16 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

16 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi İhracat eşyamız için Malta bir mahreçtir Ofisin yaptığı tetkik çok müsait bir netice gösteriyor Memleketimizden Malta'- pa ha harbi umumiden evvel pek fok ihracat yapılır, hububat ku sebze, pamuk ve hayvan sev Sdilirdi. Bilâhare bu ticaret Mafa uğramıştır. Ofis Mal Memleketimiz ihraç eşyası içi Wi bir mahreç olacağından bu sta tetkikat yapmıştır. Bakla, nuhut, koyun, keçi, Sığır, ve kuru meyvaların sü- letle Malta'ya ihraç edilebi- i anlaşılmıştır. Bu husus- adarların nazarı dikkati “lbedilmiştir. Malta ile Türkiye arasında Holanda ve Alman vapurları ru seferler yaptığından bu İracatta kolaylık vardır. İz- ir ve Mersin tacirlerinden ba Ziları Maltaya ihracat için ha- #rlanmaktadırlar. Afyon piyasası ğ çok düşük o“ Bir müddetten beri durgun *e düşük olarak tavsif edilen Afyon piyasası (o dün nihayet İenilen patlağı vermiştir. Bir haftadan beri üzerinde ariz muamele olmayan afyon, Piyasası dün ilk muamelelerini İnânılmayacak © derecede dü- $ük fiatle görmüştür. Normal fiati 12 lira olan af Yon dün 7 lira gibi en aşağı bir âtten muamele görmüştür. Hariçteki İtalyan odaları kongresi Hariçteki İtalyan ticaret 0- İaları kongresi 10 teşrinisani- de Romada M. Mussolii rafmdan düşat edilmiştir. Bu konferansta İtalyan O- dası bulur mslimeğ rde İ- talyan emtiasının sürümünü te min çareleri tesbit edilecektir. Malüm olduğu üzere İzmir ve İstanbulda birer İtalyan ti- caret odası mevcuttur. Çekoslavakya tütün alıyor Gelen malümata göre, Yu- ğoslav reji idaresi Çekoslavak yaya mühim mikdarda tütün satmak üzere bir mukavele yap mıştır, Lehistan rejisi murahhasla rı da Belgratta bulunmaktadır lar, Yuğoslavya, 15 milyon ki- lo bulunan tütün istihsalâtının fazlası olan dört milyon kilo için yeni mahreçler bulmakta. dır. Yalnız unutmamak lâzrm- dır ki bu iki memleket o Türk tütünlerinin alıcısıdır. Telsizde esperanto Mühtelif ecnebi telsiz tele- İon istasyonları Fransız tic vet âlemi tarafından o muavin lisan olarak kabul edilen Es- peranto ile konferanslar verme ve Esperanto lisanını renmek için dersler tertibi başlamışlardır. Bilhassa Paris, Bern, ve Vorsova radyoları bu hususta çok ileri gitmişlerdir. İstanbul radyosunun da Es peranto lisanı ile dersler tertip edeceği hakkında dönen riva- yetler hakkında Radyo müdü- | rü Hayreddin Bey diyor ki: — Böyle bir şeyden - habe- rim yoktur. Şimdilik düşünme- dik. İtalyada tütün ofisi İtalya tütün ihracat ofisi teşkili hakkında 24 eylül tarih li bir kararname neşretmiştir. Bu kararname mucibince tü tün inhisar idaresi tütün inhi- sar ofisinin teşkiline © memur edilmiştir. İnhisar idaresi Ofis idaresine de iştirak salâhiyeti- ni haiz bulunmaktadır. Bir haftalık ihracatımız Son bir hafta zarfinda muh İ yaptığı bildiriliyor. "İtalyada iktisadi Vaziyet| ihracatımızı telif ihraç mıntakalarından şu mikdar ihracat yapılmıştır: İstanbuldan: (1004 çuval fındık, 155 balya tiftik, 22000 çuval arpa, 28 sandık (afyon 534 balya yapağı. İzmir: 996.835" kilo arpa, 636 kilo afyon, (104,257 kilo