18 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

18 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Darülfünunda gene bir fırtına mı kopuyor? Ekonomi Fransa da yapmak aynı şeyi mec- buriyetinde kaldı.. Fransız hükümeti de idhalâtı tahdit etti ve tebligat yaptı fransa hükümeti neşrettiği bir kararname ile atideki me- ln kontenjana tabi tutumuş ir. Kontenjan listesine nazaran: Canlı kümes hayvanatı, canlı *hli tavşan, ciler, cansız kü- meş hayvanatı ve yumurta bu Bu mevat 31 kânünsevvel tarihine kadar tesbit edilen kon tenjan nisbetinde Fransaya it- hal olunabilecektir. Afyon fiatları Afyon fiatlerindeki düşük- lük ve mevcut istikrarsızlık de- vam etmektedir. Dün İstanbul borsasında inen 3000 6000 klio ei ekildiği halde bu sene 1000 dönüm subu ara- #iye 2000 kilo kadar haşhaş ze tedilebilmiştir. Havaların 80- luması üzerine sonbahar zeri- Yatı yüzde 50 nisbetinde müte- “sir olmuştur. Amerika hesabına iL yapağı Son günlerde Amerika he- Sabına piyasadan mühim mik- tarda yapağı mubayaa edilmek tedri, Mubayaat bin balyayı Zeçmektedir. Fiatler cinsine göre 43,5 ve kuruş arasındadır. Amerika'lıların mubayaatı- Min 1250 . 1500 balyayı bula- tağı söylemektedir. Ruslar da piyasada yapak mubayaasına teşebbüs etmişler *e de müsait fiat vermediklerin den muvaffak olamamışlardır. Mahlüt yağlar Mahlüt yağların halis oldu- ğu iddiasile ve bu nam altında atıldığından dolayı Ticaret o- dasma şikâyetler vaki olmakta dır, Şikâyet eden zevat Odanm bu işin önüne geçmek için bir talimatname yapılmasına delâ letini istemektedirler. Oda mevcut talimatnamele- rin tatbikile bu mahzurun iza- le edilebileceği kanaatindedir. Buğday idhalâtımız Buğday fiatlerinde evvelki gün başlayan tereffü © şayanı Ziraat Sergisi Gelecek sergi nerede açılacak? stanbul Zirnat odası vilâyet zira- | memnuniyet bir şekilde devam etmektedir. Dün İstanbul borsa sında buğday fiatleri yasati on para daha tereffü etmiştir . Dün şehrimize 32 vagon buğ day gelmitşir. Gelen Amerika (telgrafları fiatlerin yükselmekte olduğu- nu bildirmektedir. Son iki günden beri Yuna- nistan'a buğday ithalâtumız mü him miktara beliğ olmaktadir. Japon malı 3,764,000 liralık tır, ise 5430000 li- radır. Geçen senenin ilk sekiz a- yında memleketimize giren Ja- pon emtiası 1,910,000 lira kıy- Japon malı idhali Dünkü Akşam gazetesi Tica ret müdürlüğü tarafmdan hazır lanan bir istatistiğe istinaden Japonların bize olan ihracatını 931 ilk dokuz ayında 14 milyon biralık olduğunu yazmakta idi. Halbuki ihracat ofisi tarafın dan hazırlanan bir istatistiğe nazaran bu senenin ilk dokuz a yında şehrimize (idhal olunan Japon malı 3,764,000 liralık- tır. İhracatımız ise 5430000 liradır. Geçen senenin ilk se- kiz ayında memleketimize gi- ren Japon emteasr 1,910,000 Tira kıymetinde idi. Tütün satışı MANİSA (Milliyet) — Tü- tün satışları el'an pek bati şe- kilde cereyan ediyor. İnhisar dairesi henüz mübayaaya baş- mamıştır. Kambiyo Borsası 15,840 Tamir Pezeta © BATM Rayşmark 1.88, Trtertin — 0,60 | Karon Dolar 047.330 | Şiling Frank © 1208 Liret 18,8 Prank B. 1988 3046) Feng aa 24047) Leş 7888 üzihas | Dinar 2881 17461 | Çervoneç | be tee ee Esham ve Tahvilâtm nevi İstikrazı dahi #00 Düyunu muvabhide 30,00 kİramiyeli Demiryolları o 265 GHE Yeni bir dispanser açtı. C.H. fırkası Ortaköyde bir halk dispanseri açmış ve dispanser faali. halk ve bik #t mildüriyetinde mühim bir içtima | hası aktetmiştir. Bu içtimada © şu mesai mevzuu bahs olmuş ve kararlar ve- rilmiştir, dı Geçen vereli göçe ve başi | pazar gördüğü rağbet de mak üzere senede iki defa açılacak» tar, 2 — Daimi sergi mahalli Vilâyet ve Defterdarlık arasındaki muhte- rik bina arasında yapılacaktır. Bura da mükemmel bir bahçe ve kabili na kil pavyonlar inşa edilecektir. 