18 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

18 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi ve Siyast Tefrik. 4 Birinci Millet Meclisi Yazan 2 Meb'usu M. Şeref Birinci meclis açılıyor ve Mus- tafa Kemal Hz. yemin ediyor.. Meclisin açıldığı gün hiyanet te Anadoluyu sarmağa uğrasivordu.. Tarihi bir resim: Birinci B. Cereyan eden vukuatı pü- rüzsüz, olduğu gibi tasvir et- tikten sonra şimdi kendi ru- buna dönmüş, yaralanan mil- li izzeti nesfin, parçalanmak is tenen büyük Türk hakkınn onun lisanına verdiği şiddetle haykırmıştı: “Binlerce tecavüz ve hak- sızlıklar altında inleyen ve İz- mir faciası karşısında kan ağ- layan millet,hükümeti merkezi ye ve itilâf devletleri mümessil lerinden ağlayarak istimdat ve istidayı hak ederken, mütend- | dit belediye riyasetleri ve bir çok Müdafaai hukuku milliye cemiyetleri marifetile aldığım telgrafnamelerde hakkımda i- timat beyan olunarak benden de bu hususta hizmet ve feda- kârlık talep ediliyordu. Hayat ve şahsiyetim kendi malt olan necip ve mazldm mil letimizin bu hakir talebi üzeri- ne artık benim en mukad- des vazife iradei milliyeye mu- tavaatt her şeyin fevkinde gör- mekti. Bunun üzerine yaptığım tamim ile millete kat'i mü verdim.,, Burada Mustafa Kemal yedi bin yıllık kadim bir tarih sahibi Türk evlâdına yakışan müteva zı lisanma olanca hi ve kuvvetini vererek bağırmıştı: — Geçirdiğimiz şu ve memat günlerinde umum millefçe-her taraftaki tezahü- rat ile temine azmedilen İstik lili millimiz uğrunda bütün mevcudiyetimle çalıştığımı te- min eylerim, Şimdi Mustafa Kemal Pa- şa ileriye bakıyor, gözü önün- de açılan ufkun her cephesin- de yığılı bin bir müşkülâtı gö- rüyordu. Ve işte o zaman ru- bunun derinliklerinde kaynı- yan aşk ile vatan mihrabı ö- aünde diz çökerek Türk vatan perverliği dininin verdiği iman kuvvetile and içti: — Bu mukaddes emel uğ- runda milletle beraber nihaye- te kadar çalışacağıma da mu- kaddesatım namına söz ver- | dim, Milletle onun şerefli evlâdr ilk kucaklaşmayı şu and ile per | ginleştirdiler ve ondan sonra Mustafa Kemal bir an için yü- zünü arkaya çevirmedi, gayesi ne doğru yürüdü, gitti. İkinci gün: Beypazarda isyan! 24 Nisan cumartesi günü meclis intihaba geçmiş, Musta fa Kemal Paşayı riyasete, Ce- lâlettin Arif Beyi ikinci reis- liğe ve Konya mevlevi şeyhi Abdülhalim çelebiyi de birinci reis vekilliğine intihap etmiş- ti. Ortada teşekkül etmiş bir hükümet merkezi yoktu. Vilâ- yetler İstanbul ile alâkayı kes mişlerdi. Her taraftan binler- ce telgraflar, mektuplar gı yor, resmi işler yürümek isti- yordu. İstanbul işgalinden son Ya oranın aldığı vaziyet te baş ka idi. İstanbul o hükümeti, Salih Paşa kabinesi bir protesto ile vazifesini yapmış, tarihe ve millete karşı mes'ul ol nı zannedecek kadar taril gaflet göstermişti, Ondan sonra şahane hiya- di. M. açılıyor: 23 nısan.. net, Türk millet ve vatanmın | perişanlığını temin mağa başlamıştıAllahm bile