18 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

18 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI İktisadiyatımızı Koruma amm korumak gayesi. itan çok uzalıtır, Binaenaleyh he- müvazenemizin açık olduğuna Yüphe yoktur. « Gerçi geçen sene Kırm muharebe Wnden beri ilk defa olarak müteva- fin bir idhalât ve ihracat karşımda İl almıştık. Fakat bu daha evvelki se- çok istok kalmış olmasından kry düşmesi olacaktır. Milli pa- kıymetine tesir eden sebepler #rap altında toplanabilir: 1 — Müvazenei maliye. 2 — Spe- ın tesiri, 3 — Hesap müvaze- in memleket sleyhine olması. Hükümet geçen sene bilhassa spo- İkülâsyonu kayıt altına almak için ça İlt. Ve bunda tamamile muvaffak u da göz önündedir. Bu sene açığı paramızin kıymeti üzeri” Ve fena bir tesir ika edecek mahiyet- teidi. İsmet Paşa hükümeti, masrafı tenkis için bu dü- e çalıştı. Ve bu da Meyince; bir buhran vergisile vari- atı bir derece arttırmak çaresine te- Fakat en büyük tehlike, yukarıda ia imz gil Nin tekrar tehi iin iç müracaata karar vermiş yor, Bu da kontenjans usulü Köontenjans usulü harbi umumi- en beri hir çok memleketlerin tat- Fransa bunu çökmüştür. Ve bu, Avrupa ve ikaya hâkimdir. Iktısadiyatı bi Zayıf olan Çekoslovakya ve gibi memleketler dahi 00- miz Müz gibi satış yapamıyoruz, Tütünü- hran içindedir. |, Yupa ve Amerikadaki müthiş himaye tedbirlerinin eseridir. Yarın, öbür w İngilter de himaye usulünü tat- edince, mühim bir piyasa daha kapanmış olacaktır. Buna kaideleri- 'Lesepase,, hin dediği gibi, eli kolu bağlı kalına. Maz. Biz de cinsen himaye yoluna Sirmiş bulunuyorduk. Fakat geçir Mekte olduğumuz buhranı atlatmak İşin bunu tahkim etmek mecburiye- e bulunuyoruz. İşte kontenjans Urulü de bunun tal bir neticesidir. Eğer bunu tatbik et yecek olsay. is) ve müvazenei ma- iyeye ait aldığımız bütün rehakâr dbirlere rağmen, paramız yeniden düşecek ve bu hal memlekette aldı imiz tahdidattan çok fena Yücude getirecekti. değiliz. Kontenjanı usulü daima muvakkat bir usuldür. Ve ümit edil. diği gibi, Avrupadaki himaye bulutu Hiç şüphesiz buhüan bali için alı Dan bu fevkalâde tadbir, beynelmilel işafı sanayi devresine uyan bir İedbir değildir. Hükümet bunun mu tedbir olsaydı, hiç şüphesiz organik bir kanun cihetine gidilirdi. Bunun- İn beraber, bü kontenjans usulünün yimdiden bir takım mahazir tevlit e- ini de kaful etmekteyiz. kere gümrük varidati azalacaktır. Bu, zaten hükümetin herabr dabilin- edir. Vo burdan tevellüt edecek a- Fiğ: kapatmak içindir ki fevkalâde ahran vergisine müracat olunuycr. 'ğer tarftan bazı eşyada bir nebze tereffu görülmesi de pek muhtemel. vir. Zaten moli Kanunlarda, bilhassa Sümrük kanunlarında her değişme. Bin ticaret spekühsyouları üzerinde bezi mertebe tahavvül sücude getir. Mesi tabiidir. Bu muvakkat hale da. ha yüksek © menfaatler * namına tn enemül etmek mezburiyetindeyiz. ÇAKŞAMBA 18 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2073 A 5 KURUŞTUR Fırka ANKARA, 17 (Telefon- la) — Cümhuriyet Halk fır kası grupu bu sabah saat onda ve öğleden sonra da üçten sekize kadar devam e den iki celselik bir içtima akdetmiştir. Vaktin gecikmesine bina en müzakeratın ehemmiyet Bütçenin ise mali sene başlangıcından en ez üç ay evvel hükümet tarafından Meclise tevdii esası takar- teşkilâtı esasiye kanununda yapılacak tadilâta göre hü- kümet her sene bütçeyi ni- hayet mart iptidasmda Mec lise tevdi edebilecektir. Diğer tarfatan M. Meclisi bu ay sonu ve nihayet kânu