13 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

N ü u a , , b r | | n çi l diğ ramen | | İ | İ j i k. ci © pie. <A, Çi yekta... Bu yazacağım hadise, eskiden cereyan etmiş bir vak'aya dair bir dedikodu amma, hem hoş, hem de hakiki olduğu için ya- zıyorum: Tiyatro kumpanyalarının reisi olan bir meşhur aktör, el âlemi kafese koymak hususunda yekta imiş! Bittabi uçan kuşa borçlu. Bakkaldan, o kasaptan tutunuz; otelciye ve ahçıya kadar... Murabahacı İranlının birinden öyle borç almış, öyle borç almış; ve borç vadelerini okadar geciktirmiş ki, adamcağızı öyle atlatmış ki, İranlı, küplere binmiş. Ne yapıp yapıp, - tehtit darpl Cerh! - Parayı aktörden almağa azmücezmetmiş. Aktörü aramış taramış: Nerede “icrayı lübiyat ediyor?, diye... Zira, asıl bu mesele mühim: Beykoz çayırındaki salaş tiyatro- dan, Kadıköy'deki Hale tiyatrosuna ve Şehzadebaşı tiyatrolarına kadar her yerde, aktörün oynaması ka- bil, Dün gece Üsküdar'daydı, bu gece Beşiktaş'ta bulunması muh- temel... Yahut, belkide bir heyet teşkil ederek, Anadolu seyahatine çıkmıştır. Hülâsa, Iranlı, şehrin kıyı tiyat- rolarından birinde, kumpauyayı kıstırmış. Hah, tamam! Kapıda afişler. Davul zurna da çalıyor. Dayanmış kasaya: İlle para... Behemhal baş aktörü görmek istiyor. Aksi takdirde, (tehdit tehdit üzerine... Baş aktörün sadık bir arka- daşına sormuş. Çenebaz, açıkgöz birşey. Allem etmiş, kallem etmiş, anan yahşi, baban yahşi, Iranlıyı atlatmış. Ve, sevine sevine yukarı çıka- rak baş aktöre haber vermiş. — Aman gözün aydın. — Ne var? — Atlattım Acemi. — Hangi acem. — Hani şu alacaklınm olan acemi, canım... Burda yoksun dedim. Inandırdım. — Ne?... Deli misin? Koş çevir herifi! Koş... Aktörün ( arkadaşı (meseleyi anlıyamamakla beraber seğirtmiş. Iranlı'yı yarı yoldan çevirmiş. Aktörün yanına getirmiş. Ne olmuş, biliyor musunuz? Aktör, Iranlı'yı bir kere daha kafese koymuş: Elli lira daha borç alarak öyle salıvermiş. Bu zat dermiş ki: Mürabaha- cıların zayıf damarları yüksek faizdir. Yüksek faiz teklif et; onları (istediğin kadar kafese koymak mümkündür. (Hatice Süre, Buğday fiati Buğday fiatleri (istikrarsızlık içindedir. Fiatler bir kaç defa inip çıkmıştır. Perşembe günü borsaya Şikagodan buğday fiati gelme miştir. Bunun üzerine buğday 20 para aşağı düşmüştür. Buğda- yın son fiati 5 buçuk kuruştur. Anadoluda buğdayın az oldu- guna dair çıkan haberlerin doğru olmadığı anlaşılıyor. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SrneLix 1400 kuruş (| 2700 kuruş GArıx 760 > 1450 >» SAyurx 40 » 800 > wep- Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. 2 Recep 2 — Kasım: 6 8, İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı EB, 12,8 1S 74 943 2 1,34 Va, 5,2 645 11,58 14,57 16,53 18,28 Boş arsalar Hükümet kendine ait arsaları satacak Şehir içinde hükümete ait ve bulundukları semtlere göre kıy- metli bulunan arsaların satılığa çıkarılması düşünülüyor. Inşaatın o fazlalaştığı yerlerde son zamanlarda arsaların fiati bir kaç misli artmıştır. Bu itibarla hükümet kendine ait arsalardan hangilerini satacağını tayin ettik- ten sonra bunlari müzayedeye çıkaracaktır. Umumi harp içinde Türk - Alman dostluk yurdu için tabsis edilen belediye binası karşısındaki geniş arsa da hükümetindir. Bu arsanın kıymeti ve şerefi çok yüksektir. Maliye bu arsayı satılığa çıka- rırsa, belediye burasını satın almak istiyor. Duyunu umumiye binası belediyeye verilmezse be- lediye burada yeni bir bina yap- tırmak fikrindedir. Tramvaya asılmıyacaklar Tramvay şirketi çocukların asıl- malarını men için bütün arabaların arkalarını bu şekle koymağa karar vermiştir. 