ya rattığma pişman olduğu bir kı sım adamlardan mürekkep teş kil ettiği etrafı, nazırları ile sırf nefsine sit menafii temine çalışıyordu. Artık bir padişah yoktu. Artık bir halife manasız bi şeydi ve hattâ bu halife Bi dat'ım son halifeleri gibi de hü kümet ve devlet başkasının e- linde iken onların da manevi hükümetleri bulunduğu zama- na benziyen yeri de yoktu. Bu müslümanların yüz ka- rası ve İngiliz papazı Furunun sefil uşağı idi, Hiyanet Anadoluyu sara- caktı. Orada da bu hiyanetin işliyen kolları, gören gözleri vardı, Hiyanet için için Anadolu- yu zehirlemek suretile içerilere doğru ağını germeğe başlamış tı. Anadolu'da işlediği saha daima (din) idi. Ve silsilesi çehresini (Beypa zarın) da gösteriyordu. Meclis ikinci inikadını yap- tığı gün bu haber geldi: Mus- tafa Kemal Paşa daha evvel lâ zım gelen tedbirleri almış, ora ya bir kumandan maiyetinde lüzumu kadar kuvvet sevket- mişti, Zaten işini, milletin iş- İ lerini ne tevekküle,ne de tesadü fün meçhul lütfüne bırakırdı: O sırada idi ki Beypazarı ule- ması meclise bir telgraf çeke- rek derhal af ve aman istiyor. lardı. Bu affın derin manası vardı: Meclisteki softalık bu telgraf karşısında derhal apış- tı; yumuşadı. Kimisi ise affın mahalsiz, icapsız, fena olduğu nu söyledi. İş gürültüye gel. İ yordu. Nihayet Mustafa Ke- mal Paşa telgrafhaneye bir he yet gönderilerek işin mahiye- tini yerinden öğrenmelerini tav siye etti: Bu teklif kabul edil- di. Hocalarla şeyhlerden mü- rekkep bir heyet telgrafhane- ye gittikleri vakit isyan saçağı sarmış, bu müracaatın tenkil kuvvetlerini iğfal ile asilere fa aliyet sahası vermek maksadı- na müstenit olduğu anlaşılmış tı. Giden heyet asiler tarafın- dan tellerin kesildiğini öğren- miş idiler, Biraz sonra müfre- ze kumandanı asilerin silâhla halka ve askere hücum ettikle- ini , derhal tenkil edildikleri. ni, kasabada — inde edil tuorılmaştı. Lâkin hiyanet softa kıyafetile Anadoluya, din cüb. besine bürünerek halk arasına, şeyh hırkasile dört köşeye gir meğe çalışıyordu. İstanbülun bu ilk tecrübesiydi. Görünmiyen © kanallardan bin bir hurafelerle, yalanlarla iftiralarla, bühtanlarla yayılan çirkef kokan sözler muhiti ze. hirliyor, halkın din duygusu kirli ağızlarda nifak vesilesi o- Tuyordu: İsyandan sonra. Meclisin üçüncü celsesinde reisi sani Celâlettin Arif (Er- zurum) Bey bir takrir vermiş- ti. Bu takrirde meclisin mua- melâtını tanzim için bir de icra işlerile meşgul olmak (üzere du. (Devamı var) elinden geleni yap | encümen teşkilini teklif ediyor | ' Büyük hafta HARICI HA ERLER İngilterede tedbirler alınıyor. İthalât faaliyetle takip edilecek ve nezaret altına alınacaktır. Yeni gümrük tarifesi. İngiltere için Yeni gümrük tarife- sine tabi eşya LONDRA, 17 A.A. —M. Rum- ifelerinim tatbiki rildiği üzre şu suretle olacaktır Ticaret nezareti, itbalâtı faaliyet le takip edecek ve nezaret altında| bulunduracaktır. Maamafik, ancak | lüzumu tahakuk ettiği