incir, 1.299.297 kilo üzüm, 12 bin 380 kilo zeytinyağı, 297 bin 534 kilo palamut, Samsundan: o 162.988 kilo tütün ve 1715 sandık yumurta ihraç edilmiştir. Tütün stoku 6.409.000 kilo dur Londra piyasası LONDRA, 15 (A.A.) — Bu haftaki temayül gayri mun tazam ise de piyasanm vaziye ti umumiyet itibarile memnu- niyet bahştır. Maamafih, Ja- ponyada altın üzerine yeniden albargo vazedileceğine dair o- lan şayia, daima gergin ve ka- rarsız Çin - Japon vaziyeti ve Alman buhranı borsa muame- lâtını tahdit eylemiştir. İngilterede intihabatın fer- | dasında siyasi ufuk © oldukça | mühim surette tenevvür etmiş | se de İngiliz lirasının. uzayıp giden ağırlığı, İngiltere banka sında iskonto fiatinin 9,6 da | olarak muhafaza edilmesi ve | kredilerin tahdidi siyaseti pi- yasa üzerinde malısus bir ağır İik hâsıl etmiştir. İngiliz lirasının hilâfna ola- rak, kambiyolar ve bilhassa ce | nubi Amerika kambiyoları sağ lamdır. Fakat Mileris, küsüra tını kaybetmiş ve 4 1/8 iken 4 olmuştur. Ecnebi esham kompartıma nmda'cenubi Amerika son de- | rece aranılmaktadır. Halbuki Japon, Çin ve Alman eshamı | münakaşalara zemin teşkil ey- | lemektedir. İ Buğday sukutu LİVERPOOL, 15 (A.A)- Buğday piyasası geçen hafta zarfında ecnebi piyasalarında fiatlerin sukutu üzerine büyük bir gevşeklik göstermiştir. Ta- liplerin azlığı tasfiye muame- lâtmı ağırlaştırmıştır. Arjantinde souğun tahribat CENEVRE, 15 A.A. — Ameri- ka'dan gelen 96 sandık altın, İtalya | de 1 milyar 3i milyona bali MİLLİYET PAZARTESİ tanz Patriğin Dedikodusu. Müddeiumumiliği alâ- kadar eder mahiyette görülmedi Rum Patriği Fotyos Ef, nin Yu- nan hükümeti namına Balkan kon- feransında o Başınurahhaslık yazi feini ia eden, M. Pamammtayu'ya boyanalta ni gö temize gönderdiği bir mektupta Türk ceza kanu- nuna mugayır bu- lan Triyandefilos EF. nin iddiası et. rafında Müddelu- mumililiçe tetki- katta bulunuldu. ğumu dünkü nüs hahızda yazmıştık. Müddeiumumi KENAN BEY ğe Bey, dün buna dair demiştir ma) makamımızca tetkik ©- dilmişi Bu Müddeiumumiliği alikadar eder bir moktası yoldur. Tasarkuf hefiğzinâ Hazırlık Dün Fırkada Vali muavini Fazlı Beyin riyasetinde muhte if müesseseler mümessilleri- bir içtimayapıl- ada tasarruf haf tasının şehrimizde mükemmel bir surette tatbik edilmesi için lan memleket ve İngilterenin ihtiyaçları hesaba katılacaktır. Sunday Dispatch gazetesi, buğ- day Batinin elli ilâ 65 şilin olarak tesbit edilmesi için bir teklif yapıl mış olduğunu istihbar ediyor. Bu tedbir, hazineye senevi | 7,000,000 İngiliz lirasına baliğ olacaktır. Almanyanın ahvali maliyesi BERLİN, 15 A A. — Maliye ne- inin bir istat e Almanya'nın varidatı eylül hazaran ayında milyon marka baliğ olmuştur; imasarif ise 570 milyon marktır, şu hale nuzaran 58 milyon açık. vardır. Binnetice, nisan ayında başlayan bütçe senesi bidayetinden beri 121 milyon rarklık takriben 121 milyon luk bir varid: vardır. çen senenin açığı 30/9/931 tarihin iken şimdiki açık ancak 910 milyondur. 