20 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— Stbhife 2 tetkikat devam ediyor (Baştarafı 1 inci sahifede) lâyihası bugün maliye mütahassıs- larna, banka müdürlerine tevzi edildi. Yarın akşam maliye veki- Tinin nezdinde mütahassisler içti- ma ederek lâyiha üzerinde müda- velci efkâr eyliyeceklerdir. Lâyihaya göre bankanın ismi (Cumhuriyet Merkez Bankası) dır. Yirmi beş milyonluk hisse senedi dört kısma ayrılmıştır Bu kısımlardan birincisi Hükü- met ve müesseseleri, ikinci kısını milli mücssesat, üçüncü kısmı eşhas kısmı da ecnebi mües- dir. Bu — aksiyonların ü itibari ile ve bankanın halinde hiç bir farkı bulunmiyacaktır. Bankanın umumi — mük ismi (Guvernör) olacaktır. Hariciye vekilimizin Avrupa seyahati Hariciye *kilimizin — Avrupa mahsus ün Ercüment Ekrem bey de iştirak edecektir. Hırsızlık vakaları 24 saat içinde 5 vaka oldu Dün şehrimizin muhtelif semt- lerinde 5 hırsızlık vakası olmuştur: 1 — Beyoğlunda Suterazisi sokağında terzi Kâzım efendinin dükkânmdan 1 pardesü 1 kostüm çalınmıştır. 2 — Kazmirci Ali Rıza efen- dinin Harbiye caddesinde tram- içinde S0 lirası ve bazı iki çalınmıştır. 3 — Marpuçcularda Moiz efen- dinin dükkânından 75 lira çalın- mıştır. — 4 —Çakmakçılarda hamal Fahrinin odasından bir elbise ve 5 lira çalınmıştır. 5 — Yağkapanında Köstence motöründen bazı eşya çalınmıştır. 2 satıcı arasında Seyyar satıcılık eden Şehsuvar ile Kalos kavga ederlerken polis müdahale etmiş, Kalosun üzerinde bulunan tabanca müsadere edil- miştir. Bir çocuk ablasını vurdu! Nihat isminde bir çocuk Orta- köyde oynarken — yaramazlığına mani olmak istiyen ablası Nihal hanımı çakı ile yaralamıştır. * Bir gemi yandı, bir çok kimseler öldü — Cenubi Ameri- ka'da Madalena nehrindeki Lad- doredo dokunda — bulundmakta olan perol yüklü Bucaramanga urunda çıkan bir yangın sında bir. çok yolcu ile geminin tayfaları telef olmuşlardır. Yangın herkesin uykuda - bulunduğu sırada zuhür etmiştir. Alevlerin gemiyi Ssarması üzerine uyanan yolcular arasında büyük bir korku ve telâş hasıl olmuş, banların bir ayak altında kalarak ezilmi; kısmı da - kendilerini atmak islemiş ve suyun sathını kaplamış olan tutuşmuş - petrol içine düşmüşlerdir. Yolculardan ancak 10 kişi kurtrılabilmişti Umumi meclis âzasını davet G.H. F. Müfettişliğinden: Vilâyet umumi meclisi muhterem âzasının 20 mart 1930 perşembe günü saat on Üçte toplanacak fırka gurubunda hazır bulumaları mer- cudur. ÇNU SUSİ TELGBAF HABERLERiİ — — — | Havai teslihat İngiltere hava kuvvetlerini tezyit etmiyecek Londra 18 ( ALA. kamarasında hava işleri tevzi eden hava işleri M. Möntague - İngiltere'nin hava siyasetinin — tahrikcuyane — olm- yan mahiyetinden bahsetmiş ve Fransa, İtalya ve Amerikanın bava kuvvetlerile bu kuvvetler çin “ihtiyar etmekte oldukları masraflar nazarı dikkate alınırsa bu devletlere ait kuvvetlerin birii sınıf tayyareler - itibarile İngiliz kuvvetlerinin fevkinde olduğunun görüleceğini söylemiş Bundan başka İngiliz bütçe tahminatının göstermekte olduğu tenzilât aynı devre zarfında diğer devletler tarafından yapılan mühim miktarda tezyidat ile açıktan açığa tezat teşkil etmektedir. Buna rağmen İngiltere bu siya- setinden vaz geçecek ve havai teslihat sahasında yarışa girecek değildir. Hindistan'da Köylüler isyana teşvik ediliyorlar Londra 18 ( A. A. ) — Daily 'in Bombay muhabiri bildiri- yor: Bazı müfrit h: dolaşırken - ehaliyi mîl:diıler. Hükümet kalmaktadır. Londra 18 — Gönüllülerden bir kısmı hastalanmıştır. Bunlar etomobille alayı takip ediyorlar. Halk arasındaki heyecan artıyor. Havza'da çifçilere konferans Havza 18 ( Hususi ) — Vilâyet ziraat mütahassısı Enver bey tarafından Türkocağında Havza çifcilerin bir konferans verildi. Bunu bütün rençberler alâka ile dinlediler. Kruvazörde yangın Bir fransız kruvazöründe