13 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Ucuzluk din (Baş tarafı birinci sahifede) Bu suretle, ithalât taçirlerinin, bilhassa manifatrocıların işi de artmıştı. Köylü malını çok ucuza satınca, şehirden mal alamaz oldu. Eski alıştığı hayattan vaz geçmek, » aç kalmasa bile - ona sefalet gibi geldi ve, şehirli tacire bor- cunun ödemediği gibi yeni eşya da satın alamaz vaziyete geldi.İthalât “tacirlerinin iflâsı, vergilerin azal- ması, ticaretin durması, ()hulâsa bütün ârazili buhran bu sebeple arttı.z Buhran bir neticedir. Her neticeyi ortadan kaldırmak ancak bu eserin müessirini izale etmek- le mümkün olur. Buhranın orta- dan kalkması için de müstahsilin İyi müstehlik olması lâzımdır. Görüyor ki, eski iktisatçıların nazariyeleri doğru değilmiş: ucuz- luk, dalin, bi: memleketin refah ve saadetine hizmet etmez. Bazen şiddetli bir buhran alâmetidir. Necmeddin Sadık Et meselesi (Baş tarafı birinci sahifede ) şekil bulamadığını da söylemiştir. Münakaşalar ve itirazlar Muhiddin beyin sözleri azadan Tevfik Salim paşanın itirazlarına sebebiyet vermiştir. Tevfik Salim paşa, et meselesinde tabii bir vaziyet olmadığı hakkında Muhid- din beyin itirafta bulunduğunu, Istanbula (bu kadar mebzul hay- van geldiği halde halkın istifade edemediğini, Muhiddin beyin et fiatlerini tanzim etmek için hiç bir çareden bahsetmediğini söy- lemiş ve: — Bu ibtikâre karşı çare bu- dur. Yahut bir çare yoktur. demek lâzımdır, demiştir. Mu- hiddin bey sözlerinin yanlış anlaşıldığını, Oomutlaka ibtikâr vardır iddiasında bulunmadığını söylemiş, Tevfik Amir bey de kasapların tahdidi lüzumunu ileri sürmüştür. Cevdet Kerim bey, söz alarak etten alınan rüsumdan başka sakatlarından da resim alındığını rakam zikri suretile izah etmiş, et fiat farklarının kasap dükkân- larının çokluğundan ileri geldiğini, narh koymanın zaruri olduğunu söylemiştir. Neticede Cevdet Kerim beyin teklifi üzerine ete ya narh koy- mak, yahut şehrin muhtelif yer- lerinde büyük belediye kasap dükkânları açarak ucuz et satmak şıklarından birine karar vermek Üzere bir komisyon teşkiline karar verilrziştir. Bir cerh Geceleyin evine gitmekte olan bir kişi yaralandı Üsküdarda (o Tunus Obağında oturan Prodromos isminde birisi dün bece evine giderken Vasil ve Yuvakim isimlerinde iki kişi önüne çıkarak bıçala sol meme- sinin üstünden tehlikeli surette yaralayıp kaçmışlardır. Prodromosun yarası ağır ol- duğundan baygın bir halde hastahaneye götürülmüştür. Cinayetin sebebi henüz malüm değildir. Kavga ve cerh Ayvansarayda Murat ve Saba- hattin isimlerinde iki kişi kavga etmişler, Sabahattin bıçakla Mu- radı arkasından yaralayıp kaç- mıştır. Sabahçı kahvesinde Galatada sabahçı kahvesinde İstepan ile kahveci Sotiri isminde birisi kavga etmiş, Sotiri Istepanı başından yaralamiştır. Kıbrıs meselesi Atinada yeniden büyük nümayişler yapılıyor Atina 12 (Hususi) — Kıbrıstan gelen son haberler şehirde sükün teessüs ettiğini, fakat köylerde elân hâdiseler vuku bulduğunu bildiriyor. Ingiliz hü- kümetinin yaptığı tevkifat Kıbrısta halk arasında büyük bir heyecan uyandırmıştır. Atina ve Selânikte Kıbrıslılar lehinde nümayişler devam ediyor. Dün burada büyük nümayişler ya- pılmış,Kıbrisın Yunanistana iltihakı temenni edilmiştir. | Nümayişler esnasında mağazalar kapanmış, tramvaylar işlememiş, mektep- lerde dersler tatil edilmiştir. Darülfünun