18 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

18 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Yabife 6 Akşam 18 Teşrinisani 1931 - Korsika haydutları yüksek dağlarda sıkıştırıldılar Jandarma bütün yolları tutmuştur. Aç kalacak haydutların teslime mecbur olacakları muhakkak addediliyor Korsika ada- sında belli başlı dört haydut var- dır. Bu haydut- lardan her biri şimdiye (Okadar bir o mantıkada hüküm sürerdi. Bunlardan biri geçende öldürü- len - Bartolinin mıntıkasıdır. Bartoli, Palneca göyünde oturur, buradan civara hükmederdi. Ikinci haydut Borneadır. Bor- nca Sicee Marie Sainte, Guitera köylerinde bulu- nurdu. Tevabii- nin, yataklarının karargâhı bu iki köydü. Üçüncü haydut Cavigliolidir. Bu haydutta Vicode, Guagno les Bains E.. de bulunurdu. -»j Dördüncü hay- dut o Spadadır. Spada, tevabi: Sarid'Orcino köyünde oturur- lord. Haydutlara karşı. harekâta başlayan jandar- ma kuvvetlerinin kumandanı cene- ral Fournier, kumandası altın- daki jandarmaları dörde ayırmış, her birini bir mantıkaya memur etmiştir. Bunlar köyleri aramışlar, şüpheli bir çok kimseleri tevkif etmişler, bundan sonra mangalar halinde dağ yollarını kesmişlerdir. Her manga kendisine bir ku- lübenin önüne Omitralyöz ve nöbetçi konmuştur. Jandarmalar gece gündüz her geçeni durdur- makta ve üzerlerini aramaktadır- lar. Köylerde jandarma müfreze- leri yerleştirilmiştir. Haydutların bulunduğu sahada bir nevi urfi idare ilân edilmiştir. Kimse geceleri dokuzdan sonra sokağa çıkamamaktadır. Haydutlar, harekât başlayınca derhal dağlara kaçmışlardır. Fakat bunların köylülerle alâkası kesil- diği için dağlarda uzun müddet kalamıyacakları muhakkak adde- diliyor. Filhakika son günlerde havalar bozmuştur. Mütemadiyen yağmur yağıyor. Haydutların böyle bir havada aç, cephanesiz dağ tepelerinde kalmalarına imkân verilmiyor. Bnun için ya teslim olacakları, yahut ümitsizlikle bir müfrezeye taarruza kalkışacağı tahmin ediliyor. Ceneral Fourmier her türlü ted- birin alındığını ve bu günkü va- ziyetin şakiler ele geçirilinceye kadar devam edeceğini söyle- miştir. Haydutların deniz tarikile kaç- malarına mani olmak için üç ganbot mütemadiyen sahili teras- sut ediyor, Tahkikat devam ediyor Bir taraftan da tahkikata de- vam ediliyor. Ajaccioda haydut Spadanın kayın. biraderi ve yene Yukarıda haydut Spadanın dağda iltica ettiği kulübe, (bu kulübe işgal edilmiştir ) aşağıda bir jandarma müfrezesi Korsika adasında haydutların bulunduğu ve şimdi jandarma- ların araştırdıkları saha Spadanın âdeta elçisi mesabesinde olan Jule Leca tevkif edilmiş- lerdir. Jandarma otomobilleri her ta- rafta dolaşıyor. Alınan tedbirler halk arasında emniyet uyandırdı- ğından haydutların şerrinden kor- kar bir çok kimseler hükümete malümat vermeğe başlamışlardır. Ajaccio hapishanesi tevkif edilen haydutlarla dolmuştur. * mecbur Borneanın hayatı Korsikanın azılı haydutlarından Bornea 1905 senesinde doğmuş- | tur. Bugün 26 yaşındadır. 1922 | senesinde babriyeye girmiş ve | 1927 senesinde terhis edilmiştir. Bisiklet koşucusu" sıfatile bazı | muvaffakiyetler kazandıktan sonra | 1928 senesinde, jandarma silkine kaydedilmiş, ofakat oüniformayı giyer giymez kaçtığı . cihetle, Tulonda tevkif olunarak inzi- bat ( divanına sevkedilmiştir. 