nuevvel haftasmda tatil ka rarı verecek, şubat baftasın da tekrar toplanacaktır. i Öğleden sonraki celsede Mustafa Şeref Bey memle- ket iktısadiyatını koruma kararnamesi etrafında iza hat vermiş, bu hususta muh | € telif hatipler beyanatta bu- lunmuşlardır. Bu mevzu et rafında ve buhrana karşı hü kümetin almasını düşündü. ğü mali ve iktısadi tedbirler gibi ehemmiyetli bir mem- Pıtkanın bugünkü içtimarda söz alacak olan Başvekil İSMET PAŞA sonra içtimaa devam olun- ması takarrür etmişti; M manları hükümet dan bütçenin sadi vaziyet gibi meseleler vardı. Verilen kararlara göre Büyük Millet Meclisi sene- de yaz ve kış içtimaları ol mak üzere iki içtima akde- Yarm öğleden sonraki iç timada aynı mevzu etrafın da müzakerata devam edile cektir. Bu münasebetle Baş vekil İsmet Paşanın da söz Ticaret odasının tetkikatına göre fiatlar — Dün de tamamile işsiz kalan gümrük antrepolerına bir nazar ANKARA, 17 (Telefon) — | tenjan listesi üzerinde başlıca Memleket iktısadiyatını koru" | gümrüklere tevdi suretile yapı ma kararnamesine merbut kon- | lan taksimat bugün posta ile Bununla beruber, hükümet bu ciheti | ni yapmakta ne deroce hassas oldu- de mazrı diklente » unu bilenler bu ümidin tahakkuk e- deceğinde şüphe etmezler. Fevkalâ- de vaziyetler, fevkalâde tedbirler — İşte kontenjanı kararnamesini ha- kiki mânası! Ismet Paşa hükümetinin vaatleri. Ahmet SUKRU İktısat vekilinin izahatı | STALNL BALKAN AE EAA Gümrüklere yeni tebligat yapıldı; ihtikâra, kaçakçılığa meydan yok! Evvelden yapılmış fakat henüz gelmemiş mallarâ ait siparişler de yeni vaziyete tabidir.. Gümrükte ancak bugün öğleden sonra muamele başlayabilir; NAL Dah iliye veki- pu bugün de toplana-: cakvelsmetPş.izahatverecekti Meclisin senede iki defa toplanmasına fırkada karar verildi. Iktısat vekili beyanatta bulundu. Müzakerat heyecanlı olmuştur.. linin tetkikatı Halk ve aşiret men- suplarının Vekil Beyden temennileri MAZGİRT, 16 (A.A) — Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. Hozatta kasaba halkını, gelen aşiret mensuplarını kabul et- miştir. Halk ve aşiret mensup- ları hükümetin kurtarıcı elinin bu mıntakaya uzanarak cümhu riyetin feyizlerinden istifadele- ri imkânmi rica etmişlerdir. Şükrü Kaya Bey bu sabah Ho- zattan Pertek yolu ile Mazgirte hareket etmiştir. Henüz Pertek Mazgirt yolu ikmal edilmemiş olduğundan atla hate de- vam olunarak Mazgirt'e gelin- miştir. Mazgirtte bu gece kalı- nacak, yarın Pertek teftiş olu- narak sonra Elâzize dönülecek Dün akşamki İçtima Fakir çocuklar için vali konağında bir içtima yapıldı Dün akşam saat 17 de Nişan Vali Beyin konağında Muhiddin Beyin riyasetinde ak üzere mühim ve hi bir içtima yapılmıştır. Bu ik maa müessesatı o hayriye mü- messilleri ve şehrimizin kibar mahafiline mensup bir çok ze- vat iştirak etmiştir. İçtimada İngiliz sefiresi Leydi Klark da hazır bulunmaştur. Bu toplan- tıda İstanbuldaki fakir çocukla ra yapılacak (yardım şekilleri görüşülmüş ve bu hususta bazı mukarrerat ittihaz edilmiştir. Yardıma mühtaç çocukların en yade nerelerde olduğu tesbit edilmiştir. Bu çocukların yetiş- trilmesi ve bakılması için mü- samereler . balolar verilecektir. Bu işe hususi bir ehemmiyet verilmektedir. Daima meşgul olunmak için (alâkadarlardan mürekkep ayrı ve hususi bir he yet bu meseleyi yakından tet- kik edecektir. Ankara Atina M. Yansen Atinada ga- zetelere ne söyledi? da ihtikâr başladı. |, ALINA, 15 (eme) an ri alması ihtimali varit görül mektedir. Ajansın