talebesi bazı taşkın hareketlerde buluuduğundan polis işe müdahale etmiş, bazı ârbe- deler olmuştur. İngiltere sefarethanesi etrafında bir çok polis kuvvetleri buluna- rak halkın ve talebenin buraya yaklaşmasına mani olmuştur. Mühim bir futbol maçı Londra, 11 — Meşhur İngiliz Arsenal takımı ile Parisin Bacing takımı arasında Pariste bir maç yapılmıştır Ingiliz takımı 3 - 2 galip gel- miştir. İngilizler gollerini Jack Parkin, (Fransız (o klubününkini Veimante atmışlardır. Geçen sene bu iki klüp ara- sında (oyapılan maçta Arsenli takımı 7-2 galip gelmişti. Iran kambiyosu Tahran 12 (A.A) — Kambiyo kontrolu komisyonu İngiliz lirası- nın resmi fiyatını 70,45 kren olarak tespit etmiştir: 73 krende 100 frank olarak tesbit olunmuştur. Ispanyada vaziyet Madritte bir çok kimseler tevkif edildi Madrid 12 — İspanyada yeni- den bir çok karışıklıklar olmuş- tur. Madridde bir çok kimseler tevkif edilmiştir. Bazı kıraliyet taraftarlarının bir hareket hazır- ladıkları rivayet ediliyor. Hükü- met şiddetli tedbirler almıştır. Vilâyetlerde papaslar aleyhinde hareketler ve grevler devam edi- yor. Bazı şehirlerde zabıta kuvvet- lerile müsademeler olmuştur. Madrit, 12 (A. A.) — Geçen gece, bir takım tevkifat yapıl- mıştır. M. Galarza, kendisine bir fesat tertibatı yapmış olup olma- dığı sorulduğu zaman gayet ihtiyatlı bir lisan kullanmıştır. Maamafih mumaileyh, önümüzdeki gece bir takım tevkifat icrası muhtemel bulunduğunu işrap eyle- miştir. Ingiltere'ye gelen ham şekerler Londra, 12 (A. A.) — Ingiliz ticaret istatiatiklerine nazaran bu senenin ilk 44 haftasında Ingilte- re'ye gelen ham şekerler 591.869 ton olup bunun 95,655 tonu Londra'ya ve 396,214 tonu Liver- pool'a gelmiştir. Amiral Kunduryotise verilen hediya Atina 12 (A. A.) — Parnasse mabedinin salonunda amiral Kun- duryotise (o eski Kıbrıs lisanile yazılmış olan incil, omutantan merasimle ihda edilmiştir. Graf Zeplin Balonun yaptığı seferlere dair şayanı dikkat bir bilânço Friedrichshafen! 12 (AA.)— İstatistiklere nazaran Graf Zep- pelin, şimdiye kadar 232 seyahat yapmış olup bunların müddeti 3588 saat jyani 149 gün ve 12 saattir. Katetmiş olduğu mesafe- nin yekünu 349,827 kilometredir. Balon 8,778i yolcu olmak üzere 15, 462 kişi nakletmiştir. Erzak ve levazım ile kutup keşfiyatına mahsus malzeme dahil olduğu halde balonun nakletmiş olduğu eşyanın sikleti 32,147 kilo olup buna 11,999 kilo ağırlığın daki postayı da ilâve etmek icap eder. Kutup seyahatleri esnasında- ki yüklerin vasatisi 195,447 kilo olup mecmuu da 3,788,890 kilo- dur. Tütün Inhisarı kadrosu dahiline tekrar girecek memurlar Ankara, 12 — Tazminat veri- lerek işlerinden çıkarılmış olan tütün inhisarı memurlarından olup ta tekrar tütün inhisarı kadrosu dahilinde işe alınacak memurlara verilmiş olan tazminatın istirdadı hakkında Tütün inhisar idaresinin müracaati maliye vekâletince tet- kik edilmektedir. Bu kabil memurlara vaktile verilmiş olan tazminatın yeniden gireceklerin memuriyet maaşların- dan mahsup edilmesi hakkında vekâletçe bir karar ittihazı muh- temeldir. Üzüm incir piyasası Izmir, 12 (A.A.) Bugün 36 ku- ruştan 25 kuruşa kadar 188 çuval incir ve 10 kuruştan 24 kuruşa kadar üzüm satılmıştır. İşsizlik Almanyada senede 100,000 kişi eksiliyor Berlin 12 (A.A.) — Iktisadi üuhran ile işsizliğin tevellüdat bzerinde meş'um bir tesiri olmuş- tur. 15 ilâ 45 yaşında olan