3 — Aynca tavukculuk, aracılık ve küçük hayvanatı ehliye için bir sergi vücude getirilmesi teşebbüsa- tında bulunulacaktır. 4 — İstanbulda bağcılık gittikçe tekemmül etmekte olduğundan bir bağcılar ti niramnamesi haz lanarak teşkilât yapılmasına çalışıla- caktır. 5 — Eski zirat odası nizamname- $i ihtiyaca kâfi gelmediğinden yeni bir dahili telimatname kaleme alm- iuştar. Nizemme iktitet Vekâl zirant Odaları karisnun bir & “vel çıkması hükümeten rica edile- | Seletir. Belediyede Levhalar Dikilemiyor Şimdi de otobüsçüler talimata riayet isteyorlâar.. Belediyenin yaptığı otobüs talimatnamesi mucibince oto- büs işleyen yerlerde her durak yerinde levhalar konması lâ- zımdır. Belediye lâzım gelen direk ve İâvhaları yaptırmıştır. Fakat bunların yerlerine kon- ması için bütçede ayrılmış bir tahsisat olmadığından bu lev- halar gelecek seneye kadar yer lerine dikilemiyecektir. Halbu- ki talimatnamenin bu maddesi nin derhal tatbik: lâzem gel- mektedir. Otobüsçüler belediye ye müracaat ederek talimatna- meye kendilerinin riayet ettik- lerini, fakat belediyenin riayet etmediğini söylemişlerdir. Bu vaziyette seyrüsefer memurları otobüsleri muayyen yerlerde durdurmağa icbar edememekte dirler, Çırağan su depoları Belediye Çırağan sarayında- ki mevcut su mahzenlerini bazı tadil ve tamiratla su deposu haline getirmiş ve depolar del- durulmuştur. Bir yangın vuku- unda Beşiktaş ve civarı için buradan derhal su temin edile- | bilecektir. Depo 40 ton hacmi istiabisindedir. Ekmek fiatları İstanbul Belediyesinden: Teşrinisaninin 18 inci çar- şamba gününden itibaren ek- mek yedi kuruş on para ve fran cala on bir buçuk kuruştur. Marmara Faciası Kaptanın ifadesi alındı, tahkikat devam ediyor Aranguren vapurunun bat- ması ve bir kişinin boğulmasıy la neticelenen Le Loing ve A- ranguren vapurları müsademe- sine ait tahkikata devam edil. mektedir. Tahkikat Beşinci şube bina- sında devam etmektedir . Dün Batan vapurun tayfala rından bir kısmının ifadeleri zaptedilmiş, Aranguren vapu- runun süvarisi kaptan M. Men da | diyatta Landora'nın da ifadesi rağbet göst Lisan kursları Beşiktaş kazası H. fırkası merke- zinde lisan ve musiki kursları açıl. muş, tedrisata başlanmıştar. Jermen vapuru Geçenlerde Haliçte bir fırtma es- masında bir o müsademe olmuş ve OYaldurum) ismindeki motör Fransız. sefaretine ait (Jermen) vapuruna sarpmıştı. Aradan yarım saat geçtik ten sonra liman şirketine ait bir mav na da gelerek yine Jermene çarpmış tar. Bu hadise üzerine Fransız sefare- 6 (Yıldırım) motörü sahibi aleyhin- de bir hasarat davası açmıştır. Dün bu dava ile meşgul olan Birinci caret mahkemesi hâdisenin | 35 dinlemiş ve derme gomlelmdaki İ hararatı ne miktarda olduğunu tayi- ne lüzum görmüş, meseleyi ehli vu- kula havale etmiştir, alınmıştır. Fransız sefareti de tahkiks- ta devam etmektedir. Le Loing vapurunun bugün hareket et- mesi muhtemeldir. Batan vapurun acentesi