takdirde ha- bazi maddelerin | | di tecavüz eyledi yete girecektir. Her- wddenin ithalltş tehlike- olan yüzde| en tatbik edilecel Esasen, gümvük resmine tabi bu- lunmuş olan mallar hakkında da M. Runeiman tarafından talep | edilen gümrük resimleri şarta muallâk ola rak tatbik edilecektir, Yeni gümrük tarifesine tabi eşya LONDRA, 17 A.A. — M. Rudi man'nın tekliflerinin tatbik edilece. ği eşyalar arasında ezcümle atideki mevat ta bulunmaktadır: Kok kömürü, çömlek ve cam fab- rikaları malzemesi, çelik ve o demir mamulâtı, demir olmayan madenler bıçakçılık alâtı, tabakçılık alâtı, fen- ni alât, fotoğrafçılık ve gözlükçülük edevatı, sinema filimleri, çalar ve çal maz saatler, elektrik alât ve cihazla- rı, makineler, tahtadân mamül eşya, doğramacılık ve dülgerlik & edevatı, mobilyeler, iplik ve kumaşlar, taran miş Ve taranmamış yün ve ipek ve diğer mensücat, elbiseler, ecza müs- tahzeratı, boyalar ve renkler, yağ- , reçine, motör oyağları, sahtiyan ve deridâ mamalât, kâğıt ve karton, lokomotifler dahil olmak üzere her nevi arabalar, gemiler, ba- lonlar, tayyareler, yk eşya, se- ye süpürgeler, fırçalar, fantezi der, deriler, kipritler, mu sd alâtı, spora müteallik © eşya ve oyuncaklar. Avam kamarasında LONDRA, 17 A.A. — Avam ka- marasında, muhafazakârlar M. Run- ciman'ın boyanatını şiddetle alkışla” muşlardır. Liberaller, muhteriz dav. ranmışlardır. Koridorlarda, hükümet harekete geçmek için salâhiyet talep edecekse de, ecnebi mahsullerinin ithalatını tevfike matuf tedbirlere ait usulleri ve bunların tabiki muvafık olup ol- yığını kararlaşırmak hususunda | hâkim bir vaziyette bulunduğu 4öy- lenanektedir. Alâkadar daire, ecnebi emtia mu- varedatını kontrol etmek için bir ta- kım istatisi mı geçen tar ile emmi. bir resim tarhedile cektir. İthalât miktarı pek fazlaya baliğ olacak olursa da, tarhı derpiş edil. miş olan 9, 100 resim, ithalâtı men” etmek mahiyetinde bir tadbir olmak üzere, vazolunacaktır. Muhafazakârlar mal de M. Runciman'ın zirai mahsulâta — yeni resimler vazedilmiyeceğini tasrih et- miş olduğu ehemmiyetle kaydedil- mektedir. Bu mahafil, mamul gin maddelerine dokunulmamasına tecs. süf etmektedir. Büyük hafta LONDRA, 17 A.A, — a. duğumuz hafta, İngiltere için büyük bir ehemmiyeti haizdir. Sir Jhon Si- mon'un Paris'te bulunmasi dolayısi- le Londra'da daha fazla alâka uyan- drmakta devam eden Paris müzake- ratı, zihinleri meşgul etmekle bera- ber hülcümetin gümrük © siyasetini tayin ve tesbit etmesine sabırsızlıkla intizar olunmaktadır. Gümüş meselesi LONDRA, 17 A. A. — Maliye ip Avm a sorulan suale verdiği cev: müş wme- selesini tetkik Mi pr milel bir konferansın şu sırada içti- maa davetinde hükümetin her hangi bir fayda ve menfaat görmediğini söylemiştir. Prens de Galles ne isteyor? BİRMİNGHAM, ITAA. — Prens de Galles işsizliği | tahfif ve memleketin inkişafı yeniden tesis maksadile İngiliz mamulât ve mahsu lâtınm hükümet tarafından satım