kadın- lar için 1913 senesinde binde 116,5 olan nisbet 1930'da 67,2e düşmüştür, Çocukları bulunmıyan birçok aileler vardır. Sıhhıye idaresi, senede azal- makta olan nüfus miktarını 100,000 olarak tahmin eylemektedir. Fransadda İşsizlar lehinde tedbirler Paris 12 (A.A.) — Seine meb- uslarının M. Laval tarafından kabulunden sonra neşredilmiş olan resmi tebliğin telmih etmekte olduğu yeni muavenet şekli, nakti ve ayni tahsisattan ibaret olacak- tır. Bu tahsisat, muauenet, büroları tarafından tesbit ve * önümüzdeki mart ayı nihayetine kadar tahsil olunacaktır. Mebuslar heyeti, işsizler hak- kında vergi meselelerinde takibata duçar edilmemesi hususunda israr etmiştir. Bir Ingiliz harp gemisi, karaya oturdu Hong Kong, 12 (A.A.) — Pters- field ismindeki Ingiliz karp ge- misi bu sabah Feutchdau yakinin- de kâin Toung - Young adasında karaya oturmuştur. Gemi, Çin sularındaki Ingiliz baş kumandanı amiral Owon Kellinin bayrağını taşımakta idi.' Mürettebatın büyük bir kısmı karaya çıkmıştır. Bir çok halk ve ticaret gemileri imdada koş- maktadır. İLANI. SM EŞ AZ Çinde harp Amerika kan dökülmesinin önünü i alacak mı? Londra 12 — Mançuride va- ziyet gittikçe karışıyor. Her gün yeni bir takım hâdiseler vukuu bulmaktadır. Bu kıtada asaviş pek bozuktur. Bir kısım Çinliler büyük kafileler halinde istasyon- lara, küçük şehirlere (taarruz ediyorlar. Halk arasında Japon aleyhtar- lığı artıyor. Bir çok şehirlerde Japonya (aleyhine nümayişler yapılmıştır. Bu yüzden Hankeou şehrinde örfi idare ilân edilmiştir. Çin hükümeti Japonların, Ce- miyeti akvamın kararına rağmen Mançuriyi tahliye etmediklerinden dolayı bir protesto notası ver- miştir. Çinde vaziyeti ıslah için Ame- rikanın Ohususi bir teşebbüste bulunacağı (o haber veriliyor . Amerika iki taraf arasında bir anlaşma teminine, bu suretle kan dögülmesinin önünü almağa çalışı- yor. Tokyodan gelen haberlere göre Çinliler OTien (o Tsinde Japonlarla meskun yerlere hücum ederek şiddetle ateş açmışlar- dır. e Bunun üzerine Japonlar arasında büyük bir korku baş göstermiştir. Tüfek ateşi sabaha kadar devam etmiştir. Sabahleyin sükün iade edilmiştir. Japon konsolosu şiddetle protes- toda bulunmuştur. Mançuri'de mütareke Paris 12 (A.A.) — Matin gaze- tesi, Çin kuvvetleri kumandanı ceneral Ma - Tehan - Chan ile Japonlar arasında bir mütareke yapılmiş (olduğunu (o Tokio'dan öğreniyor. Fırtına Ingiltere sahillerinde fırtına devam ediyor Londra 11 (A. A.) — Ingiltere sahillerinde büküm sürmekte olan | fırtına bugün de büyük bir şid- detle devam etmiştir. Bazı yer- lerde rüzgârın sürati saatte yüz kilometroyu bulmuştur. Bir çok yerden ehemmiyetli maddi zarar ve hasar vukuuna dair haberler alınmaktadır. Bir kaç gemi sakatlanmıştır. Deniz kenarında bulunan bir çok küçük köşkler suların istilâsına uğramıştır. (o Yüzlerce Okimseler açıkta kalmışlardır. Ermitage müzesinin tabloları bir Amerikalı milyardere satıldı Washington, 12 (A.A.) — New- York Herald gazetesi Amerika müttehit cumhuriyetlerinin en zen- gin adamlarından biri olan M. Bellonun Leningraddaki Ermitage müzesine ait bir takım tabloları satın aldığını yazıyor. Gümüş piyasası New York, 11 (A. A.) — New York Times gazetesine nazaran gümüş piyasasında yeniden karı- şıklığa mani olmak için gümüş satışına müteallik beynelmilel bir itilâf aktedilmesi bekleniyor. Daha şimdiden müzakerata gi- rişilmiş