16 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

16 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 Alaturka güreş ihya olunuyor. Darısı diğer sporların başına Ankarada Türkiye baş pehlivan- lığı için yapılan güreşler Gazi Hz. lerinin huzurlarında icra edildi. Türkiye baş pehlivanlığıni Kara Ali pehlivan kazandı. Bize Türk gibi kuvvetli dedir- ten, Türk sporculuğunu Avrupa ve Amerikanın en uzak köylerine kadar yayan eski pehlivanlarımızdır. Bu sütunlarda alaturka güreşin ihya edilmesinin çok hayırlı ola- çağını birçok kere yazmıştık. Alaturka güreş bizim (o çok muvaffak olduğumuz bir spor şubesidir.. Yağ güreşile yogurul- muş pehlivanlarımızın alafrangada nelere kadir olduğunu, koca Yusuf'un , kara Ahmed'in, Adalı Halil'in (ove nihayet - kizılcıklı Mahmut'un hayatlarını okuyanlar iyi bilirler. Propagandası kendinden yapıl- mış, destanları ağızdan ağıza dolaşan yağ güreşi bir çok yeni sporlara faiktir. Yağlanarak deriden kıspet giyerek yapılması zamanla tadil olunabilecek teferruattandır. Bu- gün bütün dünyada en çok rağ- bet bulan serbest güreşin esası kara kucak güreşinden alınmıştır. Yağ güreşleri çıkamadan Ana- dolu da kara kucak denilen kuru yağ güreşi yapılırdı. Kara kucak- la yağ güreşinin bariz farkı birinin yağlı, diğerinin kuru yapıl masıdır. Serbest güreşe, hatta Alaturka- ya çevrilmesi çok kolay elur. Yağ güreşlerini bugüne kadar ihmal etmemiz spor namına büyük bir hata idi. Ankara güreşlerile atılan ilk adımın gideceği yer şimdiden tahmin edilmiyecek kadar uzaktır. Belki dört beş sene sonra yeni bir Koca Yusufun hariçte kaza- nılmış şerefli galibiyetlerini işite- ceğiz. Yalnız yağ güreşlerinin istikbali hattâ ömrü namına bu spor şu- besinin, federasyon ve teşkilât nizamnamesi (gibi (engellerden Sinema perdesindenringe Amerikalı sinema artisti garip bir tesadüfle boksör oldu Umit etmediği bir zamanda boksör olan sinema artisti Kravford yumruk topila idman ederken Amerikalı genç sinema artist- lerinden biri ümit etmediği bir fesadüfle boksörlüğü artistlikten daha iyi becerebileceğini anla- mıştır. Şikagolu Kravford her sinema artisti gibi sabahları cimnastikle- rini yaparken göğsünün genişle- mesi için yumruk topu ile de meşgul olmuş. Birkaç sene devam eden egzersizle farkına varmadan yumrukları çok tekem- mül eden Kravford geçende yapılan amatör seçme müsabaka- larına ayrılan gençlerle hususi idmanlar yaparken kendinin on- lardan daha iyi döğüştüğünü an- lamıştır. Berlin amarörlerile çar- pışmak üzere hazırlanan Ameri- kan takımına dahil olan boksör- lerden daha güzel döğüşen sine- ma artisti zengin bir manacer tarafından tutulmuştu. Kravford sinema (kazancının iki (omislini veren manacer sabık sinema artistinin büyük bir boksör ola- cağıı söylemiştir. uzak kalmasını temenni ediyoruz. Bazı şubelerde olduğu gibi bütün sene esnedikten sonra seyahat arifalerinde bir silkinmek usulünü alaturkaya da aşılarsak, bu şubeyi de bazıları gibi sahadan yeşil masaya nakledersek öldü- rürüz. Biz şimdilik, Alaturka güreşin nizamname tefsircilerinin şerlerin- den uzak kalmasını dua ederek bekliyoruz. Eşref Şefik Ruslar sporda dev gibi ilerliyorlar Kayık yarışları da diğerleri gibi rağbette Rusyada yapılan kayık yarışından heybetli bir manzara Ruslar spora geç geldiler ama tam geldiler. Darülfünun takımı namı altında en iyi futbolcuları- mizdan müteşekkil ( takımımızı her maçta yenen Ruslar futbolda bir mevcudiyet olduklarını isbat etmişlerdir. Diğer sporlarda da haylı terakki eden Ruslar son zamanlarda kürek sporlarına da