'evknlâde bütçede ayni tarihte 303 milyon miktarında bir açık gös. termekledir. Binsenaleyh açık ye- künu 1 milyar 258 milyondur. Borçların yekünu, 30/9/931 de 10 milyar 558 milyon marktır. Ha- ziran da ise 10 milyar 395 milyon idi. Arpalarımızın ıslahı ANKARA, 15 A.A. — İkti- sat vekâleti bu sene ihracat ar. Ge- bankasmın Roma'daki O merkezine | Palarımızı evsafını ıslâh için gönderilmiştir. okları gelmiş ve | teşrimisai ink ilk defa olarak ih- ithal ve 825 milyon 550,000 liret ih- raç eylemiştir. Mamafih istatistikler vewleketlerle yapılmı muamelelerin tedrici ecnebi kta olan tica- uvette eksi mekte olduğunu, fakat ihracat da | ayni suretle tenezzül e duğunu göstermektedir İngiltere ecnebi ipek ve buğdaylarma resim koyacak.. LONDRA, 15 A.A. — People gözetesi, yeni ittihaz edilecek güm- rük tedbirlerinin bilhassa ipeklilerle buğdaya ait olacağını istihbar eyle- miş olduğunu yazmaktadır. Bu ru- sum, yüzde yüze baliğ olacak ve hattâ bu nisbeti geçebilecektir. Programın teferruatı; o meclise şubat ayında tevdi olunacaktır. İngiliz değirmenleri, bir miktar yerli buğday kullanmağa mecbur ta- tulacak ve fintler hükümet tarafın. dan temin edilecek bir nisbet dahi- linde tesbit olunacaktır. Ecnebi buğday ithalâtı kontrol edilecek, yemiş, sebze ve diğer zirai mahsullere ağır vesimler konacaktır. Sunday Chronicle gazetesi, hükü metin bazı ithalâtı menetmek için kamarada salâhiyet talep edeceğini yazmaktadır. Gümrük tarifelerinin nisbeti yüz- ekte bulun esaslı tedbirler almayı kararlaş tırmıştır. Bu maksadın temini için ve çiftçilerin tohumlukları bu merkezlerde meccanen seçi- lip ilâçlanacaktır. Bu iş için muktazi makineler mübayaa © mek üzeredir. Hususi bir teş kilâtla mevsiminde faaliyete ge çilecektir. Müteakip senelerde tedricen bütün arpa mıntakala- | rına da teşmil olunacaktır, Meyveciliğin inkişafi için ANKARA, 15 A.A. — Mem lcket meyveciliğinin inkişafı ve mevcut kıymetiyle meyve nevi lerinin tamimi için İzmir, İs- tanbul, Bursa, Adana | Ziraat rupa meyve nevilerinden müte- tesi ğaçları teşkil edecek olan bu bahçeden alınacak aşı kalemle- riyle yetiştirilen meyve fidan- ları mevsiminde halka tevzi o- lunacaktır. Bu suretle en mak- bul nevilerin teksir ve tamimi temin olunacaktır. Kolleksiyon bahçelerinin yanında birer de meyve fidanlığı vücude getiril de 10 ve 100 olarak tesbit ediler, ve bu yapılırken malın cinsi, men- İ miştir mekteplerinde memleket ve Av | şekkil olmak üzere birer kollek | siyon nümune meyve bahçesi | e başlanmıştır. Ancak a. | 6 1 im Mahkemelerde i biri neler İki yaşlıca hanım © Adliye koridorlarında buluştular: — Vallahi, az evvel gönlü- me malüm olmuğtu. — Bak şu işe, kısmet nerde — buluşmak- mış? E... görmiyeli iyisi allah. Ah ah. a o bir şarkı var- Pürâteşim açtırma obenim ağzımı zinhar. Sen de benim dertlerimi dep reştirme kardeşceğzim... Merakla sordu: — Hayrola... bir kaza filân mı yoksa... — Kaza deği de belânın bü boşatıyoruz.. Ağzı iki karış açıldı: Aman deme, İlâhi sen bilin , Daha evleneli kaç ay oldu canım?.. — Altı ay var yok. — Demek © geçinemediler. Vah vah vah.. Pek acındım doğrusu. — Acınmak tâ söz mü hem İ şire.. Olanlar oldu bize., Me ğerse herif damat değil, hırsız larm ele başısı imiş, Güvey gir diğinin