1929 senesinde Korsikaya avdet ettikten sonra sırasile, marangoz- | luk, döşemecilik, tüfekci ustalığ;, | saatçilik, şoförlük, ve en nihayet demircilik yapmıştır. Bornea bu kadar çok meslek değiştirdikten sonra en nihayet Ajaccio ile civar köyler arasında otobüslerin (o birinde (| şoförlüğü kabul etmiş, muahharan kendisi- nin en büyük düşmanı kesilen Marcilly 3000 frank mukabilinde şoförlüğü kendisine ( bırakmağı teklif etmiş Bornea da bu tekliti kabul eylemiştir. Marcilly vadi hilâfına olarak 3000 frangı ödemediği cihetle, Bornea tarafından ölüm ile tehdit edildiğinden şoförlüğü terketmeğe “kalmış, fakat aleyhine de dava açmıştır. Bornea aleyhine tevkif müzekkeresi kesil- diği cihetle, şakavete başlamış ve 1930 senesinde haydut Bartoli ile birleşmiştir. O tarihten itibaren Bornea müteaddit cinayetler yapmıştır. Bunlardan birini anlatalım: 1930 senesi martında, Bartoli ile Bornea otomobile Cozzano şosasından Bornea | geçiyorlardı. Yolu tamir ile meş- gul olan amele, otomobilin geç- mesine mani oluyordu. Bornea kaba küfürler savurarak ameleyi yol vermeye davet etti ve kendi- si de otomobilden inerek ameleye yumruk savurmağa başladı. Arsene namında amele bu ha- rekete itiraz edince Bornea he- men tabancasını çekerek zavallı ameleyi bir kurşunla yere sermiştir. Görülüyor ki, Spada gibi Bor- | nea için de insan hayatının hiçbir kıymet ve ehemmiyeti yoktur, “Hüsameddin beyin katili vaka hakkında ne diyor ? Seferihisarın Çamlıköyünde Geri kumpanyası şeflerinden Hüsamed- din beyi öldüren Kurt Mehmet hakkında tahkikata Urlada devam edilmektedir. Mehmet, kendisiyle (görüşen bir gazeteciye Hüsameddin beyi öldüren kurşunun kendi tabanca- sından değil; maktulün şoförü Fahri beyin tabancasından çıktı- Zını ; yâni katilin kendisi olma- dığıni söylemi Omuzda pastırma ve sucuk satmak yasak Adana 16 — Pastırma sucuk gibi gıda maddelerinin bazı kim- seler tarafından oOdeste deste omuzlanarak satmak için dolaş- tırılmakta olduğu görülmektedir. Çiy yenmekte olan bu gibi maddelerin yağlı omuzlarda taşı- narak ve yahut satılırken gelişi güzel yerlere serilerek satılmasını ln belediye yasak etmiştir. Da TAT İN İN ÇAM AA “Cihan iktisadiyatı —-> İsterlinin sukutu İngilterenin ticareti için nimet olmuştur - Beynelmilel tica- retin hastalığı Alman buhranından neş'et etmiştir Ingiliz lirasının sukutu İngilte- renin iktisadiyatı için bir taraftan zararı olmuş isede diğer taraftan faidesi görülmüştür. Faidesi zara- rına çok faik olduğu gün geç- tikçe anlaşılmaktadır. İngilterenin ticareti o iyileşmekte (— olduğuna delâlet eden alâmetler her hafta artıyor. Bir ay içinde işsizlerin miktarı yüz bin kişi azalmıştır. İngilterenin altın mikyasına bağ- lanıp durması kendisi için tica- retine büyük bir engel olduğu şimdi iyice anlaşılmaktadır. Filvaki altın mikyasının terke- dilmesi İngiliz mali mahafilinde fena tesirler : yapmıştır. Fakat Isterlinin altına muadil kıymetini suni tedbirlerile muhafaza ısrar edildiği takdirde mâli müessesatın zararı felâket derecesini bula- caktı. Çünkü İngiltere isterlinin altın kıymetini muhafâzada için hariçten istikrazlara devam ettikçe ticareti hariciyesindeki müvazene- sizlik bir kat daha artmış ola- caktı. İngiliz | lirasının sukutu üzerine ithalöt eşyasının fiati artmakta ve bundan dolayı istih- lâki ve binnetice ithali azalmak- tadır. Diğer taraftan Ingiliz mamulâ- tının fiati düştüğünden bunlar cihan piyasasında diğer mallarla rakabet edebilmekte ve daha ziyade sürülmektedir. Ingiliz kam- biyosu kendiliğinden istikrarını bulduğu zaman İngilterenin tica- retindeki müvazene de iyice ta- karrur etmiş olacaktır. Fakat bunun içip İngilterenin bütçesin- deki muvazenenin takarrur etmesi ve kâğıt paranın arttırılmaması şarttır . Fakat İngilterenin harici ticare- tinin esaslı ve devamlı bir surette muvazenesini bulması için asıl şart hariçteki sağlam mali vaziye- tin avdet etmesidir. Çünkü bu sağlam vaziyetin avdeti yeniden ikraz ve istikraz muamelesini canlandıracaktır. Ihraç edilecek fazla eşyası olan her hangi memleket ithalât yapan memleketin bu ihraç eşyası için göstereceği teminatı kabul etmesi icap eder. Yani ihracat yapacak memleket harice borca vermeği gözüne aldırmalıdır . oHalbuki borca vermek muamelesi beynel- milel kredi buhranından ve bil- hassa Almanya huhranından do- layı ahiren büsbütün