16 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

16 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi ve Siyasi Tefrika 2 Birinci Millet Meclisi Yazan: ii Meb'usu M. Şeref Mustafa Kemal için bir tek rey var! Mecliste Mustafa Kemal Paşanın şahsiveti etrafında intirikalar çevriliyor! Bizi buraya gönderen kud- ret hakkını ister, Türk mille- tinin intihap ile eline mukad- deratmı teslim eyledi. temsiliyedir. Bu mecli fesi bir çerçeve içine demektir. Heyeti temsi tesbit ettiği umdeleri müdafa etmi Şu halde, biz dünyayı sar- san, bin bir ihtiraslar arasında kendi milli varlığımızı koru- mak ve kurtarmak vazifesini almış insanlarız. Böyle olduğu halde şu meclisin bu davayı müdafaa ederken böyle sakin ve müdafaasız yürüyüp gide- ceğine inanmak biraz fazla safdillik olur. Bir gün bizi da- ğıtabilirler, bir gün bizi kova- bilirler, bir gün bizi hapsedebi- birler, İşte o zaman kanun yolun- da milletin hakkını istimal et- mek için heyeti temsiliyemiz riyasetine kanunu esaside mu- sarrah olan bakkı şimdiden ver memizi alınacak (tedbirlerin başında görüyorum. Biz heyeti tem: Meclisi meb'usan reji ederiz. O Burada reis vekilleri şu işi gö- rebilirler. Lâkin (beklenilen pek tabit dağınıklık olduğu va kit Meb'usan meclisinin de re- isi olan heyeti temsiliye reisi ne zaman ve nerede isterse der hal meb'usları davetle toplar, o vakit iş hem kanuni, hem mil li bir hak olur, den bir gürültüdür koptu, dik- kat ettim: Başta, en başta Rauf Bey, Kara Vasıf, Hamit, doktor Ad nân, Celâl Arif Beyler haykı- rıyorlardı — Mustafa Kemal Paşayr i oynatamayız. Yan- siliye reisidir. şahısta içtima ederse nazarı dikkati celbeder. İtilâf devlet lerine emniyetsizlik gelir. Bir başkası da: — Artık milli davayı mü. dafaa edecek olan meclisi meb usan teşekkül ettikten sonra heyeti temsiliyeye lü um kalıp kalmadığı da söz gi seydi Diğer bir ses: — Mustafa Kemal yok. — Mustafa Kemal Paşayı İstanbula mı getirmek istiyor- sun? Anladım ki eri bu dönen gözleri bürümi Şiddetle Büzeni “ettim, Ji kin yalnız kaldım. Ertesi gün mecliste (o resmen reis intihap edildiği zaman intihap sandı- ğından Mustafa Kemal Hazret İerine bir tek rey gık O da benim naciz reyim Şimdi: Mecliste bir de grup işi çıkmıştı. O Mutlaka bir grup yapmak lâzrmdı. Rauf, Kara Vasıf bana yan yan ba- kıyorlar, Hattâ nutka vermek encümeninde bu işin faydasız bir EY olduğunu söy- ledi vakit birden atıldılar. Grupun manasını anlama. dım. Bu ilk toplanışı eski İtti- hat ve Terakki fırkası salonun da yaptıkları vakit gittim ve şu sözleri söyliyerek dışarr çik tim. — Ben grupun manasını anlamıyorum, (Felâhr vatan) ne demektir, Ezan mı okuyo- ve Bizim bir grupumuz var- ir. Türk milletinin grupudur. O da Mustafa Kemal Paşanın i müdafaai hukuk cemiyetidir. Böyle felâhlı me- lâhl işe aklım ermez. Ben dışarı çıktıktan sonra bu grupu teşkil etmişlerdi. İki gün sonra da Hüsrev Bey (şim di Tahran sefiridir) elinde bir defterle muhafız kumandan odasından çıkarken bana salon da rast geldi için rey Celâl Arif Bey -— Mustafa Kemal Hazretleri soruyor. Şeref grupa girmedi diyor. Ben da (defteri göstererek) buraya yazdım bildirdim. Dedi ve ben Paya — Hata ettiniz. Ben müda- iyeti adamıyım. O mecliste Şarki Karahisar hı Feyzi, Emin hoca, Kütahya h Rasih (o Beyler Ve pek din bendeleri vardı. lerin adamı olanlar da var- dı. Sonra: Bir takım eski siya- setçiler de bulunuyordu ki bun lar İttihadı Terakkiye olan sönmez gayız ve kinlerini şim di kuvvayi milliyeye çevirmiş- ler, onu da aynile İttihatçı ola rak ittiham ediyorlardı. Bun- lar Mustafa Kemalin yürüttü- ğü davaya yan gözle, hasetle, kinle, garezle bakıyorlar. Bun lar da kendi kendilerine bir siyaset güdüyorlardı. Bunlar Ferit Paşanın siyasetine taraf- kir olmamakla beraber çözül- mez bir bağlantı ile padişahlı ğa bağlı idiler. Bunlar için de şu işten sıyrılmanın yolu her halde Mustafa Kemalin çizdiği mukavemet yolu değil ancak galiplere mutavaat yolu idi Şu fark ile ki Damat bir müstemlekeye kail bunlar bir mahri gibi kalabil- meği cana minnet biliyorlardı. Ve gibi bir şey de olsa razı Ve başta Osmanlı padişahı lâfzı murat bulunursa belki ile ride bir şeyler*yapabilirler ümi dini besliyorlardı. Maamafih bunların hiç biri ne hacet kalmadı. Mustafa Ke malin dediği gibi hepimizi ku Vaklarımızdan tutunca kapı dı- sarı attılar, O günün ruhi haletini kay- detmek isterim: İngilizler meb'usları istiyorlar! Fındıklı sarayının yukarısın daki geniş salona yeni bir vü- kelâ heyeti gelmişti. Maarif ihtiyar o Abdürrahman e nazırı Celâl Bey ler ile nazırların hepsi orada Hararetli bir mübahaseye dalmışlardı. ler gelmiş Türk davasını müdafaa e- derken bu gibi bin bir belâya göğüs germekten ileri gelen bir soğuk kanlılıkla akıbeti meçhul bir yere giderken şu toplanan insanlara bir ders ver mek istedim. Başında Mustafa Kemalin bulunduğu Türk davasınm ar tık İstanbulda müdafaa yeri kalmadığını anlattım. Ortalığı bir mabet sükütü kaplamış, havayı bir mstem kokusu bürü ü Türkün geçirdiği muz ler ve tarihi <ularda ni, hemen bir dakika kaçırmı- yarak © memleketin fikir ve kalp sahibi, meziyetli ve fera- gatli evlâdınm, Mustafa Kema lin yanma koşmasını söyledim. (Devam: var) HARİCİ HABERLER Çinimperatorunun kaçtığı anlaşılıyor Japonlarda, Çinlilerde daha geniş harekâta hazırlanıyorlar PEKİN, 15 A.A. — İndopasifik | bile Tao-Van ile Anganchi arasında- sı sabık Çin imperatorunun bir Dön Yamur le Ten Tün'den Far etmiş olduğunu bildiriyor. TOKYO, 15 A.A. — Hükümeti- pin emri üzerine hareket eden Tiem- Tsin'deki Japon konsolosu, sabık Çin imperatarunun kendisine müto- madiyen yapılmakta olan işkenceler den ve müfrit mahafilden mütemadi yen almakta olduğu | tehditlerden korkarak Ticn-Tsin'den kaçmış ol- & etmiştir. İmperato- ica etmiş olduğu ma- Türa değildir. Vaziyet vahim TOKYO, 15 “A.A. — Şimdiye kadar şayi olan haberlere rağmen, şimali Mançuri'de Çin ve Japon or. duları arasında müs: tır. Fakat vaziyet konsolosunun hariciye nazırından almış olduğu talimata tevfikan bu ayın İl inde yapılan sulh teklifini de kabul