haftasına kârısınm bi- leziklerini götürüp bedestende sattı, Ayına varmadan parma- ğındaki yüzük uçtu. Dedim ya herif katmerli yankesicilerden- miş. Malm gözü imiş'senin an | layacağm... Muhatabı durmadan başını sallıyor: Vâh vah vah.. Pek dım doğrusu. V Vah vah vah.. Poliste. belâ. Hem Sacideyi Dün gece saat 20,5 ta Üs- küdarda Valdei atik mahalle- sinde bahçıvan Delâver Efendi nin hanesine ayni mahalle sa- kinlerinden Refik Efendi zev- cesi Aşye Hanım, tütün amele sinden kayin deri Yaşar, Mustafa Efendi, biraderi Şir- keti hayriye o memurlarından Ahmet Şükrü Efendi misafir gelmişler. Bir aralık Yaşar E- fendi dışarı çıkarak anlaşılma- yan bir sebepten dolayı hemşi | resi Ayşe Hanımı yüzünden ve | kolundan ağır surette yarala- mış ve Ayşe Hanımı kurtar mak isteyen hane sahibi Dilâ- ver Efendiyi de sağ omuzun- dan, Ahmet Şükrü (o Efendi parmaklarından bıçakla yarala mıştır. Yaşar Efendi yakalan- mış, yaralı o Ayşe Hanım Tıp fakültesine kaldırılmışsa da bir müddet sonra vefat etmiştir. Diğerleri de tedavi altına alın- mışlardır. Polis tahkikat yapı- yor. Ayağı kayınca. Dün saat 13,5 ta Küçükpa: zarda Demirtaş mahallesinde inan sokağında med inde sabun fabrika- sında amele İsmail kazana su doldururken ayağı kayarak ka zana düşmüş diz kapağından İ yanmıştır. İsmail berayı teda vi Cerrahpaşa hastanesine ya- tırılmıştır. Bunlar kim? Yeşilköyde Şevket mahalle si bekçisi Reşat ağa tesadüf et tiği iki şahsa kim olduklarını sormus. Bu mechul şahıslar TEŞRİNİSANİI için yeni Kuzum, oğlum, boşan- ma mahkemesi nerde? Adliye koridorunda iki kadından | anlatıyor? — İstediğin o kadar acın. lere düştünüz böyle.. — Düştük.. hem de bir de- gil kaç mahkemeye birden düş tük, Mehkemeler de bizden u- sandı! İşte dünya böyle.. Da- mat dersin, izzet ikram evine alırsın. Yedirir içirir, giydirir, kuşatır, gül gibi kızmı koynu- na verirsin.. Sonra da herif se ni peşi sıra sürücü beygiri gi- bi dolaştırı — Ne diyelim, Allah sonun dan gül kadreşceğzim.. Şimdilik musade bana. Ayrıldılar. Dai dörtlisi kadın biraz sonra elinde pullan mamış bir istida, önüne gelene soruyordu: — Kuzum oğlum, boşanma mehkemesine nereden gidilir? Arap Hasan 6 seneye , mahküm oldu darda İnşirah gazino e çıkararak, müdahale eden zabı ta memurunun kasaturasını al mak ve bu kasatura ile memu- ru yaralamakla mazmun Arap Hasan dün Ağır ceza mahke- mesince 6 sene Z ay 20 ogün hapse mahküm olmuştur. İstinâf mahkemeleri için malümat yok! Yeniden ihdasedileceği mev zuu bahsolan İstinaf mahkeme leri teşkilâtı hakkında İstan- bul Adliyesinde henüz malü- mat yoktur . Üsküdarda bir adam hemşiresini öldürdü.. Hemşiresini kurtarmak isteyen iki kişiyi de yaraladı.. da taş atarak Reşat ağayı yü- zünden yaralamışlardır. Bir kadın diri diri yandı Samatyada evvelki gece fe- ci bir kaza olmuş, bir kadıca- &ız diri diri yanmıştır. Samatyada Sancaktar Hay- rettin mahallesinde 7 numaralı evde oturan 95 yaşlarında A- rap Hatice Hann minde bir kadın evinde hasta yatarken ge ce yatağının yanında yanmak- ta olan lâmba devrilerek yatak lar ateş almış ve oda tutuşmuş- tur, Hasta kadın alevler içinde