olduğu ve mühim miktar- da istihsal yapanlarla bu sanayi mümessillerinin yakında New york veya Paris'te içtimaa davet edile- cekleri söylenmektedir. DEM Akşam 13 Teşrinisani 1931 LL LİR mn 18 Teşriniseni19i Bu Sabahki Teleraflar Bir servet membaı i Karahisar maden suyunun hassaları Alman mütehassısın raporu çok mühimdir Ankara 12 (Hususi) — Güzel Türkiyenin her tarafında başka bir servetmembaı saklı olduğunu herkes söyler. Fakat senelerden beri bu sözü söyler, yazar, okur, duyarız da keza o servet memba- larına doğru istihsal ve istismar elini uzatmayız. İşte Karahisar maden suyu da bu servetlerden biridir ki ancak OHilâliahmerin gayreti sayesinde meydana çıka- rak varlığını ve kıymetini ortaya koymuştur. Hilâliahmer, Karahisar maden suyunun ohakiki fen kıymetini anlamak için ahiren dünyanın en meşhur su mütehassıslarından bi- rine müracaat etmiştir. Bu müte- hassısı bulmak için Berlin sefare- timize müracaat edilmiş, sefarelin temennisi üzerine Almanya bükü- meti dünyaya şöhreti yayılmış mütehassıslarından Doktor Seher- er'i tavsiye etmiştir. Doktor Seherer Afyona gitmiş, bir hafta müddet mahallinde tet- kikat icra ettikten sonra mütead- dit su nümuneleri alarak Berline götürmüştür. Orada en dakik aletlerle mücehhez lâboratuvarın- da tahliller, muayeneler, tetkikler yaptıktan sonra raporunu tanihi misine göndermiştir. Ahiren bu- raya gelen bu mufassal raporda su mütehassısı Karahisar maden suyunun dünyada mevcut birinci sınıf dört maden suyu ayarında olduğunu, en iyi ve en mebzul sıhhat ve servet membalarından biri sayılmak lâzım geleceğini bütün fenni delâilile bildirmektedir. Zaten sıhhat ve içtimai muave- net vekâletinin yaptırdığı resmi tahliller ve bir çok mütehassıs doktorların raporları (Karahisar maden suyunun (o hazmıcihazı, mide, barsak, böbrek ve kara ciğer rahatsızlıkları için en kuv- vetli şifa hassasını haiz iyi bir maden suyu olduğunu gösteri- yordu. Dünyanın en büyük şöh- retlerinden birini taşıyan Alman mütehassısının raporu “bu'noktayı bütün cihana şamil olarak tespit etmiş oluyor. Karahisar maden suyunun ida- resi, Hilâliahmer cemiyetine mev- dudur. En yüksek hayir ve insa- niyet gayeleri için çalışan bu kıy- metli müesseşemiz en maruf mü- tehassıslar vasıtasile suyun istib- racı için icabeden mükemmel ve modren tesisatı vücude getirmiş- tir. Bu gün suyun şişelere vazı, şişelerin tıpalanması, etiketlerinin konması ameliyeleri hep otomatik surette işleyen mihaniki teşkilât vasıtasile (e yapılmaktadır. Suyun şişelere doldurulması işlerine de mütehassıs bir tabip nezaret etmektedir. Hilâliahmer dünyanın en mü- kemmel ve en mebzul meden sularından olduğu tahakkuk eden Karahisar maden suyumuzun yal- nız dahilde sarfile kalmıyarak harice de sevki için muhabe- relerde o bulunmaktadır. Haber aldığımıza göre şimdiden Mısır, Irak ve Yunanistandan Karahisar maden suyu için talepler vaki olmuştur. Muhabere neticelenerek şartlar tespit edilince Karahisarın Afrikada, Elcezirede ve Yunan topraklarında da kullanılmağa başlanacağına muhakkak nazarile bakılıyor. Türkiye Hilâlihmer cemiyeti gibi en modern vasıtalarla çalışan, yüksek hayır gayelerine tamamile avrupalı teşkilât ve teknik kuvve- tile yürüyen bir müessesenin elin- de memleketin bu yüksek sihhat ve servet vasıtasının en mükem- mel bir surette idare edileceği şüphesizdir, j ederek Hilâliahmer merkezi umu »*