Ka- zes bir şey söylememektedir. Mezuniyet temdidi Salihli ziraat fen memuru Suat Beyin mezuniyeti İktisat vekâletince bir buçuk ay tem. dit edilmiştir. ——— Şevki Beyin temasları Muhtelit mübadele komis- yonu Türk hey'eti mürahhasa- sı reisi Şevki Bey henüz Anka- radan dönmemiştir. Şevki Be- yin Ankarada Hariciye vekil ile mübadele işlerinin tasfiye: hakkında temaslarda bulundu: ğu haber alınmıştır. Darülfünunda Tıpfakültesinde hasta da, parada, alâtta var! Fakülteye hasta ve alât alınmadığı, yemeklerin kesildiği tekzip ediliyor Dünkü Akşam gazetesinde evvelki ogün Tıp fakültesinde toplanan müderrisler meclisin- de bazı münakaşalar olduğuna ve bastabanelerden (tedrisat şeklinden bir çok hocaların şi- kâyet ettiklerini yazıyordu. Me darlardan tahkikat yaptık. âhiyet bir müderris bu hususta demiştir ki: — Pazar günü Tıp fakülte- sinde yapılan müderrisler ng mamda filvaki bazı şeyler ko- muştuk. Hastahanelerde hasta- v. bakılmadığı ve alâtı tedri siye alınamadığı hakkındaki şa yialar kat'iyyen yalandır. Esa- sen bunlar bir emeli mahsusla işme edilmektedir. Geçen sene ile bu senenin fakülte bütçesin deki fark 7 - 8 bin liradır. Bu da âdeta israf edilircesine sar- fedilen bazı fasıllardan yapıl- mıştır, Fakülte hastahanesin- .Spor de hasta olmadığı doğru değil- dir. Eskisi gibi bütün paviyon- lar doludur. Hastaların iaşele- rinden kesilen santim dahi yok tur, Evvelce hasta adedinden fazla yemek çıkıyordu. Ve bu fazla tabelelerin ne olduğu da pek belli değildi. Şimdi ise has ta adedince tabele çıkarılmakta dır. Lâboratuvarlarda âlâtı ted risiye de her ihtiyaçta Dae alınmaktadır. Son lât alınmadığı, bu hususta pi İmacak her âlet için fakültenin tahsisat istemesinin bir şekli vardır. Bu da Divanı muhase- bat usullerine göre yazılması ve sarfedilmesidir. Usulü tah- tında istenilmeyen tahsisat ev- reki şekle ait nevakısının ikma Wi için iade edilmekte ve yapılın ca derhal verilmektedir. Darül fünun hakkında asılsız şayialar çıkartılması bütün hocaları mü teessir etmiştir.,, Galatasaray Beşiktaşla oynamıyor mu? Haber aldığımıza göre dün gece sant 19 da Galatasaray klübü mmta- kayn müracaat ederek cuma | gönü Beşiktaş takım ile oynayamıyacağı- Bı söylemiş ve maçın tehirini arzu etmişlerdir. Bugün mintakanm ver- diği ilina nazaran maçın tehiri ka bul edilmemiştir. Bakalım netice ne olacak? Refik Osman Beyin bir mektübu Dünkü nüshanızda Futbol federas yonu reisi Hamdi Emin imzasile sü- tanlarınızda yer alan bir yazı nazarı dikkatimi celbetmiştir. Evvelâ şunu söylemek isterim hi Hamdi Emin B. kendisini ağır bir itbam altında buz Junduran hâdiselere göz kapayarak yaban barı beri MLAĞI epi tekrar edip darmuştur. başlarında taşıdığı zaman kulüp de e va ederlerdi. İşte benim zaif tarafnn budur. Bumu tekrar etmeye hiç ML ei yam öm Kombine bir takım yapmanın in- maaalesef bugünkü futbol anarşi H e la een lam verilecek cevap- lar (Gole) bırakılmıştır. Refik Osman Manisada spor faaliyeti) MANİSA (Milliyet) — nisa İdman yurdu gençleri ge genlerde Salihliye giderek Sa- lihli Gürbüzler ocağı futbolcu- larlie bir maç yapmışlar ve bi- re karşı sıfırla Manisa İdman yurdu galip gelmiştir. Gene mezkür kulübün ye kalı Kir | bu hafta Muradiyeye kadar bir gezinti yapinışlardır. Mıntaka teşekkül ettiği günden beri mın taka reisi fırka kumandanı Ca- vit Paşa Hazretlerinin