16 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

as 16 Teşrinisani 1931 Akşam Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Istanbul'da dört mevsim yok, üç mevsim vardı a Mekteplerde insanlara, ne bas- saakalıp, yanlış yunluş, ters türs şeyle e öğretirler. Yok bilmem şuymuş da buymuş. Yok bilmem estekmiş de köstekmiş... Hepsi de hayattan alınmamış, kafanın içinden çıkmış, uydurma malümat. Meselâ şu mevsimler... Hesap etmişler, bilmantık meseleyi hallet- mişler : — Çocuğum, ezberle! Bir se- nede, dört mevsim vardır: Ilkbahar, yaz, sonbahar, kış... Bunların beheri üçer ay sürer... Ilkbahar 21 marttan 21 hazirana, yaz 21 hazirandan 21 eylüle, sonbahar 21 eylülden 21 kânunuevvele, kış 21 kânunuevvelden 21 maata kadar devam eder! Ilkbaharda lâtif ve mutedil havalar olur. Yazın müt- hiş sıcaktır. Sonbaharda havalar bozar: sürekli yağmurlar yağıp fırtınalar kopar. Ö kış mevsimi ise, buz gibi soğuk geçer. Bunca memleket dolaştım; bu basma kalıp tasnife mevesimlerin uyduğunu hiçbir yerde görmedim. Meselâ cenup Oo memleket- lerinde Oo daima yazdır. Ne baharı , ne kışı ? Batum'da 365 günün 360 günü bardaktan boşanırcasına yağmur yağar. Yu- karıdaki klâsik tasnife göre, Batum'da yıl on iki ay, sonbahar hüküm sürüyor dense yeridir. Hele Rusyanın mevsimleri pek orijinaldir (1)... Altı ay, tahtes- sıfır bilmem kaç derece soğuk olur; yerden kar kalkmaz... Sonra, bir gün içinde, bulutların sincabi perdesi gökyüzünden sıyrılır; altın- dan müthiş bir güneş çıkar. Karlar, yerden kalkıverir. Sa- bahliyin işinize giderken ağaç- larda tomurcuk bile görememiş- sinizdir; akşam üstü eve döner- ken, bir de bakarsınız, yeşillikler belirmiş bile... Ağaçlara dikkat etseniz, yapraklarının gözünüzün önünde büyüdüğünü görür gibi olursunuz. Artık, o günden itiba- ren, sıcaklar başlamıştır, müthiş sıcaklar... Rusya'da, soğuklar da, gene birdenbire başlar... Peki, neresinde bunun ilkbaharı, son- baharı?.. Moskova'da sade iki mevsim vardır: Yaz ve kış... Hattâ, ben, bir yazımda,!'Rus'ların içtimai inkılâplarındaki cezriliği, iklimin bu dürüştlüğile izah etmek fantezisine kapılmıştım. Çar ida- resinden hop bolşevism'e | Istanbul ki, mutedil memle- ketlerdendir ; klâsik mevsim tas- nifleri en fazla burada 'cari olmak gerektir; hakkellinsaf söyliyen : Istanbulda yukarıki üçer aylık basma kalıp mevsimler mevcut mudur ? Hayır, değil mi? ilkbahar 21 martta başlarmış! Lâfı güzaf. Mart, nisan, hattâ kısmen mayıs ayları şebri- mizde, karakışın en berbat, en tahammülfersa en iliklere işleyici aazını göstermez mi? Sonra, mayısın sonları, haziranın baş- Şehir plânı Belediye bu sene plânı tanzim edecek Istanbul plânının tanzimi etra- fında yapılan bütün dedikodulara rağmen belediye bu sene tçinde Istanbul plânını tanzim ettirmeğe behembhal karar vermiştir. Ancak plânın tanzimi için liman ve ser- bes mıntıkanın şehrin neresinde yapılması lâzım geleceği, plânın tanziminde başlıca âmil olarak görülüyor. Bu maksatla belediye hükümete müracaat etmiş, liman- la serbes mıntıka yerlerinin bir an evel tanzimini rica etmiştir. Ancak bu cevap geldikten sonra? plân tanzimine ait hazırlıklara başlanacaktır. Mektep talebeleri ötede beride gezmiyecekler Ilk mektep talebesinden bazı- larının her gün mektepten sonra şurada burada ( dolaştıkları, mekteplerde (e aldıkları (terbiye usullerine (o mugayir (o harekâtta bulundukları görülmüştür. Bundan sonra muallimler, talebenin mek- tep haricindeki hareketlerile de meşgul olacaklardır. Petrol fiatleri Kumpanyalar yükseltmek için müzakereye giriştiler Şehrimizdeki petrol kumpanya- ları fiatleri arttırmak için arala- rında müzakerata girişmişlerdir . Romanyadan gelen haberlere bakılırsa, petrol fiatlerinin yüksel- mesi, buradaki Okumpanyaların elinde değildir. Fiatlerin iniş, ve çıkışı