etmemiştir. Muraaileyh, damın 12 sulh teklifini de kabul etmemiştir. Çin jenerali, gerginliğin zsil olmuş olduğu bu günlerden bilistifade An- ganki civarmdaki 1,500 kişil pon kuvvetine karşı 20,000 kişilik bir kuvvet tahşit etmiş, 30 top ve tayyarelere karşı kullanılan 2 top getirmiştir mak maksadile ilerlemekte olup mez kür kuvvetin sol cenahma 8 kilomet ve takarrüp etmiştir. Ufak Çin kat'a- ları arasıra Japon mevzileri önünde görünmekte olup Çinlilerin bugün yarm taaruza kalkışmasından kor- kulmalıtadır. Cenubi Mançuri'de haydutların faaliyeti günden güne artmaktadır. Japon ordusu, 6 ve 12 teşrinisani günleri arasında 9 defa silâha müra- cant mecburiyetinde kalmıştır. Or- du, bu müsademelerde 24 telef ve mecruh vermiştir. Bundan başka 3 Japon askeri sivil giyinmiş olan Çin askerleri tarafından katledilmiştir. Japonya asker sevkediyor TOKYO, 15 ALA. — Mançuri” deki Japon kıtaatının yerine ikame edilecek muhtelit ivayı teşkil eden alaylar, dün öğleden sonra şimendi- ferle Üjina'ya hareket etmiştir, ora» dan Mançuri'ye gitmek üzere gemi- lerine bincceklerdir. Tokyoda muazzam bir içtima TOKYO, 15 A.A, — İki siyasi çöcül ile 16 kadar umumi teşkilâtm | © himayesi altında Mançuri buhranını münakaşa etmek üzere 50,000 ki: Tik muazzam bir meting aktedilmiş. tir. Içtimada, karar sureti kabul edil. miştir. Bu karar suretinde Cemiyeti Akvamın, hattı hareketinden rucu etmesi ve Mançuri ihtilâfmın halli için Çin ile Japonya arasmda doğru- dan doğruya müzakerat icrasi sureti le halli çaresini araması, talep edil. mektedir. Karar suretinde ecnebi tazyikine mukavemet edilmesi de, Tsitsikar'da ve de büküm sürmekte olan gerginlik dolayısile Mançuri'ye ve şimali Çin” e takviye kıtaatr © gönderilmesi de teklif olunmaktadır. Karar suretinin birer tam nusha- *ı telgrafla M, Hoover'e, M. Briand' ve bir takim zevata gönde- rilecekti Binlerce Japon hergün büyük i peratorun metfun bulunduğu lâhi ziyaret ederek milli buhranın hâli için dün etmektedirler. Japonlar bir oltimatom verdiler CENEVRE, 15 A.A. — Çin ili, Japon elçisini sin hâdiseleri hakkında Çin hükümetine vermiş — olduğu hakkında meclisin nazarı dikkatini celbeylemiştir. Bu nota, bir ultima. tom mahiyetindedi Çin, acilen bitaraf bir komisyon gönderilmesini talep etmiştir. Cevap bekliyorlar MOUKDEN, 15 A.A. — Japon siyil cemiyetleri, bugünkü pazar gür | nü muazzam bir nümayiş İcra ede- €eklerini ilân etmişlerdir. Şehrin bü- tün mahallelerinde afişler tâlik edil- miştir. Bunlarda Mançuri'de Japon alaylarmın ibkası ve Cemiyeti Alva: min kararına rağmen yeni takviye kıtaatı gönderilmesi talep edilmekte dir. Japonlar, jeneralın ileri sürül. lar: boyunca haydutların faaliyette bulunması dolayısile, Japonlar Non- ni köprüsündeki kuvvetleri de dahil olduğu halde mümkün olduğu ka- dar fazla miktarda askeri kışın ka- rargâhlarına çekmek arzusunda bu Tunmaktadırlar. Bununla beraber jeneral Honjo, Japon sskerleri bu mıntakada gayri muayyen bir müddet için kalsalar 30 top ile siper topları ve mitralyöz- ki