kalmıştır. Alevi etraftan gören ler yetişmişler ve daha fazla te vessüüne meydan vermeden söndürmüşlerse de Hatice Ha nım bu sirada muhtelif yerlerin den yanarak ölmüştür. Yangı- nın zuhuru hakkında tahkikat yapılmaktadır. Arabanın tekerleği bir kızın boynundan geçti Evvelki akşam Balatta feci bir kaza olmuştur. Balatta arabacı Ömer ak- şam üzeri araba ile odun iske- lesi caddesinden © geçerken, 7 yaşlarında Sara isminde bir mu sevi kızına çarpmıştır. Araba, çocuğun boğazının üstünden geçerek boğazını parçalamıştır. Dikkatsizlik yüzünden çocu- ğun ölümüne sebebiyet veren arabacı Ömer yakalanmıştır. Eli kamalı sarhoş Mustafa isminde bi ev- velki gece kendini bilmiyecek derecede serhoş ve elinde birde kama olduğu halde Galatada Vilâyette Eytam Maaşı —— Bordrolar ayın 25 şinde hazır! Eytam, eramil, mütekaitl, rin üçer aylıklarının itası için lâzım gelen hazırlıklar ikmal edilmektedi Bordrolar ayın yirmi beşin- de bitmiş olacaktır. | Ziraat odası faaliyeti Vilâyet ziraat odası faaliye | tini tevsie karar vermiştir. Bu cümleden olarak bu se- ne de köylüye konferanslar ve- rilecektir. Meyvacılık, çiçekçilik sergi- İ sinin de daimi olması düşünül mektedir. Yeni polis Teşkilâtı Kanun tâyihası Millet Meclisine verildi ANKARA, 15 — Yeni po- 5 teşkilâtı hakkındaki kanun lâyihası meclise © verilmişti Bu lâyihaya göre, polis mü leri Emniyet müdürü ismi lacaklardır. Derecelere gelince, bul Emniyet müdürünün dere- cesi beş maaşı aslisi 80 lira, Ankara Emniyet müdürünün derecesi altı, maaşı aslisi 70 li ra olacaktır, İstan- İki Emniyet müdürü 7 inci | dereceden 55, beş Emniyet mü dürü sekizinci dereceden 45, 21 Emniyet müdürü 9 uncu de receden 40, iki Emniyet müdür muavini 8 inci dereceden 45, 21 merkez memuru 10 uncu de receden 35, 16 merkez memu- ru 1 inci dereceden 30, 15 res mi ve sivil merkez memuru 12 inci dereceden 25, 150 komiser 14 üncü dereceden 20, 489 ko- miser muavini 1$ inci derece- den 17, beş polis memurları 16, namzetler de 12 lira maaşı as Ki alacaklardır. Terfi için her sınıfta lânkal üç sene hizmet etmek | lâzim- dır. Yeni hareket memurları Haydarpaşadaki Hareket ve mü- nakalât mektebi 17 inci devre tale- besine bugün saat 15 te diploma ve mükâfat dağıtma merasimi yapıla” caktır. Piyango kazanan mer- hametli bir kadın ngosunun son üyük ikra isabet eden biletin bi kendisinde bulunan kânı harp miralayı İsmail Be- yin refikası Zekiye H. da ikra- miyesini almıştır. Zekiye H. mühtacı muave- net fakir ailelere nakden yar- dımda bulunmuştr. Tayyare lesindeki bağırarak caddede dolaşırken yakalanmıştır. Zorla güzellik Berber kalfası Mihal ismin. de birisi madmazel Vaso ile rir şanlanmak istemiş ve | kızın yüz vermemesinden hiddetle- İ nerek Taksimde yolunu bekle- miştir. Kozcağız evine giderken Mi hal önüne çıkıp O adam akıllı dövmüş ve bir ustura ile üzeri ne hücum ederek: o “Eğer be- nimle nişanlanmazsan yüzünü parçalayacağım,, diyerek teh- dit etmiştir. Mihal hakkında tahkikat yapılmaktadır. Rakı başında Galatada Mehmet, Bahri ve Osman isimlerinde üç kişi ra- kı içerlerken bunlardan Meh- met sarhoşlukla bıçağını