20 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

20 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

re e A O, ŞA Sahife 10 Akşam 20 Teşrinisani 1931 şe Atina mektupları Bir şayıa bir gün bütün Atinayı altüst etti Hükümet drahmi kıymetini muhafaza için esaslı tedbirler alıyor Yunan Meclisi mebusan binası Atina, 16 (Hususi muhabiri- mizden) — Atina ve diyebilirim ki bütün Yunanistan halki, evelki gün çok heyecanlı saatler geçirdi, ortalık alt üst oldu, ahali drah- mileri elinden nasıl çıkaracağını şaşırdı. Bütün bu panigin sebebi, hükü- metin dahilde çebri bir istikraz akderleceği ve diktatör Panga- los'un zamanında olduğu gibi drahmileri tekrar ikiye böleceği hakkında, ortalıkta deveran eden şayıalardır. Bu şayıalar çıkınca, kalk drah- mileri elinden çıkarmak için ban- kalara koşarak ecnebi kambiyo- suna tahvile kalkışmış, muhtelif bakkaliye dükkânlarına, manifa- turacılara, tütüncülere giderek elindeki drahmiler ile eşya almak istemiş, fakat bakkallar, manifa- turacılar ve tütüncüler de muh- telif bahanelerle ve : “ Bu eşyadan kalmadı,, cevapları ile drahmileri kabul etmemişlerdir. Yunanistanda, müstecirden kira tahsil etmek gayet güçtür. Ekse- riyetle kiralar, mahkemeler vası- tasile tahsil edilir. Bu âdet, umumi olduğu halde, mal sahiplerine borcu olan kira- cılar, cebri istikraz şayialarından korkarak, birikmiş kiraları defaten ödemek için, mal sahiplerinin evlerini,dairelerini muhasara altına almışlardır. Ortalığı kasıp kavuran bu panik üzerine, hükümet cebri bir istikraz aktedileceği ve dirahmilerin tekrar ikiye bölüneçeği şayialarını tekzip etmiş isede aldıran olmamış, bilâkis, o gün kabinenin haftalık mutat içtimamı aktetmesi, cebri dahili istikraz kararı ile alâkadar addedilmiştir. Nihayet hükümetin ve en salâ- hiyettar ricalin mükerrer tekzip- leri, telaşa düşen halki biraz teskin (o edebilmiş, piyasaya da süküneti iade etmiştir. * .. Yunan hükümetinin şu sırada en belli başlı endişelerinden biri de drahminin kıymetini tutabil- mektir. Ingiliz lirası yuvarlanmağa başlıyınca, hükümet kambiyo için doları esas olarak kabul etmiş, altın esasından bir türlü ayrılmak istememiştir. Yunan hükümeti drahmiyi tuta- bilmek için, Oborsayı kapamış, kambiyo tedarikini hususi müsaada istihsaline tabi tutmuş, memleket servetinin barice akıp gimesini men için de ithalâtı tahdit ede- cek muhtelif tedbirler almıştır. M. Venizelos, parlâmento kapalı bulunduğu ve salâhiyeti olmadığı hâlde, mesuliyeti üzerine alarak bu tedbirleri ittihaz ve harfiyyen tatbik etmiştir. Şunu da itiraf etmek icap eder ki, yunan baş- vekili bu cesurane tedbirleri ittihaz etmeseydi, drahmi çoktan yuvar- lanıp gidecekti. Halbuki bu tedbirler ile drah- miyi, şimdiki halde sukuttan kurtarmış bulunuyor. Şunu kati- yetle ( söyliyebilirim ki, (yunan başvekilinin Oen hassas noktası, drahminin Okıymetini muhafaza etmesidir. Bu böyle olduğu halde bazı Yunan gazecilerinin ve muhabir- lerinin son zamanlarda elyevm meri olan ve maddeleri pek şid- detli bulunan matbuat kanununa