Romanya ve Amerika'dan idare edilmektedir. Buradaki kum- panyalar yeni fiatlere göre ara- larında bir vaziyet alıyorlar. yaşadığınızı Ben, ömrümün on dört senesini bu şehirde geçirdim; böyle bir mucizeye raslamadım. İstanbulun ilkbaharı yoktur. Boğucu yazdan eylül ortalarında hemen her sene - ( bu sene olduğu gibi)- on on beş gün soğuk olur. Sonra “pastırma yazı, denen (1), - ismi gayrı şairane, kendi cidden şairane olan- bu mevsim, başlar ki, Istanbul'un en güzel zamanıdır; şimdi, içinde yaşıyoruz. Bu mevsime sonbahar denemez; sonbaharın tarihine uymıyor. Ondan sonra, kânun başlangıcında kış! Karakış ise, klâsik baharin başlangıcındadır! Öyleyse: Istanbul'da üç mevsim vardır diyebiliriz. Pastırmayazı, kış, yaz. Ekseriya iki hafta hile sürmiyen, ıslak, ağlamış, ahmak ıslatan ilkbaharı ilkbahardan say- Fiat listeleri Belediye yeni açılan müesseselerin listesini tastik ediyor Kahvehane, lokanta, gazino ve sair müesseselerin fiat listelerinin tastiki için verilen müddet geçen ay başında bittiği halde yeniden ticarete sulük ettiğini vesaik ibraz edenlerin fiat listeleri belediyece tastik edilmektedir. Ancak bu vesaiki almayanların müracaatları reddediliyor. Diğer taraftan şim- diye kadar fiat listesini tastik ettirmeyenler (o zabitai (belediye tarafından şiddetle takip ve maktu cezalar vermeğe mahküm edilmek- Amca Bey'in karikatür müsabakasına ait 12 re- simsiz fıkra ile 12 fikrasız resmin neşri dün bitti. Bunları kesip topla- mış olan karilerimiz şimdi karika” türlerle fıkraları karşılaştırarak hangi fıkranın hangi resme ait olduğunu bulacak ve birbirine raptedeceklerdir. Fıkralara merbut 12 karikatür, isim ve adresle beraber bir zarf içinde şu adrese gönderilecektir : Akşam gazetesinde | Amca Bey | Hal varakaları bugünden itibaren: 30 Teşrinisani Pazartesi günü akşamına kadar kabul edilecektir. Evvelce de ilân edildiği üzere doğru halleden karilerimize sıra ile şu hedi- yeleri takdim edeceğiz : 1— Zarif bir kafes içinde bir kuş; 2— Takatlıyan ma- mulâtından ve Amca Beyin karikatürile süslü bir büyük pasta; 3— Şık bir saksı için- de bir palmiye; 4 — Kapıya teslim edilmek şartlle bir çeki sobalık odun; 5 — Yüz dirhem siyah havyar; 6 — Kapıya teslim edilmek üzere bir damacana halis Taşdelen suyu; 7 — Kılıfı ile beraber bir ut; 8 — Cemal Nadir'in eserlerinden, çerçeveli bir ka- rikatür; 9— 15 Muhtelif sine- | ma bileti. AKŞAM sleli — Türkiye Ecnebi BENKLİK 1400 kuruş (O 2700 kuruş GArLK 750 >» 1450 > SAYLIK 400 >» 6 >» map” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir, Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Recep 5 — Kasım: 9 ŞEHİR HABERLERİ Otobüs seferleri Bakırköyüne bü- günlerde otobüs- ler işleyecek Sirkeci ile Bakırköy arasında otobü işletmek müracaat eden ü müsaade verilmişti bu günlerde işlemeğe başlıya- caklardır. Belediye fiatleri de tespit etmiştir. Nakliyat ücretleri Sirkecidenn oBakıköyüne kadar 7,5 kuruşla 17,5 kuruş arasında tahalüf etmektedir. Belediye, bu müsaadeyi verirken otobüs sahip- lerinden bazı teminat almıştir. Bu taminata göre bu otobüsler bir sene müddetle bu sahayı terketmiyecekler, ne gibi (vaziyet hadis olursa olsun 'Istanbulun diğer semtlerinde işlemeyecekler- dir. Bundan başka otobüsler için tayin edilen haddın fevkinde bir süratla sefer yapan otobüslerin faaliyetlerinden men edilecekle- rine dair kendilerinden ayrıca bir taahhütname alınmıştır. Esasen şehrin diğer semtlerinde haddinden fazla süratla işleyene otobüslere son zamanlarda rağbet azaldığı da belediye tarafından yeni (o müteşebbüslerin (o nazarı dikkatini celbetmiştir. Icra ve iflâs Ticaret odasının istediği tadilât nedir ? Adliye vekâleti icra ve iflâs kanunu hakkında ticaret odaları- nin fikrini sormuştu. Ticaret odası icra ve iflâs kanununda yapılacak tadilât hak- kında