31 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bahife 2 b 31 Mart 1930 xx Osmanlı devletinin horçları (Baş tarafı birinci sahifede) munu, ve harir öşrünü on sene | müddetle bunlara terketmişti!.. — 1881 senesi, hükümetin daveti üzerin, Avrupadaki türk eshamı illerinin / vekilleri — İstanbula ler. Hükümet tarafından tayin n bir komisyon, hamillerin vekillerile müzakereye girişti ve neticede 1299 muharrem karar- namesi ile “Düyunu umumiye idaresi,, vücut buldu. Hükümet, borçlarına mukabil, bu idareye bir çok varidat menbaları verdi. 1904 senesi ” bütün borçlar tevhit edildi ve neticede “Düyunu | muvahhide * ünifye hasıl — oldu. Bütün borçlar için muayyen bit meblâğ verildi. Bilâhare , mşrutiyet — devrinin ietltselerii G kilaem - 1914 i yapılan 35 milyon liralıl eERL l HL çah *15 milyon lirası alınmış, harp zuhur etmişti) diğer borçlara inzimam etti. Son yapılan düyunu umumiye mukavelesi mucibince: 1912 senesinden evvelki borç- ların yüzde 62,25 nispeti Türkiye hissesine ve 37,75 nisbeti bizden ayrılan memleketlere, ve 1912 senesinden sonraki borçların da yüzde 76,54 nisbeti Türkiyeye ve mütebakısı bizden ayrılan mem- leketlere kaldı. Bize kalan borç- lar şu suretle taksitlere bağlanı 1929 haziranından 1936 mayısına kadar her sene 2 milyon altın lira. 1936 senesinden 1942 senesin kadar, her sene 2,380,000 altın dira, 1942 — 1947; senevi 2,780,000 altın İira. 1947—1952: Senevi 3,180,000 altın lira. 1952 senesinden itibaren her sene 3 milyon 400,000 altın lira... * N. S. Halka verir talkını... Hilâliahmer kongresinde , Dr. İhsan Arif bey, ve Tevfik Salim , gazetelere alenen :zyım tessüf etmişle intişar ettiler di Hilaliahmer gazetesi bayram- da çıkar ve diğer bütün gazete- ler çıkmazsa, 500 lira kâr edili- yormuş . Muhterem d evvelâ Oşunu — söyliyelim — ki , türk — matbuatının — Hilâliahmer şefakat — ve ine her zaman Seve seve ettiği yardım, lira ifade eden rakkamlarla - ölçülmiyecek kadar büyüktür. Hele, matbuata teessüf eden doktorların yardım- larile kıyas kabul etmiyecek de- recede çoktur! Bayram gazetesile — kazanılan S0 İiraya gelince, bayramda çıkmamakla” İstanbul gazetelerin- irinin 00 liradan kat kat fazladır. Bir hayır mües- sesinin bu küçücök kârı, diğer hidematı umumiye müesseselerinin büyük zararları bahasına olması arzu edilebilir. mi? Fakat bol ağızdan teessüf be- yan eden muhterem iki doktora gorsak; Zatı âlileri, ki gazete- lerin bayramlarda çıkmamasını ve zarar etmelerini istiyorsunz, Hihâli-| ahmere, aldığınız hasta vizitalarının senede kaç günlüğünü - teberrü buyurdunuz? Terkos ve Rejinin temettü ! hisseleri Dün terkos — şirketi beyeti miyesi toj h 500 frank Üamelsdei Ka Hrank yani — 2,5 liray temettü tevzüne karar Vvermiştir. » Sabık reji girketi heyeti : iyesi de hissedarlarına 10 gilin vzlina karar vermiştir. HUZUZİ TELGRAF HABERLERE—- - —| Ankarada kar Bu sabah Eskişehirde kar Ankara, 80 (Telefon) — İki gündür Ankara ve civarına nafi yağmurlar yağmıştır. Dün gece Çankaya ve civarına mebzul mik- tarda kar yağmıştır. Kar yüzünden ortalık bembeyaz olmuştur. Bu sabah ta. Eskişehirde kar yağ- mağa başlamıştır. Zonguldakta soguk ve fırtına Zongüldak 30 ( Husut) — Bir aydanberi devam eden yaz hava- ları