himme tile büyük bir futbol sahası ve tenis mahalli inşa edilmekte. dir. Paşa Hazretlerinden. ve fır- kadan yardım ve müzaheret gö ren spor hayatının memleketi. mizde büyük inkişaflar göster mesine intizar ediyoruz. ... İstanbul futbol heyetinden: 20-11-931 tarihinde Taksim stadyumunda icra iecek lik maçları. Birinci küme birinci takımlar: Galatasaray - Beşiktaş saat 10,30 hakem Nuri Bey, Süleymaniye - Vefa saat 11, 45 hakem Şahap Bey Birinci takımlar: Süleymaniye - Vefa saat 13 hakem Refik Osman Bey. Galatasaray - Beşiktaş saat 14,45 hakem Sait Salâhaddin Bindi küme lik maçları Ka- dıköy Fenerbahçe sahasında: Kumkapı - Eyüp birinci ta- kımları saat 12,15 hakem Ad- nan Bey. ..» Ankara futbol heyetinden: Cebeci sahasında: Gençlerbirliği - İmalâtıharbi ye ikinci takımları arasında sa- “ 10 da lik maçı (Hakem Aptuş Bey) İstiklâl sahasında: Altınordu - İmalâtıharbiye birinci takımları arasında şilt maçı saat 15 te (Hakem: Sedat Bey) Milli küme tesisi ISTANBUL, 17 A.A. — idi Futbol Federasyonundan tebliğ e- A. Mili küme: Ankara İzmir ve Istanbul arasında bir Çilli ime) atm tesiş olunacaktır. Bu kümeye şimdi- ine lik İzmir ve İstanbul'dan Akka iki lp dah olaraktan. ri bu kümeyi teşkil edeceklerdir. Mill; küme müsabakalarının ida- ri, fenni ve mali hususları tesbit ©- dilebilmek üzere letanbul'da bir içti- merkür emi Mİ bapta epey ye inler günü saat 10 da Federasyon merkezinde yapı Futbol heyetinin tebliği ISTANBUL, 17 A. A. — İstan. bul Futbol heyetinden tebliğ olun muştur: 20/11/9313 tarihinde Tak- ier, n Galatasaray - Beşiktaş saat 10,30 Bahem Nuri Bey. Gani nereye Kaçmış? Katilin Arnavutluktan iade edilmesi ihtimal dahilinde. Bundan bir let evvel Balık- pazarında İsmail isminde bir limon yı öldürüp kaçan Arnavut Gani'- nin Arnavutlukta olduğu anlaşılmış- tar, Arnavutlukla aramızda iadei müc rinin mukavelenamesi olmadığı için Arnavut Gani resmen Arnavutluk” tan İstenilemiyecektir.. Manmafih Arnavutluğun bu adamı nezaketen kata almarak bir kere Gani'nin isten mesi düşünülmektedir. e Henüz bu hususta müttehaz karar yoktur. ——..— Zaro ağa geliyor mu? Zaro Ağayı Amerikaya götüren Norveç sefiri Norveç sefiri M. Bentzon cenap- ları, Madam Bentzon ile beraber Sofya'ya gitmiştir. Sefir cenapların nm gaybubeti birkaç (o hafta devam edecektir. Bu müddet zarfında sefa- rethane işleri M. Krogb - Hansen tarafından üzer sifetile tarafından marlihatgüzar sf — İskeleler yapılıyor Sevahili mütecavire iskelele rinden bir kısmı uzun zaman- dan beri tamir edilmediği cihet Je harap bir hale gelmiştir. Sey risefain idaresi bu iskelelerin sür'atle tamirine (başlamı: Suadiye iskelesi ikmal edildik- ten sonra fazlaca harap bir hal de bulunan Kalamış iskelesi nin tamirine başlanmıştır. Ka- lamışın yakında tamiri ikmal edilecektir. Burası bittikten sonra Pendik iskelesinin tamiri ne başlanacaktır. Heybeli ve Burgaz adaları iskelelerinin ta miri için de keşif yapılmakta- dır. Heybeliada iskelesi ahşap olduğu cihetle sık sık tamire ihtiyaç göstermektedir. Seyri- sefain idaresi bu iskeleninde betondan yapılmasını tasav- vur etmektedir. Bu hususta i- dare beyeti fenniyesi keşif yap maktadır. Pendiğin tamirinden sonra (o Heybeliada iskelesinin inşaatına başlanacaktır. Fransız sefiri gitti Fransız sefiri Kont dö Şambrön dünkü tren ile Ankaraya gitmiştir. Tasarruf Haftası