tebliği ANKARA, 17 (A. A.) — Cümhuriyet Halk fı AAA Memleketimizin - iktesadiyst: hakkında izahat veren MUSTAFA ŞEREF BEY grupu bugün öğleden evvel ve sonra reis vekili Ali Be. yin nde toplanarak mü mevzu teşkil e- den meseleleri görüşmüştür Grup yarın da saat 15 te iç- Ni ederek müzakeratına ram edecektir. AKALAN Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yaz Müdürü ETEM İZZET Amerikadan Fransaya altın nakliyatını gösteren resim Amerikadan 60 fıçı altınımız geliyor.. Üç milyon dolarlık altın aldık, altınlar bir kaç güne kadar İstanbula geliyor. Aldığımız mevsuk malüma. | lerinden 3 milyon dolarını Ame te göre, bir kaç güne kadar A- | rikaya yollamış ve mukabilin- merikadan İstanbula 60 fıçı al- | de altın almıştır. Altınların tın gelecektir. Altınlar Ziraat | i : Bakşi dim gölde | 05 Meal pain bir iy : vapurda bulunduğu bildirilmiş yilmiştir. Bu altmış fıçı iinde | KY li Ğİ üç milyon.doların mukabili o- | ti» Vapur Şerbürg'dan har lan altın vardır. Ziraat Banka- | etmiştir ve bir kaç güne kadar $ı elinde mevcut ecnebi döviz- | İstanbula gelecektir. Maarif vekili teftişten geldi, Ankaraya döndü Vekil Bey teftiş seyahatı intıba- larını Milliyet'e izah ediyor.. Mekteplerimiz çok iyidir; irfan haya- tımız münkeşif ve feyyazdır İzmir, Manisa, Bahkesir, Bursa vilâyetleri ve havalisinde büyük bir teftiş seyahatı yapan Maarif Vekili Esat Bey evvelki akşam Bursadan şehrimize gelmiştir. Esat Bey İnki- giderek tetkikatta bulunmuş ve stad yom meselesi hakkında Muhiddin Beyin vermiş olduğu izahatı dinle miştir. Maarif vekilinin hareketi Esat Bey dün akşamki / trenle Ankara'ya hareket etmiştir. Vekil bilümum gümrükler başmüdür | mar Yansen, İs bura lüklerine tebliğ olunmuştur. | ya gelmiştir. Yunan başvekili Bu tebligat İstanbul, İzmir, | M. Venizelos M. Yanseni ziya- Mersin, Trabzon, amsun ve | fete davet etmiştir. Kars başı lüklerine izahat | © Profesör Yansen Atina ga Hi olarak bildirilmiştir. Yeni ka rarname ahkâmmın tatbiki do layısile tevessüu muhtemel gö- rülen kaçakçılık faaliyetinin de şiddetle takibi için kaçakçılık yapılması melhuz sahalardaki ümrük memurlarma kati e zetecilerine şu beyanatta bulun muştur: “ — Ankara, Balkanların en güzel şehirlerinden biri öla- caktır. Bu, Gazi Hz. ri, ve An- karanm imarı için tanzim edi- len plânı bilâkayıt ve şart ka- mirler (o verilmiştir. Güm- | bul eden Türkiye hükümeti için (Devamı 4 üncü sahifede) | bir şeref teşkil eder. İstanbula- AURA gelince, Estetik bir şehir değil ; dir. Ve tesadüfe göre inşa edil: iştir. Idhal edilecek ime yin bire ve edilmiyecek | İzne “rin yeşil . hı loi dır. M eşyanın listele | ör ünam bası güzel cihet leri de vardır. Atinada üç kat- tan yüksek bina inşasma müsa ade edilmemesi, şehrin âhengi ne ve zerafetine uygundur.,, Kral Fuat'ın kabulü ri bugün de . . sa İSKENDERİYE, 17 A.A. —Kral hifi, emizde ** | Fünt, İskenderye'ye uğramış olan Fransa'nın Suriye âli komiseri O M. EE Rİ Henry Ponsot'u hususi mirette ka Bey Haydarpaşa istasyonunda Vali muavini Fazlı, Polis müdürü Ali Rı- za, Maarif müdürü Haydar Beyler i ile zevalı saire tarafından teşyi edil. Maarif Vekili Esat Bey Beyin Edirne'de dahi teftiş | ma iştirakinden ileri yazılmıştı. Vekil Bey tehir edilen yapacağı Haber aldığımıza göre Esat Be- yin buradan doğruca Ankara'ya av- det etmesi Heyeti vekile içtimaları- (Devamı 4 üncü sahifede) Dün şehrimize Bulgar opereti geldi. Resmimiz san'at- kârları Sirkeci istasyonunda göstermektedir.