birdenbire değişti. İki gün- denberi şiddetli soğuklar başladı. Hafif hafif yağmur yağıyor. Fırtı- nadan Himana gelen vapurlara kömür verilememektedi Yunan cevabı Sah günkü ictimada tespit edilecek Atina 29 (Hususi) — Alâkadar makamlar Türk teklifatını tetkike devam . ediyorlar. M. Venizelos ile M. Mihalakopulos aglebi ihtimal yarın toplanarak Yunan cı esaslarını tespit edeceklerdir Akropolis âııekeıî bitarafların mübadil emlâk meselesi hakkın- da verecekleri kararın mecburi değil ancak istişari bir mahiyeti haiz - olmasını 'kıhııl edi ur’iır, Kararın istişari bir mahiyeti haiz olması bitarafların vazifes tes- lih edecektir. M. Rivas bir tasfiye projesi hazırlıyor. Türk - Yunan itilâfının imzası na başlıca mani, mubadil emlâk meselesi olduğunu yazmıştık. Haber aldığımıza göre mubadil emlâkin tasfiyesile l olan şubenin muamelâtı bitaraf âzadan M. Rivas tarafından tetkik edil- miş ve evelce hazırlanan mesai projesi bu şubeye tevdi edilmiştir. Diğer tarafan mübadil emlâk meselesinin tarzı tasfiye ve mah- sup —muamelesini ne süretle neticelenebileceğine dair başka bir proje de M. Rivas tarafından hazırlanmaktadır. Bu ikinci proje de, mübadil emlâk acilen tasfiyesi için alınacak tedbirler ve takip edilecek hattı hareket irae olu- nacaktır. Bu proje her iki hükümete takdim edilecektir. M. Rivas projesi ” hakkında diğer bit âzanın da mutalânlarını alacaktır. projenin, mübadil emlâk meselesini ameli surette haledecek bir proğram mahiyetinde Yanlışlık olmuş! Tanıdığı bir hanımın evi zannederek kapıyı kırmış! Bün gece saat 4 de Kurbağalı derede makinist Hasan efendinin evine —taarruz ederek kapısını tekme ile kıran bir sarhoş yaka- Tanmıştır. Bu adam sarhoşluktan ayıldık- '*tan sonra polis merkezinde verdiği ifadede “ vakada bir yanlışlık olduğunu, tanıdığı bir. hanımın evi zannederek makiniz Nisan maaşı Nisan maaşının tediyesine salı günü başlanacaktır. Telefon haberleri Spirer meselesi Maliye vekili yarın suale cevap verecek Ankara 30 (Telefon) — Maliye vekili Saracoğlu Şükrü B. Her- man Spirer şirketi meselesi hak- kmda sorulan suale yarın cevap verecektir. Yarınki cevapta mevzuu bahis | verginin henüz tahakkuk - safha- sında olduğunu âe verginin sureti tahakkuku ve miktarı için şim- diye kadar cereyan eden muamele hakkında etraflı malümat vere- cektir. Meclise sevkedilen Yeni Tâyihalar Ankara 30 (Telefon) — Askeri memurlar - kanununa bir fıkra ilâvesi, baş vekâlet memurları hakkındaki kanun lâyihası mad- delerinin bazı fıkralarının tadili, evkaf umum müdür ve memurla- yının maaşları, hava sınıfları men- suplarına verilecek zamlar, rövir- lerde tedavi edilen hastaların inşeleri kanun lâyihaları Heyeti vekilece kabul ve meclise sevk- edilmiştir. | Hükümetten alacağı olanlar Ankara, 30 (Telefon) — 927 senesi nihayetine kadı imet- ten alacağı olanların müracaat zamanları şubat nihayetinde bitt ginden bu tarihten sonra mü: caatların kabul edilmemesi ve v ki müracaatların tetkiki için mer- keze gönderilmesi Maliye vekâleti tarafından vilâyetlere tamim edil- mişti Fransa ile aktedilen misak Ankara 30( Telefon) — Hari iye encümeni, Türkiye ile Fransa asında aktedilen dostluk, uzlaş- ma, — hakem — muahedenameleri lTâyıhası kabul edilmiştir. Yakında mecli: ilecektir. Polis talimleri 1 nisanda yeniden atış talimlerine başlanıyor Havaların muhalefeti bir müddettenberi - tatil oian polis atış talimlerine 1 nisan- dan itibaren tekrar başlanacaktır. 