a- hnması hususunu iltizam eylemiştir. Alman borçlarının ye- künu 90 milyon mark BERLİN, 17 A.A. — Almanya'- nm, Alman hükümetlerinin ve com munlerinin borçları hakkındaki ves mi İstatistikler, her sene 1 martta i- ken 1983 senesine kadar © bunların neşri tatil edilmiş idi. e Wirtschal Ul Sintistik mlm > begüm be boşluğu doldurmuş sitil | Müzakereler neticelenmzdi İ ki membalardan alman bazı müsta- bir mülâkatta bulunacaktır. Çinliler hücum. | Ediyorlar Bir çok Japon tayyare leri-Mukdene gittiler TOKYO, 17 A.A. — Harbiye ne-! xaretine gelen Fesmi telgraflara na- - Chan - Shan ordusunun İsi Tahsing'e 10 mil dahâ az bir mesafede | bulunmakta ve bu ordunun süvarileri Japon sağ cenah: tehdit eylemektedir. Süvari kıtaları dün Sung - Hua- | Yunn'da Japon kuvvetlerine taarruz | etmişler vo 10 neferin ölümüne bep olmuşlardır. Taarruz defedilmiş- TOKYO, 17 A.A. — Mançuri'de | esl telgraflarda Jencrel Ma - Chang | ile yapılan müzakerelerin alim kal. | dığı bildirilmektedir. Jeneral o Ma - Chang - Cian'ın eşkiyalık vak'aları- nı ortadan kaldırmak için bazı Çin kıtantınn şarki Çin demir yolunun | cenubunda bırakılmasında israr gö?- terdiği söylemektedir. Takviye kıtaları LONDRA, 17 A.A. — Tikyo'dan Reuter ajansına bildiriliyor: Japon harbiye nazırı, jeneral Ma- Tehan - Chan'a şimali Mançuri'ye vekit kaybetmeksizin tayyareler ve takviye kıt'aları gönderilmesine za- ruret hâsıl olması ihtimali mevcut olduğunu bildirmiştir. Maamafih bu kuvvetlerle yukubulacık müsademe. lerin cümlesinden Çin jeneralı mes'- ul tuulacaktır. Japon tayyareleal, faa- ligete başladı TOKYO, 17 A.A. — Mançr?. nin şimalinde vehamet kesbetmiş ol duğundan bir çok tayyare kıt'aları, bu sabah erkenden Moukden'e müte veccihen hareket Fransa ve ihtilâf PARİS, 17 A.A. — Matin gaze- tesi, meclisin Çin ile Japonya arasın- da bilhassa muahedelerin muteber ol duğu meselesi hakkında o doğrudan doğruya müzakerat icrasını temine çalışacağını yazmaktadır. Japonyânin Çin nota- sına cevabı TOKYO, 17 A.A. — Japonya'- Bin 4 teşrinisani tarihli Çin motasına vermiş olduğu cevabi nota, dün ak- şam Çin heyetine tevdi | edilmiştir. Çinliler, notalarında Japon kıtaatı. hin cenup iferlerinin beri tara fna çekilmesini istiyorlardı. Japonya, çok uzun ve etraflı o- lan cevabı notanında vukuatı göste- Tiri uzün bir listeyi ihtiva etmekte. dir. Japon hükümeti, bu hâdiselerin Çinlilerin vaziyeti bilerek ve kasten vahimleştirmekte olduğunu isbat ey- lediği mütaleasındadır. Şanghaypeki yağma LONDRA, 17 A.A. — Şanghay. Şanghaydaki Çinliler, Pazartesi gi nü mağazalar, yağma etmişler, ateşe vermişlerdir. Hasarat 100,000 dolar tahmin e- dilmektedir. ——— veee —— Yuvarlak masa Konferansı —— Müslümanlar itilâfa müsait görünüyorlar LONDRA, 17 A.A. — Federas. yön münasebetleri komitesi, dün sa- bah toplanmış ve mesaisini öğleden sonraya tehir etmiştir. Bu canada müslüman murabaslar da bir içtima aktetmişlerdir. Bunların müzakarata