20 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Mart 1930 Maslak yolundaki kaza Artist Sait beyin kazadan evel ve sonraki hali Sait bey dava etmiyor. Arkadaşları büyük bir müsamere hazırlıyorlar Kaçakçılar'da kazadan bir saat evel çel Bundan bir müddet evel, “Ka- çakçılar,, filimi çevrilirken Maslak yolunda feci bir kaza olmuştu. Neticede sanatkârlardan karakı efendi vefat etmiş, Sait bey ağır gurette, Talat bey de hafifçe yaralanmıştı. Kaza neticesinde aktör Sait beyin sağ gözü tamamen kapan- mış, ve sağ yanağı parçalan- mışti. Aktör uzun ve ihtimamlı bir tedaviden sonra h: mıştır. - Lâkin yüzi kaldırıldıktan sonra eski tanıdık- ları Sait beyi çok müşkilâtla tanımışlardır. Çünkü zavallı ak- törün çehresi tamamile değişmiştir. Hattâ o kadar ki genç sanatkâr da ilk defa aynaya baktığı zaman adamı yadırgamıştır. 'Sait beyin tedavisi henüz bitmiş değildir. Kendisi şimdi ayakta tedavi — edilmektedi Küzazede aktör halen çalışamadığı gibi, bundan sonra da çalışacağı pel AĞA sa Eğer yukardaki, Sait beyin kazadan evelki resmi ile kazadan sonraki resmine bakcak olursanız zavallı artistin başına gelen faci- anın büyüklüğünü anlarsınız. Sahne — arkadaşları kazazede sanatkâre —ufak — bir. yardım Gmidile Sait beyin menfeatine bir müsamere vermeği kararlaş- tırmışlardır. Bu müsamere martın yirmi dördüncü pazartesi günü akşamı Millet tiyatrosunda veri- lecektir. Müsamereye İstanbulda bulunan bütün tiyatro kumpanya- ları iştirak edeceklerdir. Müsamerede, Sait bey, hakkında gösterilen lutüftan dolayı arka- | daşlarına ve seyircilere teşekkür edecek, ondan sonra Darülbedayi #anatkârlarından Hazım bey ta- rafından bir fasıl karagöz oyna- tılacaktır. Karagözü müteakip genç arti: Sait beyin son resmi lerden mürekkep — olan tiyatrosu tarafından Reş; beyin Taş parçası piy, edilecektir. Bundan sonra komik Naşit bey tarafından “ Hortlak isminde bir vodvil oynana İnkilap Nuri i temsil Müsamereye orta oyunu sanat- kârları da iştirak — etmişlerdir. Hortlak t n sonra küçük | AT İKTİSADİYA'T :ı:ısı Cihan iktisadiyatı Cihan kereste istihsalâtı azalıyor - Ciahan buğday piyasasında yeni bir sukut - Yunanistan deniz banyoları Bir milyar 200 milyon lira Ecnebi seyyahlar senede fransa'da bu kadar para brakıyor Yeni Fransız kabinesi zim fevkalâde komiserliği bir azanın ilâve edilmiş olması seyyah — celbinin - iktisaden ne kadar büyük ehemmiyeti olduğuna nazarı dikkati celbetmiştir. 1929 senesinde Frana'da ccnebi sey- yahlar 15 milyar frank yani 120 milyon ingiliz lirası terketmişler- dir ki bu miktar fransız bü sinin üçte Fransa'ya bir senede İngliz ve 220,000 Amerikan 534 bin İspanyol — seyyahı gelmiştir Amerika - seyyahları” bıraktıkları para itibarile üç sınıfa ayrılıyor: Bu sınıflardan birincisi adam ba- şına5000 ikincisi 1800 ve üçüncü- sü 600 dolar para bırakmıştır. seyyahların bırktıgı paranın beş milyarı yani 40,000,000 ingliz li- zası otel ve lükse, beş milyarı kaplıca ve banyolara ve beş mil- yonu da vilâyetlere aittir. Yunan istikrazı müzakeresi Yunan milli / istikranı umum müdürü, Yunanistan'da başlamış olan iska kanalları ve emsali tesisatı ikmal için bi kdi hakkında Londra Paris para piyasalarını ist çıkmıştır. Yeni istikraz umuru nafia için evelce Yunanistan'ın Avrupa'dan aldığı istikrazın ikinci kısmnını teşkil edecektir. Mumaile'la 1914 senesinde Yu- nanistanın Avrupadan akdeylediği istikrazın neşrolunmıyan — kısmını teminat —göstererek bir avans alacaktır. Hükümete — 8000,000 — İngili: lirahık harici istikraz akdine sa- lâhiyet veren kanun layihası Yunan parlamentosu / tarafından kabul olunmuştur. Faizi yüzde altıdan fazla olm- yacak ve 50 senede itfa edile- muzaharetle daha al: ayrı tarafından bir fasıl orta oyunu oynanacaktır. Dümbüllü İsmail efendi kumpanyası müsamerede *Men dakka dukka,, ismindeki komediyi, komik Cevdet bey de “Poy, namındaki vodvili temsil edeceklerdir. Bunlardan başka daha bir çok tiyatro kumpanyaları da müsame- reye iştirak etmişlerdir. Sait B. davasından vazgeçti Diger taraftan Sait bey büyük bir fedakârlık göstererek şahsi davasından vaz geçmiştir. Dava yalnız hukuku ame