne karar vemiştir. ecnebi Londra - Hindistan yolu İran yolcuları da yeni yoldan istifade ediyor Kerkük civarındaki Kızıl Ribat istasyo- nu ile Tahran arasında otomobil işliyor Yeni şimendöfer hattının en mühim merkı ağdad'ın umumi manzar; Londra - Hindistan yolunun ehemmiyeti gittikçe artıyor. Son zamanlarda — İran yolcuları da Avrupa'ya gitmek bu yolu tercihe başlamışlardır. Bu yolcular Londra - Bağdat hattının kendilerine en yakın olan Kızıl Ribat istasyonundan memle- ketimize geliyorlar. Kızıl Kerkük'ten sonra mıştır. Evelce İran yolcuları şimab den Kafkasya tarikile Batuma oradan vapurla şehrimize geliyor- lardı. Ekser yolcular da Basra körfezinden — kalkan — vapurlara yrdu. - Şimdi Kızıl Ribat istasyonundan Kerküke şimendö- ferle gidiyorlar. Kerkükten otomobille Nüseybim istasyonuna oradan da — tren #saat sonra İran arazisin edahil ol- mak mümkündür. Kızıl Ribatla Hankın - Zuhap - Tahran şehirleri arasında muntazam otomobil ser- isleri vardır. Yataklı vagonlar şirketi Tah- ranla Kızıl — Ribat — istasyonu daki — otomobil nakliyatile le alâkadardır. Aynı zamanda yataklı vagonlar beynelmilel nakliyat - şirketlerile mukaveleler aktetmiştir. Bu mu- kavele mucibince Londra-Tahran arasında paket nakliyatı da temin edilmiştir. Bundan sonra Londra'- dan bir paket Tahran'a 12 günde gidebilecektir. Yataklı vagonlarla muhtelif oto- mobil şirketleri arasındaki itilâflar Avrupa - İran yolunu da' kisalt-. | sıcaklık artacak î Rüzgâr cenuptan esecek, Peşilköy —rasat —merkezindem verilen malümata göre bugün ha- W va ekseriyetle açık, hismen bulutlu olacaktır. Rüzâr cenup - istikame- tinden esecektir. | Sıcaklık düne nazaran değişmi- miyecektir. Dün hararet 18, gece W 9 derece olmuştur. Sabahlayın hararet 13 dereceydi. Rutubet düne nazaran azalmıştır.Bu sabah rutübet 70 dereceydi. | — Hava memleketimizin ekser yer- lerinde ekseriyetle açık, kısmen bulutlu, - Karadeniz — sahillerinde kismen yağmurlu olacaktır. Türk - Yunan itilâfının yakında | ediyor. Bunun — için mübadele imza edilmesine intizar olunuyor. | komisyonuna bazı vazifeler tevdi Bugün toplanacak olan heyeti | edilmiştir. vekilede bu mesele müzakere | — Halbuki bu mübadillerin emlâl edilecek ve imza için hariciye | Meselesi ile dört seneden b İtilâfname — bütün — meseleleri “tmekte, yalnız mübadillerin | | vekâletine salâhiyet verilecektir. —| | bazı hesabini altı kükümetin göreceklerinden bahşe komisyon meşgul olmamıştır. Yal- nız son zamanlarda bitaraf âza- dan M. Rivas'ın teşebbüsü üzerine mübadillerin emlâkine ait tasfiye beyannamelerinin tetkiki için bir tali komisyon teşkil edilmiştir. Bu komisyon, henüz pek az beyanna- meyi tetkike imkân bulmuştur. er aldığımıza gi k meselesi hakkında hesaba müstenit bir karar vermek için 6 ay daha çalışmağa ihtiyaç vardır. Kadınların belediye âzası olmaları tahakkuk etderse İ leden anlıyorsun kardeş ?, dın mutlaka belediye — Baksanıza, sürü ile âşıkı var; birer rey verseler...