devam hakkında bir karar ittihaz ©- decekleri zanmolunmaktadır. M. Mac Donald, komite mesainin mes'ut bir neticeye iktiran etmesini bükümetin fevkalâde arzu etmekte olduğunu beyan etmiştir. Yuvarlak masa konferansı reji Lord Sankey ise, Hintli murahhasla. rin orduya, hariçi işlere, ticaret ve maliyeye müteallik olan birinci dere eede mühim meselelerde noktai na- zarlarını telif edemeden Londra'dan mülfarekatlarının kendisini son dere- cede müteessir edeceğini bildirmiş. tir. Lord Sankey, netice olarak par. lâmentoya tevdi edilecek bir proje ihzar edecek olan hükümetin, Hintli lerin bu muhtelif meseleler hakkında ki noktai nazarlarını bilmesi zaruri olduğunu beyan etmiştir. — Teşrinisa. Cemiyeti akvam Müzakereleri Suriye ve rak hudut- ları meselesi PARİS, 17 (A.A.) —Çin- Japon ihtilâfının tetkikine has- redilen Cemiyeti Akvam mecli- sinin umumi celsesini küşat ©- den M: Briand ezcümle demiş- tir ki: “Bugün müşkül bir va- ziyet müvacehesinde bulunuyo- ruz. Hadisat ü ii vafık bir tarzda cevap verme- miştir, Maamafih burada bulunan iki taraf bu vahim ih- tilâfin halli maksadile her za- man iştiraki aide bulunmak arzusunu veiiyi temayüllerle mütehassis bulunduklarını gös- termişlerdir. Sariye-Irak PARİS 17 (A.A.) — Husu- | si celse müzakereleri arasında meclis Yugoslavya mümessili Suriye ve İrak hudukları mese lesi hakkında bir rapor tanzimi ne memur etmiştir. Reis, Japonyaya mevcut beş maddeyi hazırlamıştır. Diğer taraftan Japonya, müzakerele- rin emniyet programımı ihtiva eden esas prensibe müteallik ol duğunu beyan eylemiştir. Sarih izahat PARİS, 17 (A.A.) — Cemi- yeti Akvam Mecli arın içti- ma edecektir. Meclis Çin ve Ja pon hükümetlerinin noktai na- zarları hakkındaki — ayrılığın her iki tarafın ileri sürdüğü aza mi metalipten çıkarmağa çalış maktadır. Meclis her iki taraf- tan sarih izahat isteyecek ve Çin - Japon noktai nazarları bir birine kâfi derecede yaklaşma- İran e Irak'ta Kölera datta da ve civarında bulunı telgraflar teati olunmuştur: te olduğumu arzederim. rak samimi teşekkü: Fal den rica ederim. Cenup hudutlarında ve civarında bulunan halk temamen aşılandı ANKARA, 17 (Telefonla) — İran ve İrakta son zamanlı çıkan kolera dolayısile hudutlarımızda lâzım gelen tedabir itti haz edilmiştir, Kolera vak'aları en ziyade Basrada görülmekte dir. Kütümmarede bir vak'a görülmüştür. Basra körfezine civa İran topraklarında bazı kolera hâdiseleri zuhur ettiği gibi Bağ i vak'a tesbit olunmuştur. Cenup hudutları üzerind İk tamamen aşılanmıştır. Mardinde bakteriyoloji lâburatuvarı açılmış, buraya bir müte hassıs gönderilmiştir. Hududumuzdan dahile girecek eşhas tam men nizamname ahkâmma tabi tutulmaktadır. Gerek Basrada ve gerekse İrandan hurma ve sebze idhali menedilmiştir. Gazi Hiz. ile İtalya kralı Hz. ara- sında teati edilen telgraflar ANKARA, 17 (A.A.) — İtalya Kr: retlerinin doğumlarının yıldönümü münasebetile Hazretlerile müşarünileyh Kral