demiryolu münakalâtını tamamile | kesmeğe karar vermi Tien - Tsin hâdiselerinden sonra PEKİN, 15 AA. — Tien-Tsin- den alınan bir telgrafname, bir Fran sızla bir İngilizlerin serseri o birer kurşun yiyerek ölmüş — olduklarma dair olarak dün verilmiş olan haberi etmektedir. Çinlilerin Japonlara it imtiyazlı mmtaka etrafındaki bitaraf mınta- kadan çekilmeleri için yapılmakta | olan müzakorat, Japon mmtakasına pek yakın birmahialde . Çinlilerin kuvvetli bir müdafaa hattı meydana çıkarılmış olduğundan dolayı inkita- 2 uğramış olup hali hazırda mezkür muntakanın bütün Çinli unsurlardan tathirine çalışılmaktadır. Çin cenerallerinin hâzirlikları HARBİN, 15 A.A, — Ma-Tehan Chan'ın kıtaatı şarki Çin demiryol- ları boyunca mevki almışlardır. Si- perleri dört kilometre tulunde olup lerin himayesi altnda bulunmakta- dir. Bu ordunun cenahında kuvvetli topcu kıtastı vardır, bu kıtaatm Ja- pon kuvvetlerini ihataya teşebbüs et mekte oluukları söyleniyor. Harbin'- den gönderilmiş olan 1800 kişilik bir kuvvet, Japon taraftarı olan bu şehir hükü, in arzusu hilâfe na, jemeral MaTeham.Chan'n ordu) sunu takviye edecektir. Biribirlerini yiyorlar LONDRA, 15 A.A. — Moukden Sunday Times gazetesine bildi- ildiğine göre iyi membalardan alın- meş haberler, Şanar Ma:Tehem .Cban'ın kendi maiyetindeki jeneral- lerden Chang - Hai - Peng'den bir ultimatom almıştır. Maiyet jenerali, bu ultimatomunda Ma - Tchan- Chan'daa Mançuri şimalindeki Çin orduları başkumandanlığını birak- ması ve Tsitsikar'ı kendisine terkey lemesini talep etmektedir. Jeneral Ma - Tehan - Chan'ın bu ultimatoru reddetmiş — olduğu söyleniyor. Pek yakında iki Çin or- dusunun çarpışması muhtemel görül mektedir, İş Cenevrede'ne yapıyorlar? LONDRA, 15 A.A. — Sunday Times, Sir Jhon Simon'un seyahati | münasebetile şöyle Yazıyor: i mahafilinde u Japon- ya'yı evvel ittihaz etmiş olduğu hat- tı hareketi terke imale i ümit olunmaktadır, Harbirde endişe LONDRA, 15 A.A. — Harbin. den Sunday Times'e bildirildiğine göre, Harbin'de yarın Japonların ha etmelerinin bir emri vaki ol. ması korkusundan dolayı bir endişe hüküm sürmektedir. Ma - Tehan - Chan'ın ordusu, şi- mali Çin demiryolu boyunca muhare be safı teşkil etmiştir. Birçok Çinli Japonlar Cemiyeti Akvamın kat'i bir karar ittihaz etmesinden korkan Çinliler, kendilerini J: kontrolundan aza de kılacak her türlü teklifleri kabu- le âmade bulunmaktadırlar. eleyin, Nasyonalistlerin tedhiş harekâtı BERLİN, 15 A.A. — Parlâmento sosyalist grüpu reisi meb'uslardan | M. Rudelph Breitseheid, Darmsi ta bir mutuk söylemiştir. Mumaile, demi bükümetlerinden masyonalistlerin | tethiş Karakan DAYE vermeğe | mütemayil olup olmadıklarını, faşiz me karşı cidal âçıp açmıyacakların yoksa nasyonaliştlere mutavcat et. ik iyelmde mi baladaklarım o. ruyoruz, bu san takdirde, bütün Al man proletaryası, kendisine düşen mücadeleye bütün çarelere baş vu- varak girmeğe amadedir. Paris müstemlekât sergisi kapandı PARIS, 15 A.A. — Müstemle. kât sergisinin bazı paviyonlarının muhafaza