Mekteplerde temsiller verilmesi kararlaştı ti bir piyes vücude getirmiştir. Piyes lir. Ve rilecek müsamere de mek- il edilecektir. Finlandiya sefiri geldi ANKARA, 15 — Elyevm meclis azasından yetmiş kadar zat bekördir. Bu zevatm ika- metleri için Evkaf spartımanr min bir kısmı ehven fiatle tahsis edilmektedir. Burası de- giye ki bir meb'uslar pansi- açılacaktır. Ayrıca bir de tabldot t tesis edilecektir. ————— kem Şebap Bey. Birinci takımlar: Süleymaniye - Vefa sasi 13, har kem Refik Osman Bey. Galatasaray - Beşiktaş saat 14,45 hakem Sait Salâhattin Bey. Poliste Kim öldürdü Anlaşılamadı Ahırkapıda bulunan ceset kimin? Ahırkapıda bulunan cesedin hüviyeti henüz tesbit edileme- miştir, Cesedin tarzı telebbüsü- ne nazaran bir amele olduğu tahmin edilmektedir. Maktu- lün elle boğazısıkılmak suretile öldürüldüğü tahmin edilmekte- dir. Polis cinayet masası tahki katına devam etmektedir.Morg raporunda da cesedin iple bo- ğulduğu tesbit edilmiştir. Cibre bulundu Aksarayda Kafesçi sokağın- da kunduracı Nusrat Efendi- nin evinde taharriyat yapılmış, 300 kilo cibre bir kazan ve sa- ire , hakkında tahki. kata başlanılmıştır. Sahte polis ! Talât isminde bir adam tram vayla giderken bilet isteyen kontrolöre “polisim,, demiş, o esnada tramvayda bulunan bir sivil memur da kendisinden bü viyet varakası sorunca foyası meydana çıkmış, kendisine me mur süsü verdiği anlaşılmış, hakkında takibata başlanılmış- tır. Bir aileye tecavüz Polis müdürlüğünden aldığı nü akşamı Darülbedayiden çi- kan ve evlerine gitmek üzere otomobile binen bir ailenin ba- sından garip bir macera geçmiş tir. Sarhoş bir adam otomobile atlamış ve arabada bulunan Ha rımlara dil ile tecavüzde bulun maya, erkekleri de bıçakla teh dide başlamıştır. Sarhoş güç belâ def” ve bilâhara karakola ihbarı keyfiyet edilmiştir. Za- bıta yaptığı tahkikatta yalın bıçak otomobile ve namusa te- cavuz etmek cür'etini gösteren bu sarhoşun Samih isminde bi- risi olduğunu ( tesbit etmiş ve yakalamıştır. Hırsız aranıyor Evvelki gece Fındıklıda tu: haf ve şimdiye kadar misli gö rülmemiş bir hırsızlık *« olmuş, kim olduğu anlaşılmayan bir a dam Fındıklıdaki odun depola- mın birisinden gece üç çeki ke silmiş kuru meşe odunu çal- mıştur. Kışlık mabrukatını te darik etmiş olan bu garip hır- ..z ar Takikikağ— Yapılıyor toki apk sok- mak istemiyorlar mı? Bazı ecnebi papas mekteple- rinde Türkç. hocalarının derse girmemeler.ni tesbil ettiklerini ve ders sa: ücretini verdikle- & halde türkçe hocalarının der - .. girmemelerind. inden memnun oldukları ihbar edilmiştir. Bu mekteplerin bu derslerde de kendi lisanlarmı talebeye okut mak istedikleri anlaşılmıştır Bu hususta tahkikat yapılac tar, Ayasofya'daki müzayikler Kahirede çıkan (El Ehram) gazetesi İstanbuldan telsizle erilen şöyle bir haber neşret- miştir. “Türkiye hükümeti A- yasofya camiinin kireçler altm da kalan kıymetli ve tarihi mo sıkarmıya zaiklerini ec içn dö sinin eski mozaiklerini kireçler altından meydana çıkaran ma- ruf İtalyan mühendisi davet e- dilmiştir.,, Gençlik ve heyecan! Selim Sırrı * Bey yarın ak- İlânci küme, Lik macları Kadıköü | şam saat sekiz buçukta radyo - Fenerbahçe sahasında: Kumkapı « Eyip birinci takımları Süleymaniye - Vefa saat 11,45 ha-| sast 12,15 hakem Adnan Bey, da mutat konferans! üncüsünü' verecektir. Mevzu “Gençlik ve Hevecan” dır.