45 yaşına kadar olan polis memurları bilfül talimlere iştirak edecekler, 45 yaşından yukarı olanlar polis merkezlerinde, kara- met göreceklerdir. 'alimlere merkez memurlarından ve mektebi harbiye mezunlar dan Saffet bey nazaret edecektir Dolandırıcılar yakalandı (Baş tarafı birinci sahifede) kendi — hamalları — yanlarından uzaklaştırdıktan sonra bir fırsat bularak kendileri de kaybolmuş- Tardır. Mekikci ticarethanesinin müdiri Hayık efendi; bu hadiseyi öğre- nince — Galata polis merkezini vakadan haberdar etmiş Yapılan taharriyat üzerine evvelâ Sotiri ve Artin isminde 2 kişi lastiklerinin Pangaltıda bir madamın evinde olduğunu, bu tarzdaki işlerle uzun zamandanberi meşğul bulunduk- | larını ve diğer arl cudiyetini haber vermiştir. Sotirinin bu ifadesi Pangaltıdaki — madamın Hilmi ve Ligor isminde daha derdest edilmiştir. Hilminin ve Sotirinin üzerinde bir çok muhakeme celpnameleri, çıkmıştır. Polis tahkikatı devam etmek- tedir. Müthiş fırtına İpek cıvarında büyük tahribat Belgrat, 28 ( Hususi ) — İpek şehri civarında pek müthiş bir fırtına / çıkmıştır. Tahribat pek büyüktür. Bir kilise, bir çok ha- neler yıkılmış, köprüler sürüklen- miştir. Derecei hararet ansızın zait 20 fırlamıştır. Zonguldakta amele bolluğu Zonguldak 30 | Hususi) — Bir hafta içinde Trabzon havalisinden 'buraya bine yakın amele gelmiş- 'ti Bunlardan. dörtte biri “henüz iş bulamamıştır. Ocakların amele kadroları ta- mamen dolduğu için bunlardan bir kısmı memleketlerine dön- mektedi Afyonla—iı—ıîhar Moralızade Abdi B. kendini afyonla zehirledi İzmir 30 (Hususi) — Dün gece burada bir intihar vakası oldu. Son zamanlarda ikinci sınıf afyon tüccarlarından Moralızade Abdi B. işlerinin iyi gitmemesinden dolayı ira karar vermiştir. Abdi B. dün gece biri zevcesine, ticarethanesinin muhasebeci: ve, biri müddei umumiye olmak üzere 3 mektup yazmıştır. Bundan sonra Abdi B. külliyetli miktarda afıyon yutmak suretile hayatına nihayet vermiştir. Abdi bey müddı yazdığı mektupta disine çok yerlerde alacağı olduğu halde bunları alamadığını bildirmektedir. Aldığım malümata göre dün gece bir musevi tüccar da intihar etmişt Tahvil ve kuponlar Nasıl ihraç ve ithal olunacak ? Maliye Vekâleti, esham ve tah- t için mühim bir tamim ha- rlamıştır. İstanbul'a gönderilmek üzere olan bu tamime göre, memaliki — ecnebiyede — tediyesi meşrut vadesi hulül etmiş tah- vilât amorti edilecektir. Tahvilâtın sureti irsali şu suretle olacaktır: Bankalarca bu kabil tahvilât ve kuponların miktarı bir beyanname- ye rapten Borsa / mürakıplığme ihraçtan evvel bildirilecek - ve beyannamede bulunan bedeli ban- kaca döviz olarak sevk ve Türk parasına tahvil edilerek eshabı eline tahvil olunacağı teahi edilecektir. — Kezalik — memaliki ccnebiyede satılmak üzere met leketten bankalarca tahvilât ih: catında da ayni şekilde beyan- 'name verilecektir. Bedeli tediye edilmemek şartile hariçten tahvilât celbi caizdir. Bugün hava nasıl Yeşilköy —rasat —merkerinden verilen malümata göre bugün hava ekseriyetle açık olacaktır. Ruzgâr — karayel — istikametiden hafif olarak esecektir. Sıcaklık düne nazaran artacaktır, Dün en fazla hararet 5 sabahlayın 7 dereceydi. Hava Şark vilâyetlerinde yağ- murlü olacaktır. Orta Anadolu bulutlü olacaktır. Karadeniz ve Marmarada hava kapâlı olacak bir az yağmur yağacaktır. ikrazat yapmadığını bir | | gibi Heyeti mahsusa * Kararları keenlemyekür addolunacak — Âli karar heyeti ııı.