tüccarın malümatına müra- caat etmiş, ayrıca da bir komis- yon teşkil etmiştir. £ Verilen malümata göre komisyon kanun hakkındaki tetkikatını ikmal et- miştir. Otobüsler Ticaret odası icra ve iflâs hanununda tadilâta lüzum gör- mektedir. Yapılacak ( tadilâtın, işi teshil edici bir mahiyette olması ileri sürülmüştür. Komis- yon adliye vekâletine gönderdiği bir raporda icra ve iflâs kanunu- nun ticari krediye olan tesirle- rinden bahsetmiştir. Zeytin fiatı yükseliyor Zeytin bu sene az yetiştiği halde fiatleri yükselmiştir. Eski- denberi zeytin ihracatımız Ro- manya, Bulgaristan ve Rusya'ya vaki olmaktadır. Bu sene Bulgaristana olan ihracatımız azalmıştır. Sovyetler de geçen sene olduğu gibi bu sene bol zeytin almamışlardır. Ayakkabıcılar kooperatifi Ayakkabıçılar kooperatifi son zamanlarda faaliyetini arttırmıştır. ladır. İKTİSADİ BAHİSLER Tütüncüler arasında Tütün mübayaasına her tarafta devam edilmektedir. Şimdiye ka- dar Akhisar, Manisa, Kula ve havalisine külliyetli miktarda tütün alınmaktadır. Bu sene tütüncüleri düşündüren yegâne mesele fazla istihsaldir. Fazla istihsal dolayısile tütüncüler arasında iki cereyan vardır. Tütüncülerden bir kısmı tütün ekilmesinin tahdidi tarafta- rıdır. Bir kısmı da tütün koopera- tifi teşkiline taraftardırlar. Koope- ratife taraftar olanlar diyorlar : — Tütün ekilmesi tahdit edi- lince az rekolte olduğu seneler zarar görülür... Fakat kooperatif olunca mesele değişir. Kooperatif fazla istihsali imha eder.. Ve bu suretle az rekoltede olmaz, müs- tahsil zarar görmez.. Tahdit az rekolte olmak ihtimaline binaen tehlikelidir. Tahdit taraftarları da iki kısım- dır. Bir kısmı tütün ekilecek min- takaların - tahdidini isteyor, bir kısmı da: — Her mıntakaya tütün ekil sin. Fakat ekilecek tütünün mık- tarı tahdit olunsun .. Diyorlar.. Bütün bunlardan başka bir tarzda tahdit taraftarı olan bir kısım omüstahsal daha vardır. Bunlar da: — Bundan bir kaç sene evvel tütüncülük pek kârlı bir işti. Bunu görünce bir çokları bu işe saldırdı.. Şimdi tütüncülükle biç alâkası olmayan bir çok kimseler tütün - alıyorlar. Sonra tütün yetişecek yer var, yetişmiyecek yer var.. Bunlar sanattan anlama- dıkları için gelişi güzel yerlere tütün ekiliyor. (Fazla istihsal oluyor, fakat fena mahsul çıkıyor.. Tahdit şu şekilde olmalıdır: tü- tüncüler tütün ekmeli, tütünün iyi yetişeceği yerlerde tütün ek- meli.. Alaşehir, (o Akhisar, (Manisa, Kula vesair yerlerde hep bu tütün meseleleri münakaşa edil- mektedir. Kooperatif taraftarları tahdit taraftarlarından daha faz- Darülâceze Yeni varidat menbaları aranıyor ———— Darülâcezenin elinde ancak 60 bin lira olduğu halde müessese bir çok ihtiyaçlar karşısında kak mıştır. Mevcut tahsisat nispetinde müessesenin idaresini temin etmek, mevcut ihtiyaçlardan hangisinin diğerine tercih edileceğini tesbit etmek üzere dün belediye reis muavini Hâmit beyin riyasetinde darülâceze müdürü Cemil, şehir meclisinden Tevfik Âmir beylerle Safiye Hüseyin hanımdan mürek- kep bir komisyon içtima etmiştir. Bu komisyon mevcudu günden güne çoğalan darülâcezenin ida- resi, kimsesiz çocukların yetiştiril- langıcı derken, asabi, ter- | masak yeridir. (Va-Na) 5. İmsik Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı | Kooperatif bütün ayakkabıcıları ” i a letici, boğucu bir yaz hemen Ti) Kayseri'ye Şark vilâyetlerinden, ae 2 5 ei li e kooperatife dahil etmek için ii a meğiye ei m başlar. Hiç üç ay müddetle bir | pu mevsimde sürüler gelir miş, Pastırma |” © * Se? 9 eee e ayakkabıcılara hitaben bir beyan- | varidat menbaları temini için ılık, hoş ilkbahar havası içinde | bu mevsimde yapılırmış. name neşredecektir. tedbirler düşünecektir. > — Galiba merhum pederin hatıraları sizi ağlattı Amca Bey?.. A, B. — Hayır mirim hayır, şu me- zarlığın haline ağlıyorum!..