yangın çıktı Toulon, 18 (A.A.) — Duguay - Trouin - kruvazöründe bir yangın zuhur- etmiş ve söndürülmüştür. Geminin endaht vesaire gibi alâti servis haricinde bıılunğiıındın hasarat oldukça mühimdir. Madam Hanau tahliye ediliyor , 18 (AA.) — Heyeti dolandırıcılıkla maznun madam Hanau'nun - tahliye hak- ararını yarın verecektir. Mumaileyhanın serbest bırakılması muhtemel görülmektedir. Müddei umnmiliğin kefalet talep edileceği söyleniyor. Madam Tlintaamen sıhhi vaziyeti vabir Polise hakaret! Dün gece Köprünün Üsküdar iskelesinden bilet alan Sebati gişe memurile kavga eder- ken müdahale eden polislere de hakaret etmiştir. Sebati efendi hakkında takibat yapılacaktır. ingiliz lirası lâkayt 1032,50 da açılmıştır. olmamıştır. İngiliz Hrası bu sabah | Ünifiye üzerine muamele | | Zonguldakta Vilâyet umumi meclisi içtimalarını bitirdi Zonguldak, 17 (Husasi)—Umum! vilâyet meclisinin, çalışması sona ermiştir. Toplanmalar - bayram tatilile beraber 53 gün sürmüştür. 17 toplanmada 29 umumi celse olmuştur. Meclise muhtelif daire- lerden S1 evrak gelmiş, ve âza tarafından 86 takrir verilmiştir. iş muhtelif encümenlerde ermiştir. Umumi heyetin kararlar mecmuu 176 dır. Meclis 930 bütçesi ile beraber 930 dan itibaren üç yıla şamil olarak yeni şose ve köprüler kanununa tevfikan yapılan nafıa programınını tastik etmiştir. Mec- lisin en feyizli işlerinden biri tam teşekküllü nahiyeler taksimatıdır. Vilâyet dahilinde 30 nahiye tespit edilmiş ve bu teşkilâtın kabul ve tatbiki hususunun Dahiliye vekâle- tinden temennisine karar veril- işafımıza ve takviyeye hizmet istihsalâtımızı edecek bir çok kararlar, tedbirler ittihaz etmiştir. Vali Akif beyin meclisin son celsi söyledigi nutuk pek 930 vilâyet bütçesi ir milyon İirayı müteca- Ankara 19 (Telefon) — Heyeti vekile, bugün saat 11 de topla- narak Türk - Yunan itilâfını mü- zakere - edecektir. İtilâfnamenin tetkikinden sonra hariciye vekiline imza için salâhiyet — verilmesi muhtemeldir. Halı gümrük resminin indirilmesi Ankara 19 (Telefon) — Hah gümrük resminin tenzili lâyihası meclis encümenlerinde tetkik edi- liyor. Yakında heyeti umumiyede seyahati Ankara, 19 (Telefon) — Maliye nakdiye mü- ırrı bey tetkikatta bulunmak üzere İzmir'den İstz bul'a geçmiştir. İstanbul'da bir kaç gün kadıktan sonra Ankara'ya gelecel Zonguldakta kömür tahmil tarifesi Zonguldak 18 (Hususi) — Ame- lebirliği ve deniz işçileri derneği idare heyeti ve maden âmilleri toplanarak kömür tahmilâtı tari- fesini görüşüp eski şekilde ibkaya karar vermişlerdir. İntihar teşebbüsü Bir kadın kendini kuyuya attı . Şehremini polis merkezi tarafından yapılan tahkikat ismi Fatma olan bu kadının Kaya namında bir adamın karısı olduğunu, bir hafta evvel tımarhaneden çıktığını meydana çıkarmıştır. Fatma hanımın kuyuya düşerek vücudunda hasıl olan yaraların tedavisi için Hasekinisa hastane- ine nakl izum ilmi (Londra konferansı | Bu hafta içinde kat'i bir karar verilecek 18 (Hususi) — Konfe- ir safhaya girmi; Bu hafta zarfında M. Tardicu'nün Londra'ya gelmesi bekleniyor. Bunlardan sonra vaziyet anla- şılacaktır. Dağılmak ihtimali çok kuvvetli Fransa ile — İtalya noktai nazarları arasındaki ihtilâf bütün şiddetile devam ediyor. , 18 (A. A.) — Times 10 bin tonluk 18 yeni iz etmek hakkını veren Amerikan - fapon itilâfının Fransa ve İtalya için de ittihaz olunabileceğini yazıyor. Fransa vaziyetini değiştirmiyor. Londra 18 (A. A.) — İyi ma- lümat almakta olan fransız maha- fransanın bahri konferanstaki vaziyetinin kat'iyen değişmemiş olduğunu ve Fransanın İtalyaya hattâ zahiri bir teadülü bile kabul edemiyeci ve çünkü bunun hakikatı halde Fransa zararına bir müsavatsızlık teşkil edeceğini beyan etmektedir. İngiliz kabinesi Muhafazakârlarla liberaller hücuma hazırlanıyor Londra 18 (A.A.) — 'M. Chur- ehill, avam