çekip diğerlerinin üzerine hücum et- miştir. Mehmet yakalanmıştır. Bu nasıl kardeşlik ? | Galatada Salâhaddin ve Ha lerinde iki kardeş kav- ga etmişler, Salâhaddin, Hami İdi başımdan yaralamıstır. tedbirler Belediyede Yeni Stadyum Elde para olmadığın- dan bu sene yapılmıyor |, Belediye şehir stadyomunu İ bu sene yaptırmaktan vazgeç” miştir, Çünkü bu sene (o bütçe sinde bu husus için ancak 40 vardır. Bu mik lâkine bi- le kâfi gelmemektedir. — 1932 bütçesine stadyom için daha fazla tahsisat konacaktır. Bu seneki 40 bin lira da el de hazır bulunmuş olacaktır. Yük tramvayları da işletilecek Tramvay şirketi ile bel ye yeniden müzakerata giriş- mişlerdir. Mukavelede yük ta- şımak üzere yük © tramvayları tahrik edilmesi hakkında ke yıt vardır. Fakat O bu madde şimdiye kadar tatbik edilme. ir, Hiç olmazsa sabah ve akşamları olmak üzere halkın yükünü taşımak üzere (şehi | muhtelif semtlerine doğru ba tahriki için müzakerat ya- pılmaktadır. £ Belediye hangi semtlere en evvel araba tahri- ki lâzrm geleceğine dair tetki- kat yapmaktadır. Kereste depoları için talimatname Dahiliye vekâleti kereste de poları için bir talimatname ya pılmak için belediyeye emir vermiştir. Yapılacak talimat- namede yangından korunmak için depoların şehre uzak olma sı, bazı şeraiti haiz bulun noktalarına itina © edilece Asri bir kereste deposu inşası için de bir şirketle mukavele zapılacak, depo | belediyenin malı olacaktır. Depo için 400 bin lira sarfedilecektir. Ucuz otömobiller Şoför cemiyeti o âzasından Selânikli Mehmet Bey bir kaç arkadaşile birleşerek bir (tur taksi) teşk yapmak için Dahiliye vekâletine müracaat etmişlerdir. Bu grup halkın u cuz ve seri gidip gelmesi için muayyen merkezlerde otomo- bil işleteceklerdir. Dürrüşehvar Evlendi Nizamın ikinci oğlu da Nilüfer Hanımla evlenmiştir Sakıt halife Abdülmecidin kızı Dürrüşehvar'ın Haydara- bât Nizamı'nın oğlu ile evle- neceğini haber vermiştik. Dün gelen Times gazetesinde oku- duğumuza göre nikâh ayın on ikisinde yapılmıştır. Haydar abât Nizami'nin oğlu ve vel ahıti Dürüşehvar ile evlendiği iki oğlu da gene sakıt halifenin akrabasın- dan prenses Nilüfer ile nikâh- lanmıştır. Her iki kardeşin dü ğününün Haydarabit'ta büyük merasimle yapılacağını yine Ti mes haber vermektedir. Abdül mecit Hindistana gitmiyecek: tir. İ Memlekette Çankırı'da neşredilen bir istatistik ÇANKIRI, 15 (A.A.) — Çankırı. da çıkan Duygu gazetesinin başma. kalesinde istibdatı meşi .cümhuriyet devirlerine neşretmiştir. "Cümburiyet devrinin bariz faaliye ti diğer devirlere göre yüzde yüz İ fark göstermektedir. Yalnız bu sene vilâyet dahilinde yeniden otuz mek * tep inşa edilmektedir. Köylerde wmaril seferberliği vardır.Denilebilir ki vilâyette tahsil mecburiyeti yüze de yirmi beş nisbetinde tatbik edil. mektedir. Vilâyet merkezile kaza ve nahiyelerde yedi muallim kütüphane ” sile bilümum tam teşkilâtı mektep- lerde birer talebe kütüphanesinin bu hafta içinde küşat resmi yapılmıştır. * İdarei hususiye tarafından orta mek- İ tepte yetmiş yedi köylü çocuğu okut turulmakta, bunların yiyeceği ve gir * İ yeceği temin olunmaktadır