ekemmiyet vererek muhtelif yariş- lar tertip etmişlerdir. Kayıklarını kendi tezgâhlarında yapan Ruslar geçende tertip et- tikleri müsabakalara 30 dan fazla kayık sokmağa muvaffak olmuş- lardır. Ne garip tecellidir, bu bizim spor tecellimiz... Bizden sonra başlıyan herkes bizi geçer, biz yerimizde sayarız. Mıntaka bu meselede zannederiz aldandı Stadyomun yeri hakkında spor- cuların fikirlerini soran belediye, Istanbul mıntakasından (o ekseri sporcuların kanaatlerine tercüman olmıyan kir cevap almıştır. Mıntaka hey'eti şehir stadı- nın Yenibahçede (o yapılmasına karar verirken muvakkat vaziyet- leri düşünerek hareket ettiğini zanndiyoruz. Kulüplerin bugünkü yapılış şekillerine göre hiç olmazsa 15 sene yegâne stadyom olacak bir yer hakkında karar vermek yanlıştır. Istanbul sporcuları namına se- lâhiyetle söz söyleyecek mevkide olanların bu karardan ilerde pe- şiman olmıyacakları şüphelidir. mıntakadan vaziyeti bir de başka gözle görmesini bekleriz. Milli küme için ilk içtima Geçen haftaki spor sütünları- mızda futbol federasyonu tarafın- dan teşkil olunacak Milli küme- den bahsetmiştik. Milli kü nizamnamesi hak- kında götüşülmek üzere futbol federasyonu kulüp murah'aslarile mıntaka futbol heyetini salı günü merkezi umumide yapılacak içti- maa davel etmiştir. Salı günkü içtimadan sonra Milli küme esasları hakkında gene malümat vereceğiz. Manisada futbol Manisada teşekkül eden mın- taka faaliyete başlamıştır. Cavit paşanın himmetile Manisada bü- yük bir saha vücuda getirilmiştir. Bu hafta idman yurdu Salihliye giderek gürbüzler yurdu ile bir maç yapmış ve 7 - O kazanmıştır. YASN —— 16 Teşrinisemi 1931 Tıbbi musahabe Hastalıklar bizi ne suretle ziyaret eder? Ağız, burun, cilt ve hayvanlar vasıtasile sirayet eden hastalıklar Hastalıkların bize geçmesi için mutlaka hastalıklı bir menbam mevcudiyeti lâzım geliyor. Bu sirayet keyfiyeti yiyecek, içe- cekle bilvasıta veya hastalıklı bir insan veya hayvan olmak üzere bilvasıta husule geliyor. Daha doğrusu hastalıklar insandan in- sana temasla geçtiği gibi, hasta- lıklı insanların ifrazatle (telvis olunmuş yiyecekler veya hastalık mikrobunu hamil olan ve evde beslenen hayvanlarla da bize geçe- biliyor. Yiyecekle bize geçen hasta- lıkların oObaşında tifo, kolera, dizanteri geliyor. Bizim memleke- timizde mecraların çok yerde bozuk ve bazı yerlerde ise mecra yerine çukur bulunması, buralar- dan mikroplu suların tereşşuhunu ve ekseriyetle kuyuların kirlen- mesini mucip oluyor. Binaenaleyh kuyu suyu ile salata, yemiş ve bulaşık kapları yıkatmak caiz değildir. Aynı zamanda bu gibi mülev- ves kuyu sularile sulanması bos- tanlarda yetişen salata ve çiy meyvaları yemekte tehlikelidir. Kolera aşı sayesinde unutulmuş gibidir. Ancak Hindistan gibi pek çahil ve aşılanmağa karşı taamül gösteren memleketler eha- lisinde nadiren görülebiliyor. Tifo hastalığı aşı sayesinde fevkalâde azalmıştır. Yalnız za- man zaman mahalli vakalar ol- maktadır. oDizanteriye gelince: Buna karşı elimizde bir aşı yok- tur. Yalnız tedavi için müessir edviye ve mikrobuna göre serum- lar vardır. İnsandan insana te- masla geçen hastalıkların başında kızıl gelir. Kızıl boğazda bünakla müterafık olduğu için tükrükle sirayet edebildiği gibi ikinci haf- tadan sonra başlayan cilt tefellüs- leri (cildin pul pul olarak dökül- mesi) mikropları havi olduğu için sirayette büyük bir amil teşkil eder. Bu tefellüslerle buluşan eşya ve elbiselerde hastalıgı başkasına verebilir. Kuşpalazı da tükürükle geçer. Kuşpalazında hastalığın başlangı- cından itibaren