ıııı:ı:â | Başvekâlete takdim edilmiş raporda heyeti mah susaca veril miş olan bilümum bökümlerin keenlemyekün addedilmesi surek £ tile, adaletin temini hakkındakj teklif ve temenni tasvip edilmiş ! ve bu cihet nazarı itibare alınmaki üzere — rapor adliye vekâletind | tevdi edilmiştir. Bu hususta bir kanun hazırlı marak Millet — meclisine — tevi edilecektir. Haziranda köprü parası kalkıyor Köprü müruriyesinin lâğvı hake kındaki - kanun. Meclise " göndek rilmiştir. Bu kanun 1 haziran 930 tarie kanunda yapılan tadilâta göre İstanbul civarında işliyen vapur, trenler ve Emanet ” hudu: du — dahilinde — işliyen — vapur, tiren, tramvay, otobus, ominbus umümi — vesaiti nakliyede yolcu biletlerine ve — abonmari defterlerine her sefer için 1 kus Tuş zammedilmiştir. Bu suretla zam 10 paradan 40 paraya çıkas rılmıştır. Bundan başka belediye vergi ve resimleri kanununun 29 uncu maddesinde muharrer zata mah« sus otomobil, araba ve saireden de alınmakta olan yüzde 50 resim iki misline iblâğ edilmiştir, 4 Ruslarla ticaret — İküsat vekâleti tetkiki mukavelât dairesi müdür muavini Enis Behiç B. Ruslarla aktedilecek ticaret muas hedesi müzakeratına iştirak için hafta içinde Moskovaya gidecektir * Kadınlar hrlııy’ıl :'iriynrşıhın — Kadın birliği âzası kaydedik mek için fırkaya müracaat etmiş- lerdir. Kadınların müracaatlarına fırkaca henüz müsbet bir cevap verilmemiştir. * Casusların isticvabı — Bir ecnebi konsoloshanesi hesabına gizli vesaik toplamak: maddesin. den tevkif edilen cası dün istiçvapları yapılmıştır. Müstantik Salih B. casuslardan İvan Setkofu istiçvap etmiştir, Evvelce dinlenen İvan Zibzof da arasıra odaya davet edilmiştir, Bundan iki mazaunun müvacehel leri yapıldığı tahmin edilmektedir. Tahkikatın süratla ikmal edile- rek evrakım bir an evel mahke- meye tevdüne çalışılmaktadır. ada nnmaa aai ANCAK <EKSANTYA» vapurile Nevyork'tan, Portabl «ÜNDERWOOD» yazı makineleri Amerikadan ancak 'yetiştiler. Kâatçılık matbaacılık anonim şirketi Telefon Be Piyango 6 Nisan'da çekilecek Daktilograftar piyangosu Nisanın 6 ma Pazar günü saat # de gazetemiz idarek hanesinde çekilecektir. 8 Nisan Perşenbi üü akşamna Hadar upan Mî Tanamelesi devam edecektir.. Müracaal edenler hergün saat 40 dan 18 ya ve £ den S e kadar İdarehanemizde © numaraya gelmelidirler. Cama> günü kupon tebdili muamelesi yoktur. Taşrdk dan gönderenler de o güne kadar postayif teslim etmelidirler. 14 * Resimlerin neşrine devam edilecekliş Piyango - çekilirken — iştirak edenliğ" hazır bulunabilirler. x Şişli, Bomonü, Halepli — Şükrü sokağı No. 11 de Ömer Tevfik Beyiğ Kdarehanemize gelmi Bir daktilograf aranıyor Arap harflerinden türkçeye çevirmiye, muktedir ve biraz fransızcaya ve hesap, işlerine aşina bir. daktilograf — Hanıri isteniyor. Gazetemiz idaresine müracaat dilmesi,