6 sene hapis bitti Geçenlerde Hamdi (isminde bir sabıkalı kapı kilitlerini kes- mek suretile muhtelif gece hırsız- lıklarından maznunen polis tara- fından (o yakalanarak (adliyeye verilmişti. Hamdinin ikinci ceza mahikeme- sinde muhakemesi yapılmıştır, Muhakeme neticesinde cürümler sabit (olduğundan (muhakeme Hamdinin altı sene müddetle hapsine karar vermiştir. Yaptığı (o cürümlere omazaran Hamdiye daha fazla ceza veril- mesi lâzım geldiği halde mah- keme kendisinin yaşını nazarı itibare almış ve yaşı küçük ol- duğundan cezası 6 seneye indirik miştir. Hamdi hapishaneye sevke- dilmiştir. üsküdarda çamurlu bir yol Üsküdarda onuncu ilk mektep gayet güzel bir yerde inşa edildi. Fakat caddeden mektebe kadar uzanan yol yapılmadığı cihetle minimini çocuklar bilhassa yağ- murlu havalarda çamurlara batı- yorlar. Kış mevsiminde yavrucak- ları bu eziyetten kurtarmak için bu yolun biran evel inşasını merciinden bekleriz. Bir sabıkalının mahkemesi Belediye yıllığı Yıllık yakında Ankarada basılacak Belediye 1930 senesine ait ihsai yıllığı hazırlanmış ve bas- tırılması oiçin ihsaiyat umumi müdürlüğüne gönderilmiştir. ihsa- iyat umumi müdürlüğü belediye- nin hazırladığı yıllığı pek beğen- miş bir takdirname göndemiştir. Yıllığın neşri için müzakerede bulunmak üzere bir mümessilin Ankaraya gönderilmesi istenmiştir Belediye oyazı (işleri müdürü Haluk bey, bu maksatla bugün Ankaraya gidecektir. Yıllıkta Belediyeye ait en fai- deli ihsal malümat bulunacaktır. Bir salkım Gebzede birisi arkadaşını öldürdü Gebzede feci bir cinayet ok muştur. Ramazan isminde birisi bir salkım üzüm yüzünden arka- daşı Hasan Şakir isminde birile kavga etmiş ve Hasan Şakiri öldürmüştür. Gebze zabıtası Ramazanı yaka- layarak (o hakkındaki (tahkikatı ikmal etmiş ve kendisini evrakile birlikte Istanbula göndermiştir. Maznun mahfuzen getirilerek ad- liyeye teslim edilmiş ve tevkif- haneye gönderilmiştir. Evrak ağır ceza mahkemesine verilmiştir. Yakında Ahmet Ra- mazanın muhakemesine başlana- nacaktır. Bakkallar cemiyetinde Bundan bir hafta evel Bakkal- lar cemiyetinden (bahsetmiştik. Cemiyetin sabık umumi kâtibi Fethi bey bu yazıda kendisini alakâdar eden meseleler hakkında gazetemize bir mektup gönder- miştir. Fethi bey bu mektubunda mütareke günlerinde bakkallar çemiyetine yaptığı hizmetlerden bahsetmektedir. rana Amca Bey'in Karikatür müsabakası —23— / Aşağıdaki, karikatürü lütfen kesiniz ve şimdiye kadar neşrettiğimiz 72 fıkra arasından bu karikatüre ait olan fıkrayı bulup karikotüre raptederek saklayinız. 12 fıkrasız karikatür de neşredilip bittikten sonra hal varakalarının kabulü için müddet tayin ve ilân edile- cektir. ? üzümiçin Rumeli sahili Harap olan rıhtımlar tamir DI edilecek Şişli - Istinye yolunun büyük bir kısmı katranlı şose olarak yapıldığı halde Istinye köprüsün- den iskeleye kadar uzanan kısa bir mesafenin inşası geri kalmıştı. Bir müddetten beri bu kısmın da inşasına başlanmıştır. Pek yakında burası bitecektir. Bundan sonra 'İştinye iskele- sinden (O Büyükdereye Okadar uzanan osahanın inşası lâzım geliyor. Bu sahanın büyük bir kısmı şosedir. Belediyenin Yeniköyden Büyük- dereye kadar devam eden rıhtı- mın pek bozuk olduğunu, rıhtım taşlarının (o yerinden (oynadığını nazarı dikkate almıştır. Belediye bundan sonra Boğazın Rumeli sahilinde, bütün inşaata tercihen . bu rıhtımın otamirile meşgul olacaktır. (Bunun için gelecek sene bütçesine tahsisat konması düşünülüyor. Yaramaz çocuklar Tramvay arabalarının arkalarına asılan çocuklar halâ pek çoktur. Bu yüzden sık sık kazalar oluyor. Sarkıntılık Iki genç tevkifhaneye gönderildi Beyoğlu polis merkezi Mehmet ve Avni isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. Bunlar Beyoğlunda bir hanıma" sarkıntılık yapmakla maznundurlar. Polis merkezi maz- nunlar o hakkındaki ( tahkikatını ikmal ederek ikisinide Beyoğlu sulh ceza mahkemesine vermiştir. Beyoğlu sulh ceza mahkemesi Mehmet ve Avni haklarında