edilip edilmiyeceği mev. zuu bahsolmaktadır. Bu mesele, dün Dahiliye nazırı tarafından tetkik Ancak, Seine meb'usu M. Fare e MR belediyelerin ta- lepleri muvakkaten yapılmış binala. | rın kışın muhafazası tehlikeli olacağı | cihetle nazarı itibare alınmamıştır. | Menmafih istihbarat Cit&'si rn payitahtn henüz tayin edilmemi olan diğer bir mahalline makledilet| cektir. i Tarife Meselesi İngilterede günün en mühim meselesi LONDRA, 15 A.A. — Avam ka- marasında Mİ. Austen Chamberlain' — M. Herbert Samuel'i nazırlar a- an eden müzakeratın mektüm tutulması kaidesini ihlâl et- mekle muahaze eylemesi dün parlâ- mentonun siyasi mahafilinde olduk- ça şiddetli akisler bâsil e ir, iberaller, bu hücumundan dahi- liye nazırını haberdar etmemiş oldu- ğu ve bu hareketin Avam kamarası itiyadatına muhalif bulunduğu müta Icasını ileri sürmektedirler. Liberal. ler, M. Baldwin tarifeler meselesini görüşmek üzere kendi fırkasını top- ladığı halde Sir Herbert Samuel'in kendi fırkası erkânını toplamasının muahazaya şayan görülmesinin şa- ylacak şey olduğunu etmekte dirler. se; kapanmamıştır. Muaha- maruz kalmış olan mazırın ilk attan istifade ederek hakkındaki hamlara cevap vermesi muhtemel. ir, Maamalik, bazı liberallerde bu | nevi temayüller hâsıl olmaktadır ki bu temayülün inkişafı, muhafazakâr ların Sir Herbert Samuel'in fanliye- & aleyhinde ileri sürdükleri sebeple- rin tamamile hilâfı bir taam sebep- lerden dolayı ihtilâfı hâlletmesi muh temeldir. Sağ cenah, mumaileyhin dostları. nı tarifeler siyasetine karşı yapmak. ta oldukları mumansatla teşvik ve | bu hususta büyük bir nüfuz icra et- Gğüni ileri sürdükleri halde bazı li- iler bu nufuzun bilâkis tarifeler hinde icra edilmiş olmasından kor kulmaktadır. Manchester Guardian gazetesine mecli ancak fırkaların gümrük siyasetine müteallik olan her mese- ledeki hassasiyetini ve ruhi hâletini gömteren bir delillir. Gümrük mese- rin yarınkci pazartesi günü akte- ik nazırlar meclisi | öçtimaıda tesbit edilmesi muhtemeldir. Başvekil, hafta tatilini geçirmek- te olduğu Cheguers'de meseleyi son bir kere daha tetkik edecektir. Ispanyada Kralcılar Hükümek Madritte tevkifat yapıyor MADRİT, 15 A.A. — Polis bir. kaç gün evvel rejim aleyhinde çalış- makta olan bir fesat terti miş olmakla mazmun &imeeleri tev- kit etmektedir. Saat 5 de M. Galarza, gazetecile- re bir gece sekiz kişinin tevkif edil. miş im söylemiş ve bu suretle poli tevkif ebieneliz miktarı 18 e baliğ olmuştar. uflar meyanında dün bildi- olanlardan başkaca bir kuman dan, bir Cizvit, bir avukat, beş tale- be me başvekâlet Men Ci geceki tevkifat, aşağıda be- yan edildiği veçhile icra edilmiştir: Bi, de silâhlar bulunmak- ta olduğuna ihtimal © verildiğinden polis gece mezkör kliseye gitmiştir. Klisede bir takım kimseler bulmuş- lardır, vakitsiz olarak orada bulun- malarını bu adamlar, kliseyi halkın muhtemel bir tecavüzüne karşı mü- dafaa etmek maksadile izah etmek istemişlerdir. Bu izahat makul görül memiştir. Çünkü bütün dini müesse- selerde