Hazretleri arasında d Viktor Emanuel Ha? Reisicümhu aşağıdak İtalya Kralı Haşmetlü Viktor Emanuel Hazretlerine: Zatı Haşmetpenahilerinin doğumlarının yıldönümü münaseb: tile en hâr tebrikâtımı beyan etmekle ziyadesile hâz duymakta yım, Âynı zamanda Zatı Haşmetpenahil, dost İtalyanın refahi hakkında pek samimi temenniler beslemek inin şahsi saadetlerik GAZİ MUSTAFA KEMAL Reisicümhur Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine: | o Lütufkâr hatırlayışlarından dolayı ziyadesile mütehassis ola lerimin ve şal hakkındaki en iyi temennilerimin kabulünü zatı devletlerin i saadetlerile Türkiyenin re VİKTOR EMANUEL Kânunusaniye kadar Fransa'ya yumurta ihraç edemiyeceğiz PARİS, 16 (A.A.) — Resmi gazetenin neşriyatma nazaran Türkiyeden gelecek olan kabuklu yumurtara tahsis edilen kon: tenjan bitmiş olduğundan 1 kânunusani 1932 tarihine kadar Tür kiyeden bu nevi yumurta Fransaya girmeyecektir. Varşova'da Yahudi aleyhtarlığı aldı yürüdü VARŞOVA, 16 (A.A.) — Son haftalar zarfında Lehistan da- rülfünunlarında Yahudi aleyhtarlığı taşkın bir şekil aldığından Dahi dıkça umumi ve aleni içtima yapmıyacaktır. M. Grandi'nin Seyahati Amerika mahafili bu seyahati nasıl karşılıyor? YAŞINGTON, 17 A.A. — New » York Times gazetesi, M. Gru Amerika'yı ziyaretinin M. Laval'ın öyarelinden daha az manidar telâk- ki edilmiş olduğunu ve Amerika hü. kümetinin diğer devletlerde Ameri- kanm Fransa'ya karşı ari ile be- raber olduğu zannını tevlit cek ber türlü hareketten li e ede| ceğini yazmaktadır. Bu göre Italya ve Amerika hü- kümetlerin cihana mesele lerde ayni fikirde ve bu iki memleket arasındaki rabıta ların takviyesi hususunun — tahdidi teslihat konferanar üzerinde selâmet bahş bir tesir icra edeceğinin doğru olduğunu ve iki hükümetin tahdidi teslihat hakkındaki noktai nazarları nın biribirine pek yakın bulunduğu nu ilâve etmektedir. Fakat yakında icra edilecek olan mükâlemeler bir takım büyük yeni- likler ortaya çıkaracak te gö rülmektedir. M. Grandi, Laval - Hoover mükâ lemelerinin ehemmiyetini ten çalışacaktır; fakat o Amerika, Grandi'yi bu gibi meseleler ve e lâ deniz meseleleri ile ortaya atmak istediği muahedelerini yeniden tetki ki meseleleri hakkında — dinlemeğe mütemayil değildir. Amerika hükümetinin samimi fik ri, Versailles muahedesinin Avrupa'- da vücude getirmiş olduğu vaziyetin pek o kadar memnuniyeti calip olma dığı merkezinde ise de muahedelerin yeniden tetkikini teshil etmek sure- tile adeta Avrupa işlerine kat'i su- rette müdahele etmek gibi bir vazi- yet takınmağı aslâ arzu etmiyecek. tir. Esasen, âyandan M. Borach'ın beyanatı hilâfna olarak, Amerika ef- kârı umumiyesi muahedelerin bu su- retle yeniden tetkikinin beynelmilel teşevvüşlere sebebiyet vereceği mü- taleasına bulunmakta ve iktısadi is- lahat için istikrarın zaruri olduğu şu zamanda bu teşevvüşlerden içtinap edilmesi temenni olunmaktadır. Grandi - Barok müldkatı VAŞINGTON, 17 A.A. —M. Grandi