16 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ 16 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2071 NUSHASI 5 KURUŞTUR Dersim şakileri Çimiş- Şezeğe rahat vermiyor Fakat memleketin her tarafında Cümhuriyetin ve kanunun kuvveti mutlaka hâkim olacaktır. ELAZİZ €Falgmlla) — Baş irimiz Cimiagemk: İşte Çimişee- ?ğe de geldik. Halkım dilinde Türk kasabalarının bir sembo- sığmarak o civarındaki halis Türk unsurunu tehdit eden teh likleri görmesi, en nihayet bü- tün bu hâdiselerin iktisadi, ru- dalı olduğu gibi,böyle birtetkik derhal alınan tedbirlerden baş- ka ileride almması icap ede- cek daha esaslı tedbirler için de zaruri olmuştu. Unutmama i, Cümhuriyet idaresi mem- in her tarafında kanunun hâkimiyetini her mülâhazadan üstün tutar, Çünkü bhüküme- tin en esaslı vazi alka em niyet ve adalet içinde yaşamak imkânını hazırlamaktır. Eğer bu emniyet şimdiye kadar va- tanın bazı aksamında mutlak olarak temin edilmemişse bu- nun sebebi imparatorluk idare- sinden bugünkü idareye miras kalmış olan birçok hesaplarm daha evvel tesviyesi mecburi- yetidir. Her halde Türk Cüm- buriyeti adalet namına ii p edilmiş cinayetlerin cezaşmı imha etse bile uzun müddet ih Yalara yaslanmış li köyden ibarettir. Bu Türk ka- tabasının belli ki ıztırabı. var, bu ıztırabı halkının gözlerinde mümkündür. Anadolu dun her tarafı müm buhran: Bezeği müteessir eden sebep Yalnız iktisadi buhran değil- dir. Buradaki halis Türk hal- kının ıztırabma, sefeletine, düş iğüne sebep Dersim eşki- Vİ Yalarının hücumudur. Dersim walisindeki halk eskisi gibi iyük © tecavüzlere &kıtalle- * maruz Okalmıyor fakat hayvanlarının, larının, yol- Sularının Dersimin eşkiyası ta tafından soyulması sık sık va- ki oluyor. Bundan başka eşki- Ya tarafından öldürülen Türk Yatandaşları da az değildir. Bü tün bu vaziyet bu civar halkı. Min heyecana, endişeye düşme- İcrine sebep olmaktadır. Malr- Ni ve canını emniyette görmi- Yen halk imkân bulunca mem- ini bırakıyor, vatanın baş aksamında yerleşmeyi dü- tünüyor. Bu yüzden Çimişge- Zekte münevver denilen bir gençlik kalmamıştır. Kasaba- Mm umumi seviyesine bakılın- “a bu cihet kolaylıkla anlaşı- iyor. Halbuki Çimişgezekli mektep görmüş esaslı tahsil Yapmış vatandaşların sayısı ne ir çoktur. Şüphe yok ki Da hiliye vekilinin bu havalideki ile doğrudan doğruya te- ması, Dersimin âsi dağlarında huriyetin kudreti diğer tarafta avuç asinin temerrüdü kar | şısındayız, Asilerden bizar Çi- mişgezekli bir vatandaş Dahi ye vekiline şikâyetlerini söy- ler iken şu sözleri de ilâve et- mişti: “Devletin kuvveti var istediği zaman bir vuruşta asi- leri yok eder. Deryanın yanın- da hiç kuyu kazılır mı? Köy- lünün bu sözleri Cümhuriyete ve onun kudretine olan imanı- nı ifade ediyor, Bu iman ku vetini taşıyan vatandaşları &i kutu hayale uğratmak olur mu?, Siirt Meb'usu MAHMUT tevazün bozulmıyacak i Butevazünün temini üçüncü büyük kongrede de . esas olarak kabul edilmiştir.. takviyesi C. Halk üçüncü © büyük kon tarafından O program - yetle nazarı dikkate | tanzim ve Fırkası gresi sele şöyle Lasrih edilmiştir; “İthalâtın ihracattan fazla olmaması ve en nibayet ayni kıymette olması tediye müva- zenesinin temini için elzem ad- dettiğimiz şarttır... Fırka proğramının bu mad- desi çok sarih ve Ankaradan gelen haberleri teyit © edici mahiyettedir. Bundan evvel, 25 şubat 931 tarihli bir karar. la İran hükümeti iti racattan fazla olmam. minen, ithalât müsaade ve ve- sikası usulünü ihdas etmiş ve bunu tatbik etmeğe başlamış- tır, Filen ithalât | ve ihracat hakkı | bükümetindir. İran hü- memlekette tekabül ettiği İthalâtm ihracattan fazla | yapı mezarı dikkate alarak. it Pin ın1 teminen iktiza © | iât yapabilmek için MR 'en tedabirin