taharriyata girişilmiştir. Bu (ameliyat uzun sürecektir. Çünkü çan kulesine kadar her tara fın aranılması emredilmiştir. Yeni- den bir takım tevkifat daha yapıla» cağı temin ediliyor. İngilizlerle Hintliler ve Müslümanlar LONDRA, 15 A. A. — Müslü. manların ittihaz etmiş oldukları hat. t hareketin delâlet eylediği veçile şayet pazartesinden evvel bir itilâf hâsıl olmıyacak olursa federasyon- lar münasebatı komitesinin mesaisi © gün hitama erecektir Yeni bir Fransız kruvazörü PARIS, 16 A.A. — Bahriye na- zarı, yakında meb'usan 26,000 tonluk bir kruvaj müteallik kanun lâyihası te cektir. Bu gemi, beynelmi lar Fransa'ya inşa hakkı e meninin birçok azası M. Flandin'den Farnier - Lacour - Gayet heyetinin Amerika'da elde etmiş olduğu neti- celerden encümene malümat yerme sini istemişlerdir. Bi Me zannclunmaktadır. Ti | şak eden yeni bir kanun lâyiha him mali dol elde li el sı hükümet tarafından hazırlan Rusya, Japonyaya bir nota verdi | MOSKOVA, 15 (A.A.) — M. Litvinof Japon sefirine bi. nota tevdi etm Notada ezcümle deniliyor “Rusya Çin işlerine kat'iyyen ademi mü lahüle siyaseti il kip etmekte olduğunu sarahatle beyan etmiştir. Rusya Sovyet | lerin bazı jenerallerine yardım ettiklerine dair bir takım - haber lere Japon matbuatının makes olmasına teessüf eder. Rusya be zı askeri mahafilin Sovyet Rusya aleyhindeki muttarit mücade lesi üzerine Japonya'nın nazarı dikkatini celbeder. Alınan bazı haberlere nazaran Japonlar Çin Şark demiryol* Tarıar geçmi e hazırlanmaktadırlar. Halbuki böyle bir hareket Sovyet Rusya'nın maddeten mutazarrır olmasını intaç edecek*| tir. Sovyet Rusya, Japonya'nın vermiş olduğu eyleyeceğini ümit eder.” teminata riayet Hükümet Osmanlı borçları hâmil- lerine cevap verdi. ANKARA, (A.A.) — Osmanlı borçları hâmilleri meclis” sinin mektuplarına Türkiye Cümhuriyeti hükümetinin Maliye vekâleti tarafından verilen cevabın bugün postaya tevdi edildiği” haber alınmıştır. Dahiliye vekili Hozat ve Mazkirtte ELAZİZ, 14 (A.A.) — Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey | Elâziz ğe gitmi ilâyeti kazalarını teftişe başlamıştır. Buzün Çemişgeze ştir. Vekil Bey halka temastan sonra Elâzize dönmüş: tür. Yarın Hozat ve Mazkirt'e gidecektir. (Geçikmiştir) Rus futbolcuları yakında geliyorlar MOSKOYA, 15 A.A. — Terbiyei bedeniye yüksek meclisi Türkiyeye gidecek olan Rus sporcularının müs rını ihzar etmiştir. Sovyet futbol yakında Türkiyeye gidecektir. Irak Cemiyeti Akvama giriyor Mandalar kı komisyonu mahzur görmemektedir Kral Faysal Hz. bön İnk ISA, A — Hususi yonunda İngiliz başmurahhası Françis Humpheys'in Irak halkem- daki raporunu tetkik etmiştir. Ko- ona verilen izahatta Irak hükü- sinden ve beynelmilel | mukavelelere iştirak ettiğinden bahsedilmektedi İngiliz murahhas, Irak'ın kendi idare edebilecek bir v. ğunu, bütün komşu dostane münasebette bulunduğunu bilhassa, kral Faysal'ın son Ankara seyahati Türk - Irak dostluğunu da ha samimi bir sahaya bulümü istemiştir. Komisyon, İngiliz murahhasından bazı noktalar. hak- kında