18 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Şarktan gelenler Halikanlı aşiretinden bin kişi geliyor Trabzon, 17 (Hususi) — Garp vilâyetlerinde — iskân — edilecek...
 Banka müdürleri Yeni kararname hakkında mütalâalar Banka komerçlale müdürü M. Pomi Ithalâtın tahdidi kararı hakkında dün bazı
 60 fıçı altın ! Amerikadan şehrimize 3 milyon dolarlık altın geliyor Bir kaç güne kadar Amerikadan Istanbula — 60 fıçı altın
 Gümrükte bugün muameleye başlanması bekleniyor Ithalât işlerile meşgul olmak için yeni bir daire yapılması muhtemeldir Gümrük
 Ihtikâra karşı.. Hükümet fiatleri yükseltenleri cezalandıracak Ankara 17 (Hususi) — Hudutlarımızda kaçakçılığa mani olmak...
 Mahküm oldular Sabık Yeniköy belediye müdürü ve mühendisi aleyhindeki dava Bursa 17 (Hususi) — Sabık Yeniköy belediye müdürü
 İktisadiyat — Yeni Devlet Fertlerin, iktisadi işlerde tamamen serbes - oldukları — devir geçmiştir. Devletler, gün geçtikçe,

Hükümet ihtikâr ya- panları landıracak. Sene 14 — No; 4708 — Fiatı h Iktisadiyat Yeni Devlet Fertlerin, iktisadi işlerde tama- men serbes (oldukları odevir geçmiştir. Devletler, gün geçtikçe, iktisadiyata daha fazla müdahale ediyorlar. Asrın gidişi bunu icap ettirmektedir. Ticari hürriyet, diğer bütün hürriyetler gibi, birçok kayıtlara, şartlara bağlıdır. Eskiden de, ticaret hayatında, kayıtsız, şartsız bir hürriyet yoktu. Her tacir - en geri asırlarda bile- bir takım ahkâma riayet ederdi . Orfün, âdetlerin ; meslek ahlâkının tayin ettiği bu inzibat, bugünün kanunlarından daha sıkı, SAN sağlamdı. Meselâ, eskiden biç bir kanunun cezalan- dırmadığı, fakat sadece meslek erbabı arasında fena görüldüğü, ayıp sayıldığı için, hiç yapılmıyan bazı filler var “i, bugün, kanun- larda şiddetli cezaları olduğu halde, bunların sık sık ikamdan hiç bir tacir çekinmiyor! Iktisadi hürriyetin bu asırda takyidi büsbütün başka mahiyet- tedir; Devlet, temsil ettiği cemi- yetin menfaatleri haleldar olunca, yahut içtimai menfaatlerin ferdi menfaat yüzünden zarar göreceğini anlayınca, ferdin menafiini feda ediyer. Bu da gayet tabiidir. Memlekete istediği kadar mal getirmekte her tacir serbestir. Eski anane ve telakkilere, hukuk nazariyelerine göre bunu menedeçek bir kanun olamaz. Her fert, kendi servetini, dilediği gibi kullanır. Ister esham ve tahvilât satın alır, isterse bankaya koyar, yahut başka bir memlekete gönderir. Arzu ederse bütün parasını cebine koyarak seyahate çıkar. Ananevi hürriyet nazariye- lerine göre bundan daha tabii bir hak olamaz. Halbuki devletler, bu gün, bu hakların istimalini serbes bırak- mıyorlar. Zaman oluyor, borsada esham ve tahvilât alım satımı menediliyor. Gün oluyor, fertler, bankalara yatırdıkları paraları geri çekemiyorlar. Şahsi servetlerin, bir memleketten başka bir mem- lekete nakli yasak ediliyor. Hattâ, (Devamı ikinci sahifede) Necmeddin Sadık şiddetle ceza- er yerde: 5 kuruş 4 AKŞAM ÇARŞAMBA — 18 Teşrinisani 1931 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Banka müdürleri Yeni kararname arname hakkında Gümrükte bugün muameleye başlanması bekleniyor Ithalât işlerile meşgul olmak için yeni bir daire yapılması muhtemeldir Gümrük ardıyelerini dolduran mallardan bir kısmı Yeni kararname mucibince it- hali