ittihaz edileceği | etmektedir. Ankaradan gelen telgraflar. | Bundan birkaç gün evvel dan anlaşılmaktadır. Estonya hükümeti en mühim İtbalâtın ihracattan fazla ol | ithalât maddelerinin memleke- aması, yani harici te girmesini hükümet inhisarı Memleket şekline sokmuştur. ticaretin iktisadiyatı lehine mal edemez. Bir tarafta Cüm:- İT İthalât ve ihracatta i kika proğramda bu me | ANKARA, 15 (Telefon- Ja) — İcra Vekilleri Heye- tinin 12 Teşrinisani içti- manda tasvip ve kabil o- lunan ve 1872 numaralı ka- nunun ikinci maddesinin verdiği salâhiyete binaen hükümetçe memleket iktı- sadiyatını korumak üzere ittihaz olunan kararname Reisicümhur Hazretlerinin tasdikına iktiran etmiştir. Bu kararname ve merbu- tu kontenjan listesi yarın sabahki Resmi Gazete ile neşredilecektir. Bu münase betle Rüsumat umum mü- dürlüğü bugün müstacel tel graflarla keyfiyetten güm- rük idarelerimizi haberdar eylemiş ve Resmi Gazete ile merbutu listelerin vusu- lüne kadar gümrüklerde mu amelâtın durdurulması em- rini vermiştir. Kararname ve liste bu akşamki posta i- Je İstanbula gönderilmiştir. : | : n > ” : . M. Mec ANKARA, 15 PN il imiz siren; hükümetin buhran karşısında alması zaru- i gördüğü tedbirler etrafında Millet vekillerine izahat vere- cek ve itimat istiyecektir. Bu izahatın Meclisten evvel Fırka punda verilmesi muhtemel dir, Buhran kanun lâyihası ha- zırlanmış ve bugünkü heyeti vekile içtimaında müzakere © dilmiştir, Dün de bildirdi 2 tahdem adedi 2500 dür. Kararname gelinceye kadar durdurulması telgrafla alâkadar makamata bildirildi kararname yatından itiba- ren meriyete | girecektir. Buna sebep te her türlü spe külâsyona mâni olmak dü- şüncesidir. Kararname altı maddeden ibarettir, Kararnamenin ihtiva etti ği maddelere göre Teşrini- saninin 16 sından . itibaren memleketimize. ithal edile- cek eşyadan iptidai madde olarak Türkiyede müesses fabrikalar tarafından kulla- nılmağa mahsus olmayan- lar her ay içinde idhal edi- Tecek azami mikdarları He yeti Vekile kararile muvak katen tahdit olunacaktır. Teşrinisaninin 15 günü i- le kânunuevvele “sit olan bir buçuk aylık kontenjan listeleri bu karaname ile birlikte ilân edilecek ve di- Zerleri en aşağı iki aylık ol mak üzere ilân ve tatbik o- Tunacaklardır. Bundan son- 11940 rumarayı taşıyan bu suretle alınacak? Lâyiha Meclise veriliyor. Kânunusani- den itibaren tatbikina geçilecek. Vergi hasılatı 9 milyonu bulacak.. gibi hükümet bütçe vaziyetini düzeltmek için böyle bir lâyiha ihzarını elzem görmüştür. Bu suretle gümrük varidatı da bit- tabi bir miktar daha tenezzüle uğrıyacaktır. Hükümet bu ye- ni vaziyeti de karşılamak zaru- retini hissetmiştir. Lâyiha pek yakında Meclise tevdi edilecek ve kanuniyet kes pettikten sonra, galip bir ihti - öre, nihayet kânunusani ren tatbike geçilecek- (Devamı $ inci sahifede) Belediyenin önünde tescil için bekleyân hizmetçiler... Müddet dün bitti! Şimdiye kadar tesçil edilmemiş hizmetçilerden ceza alınacak Evlerde tesçil edilmemiş olan bizmetçileri muhtarlar kaydetmeğe başlıyorlar Müstahdeminin belediyeye kaydı müddeti dün akşam hitam bulmuş- tur. Mühlet temdit edilmiyecektir. Şimdiye kadar müracaat eden müs- Mahalle ihtiyar beyetleri bugünden itibaren henüz (kaydedilmemiş hizmetçileri tesbit iöscelderdiş. Bunlar hakkında para cezası kesilecektir. raki kontenjan listesi & bik tarihinden en az yir. le ilân olunacaktır, Bu esasa göre ikinci liste 10 K. Evvelde ilân edile- cektir. Listede kontenjanla ra mahsuben gümrüklere gelecek eşya vürutları tarih leri sırasile ve her ay için mukayrer Jisteyi geçmemek üzere memlekete idhal olu- 'nacaktır. Herhangi bir ay zarfında vürut eden eşya bu ayın listesini geçtiği tak- dirde fazlası vürut