izahat aldıktan sonra İngiliz. Irak ittifak muahedenarsesini tet ke başlamış ve bilhassa munhedeni nin tamamiyetine dair rak'ın vaziyeti maliyesi ve Basr: Irak'ın Cemiyeti Akvama girmesin. de bir mahzur kalmadığını bildire. cektir. Irak ve Suriye hududu CENEVRE, 15 A.A. — Fransız ve İngiliz hükümetleri Irâk - Suriye budutlarının tahdidini Cemiyeti al- vama havale etmişlerdir. Mısıra tütün tohumları nın ithali menediliyor KAHİRE, 14 A.A. — Hu. susi muhabirimizden : Mısırda tütün yetiştirmek memnu oldu ğundan Tütün tohumların it halini ve dahilde satışlarını ya- dığı haber alınmıstır ika programla: takımı iadei ziyaret etmek üzre İranda bir Şehir bulundu Şehir milâttan 2500 sene evvel mevcatia MARSILYA, 15 A.A. — Luvre müzesi muhafız muavini M. Geor- 595 Contenau dün Marsilya'ya gel miştir. Mumaileyh, dört ay merkezi İran'da Nuristan hududuna pek w zak olmıyan Nihavenite asarı atika taharriyatında bulunmuştur. Milâttan 2,500 sene evvel ismi bugün malüm olmıyan bir şehir mev cu İse, taharriyat osnasında meyda- Da çıkarılan mezarlıklara bakılacak olursa bunun oldukça muazzam bir #ehir olduğu anlaşılmaktadır. Mezarlıklardan çıkarılan enkaz, 0 devirde insanların ne suretle görnül- mekte olduğunu göstermektedir! Ö- Hüler, horuzu şeklinde ve yan olarak gömülmüşlerdir. Ölülerin yani başlarında birok &aya, içlerine yiyecek konmuş oldu. ğu anlaşılan kaplar, bazılarının üze rinde ince bir zevke delâlet eder tezyinat bulunan tunç silâhlar, be yaz zemin üzerinde parlak siyah re simler bulunan çanaklar gömlekler tunctan müzeyyenat bulun Fotografileri alınmış olan eşyayı ta memür heyeti tertip et- vel ola Luv mama alir M. Contenau, esasen daha evvelce Lübnan'da Seyda'da atik o Sidon'un bulunduğu mahalde icra etmiş oldu. ğu taharriyat ile asarr atika mute bassıslarının nazarı dikkatini celbet miş idi Goethe'nin ölümünün yüzüncü yıldönümü BERLİN, 15 A.A. — 1932 se, sinde Almanya'da Goethe”; münün yüzüncü yıl dönümü sebetilo yapılacak merasim Waka da son haddini bulacak ve bu mera çelenk koyacaktır. Bu tarihi dakikada bütün Almanya" daki kliselerin çanları çalacaktır. Gene 16000 metre irtifaa ! BERLİN, 15 A.A. — Neue Aug” aburger Zeitmug, Stratospehere sun- du ile iştikar etmiş olan professeur Picard'ın önümüzdeki ilkbaharda ye niden uçmak için hazırlıklarda bu- kınmakta olduğunu yazmaktadır. Bu hazırlıklarda bizzat professor Picard nezsret etmekte ise de bu de fa ne kendisi ve ne de muavini uça <ak değildirler. Balona olar lsr iki Belçikalı pilot olup profes- seur kendilerine bizzat © tecrübeler yapmak fırsatını bahşedecektir. Bu meyanda fizik - mutehassla yından Cosyns'in ismi silredilmek Balon, 2000 metre mükâbı mi vel Karr ile şişirilerek ve 16.009 metreye kadar yükselebilecektir Sulh askeri: M.Briand PARIS, IS A.A. — Gi vam meclisinin o yakındı münasebetile M. Bri uslihane faaliyo- ge dolayı birçok tebrik telgraf ları almaktadır. Bu telgrafnamelerde M. Rriand, cihan sulhü için sul as” keri sıfatile mesaisine devama tep vik olunmaktadır.