kamarasında hül metin krüvazörler adex indirmekle — müsellâh — kuvvetler karşısında İngiltereyi yegâne hından tecrit ettiğini söylemişitir. Bütün muhafazakârlarla liberal- ler yeniden imete — hücuma hazırlanmaktadırlar. Hücuma — kömür — madenleri kanununun — kömür — sahiplerine asgari fiat tayini hakkını veren ahkâmının tayinini teklif suretile başlanacaktıı Liberallerden ancak 17 sinin amele lehinde rey vereceği tah- min edilmektedir. Londre 18 — Sabık Mısır fev- kalâda komiseri lord Loyd bir nutuk irat ederek pek yakında, hattâ gelecek hafta meclisin fes- hile yeni intihaba intizar etmek lâzım geldiğini söylemiştir. Lord Loyd bu imtihaptan mu- hafazakâr fırkasının galip çıkaca- ğanı söylemiştir Faşist meclisi toplanıyor Roma, 18 (A. A.) — Büyük Faşist meclisi bugün toplanmıştır. Meclis bilhassa dahili ve beynel- milel vaziyetler, mekteplerin fa- şistleştirilmesini — kolaylaştıracak tedbirler cemiyetleri da tetkikatta bulunacaktır. Memleketimizdeki petroller Bir Azeri türkü Müreftede petrol işletmek için hükümete ıcaat etmiştir. Mustafa Hasan bu sermayadar — bir lile ortak olmuştur. Bir kaç gün sonra Mürefteye bir heyet gidecek, mahallinde - tet- kikat yapacaktır. ile Bir inekçi yaralandı! Bakırköyde - inekçi İbrahimle amele Mehmet bir iş meselesinden kavgaya — tutuşmuşlar, " Mehmet bir bıçakla İbrahimi ağır surette yaralamıştır. Mecruh Cerrahpaşa hastanesine —yatırılmış, Mehmet derdest e 20 Mart 1930 Otomobil altınd?ş Bir bahçıvan ağır surette yaralandı! Dün sabah Taksim caddesinde feci bir otomobil kazası olmuştuğ Şoför Ahmet tarafından idarg edilen 2220 numaralı otomobil Taksim'den buyük bir süratle ğet çerki a çarpıp kaldı iştir. Sademenii şiddetinden yüzü gözü kan içinde kalan adamcağız evvelâ bir bay ginlik geçirmiş, kendine geldi vakit isminin Ali ve Ortaköyde bahçıvan - olduğunu — söylemi Bahçıvan Ali, yarası ağır olduğu için ' Beyoğlu zükür hastanesinç yatırılmıştır. Şoför Ahmet hak- kında adliye takibatı bugün baş- layacaktır. * İki nevi meskükâtın teda- vülüne mani olmak için — Maliş vekâleti — iki meskükâtın tedavülüne mani olmak ve has riçten diğerinden pahalı kıymetler ile memleketimize gümüş meci- diyenin — girmemesi — maksadil. bunların hakiki / kıymetini tayin ederek ziraat bankasına, Süriye- deki mecidiyelerin satın alınmasını emredecektir. * Ecnebi. bankalar kestiler — Bilümum ecnebi kaları on beş gündenberi tü ile olan muamelelerini ve krediyi tamamen kesmişlerdir. İhracatın pek mahdut olduğu bir sırada vaki olan bu hal tüc- carları pek müşkül bi sokmuş ve umümi - şi mucip olmuştur. Bu ecnel kalar müşterileri şimdi mil kalara müracaata başl Konsorsiyomun teşekkülü üze kredilere tekrar başlanacağı ümit edilmektedir. Bununla beraber şehrimiz tüccarı namına bir hey'et yarın Nurullah Esat beyi ziyaret ederek bankal nezdinde teşebbüsatta bulunmasını rica edecektir. * Devlet matbaasında Kırk memura yol verildi — Dün Dev- yapılmış mürettip , musahhih ve sü olarak — kırk kişi çıkarılmıştır. maksadile tedir. Kal: haftada iki üç gün çalışmaya- caklardır. eeit ee Kuponlar bitti Daktilograf Piyangosu için neşredilen kuponlar bitti. 22 Mart Cumartesi gününden — itibaren bu kuponlar matbaamıza ge- tirilerek birer numara alınacaktır. DT Noksan kuponlar idare- mizden tedarik edilel İş bulamıyan daktilo; 'a Gazetemizde daktilograflar için bir go tertip ettiğimiz zaman harf şüğı bu yeni faaliyet saha- arımızın a hizmet bulamıyanlara da iş bulmak husu: maksadını - takip Piyangomazun olduklarını - işaretle - iktifa etemiz bu sütununda bun: raflara iş balmak-için ıpleri. işsiz tir. Piyan " n etmesin, işsiz daktl graflarla- işlerini - değiştirmek - istiyeğ aktilograflar adreslerile resimlerini Yi hangi hisanlarda makine üzerinde çaliğa? klerini ilarehanemize eDaktilo işlekb