bir, birbuçuk ay mikroplar ağızda bulunur, ve se- rumla muafiyet kazanan basta kendisi için tesirsiz ve başkaları için tehlikeli mikropları hamil olabilir. Bazen hastalığa karşı tabii muafiyeti olan büyükler mikropları çocuklara sirayet için vasıta - olurlar. Kabakulak hastalığı da tükü- rükle başkasına geçer. Hastalığın başlangıcından itibaren mikrop- lar 15 gün ağızda bulunur. Verem mikropları hem tükrükle hem yeyecekle sirayet eder. Bu mikrobun bir hususiyeti daha var- dır. Oda eşya, elbise, toz, toprak ve çamur gibi şeylerde uzun müddet yasamasıdır. Bunlarlada vücudumuza girebilirler. Verem hastalığı veremli ineklerden sağılan sütlerlede bize geçebilir ve sütü çok sevdiği için fevkâlade suratle sütte tekessür eder. Buna karşı çare sütü en aşağı 20 dakika kaynatmaktan ibarettir. Yılancık hastalığı tıbkı kızıl gibi ikinci hafta sonunda ciltte husule gelir tefellüslerle sirayet eder. “Grippe,, hastalığının mikrobu esaslı bir surette tespit edileme- miştir.. Bunun için elimizde bu hastalığa karşı müessir bir aşı veya serum yoktnr. Grippe mik- ropları tükrük ve burun ifrazatile sirayet eder. Bilhassa kışın kapalı ve kalabalık yerler gripe yaka- lanmakta çok yardım eder. Bura- larda gripli bir kimsenin saçtığı mikroplar burun ve ağızdan ko- laylıkla uzviyetimize girerler. Kıza- mık, su çiçeği agız, burun ifraz- larile sirayet ederler. Hayvanlardan insanlara geçen hastalıklara gelince : Bunların en mühimleri tetanoz (kazıklı humma) hastalığıdır. Düş- tüğümüz veya herhangi bir se- beple bir yerinizde bir yara açtı- gınız zaman o anda “Tenture d'iode ,, sürülemiyecek olursa bu hastalığa tutulmak ihtimali vardır. Tetanoz mikropları bilhassa gübreli yerlerde bulunur. Bu gibi bir kaza vukuunda tetanoz seru- mile aşılanmak ilâzımdır: Tetanoz mikrobu da verem mikrobu gibi toz ve toprak içinde uzun müddet hayati kuvvetini muhafaza eder. Şarbon hastalığına tutulmuş ko- yun, sığır gibi hayvanların iyi pişmemiş (köfte, külbastı, kebap) etlerini yemek ve ya bu etlere konan sinekler hastalığı bize sira- yet ettirebilirler. Mezbeba olan mahallerde bu hastalığa tutulmak tehlikesi yoktur. Buralarda hay- vanlar tıbbi bir muayeneden geç- tikten sonra kesilirler. Ekinokok, Tenya, Güve hasta- lıkları evde beslenen gerek lüks ve gerek bekçi köpekleri mevadı gaitalarının bahçelerde sebze ve salataları telvis etmesile insana geçer. Bunların en mühliki ekino- koktur. Gözde körlük ve ciğer- lerde çıbanlar iltihaplar yapar. Tenya hastalığı halk arasında solucan namı verile kurtların barsaklarda yaptıkları kastalıktır. Güve hastalığı ile köpeklerin cilt ve tüylerinde yeşayan bir takım mikroplardan sirayet eder. Bıyık, kaş ve saç dokunmasile meydana çıkar. Köpeği sevdikten sonra eli behemehal yıkamalı, köpeği yatak ve yemek odasına sokmamalı, köpeklerin yemek kaplarını ayırmalıdır. Hastalık esnasında hasta ile fazla temas etmek sirayet için en büyük bir sebeptir. Bir valdenin hasta olan evlâdına gösterdiği alâka ve şefkat veya bir kimsenin hasta olan dostuna gösterdiği muhabbet hastalığın kendilerine geçmesine mani değil- dir. Hastalara çok sokulıyorur, onları öpüyoruz. Kendimize hasta- lığa maruz bırakmakla hastaya fenalık ediyoruz, çünkü hasta oluyoruz ve hastayı kıymetli ihti- mamlarımızdan mahrum bırakı- yoruzl... Dr. Mükı E Akit Bursa vilâyet evrak memuru Şevket beyin kızı ve gazetemizin ressamı Cemal Nadir B.in kardeşi Nimet Hanımla Busa'da Lâle perukâr salonu sahibi Ahmet Rüştü beyiu akitleri geçen cuma günü icra edilmiştir. Tarafeyne saadetler dileriz.