rağmen dahil ve hariçte drah- miyi düşürebilecek bazı haberler neşretmeleri, Yunan başvekilini, gazetecilerin bu neşriyatına karşı tedbir oalmağa sevketmiş, bu neşriyat da yeni matbuat kanu- nunu bilhassa paranın muhafazai kıymeti hakkındaki maddelerini tatbikte ihmal gösteren adliye nazırının istifasına sebebiyet ver- miştir. M. Venizelos, adliye işleri ve bilhassa yeni matbuat kanununun tatbikatile meşğul olmak için adliye nezaretini bizzat deruhte edecektir. p Adliye mazırinın istifası akabin- de, Atina müddeiumumisi, M. Venizelosun emrile Atina gazete- lerinin müdürlerini çağırarak son zamanlarda yunan parasını düşüre- bilecek mahiyette addettiği bazı neşriyat üzerine dikkatlerini celb- etmiş ve yeni matbuat kanununun bu hususa taallük eden pek şid- detli maddelerini hatırlatmıştır. “. Yunan meclisi mebusanı devreli içtimaiyesine başladı. Muhalifler, meclisin tatili zamanında hiç bir hakkı selâhiyeti olmadığı halde ittihaz ettiği mali ve iktisadi tedbirlerden (dolayı, (o başvekile şiddetli hücumlarda bulunmağa hazırlanıyorlar, Kraliyetçi gazetelerden sarfına- zar muhalif cumhuriyetçi addedi- len “ Akropolis ,, ve “Elefteron vima,, gazetelerinin bile, meclis açılır açılmaz M. Venizelosa hü- cuma başlamaları ve “M, Venize- losun iktidarda bulunması, hırsız- lıkla, suiistimalle tevemdir. Artık, dayanamayacağız, ayaklanacağız,, tarzında şiddetli neşriyatta bulun- maları muhaliflerin bu maksat ve emellerine bir delil oaddedilmek- tedir. Maamafih M. Venizelos, kam- biyo hakkında, ittihaz ettiği ted- bir ve kararlardan hiç birinden geri dönmek niyetinde değildir. Şayet parlâmentoda, bu meselede kuvvetli bir muhalefete uğrıyacak olursa, parlâmentoyu dağıtmak ve milletin reyine müracaat etmek azmindedir. oMuvafık gazeteler M. Venizelos'un bu maksadını açıkça yazmakta ve meclis dağı- dıldığı takdirde yeni intihabatın kânunuevvelde yapılacağını söy- lemektedirler. Muhalifler, M. Venizelosu iste- memekle beraber drahminin kıy- metini muhafaza proyramile inti- habat mücadelesine girişecek olan başvekilin büyük bir ekseriyet temin edeceğini muhakkak bil- dikleri cihetle, hücumlarını par- lementoyu dağıtacak kadar ileriye vardıracaklarını zanm *tmiyorum. Bir sene bir gün saklanacak Son Ingiliz intihabında verilen rey pusulaları Tngiltered5 her intihaptan sonra rey pusulaları orsa konarak bir sene, bir gün saklanır, Bu müddet zarfinda bir itiraz vaki olursa pusulalar çıkarılarak tetkikat yapılır. Resmimiz bu defaki intihaba ait pusulalarla dolu torbaların mühürlü olarak depoya naklini gösteriyor. Timsahlar insanlara alışıyormuş? tecrübeler yapılmış ve bu tecrübeler çox küçükten alınıp terbiye Resmimizde kümesin etrafı Timsahlar ehlileştirile bilir mi?... Amerikada bu hususda iyi neticeler vermiştir, Pek vahşi olan ve insan etine dayanamıyan Timsahlar kte edilirse kümes hayvanları gibi insanlara alıştırılmakta ve hiç bir zarar vermemekte imiş. bu kabil bir Timsah yavrusu kümes içinde görülüyor. Mamafiye ihtiyata riayet için kalın bir tel ile çevrilmiştir.