durmuştur. Beynelmilel tiçaretin hastalığı bun- dan neşet etmiştir. Ingiliz lirasının sukutu en ziyade Ingiliterenin mensucat ve pamuk sanayiine ( yaramıştır. Dünyanın en büyük pamuk mensucat mer- kezi bulunan Lankaşayır da sa- nayi hayatı canlanmıştır. Büşbü- tün kapanmış olan 21 fabrika tekrar açilmıştır. Mahdut saat- lerde çalışan ve amelesinin bir çoğuna yol vermiş olan yüzden fazla fabrika şimdi gece gündüz çalışıyor. Lankaşayır sanayiinin faaliyeti yüzde 20 nisbetinde artmıştır. Amerikan ve Mısır pamuğunun kıymeti arttığından beynelmilel pamuk mensucat piyasası yüksel- miştir. Fakat İngiliz lirasının su- kutundan 'dolayı İngiliz malları ecnebi piyasalarında pahalnmıştır. Iran - Rusya Iran - Rusya ticaret mukavelesi Tahranda imzalanmıştır. Bu mu- kavele her iki memlekette cari ticareti hariciye hududu dahilinde olmak üzere ithalât ve ihracatta müsavat esasına müstenittir, Yani Rusya Irandan alacağı mal kadar buraya ihracat yapabilecektir. Zaten Iran hükümeti Rusya “ile A YATA ticarette bu müvazeneyi tesis için harici ticaret inhisarını vazetmişti. Rusya, Iran hükümeti tarafından takip olunan muayyen miktarlar üzerine İran memalikine eşya ithal edecektir. Bakır karteli Beynelmilel bakır ticaretine hâkim olan bakır karteli dağılmak tehlikesi karşısında bulunuyor. Nev Yorkta kartele dahil grup- lara istihsal edecekleri miktar- ları tayin için cereyan etmekte olan müzakeratta Belçika bakır trüstüne aylık (o 55,000 tonluk hisse tayin edilmiştir. Belçika trüstü bu miktarı az bulmuş ve artırılması için sonuna kadar ısrar etmiştir. Bir anlaşma olamazsa müzake- ratın neticesiz kalarak kartelin dağılacağı zannolunuyor. Altın bolluğu Cihan altınları Fransada top- lanmakta devam ediyor. Fransa bankasının altın mevcudu bu ayın ilk haftasında üç milyara yakın ve geçen beş hafa içinde 7 milyar frank artarak 67, 58 milyar franga baliğ olmuştur. Fakat buna muka- bil döviz ihtiyatı bir büçuk mil- yar tenakus ederek, 23, 52 milyara inmiştir. İngiltere bankası vaktile Fransa bankasından aldığı krediye mahsuben yeniden 10 milyon sterlin o ödemiştir. Bunun yüzde yetmiş beşi altın ve kalan döviz olarak verilmiştir. Yün konferansı Beyelmilel yün konferansı Isviç- rede Bal şehrinde toplanmıştır. Konfransta bir çok memleket- lerde kambiyo ve para nakli ve ihracı için vazolunan tahdi- dattan dolayı yün mensucat ticaretinin ziyadesile (müteessir olduğu tespit edilmiş ve her heyetin memleketinde tahdidatın izalesine çalışması kararlaşmıştır. Bir çok teknik mes'eleler gö- rüşüldüktün sonra sekizinci bey- nelmilel yün konferansının 1932 senesinde Amsterdam'da toplan- ması kararlaştırılmıştır. Ingilterede tasarruf Ingilterede ticaret serbesttir. Hariçten yapılan ithalât muayyen bir resim veriyor. Şimdi lngiltere- de umum dünya devletlerinde olduğu gibi gümrek tarifesi ko- nulması ve ithalât eşyasından Ingilteredeki dahili sanayii hima- ye edecek bir surette muhtelif gümrük resimleri vazedilmesi le- hinde bir cereyan vardır. Fakat Ingiltere hükümeti gümrük tarife- sini tadil etmeği gayet nazik bir mesele addettiğinden bu hususta iyice düşünmek ve tetkikatta bulunmak istiyor. Binaenaleyh gümrük tarifesinin konması zaman meselesidir, Fakat şimdi İngilterenin ticari müvaze- nesini bozabilecek bir vaziyet hadis olmuştur. İngilterede güm- rük tarifesi (konulacak diye ecnebi memleketler ve bilhassa yakın komşuları hadden fazla mal sevkediyorlar. Işte buna karşı kararnameler ile tedbir ittihazı için hükümet parlamentodan salâhiyet istemiş- tir. Dumping addolunan bu hare- kete karşı düşünülen tedbir şudur; Her sene ithal olunan muayyen miktar emtianın fazlası için ayrı gümrük resimleri konulacaktır. Meselâ Türkiyeden her ( sene Ingiltereye ithal edilen muayyen miktar incir ve üzümün fazlası ayrı gümrük resmine tabi olacaktır.