tarihleri sırasile müteakıp ay başın- da ve o ayın kontenjanları- na mahsuben idhal oluna- caktır. Köntenjanların tesbitinde ve her ay idhal olunacak miktarların tayininde mem leket sanayiinin inkişafı ve mevzit san'atlerin icapla- rı göz önünde tutulacak ve pahalılığı tevlit edebilecek Yolu Dersimlilerin hay- dutluklarının önüne geçilecek.. Şikâyetçilerin en büyük kısmı gene Dersimlilerdir e 15 (Hususi muhabirimiz iye vekili Lü Kaya ie bugün Elâziz vilâyetinin şimal kazalarını çet başladı. Zaten daha Kemaliyenin tetkiki latin edilmeğe başlanan lan Çemişgezek kazası begün gesik " Şülerü Kaya Beyle bile İbra. him Tali Bey, Kâzim Paşa, yedinci kolordu kumandanı Kenan Paşa, fır- ka kumandanı Osman Paşa, Sürt meb'usu Mahmut Bey, Elâziz valisi Nizameddin Bey de bu tetkikata iş- trak eylediler. Çemişgezek ve Dersime komşu olan bütün kasabalar, uğradıkları a- cı âkıbetin örneği, addedil rin arak. Kazancı baği ile elde edilen, madı daniyatı da hâlâ simli bu muhit için büyük bir belâ kesilmiştir. "Cümbhuriyet Dersimi adeta teşki- (Devamı $ inci sahifede) Allo, Vaşington! Ankara - Vaşington telefonunun açılması tetkik ediliyor müddetten beri ha- zırlanmakta o- lan Bükreş — Vaşington te- lefon hattı iki gün evvel umu ma açılmıştır. ra — Sofya telefonu nun Bü bu hatta rapte Ankara — Vaşington derek, telefon hattının tesisi etrafın- da tetkikat yapılmaktadır. Bil- hassa iktisadi bağlarla Ameri- kaya bağlı olduğumuzdan Tica ret odası bu mesele ile yakın. dan alâkadar olmaktadır. gün evvel Resmi gâzete i- | hususların ve fiili inhisar te şebbüslerinin ref'i tedbirle- ri alınacaktır. Devlet bütçesile hususi ve mülhak bütçelerden ve Darülfünun gibi âmme mü esseseleri ile menafii umu- miyeye hâdrm müesseseler bütçelerinden ve bir imti- yaz işleten müessese ve şir- ketler tarafından bedeli ve- rilmek üzere ecnebi memle ketlerinden satm alınacak eşyaya mukabil bu eşya ba- yilerinin memleket mahsu- 1ât ve mamulâtından mua- dil kıymette eşya satın al malarının temin olunması işbu mübayaatın İcrası için riayeti mecburi bir şart ola caktır Ancak bu şekilde tenakus imkâni olmayan veya âm- me hizmetinin ifasını im- kânsız kılan vaziyetlerde mecburiyetin tamamen ve- ya kısmen ref'i Heyeti Ve- Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET gümrüklerde muamelâtın kile kararına bağlı olacak- ür, Kararnamehin diğer mü- him bir maddesi de ticaret plânçomuzun açık olduğu memleketlerle yapılacak ve ya müddeti bitiği için yeni den aktedilecek muahedele ze açığımızı kapatmak üze- te bir kompansasyon listesi ilâve edileceğine dair ma dedir. Kontenjanlar liste- sinden fazla eşya idhali bu kararname”ile sureti kati'y yede memnudur. Yarınki Resmi Gazetede ilân edilöcek kontenjan lis- tesinde bu bir buçuk ay zar fında memlekete idhal olu- nabilecek eşyanın nev'i, cin si ve miktarı gümrük tarife lerindeki numara ve fasılla ra göre tanzim edilmiştir. Memleketimizde mevcut yerli mallar esas tutularak muadil eşya listeye ithal e- dilmemiştir. AAA AAA AA AAA AAA Buhran vergisi ne | Kurtuluş Marmarada iki vapur çarpıştı, biri battı Batan vapur mürettebatından 3İ kişi dün batıran vapurla şehrimize getirilmiştir Evvelki gece Marmara Ereğlisi açıklarında bir deniz faciası ve büyük bir İspanyol vapuru bat- muştur. Cumartesi Pazar gecesi sabaha | Marmarada kesif bir sis hü. | Biribirini takip eden dü (Devami 5 inci sahifede) karşı küm sürüyordu. Bu sis gözü görmiyor, bir metre ilerisi olmuş | seçilemiyordu. ” bile Şehir meclisi dağıldı! Bir nokta: Meclis bu devresinde hiç bir iş görmedi mi? mevkilerinde Etem İzzet ve kerata geçildi. Daimi Sadi Beyler vardı. Zabtı sabık okunduk- tan sonra ruzname mucibince müze encümenden (Devamı $ inci sahifede)