men veya tahdit edilen | eşyanın listesi dün gümrüklere | bildirilmiştir. | Rüsumat (umumi müdüriyeti ithaline müsaade edi- len eşyayı gümrükler arasında taksim etmiştir. Her gümrüğe | isabet eden miktar bugün bildi- rilecektir. Gümrüklerde dünde hiç bir muamele yapılmamıştır. Memurlar, eski evrakın muamelelerini ikmal ile meşgul olmuşlardır. arın Apar Minesilei / | ki bu kâmilen durmuştur. Esasen ardi- yelerde o kadar çok mal vardır malları çekmek için aylar geçmesi lâzımdır. Binaenaley bir çok eşyanın uzun müddet Avru- padân tekrar getirtilmesi memul değildir. (Devamı ikinci sahifede) Ihtikâra karşı. Hükümet fiatleri yüksel- tenleri cezalandıracak Ankara 17 (Hususi) — Hudut- larımızda kaçakçılığa mani olmak için şiddetli tedbirler alınacaktır. Ankarada ecnebi malların fiatleri (Devamı ikinci sahifede) W Ziraat bankası elinde mevcut | W ecnebi dövizlerinden 3 milgon ( İ Yeniköy belediye 60 fıçı altın ! l Amerikadan adan şehrimize 3 milyon dolarlık altın geliyor Bir kaç güne kadar Ame- rikadan Istanbula o 60 fıçı alın gelecektir. | Altırlar İİ Ziraat bankasına Amerikadan gönderilmiştir. Bu altmış fıçı içinde üç milyon doların |) mukabili olan altın vardır. ) dolarını Amerikaya yollamış İ ve mukabilinde altın almıştır. Altınlar Istanbuldan An- | karaya gönderilecek ve Devlet | bankası mahzeninde sakla- nacaktır. Mahküm oldular | i Sabık Yeniköy iköy belediye müdürü ve mühendisi aleyhindeki dava | Bursa 7 ( Hususi) — Sabık | müdürü ile mühendisi aleyhine Istanbul be- lediyesi otarafından (vazifelerini sui istimal noktasından açılan ve rüyeti şehrimiz (o mahkemelerine havale edilen dava: bitti. ay hapislerine ve emanete yaptık- ları zarar, beş bin liranın her ikisinden tahsiline karar verildi, Birer | i Şarktan gelenler Halikanlı aşiretinden bin kişi geliyor Trabzon, 17 (Hususi) — Garp vilâyetlerinde (o iskân (edilecek Halikanlı aşiretlerinden 1000 kişi bu gün Anafarta vapurile sevke- dilmişti: Fırka grubu bugün de toplanarak müzakerede bulunacak. mütalâalar Banka komerçlale müdürü M. Pomi Ithalâtın o tahdidi kararı hak- kında dün bazı banka müdürle- rinin (omütalâalarını (yazmıştık. Bugün de Banka Komerçiale d'italya müdiri M. Pomi'nin fikir- lerini (o neşrediyoruz . M. Pomi diyor ki: — Hükümetin aldığı tedbirler gerek iktisadi vaziyet, gerek mem- lekette sanayiin tarakkisi itibarile çok mühimdir. Sanayi erbabı bu el daha fazla himaye görmüş olacaklardır. Ithalât ile ihracat arasındaki fark dolayısile memlekete giren eşyanın bedeli altın olarak öde- 1 riyordü:”Buvaziyet uzun müddet bu şekilde devam edemezdi. Binaenaleyh ithalât tacirleri böyle bir karara intizar etmeli idiler. Yeni kararname muamelâtın bir müddet daha durmasına sebep olmakla 'beraber memleketin kre- disini kuvvetlendirmekte ve tica- reti sağlamlaştırmaktadır. Karar- name, hükümetin türk lirasının kıymetini muhafaza için icap eden tedbirleri ne kadar ciddiyetle düşündüğünü bir kere daha gös- teriyor. Bulgar başvekilinin seyahati Bulgar beşvekili M. Muşanof kânunuevvelde Ankarayı ziyaret edecektir. Başvekil bu hususta bulgar meclisi hariciye encüme- nine malümat vermiş b Ed Sular i Çirke re Sevki kaderle Eminönü - Balıkpazarı - Yemiş - Unkapanı tarikile evine giden bir zat!..