ile M. Borah 25 dakika de- vam eden bir mükâlemeden © sonra e Nazırı Yahudi meb'usu Rosmaryn' i kabul ederek bütün Leh vatandaşlarının huzuru ve emniyeti için icap eden bütün ted birlerin almacağını söylemiştir. Türkiye ve Japonya ticaret muahedesi TOKYO, 17 (A.A.) — Japonya İmperatorunun riyasetinde akdolunan meclisi hasta Türkiye ve Japonya arasında yapılan ticaret ve seyrisefain muahedesi müttefikn kbul ve tedik edilmiş- tir. İçtimaa meclisi has azasından maada Hariciye nazır muavini ve muahedat müdürü iştirak etmiştir . Tayyareci Vecihi B. şerefine ziyafet ANTALYA, 17 (A.A.) — Tayyareci Ve: leri tarafından bi akşam Antalya münevver! Bey şerefne dün iyafet verilmişti: Ziyafette tayyarecilik etrafında samimi hasbühaller yapılmıştır. Vecihi Beyin tayyaresinde husule gelen sakatlıkların tamiri bir İ kaç güne kadar bitecektir. Tayyarecinin ayın 21 inde seyahati e. | ne devam edebilmesi muhtemeldir. |Ali Naci Beyin bir Bulgar gazete sinde çıkan makalesi SOFYA, 17 (A.A.) — Ana- dolu Ajansının Balkan mümes- ili Ali Naci Bey, Outro gaze tesinde bugün neşrettiği bir ma kalede Bulgaristanda ve Sofya da duyduğu ilk intibalarmı an- latmakta ve Fransız muharrir. lerinden London'un Petit P. risien gazetesinde neşrettiği makalelerin, vaziyeti tamamen tahrif eylediğini kaydetmekte. dir. Ali Naci Bey bu makale muharririnin hattı hareketini, meş'um mütareke senesinde Paristen ve Londradan İstan- bula gelen muhabirlerin vaziye eyer siyaset meseleleri hak- da aralarında tam bir itlâf mev- yeka nal iy ei lardır, Versay munhedesinin tetkiki, ta- irat ve harp borglarnın iptali be. susunda M. Grandi'nin almış olduğu vaziyet i sazarların testisi için müşterek bir zemin ihzar eylemiştir. LONDRA, İIZA.A. — News Chronicle, New - York'tan istihbar ediyor: M. Grandi ile M. Hoover arasm- dnki mükâlemelerde M. Hoover Fransayı koşkulandırmaktan içtinap edecektir. Grandi - Hoover mülâka- tanın neticeleri Fransız - Amerikan müzakeratı netayicine nazaran ehem miyetsiz olacaktır. Yalnız mütekabil büsnü niyetle- rin ve tahdidi teslihat konferansının #muvaffakiyeti temennilerinin ifade tine teşbih eyliyerek bu muhar rirlerin o zaman memleketin nüfuzunu baltalamak için Tü kiyenin ve genç milli hareketi aleyhinde yalan haberler işaz eylemiş olduklarını ehemmiyet le hatırlatmakta ve bu nevi mu harrirlerin milletelerin mukad- deratiyle şuursuzca oynadıkla- rını ilâve etmektedir. Bütün London'un makaleleri ne kadar teessüfle karşılandı ise Ali Na- ci Beyin makalesi de o nisbette fevkalâde müsait tesir bırakmış tır. —ş—ş— iktifa olunacağı söylen- ve izharilı tedir. M. Grandinin Meya NEVYORK, 17 A.A. Grand, matbuzla bir beyanat indeten tesisi için «sa, tesriki mesai imkân v mak bahsinde hakikaten cesaret ve rici bir alâmet teşkil etmekte ol” ğunu söylemektedir. M. Grandi Vashing- ton'da VAŞİNGTON, 17 A.A. — İtalys hariciye nazırı M. Grandi bugün öğ leden sonra Washington'a gelmisti