noktai rından ruyet edilecektir. Sait bey kendisi ile görüşen bir muharririmize demiştir ki: — Eğer bu kaza neticesinde daha büyük bir yara alsaydım, yacudumun, bir kaç parçasını da kaybetseydim gene davacı olma- yacaktım.. Sait bey şimdiye ka telif tiyatro kumpan lışmış, son zamanlarda Darülbe- dayie iltihak etmiştir. Sait bey Ankara postası - fili- minde canlandırdığı yobaz tipi ve gösterdiği - büyük muvaffa- tle nazarı dikkati - celbetmiş kiymetli bir sanatkârdır. di ve kavuldu Ali bey Ecnebilerin en çok ziyaret ettikleri Paris'ten bir manzara: Cihan iktisadiyatina âit en yeni mühim meselelerden biri de cihan kereste — istihsalâtın da — kıtlık olacağı endişesidir. Cihan kereste istihsalâtının ve ormanların git- tikçe azaldığı ve bir gün umumi ihtiyacata tekabül edecek kereste bulunamıyacağı bazı alâkadarlar tarafından tahmin edilmiştir. Bu tahminler kereste ve orman sanayli ile işgal eden sanat erbabını cidden — korkutmuştur. Hatta ingliz imperatorluğu orman- cılık enistitüsü tarafından cihan ormancılığı iktisadiyatı hakkında uzün uzadıya - tetkikatta — bulur muş ve bulunduğu neticelere dair mufassal bir rapor hazırlamıştır. Bu — tetkikattan — anlaşıldığına göre şimdilik bir tehlike yol de ormanların ” istimarı ” kesilen ağaçların yerine yenileri muntaza- man yetiştirilmediği ve kereste sarfiyatı — azaltılmadığı ” takdirde bir gün kerestesizlikten vahim muzayaka hissolunacak ve büyük buhran hükmünü sürecektir Cihan — kereste — istihsalâtınım istihsalâtının azalmasında en bü- yük âmil, —Amerika'da orman yetiştirmeğe lâyikile ehemmiyet verilmemekte olmasıdır. Ormanlarda kesilen ağaçların yerine kâfi derecede ağaç yetiş- tirilmemektedir. — Ingilterede de ormancılık matlup derecede değil dir. Bazı ağaçlar pek çabık yetişmekte ise de bunların kıy- meti okadar yüksek değildir. Bilâkis yavaş büyüyen ağaçlar kiymettardır. Ormancılık için yatırılan - ser- mayenin yüzde dört faizi mürek- kebi hasebile Skoçya çamının ma- liyeti kadem mikabı bir buçuk gilin ile dört şilin arasında müte- havvildir. Meşe üç buçuk şilin ile on il arasındadır. -Fistik çamının maliyeti 4 pens ile 9 pens arasındadır. Ormancılık için toprağı ıslah fenninin henüz iptidai halde ol azalmasına — çok Şimdi İngiltere oıınanc:mîı ıslahına büyük ehem- miyet veriliyor. Cihan buğday piya- sasında yeni sukut Cihan buğday piyasasında yeni bir sukut başlamıştır. Bu s akut . | kısa zaman Takı zatfer dünyanın başlıca bububat yetişti. ren bütün memleketlerinde görü- lüyor. Bidayett& Liverpol borsası fiati tutmuş ise de Arjantin ve Müttehidei - Amerika'dan — gelen haberler üzerine burada da sukut başlamıştır. Londradaki — Baltık —hububat borsasında Nev York borsasına tabaan buğday fiatleri mühim derecede düşmüştür. Sukutu başlıca sebebi Kanada buğday sendikasının vaziyeti müş- killeşmiş olmasıdır. Winnipeg de bir gün buğdayın 1 n buğdarı hi'(l-o-ıd) inmiştir ki 1923 sene- sindenberi böyle bir sukuta tesa- düf olun Şikago ve Nüxyorktaki YNŞ tun sebebi ise Amerika çiflik mahsulü idaresinin buğday zeri- * yatının tahdidini / çifçilere ihtar etmiş olmasıı Yunanistanda yeni Lido Yunanistan yeni bir servet menbai keşfetmiştir. Deniz ban- yoları, İngiliz gazeteleri Avrupanın müstakbel Lidosu yani Venedik civarındaki meşhur cihan deniz banyoları yunanistanda olduğunu yazıyorlar. Korint körfezinin Mora sahilleri kumsallar, sıg sular ve cıvarındaki tabil manzarası ile Riyizera ve Lido'ya çok faik imiş. 1935 senesinde Avrupa'nın en mode deniz banyoları burada olacakmış. Eğer bu tahminler doğru ise Yunanistan ecnebi seyyah celbi için yeni bir menba keşfetmiş olacakt Seyyajıl_ar Son zamanlarda gelen seyyahlar para sarfetmiyor üküm süren ikti- Her tarafta, sadi buhrandan seyahat acenta- Tarı da — mütcessir — olmuştur. Geçen seneler limanımıza gelen seyyahlardan çoğu Avrupa Amerikanın maruf zenginleri idi. Bunlar şehrimizde - bulundukları le, oldukça para bırakıyorlardı Sene başından şimdiye kadar at 'nan neticelere göre bu sene şehi mize gelen seyyahlardan büyük bir kısmı memleketlerinin vasat taba (a mensuptur. Bunlar şeh- hiç bir şey asasında P