tev- kif müzekkeresi keserek adliyeye sevketmiştir. Maznunlar tevkifha- neye gönderilmişlerdir. Baro meclisi dün toplandı Baro meclisi dün toplanarak müzakeratta bulunmuştur. Bu top- lanmada * bilhassa icra - ve iflâs kanununun tatbiki esnasında ta- haddüs edecek vaziyetler etra- fında müzakere yapılmıştır. Bun- dan başka baroda taavün sandığı teşkilâtı ve neşriyat meselesi de mevzuubahs olmuş ve lâzım gelen kararlar verilmiştir. Sovyetler deri alıyor Sovyet o ticaret (o mümessilliği memleketimizden yapağı ve deri alışlarına tekrar başlamıştır. Sovyetler bu sene için 50 bin kilo deri alaçaklardır. aa. 13 Teşrinisani 1931 Akşam, Sahife 3 Kalese koymakta | ŞEHİR HABERLERİ Istanbullu evi Istanbullular, şehirde iyi ev sahibi olamıyorlar.. İstanbuldaki bir sürü dağınık evler, soğan ve yemek kokulu, dar, karanlık antreler bu sözüme şahittir. Fakat Istanbullu köye gidince dünyanın en güzel evini yapıyor.. Zaten köyde, kazada, kasabada “ Istan- bullu evi ,, meşhurdur. Saatlerce süren sarsıntılı bir yolculuktan sonra otomobiliniz bir köye ulaşır. Sizi evvela büyük bir gübre yığını ve alabildiklerine üzerinize doğru koşan iri çoban köpekleri karşılar. Otomobilden indikten sonra şöyle bir gerinir- siniz. Saatlerce ayni vaziyette oturmaktan oadeleleriniz o yorul- muş, mafsallarınız uyuşmuştur. Çantalarınız elde köye doğru ilerlersiniz. Bütün (gördüğünüz evler bir birine benziyor. Fakat bir evin önüne “gelince duralarsınız.. Bu ötekilerden pek farklı olan ev size Istanbulu önü- nüze getirmiş gibi olur.. Bir sarmaşık, bir yediveren gülü yerden başlayıp çatıya kadar bütün evi sarmıştır. Öyle ki ev uzaktan insana âdeta büyükçe bir saksı tesirini verir... Ve eğer aylardan beri Anadoluda dolaşıyorsanız uzun zaman görmediğiniz bir şey derhal nazarı dikkatinize çarpar... Pencere ve pencerelerdeki tül perdeler.... Bu tül perdeyi görünce kendi semtinizden, kendi mahallenizden bir aşinayı, bir komşuyu ve hatta bir dostu, bir sevgiliyi gürmüş | kadar olursunuz... Rüzgârdan oynayan tül perdeler size bu dostun, bu aşinanın, bu sevgilinin selam verdiğini hatır- latır. Adeta sizinde şapkanızı çıkarıp selâm vereceğiniz gelir. Eğer pencere açıksa tül perdele- rin önünde bir beyaz kedi görür- sünüz.. Ve yanınızda yürüyen rehberiniz size derhal izahat verir: — Istanbullu evil. Bu ev size o zaman ne kadar şirin, ne kadar cana yakın gelir.. Evin her tarafından daıssıla akı- yor gibiydi.. Kapıda, tül perde- lerin şeklinde, yediveren gülle- rinde, sarmaşık yapraklarında Van kedisinin sarı gözlerinde bile bir Istanbul hasreti vardır. Hele tül perdeler duruşlarile anlatırlar ki bir kaç sene evel Aksaraydaki evin pencerelerinden sökülüp buraya getirilmişlerdir.. Ve siz bu ev gözlerinizi kısıp bir sanat tablosu gibi uzun uzun seyredersiniz.. Hikmet Feridun Suçlular adliyeye nasıl gönderilecek Şimdiye kadar polis merkezleri tarafından yakalanan (bilumum suçlular doğrudan doğruya adli- yeye sevkedilmekte idi. Bu yüzden &di suçlardan dolayı yakalanan maznunlar da diğer büyük suçlu- larla beraber mevcuden ;gönde- riliyordu. Muamelâtın intizamı noktai na- zarından bu şekil muvafık görül memiştir. Bâdema merkezler tara- fından yakalanan 'maznunlar me- yanında buluan âdi suçluların adliyeye sevkedilmeyip (o bunlar hakkında tahkikat evrakı ikmal edildikten sonra muntazan ika- metgâh senedi tanzim olunarak yalnız tahkikat evrakının adliyeye gönderilmesi muvafık görülmüştür. Bu hususta icap edenlere teb- tigat yapılmıştır. Yün konferansı hakkında rapor bekleniyor Isviçre'de Bal şehrinde beynele milel yün konferansı toplanmıştır. Ihracat ofisi konferansın müzake- ratı hakkında elde ettiği malü- mati ibracat tacirlerine bildire- cektir. Bu hususta Avrupadaki ticaret mümessillerimizden rapor- lar beklenmektedir.