20 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

20 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Cate 10 ia iman Akşam —— — — Izmir mektupları İzmir limanı transit merkezi olabilir mi? Bunun için limanı genişletmek ve yeni tesisat yapmak lâzımdır Izmir ilmam ve gümrük önü Izmir 15 (Hususi) — Bazı mu- habir arkadaşların hayalhaneleri ne kadar kuvvetli?. Izmir limanını derhal transit merkezi yapacak kadar ileri gittiler.. Iktisat meclisi alisinin birkaç sene evelki sualini tazeleyip oortaya çıkardılar ve bundan manalar istibraç ettiler. Hoş, fena temenniler değil amma, hakikatin aksine.. Izmir transit merkezliği mesele- sini şöyle bir gözden geçirelim: Filhakika bundan epice evvel, İzmir limanı, bir transit merkezi olabilecek (o mevkideydi... Gerçi depoları, antirepoları yokdu. Fa- kat transit merkezi rolünü oyna- ya biliyordu.. Meselâ: Arabistan sahilleri, şimali Afri- ka, Makedonya ve Trakya için bu vazifeyi görebiliyordu. Bittabi Anadolu dahiline de mütemadiyen kendi kanalından mal geçiyor. Ve iç topraklardaki nakliyat mer- kezleri, İzmirin trausit merkezliği hesabına mütemadiyen çalışıyordu. Fakat yekdigerini takip eden harpler, bizden bir çok toprak- ların ayrılması, eski deniz mer- kezlerinden bir kısmını, kâmilen elimizden O kaçırmıştır. | Meselâ, Izmir, bugün Şimalı Afrika ve Arabistan sahilleri için, ancak bir deniz iskelesi haline gelmiştir. Makedonya ve Trakya için de hakeza. Gelelim Anadolu dahilindeki naklıyat ve istihlak merkezlerine: Haydarpaşa - Mersin /hattı, Dev- let demiryolları meyanına girdi. Ve nakliyat tarifelerinde mühim değişiklikler, tenezzüller oldu. Bu hat, mübim ıslâhata tabi tutuldu. Bu yüzden ve pek tabii olarak Anadoludaki (istihlâk merkezinin mühim bir kısmı; İzmirden ayrı- larak bu hattan işlemeğe başla- dılar.. Yani İzmirin hissesini, Is- tanbul aldı... Antalyayı unutmıyalım: Burası da bir çok merkezleri, kamyonet- lerle kendine bağladı. Halbuki o Izmir rihtimı ve eşya çıkaran vapurlar merkez vaktile Yalnız İzmirle temas ediyordu. Vaziyet meydanda. Izmir, kala kala, kasaba ve Aydin hatların- daki merkezlerle işlemek mec- buriyetine düştü ve transit mer- kezliği ümidi sönüp gitti. Maamafih, buna hiç imkân kalmadı mı diye sorulursa dene- bilir ki: Evet, vardır. Fakat bunun için mühim bir sermayeyi İzmir limanına dökmek lâzımdı. Meselâ; Izmir limanı; şımdiki şeklile bir transit merkezi olacak evsafı katiyen Ohaiz değildir. Çünki pek dardır, Fazla vapur alamadığı gibi vapurların, tahmil ve tahliye ameliyesinin serbestçe hareketine de müsait değildir. Bu limauvın ya kunak iskelesine doğru genişletilmesi, yahut Al Sancağa nakli epice düşünüldü. Hatta ben bunu “Akşam,a bile yazdım.. Fakat neticede mühim bir masrafla karşilaşıldı. Bugün, mev- cut şerait altında bu parayı lımana dökmek imkânı görülemedi. Bu mektupu yazdığım sırada iktisat meclisi alisi (Ankarada ilk ictmamı aktetmiş bulunuyor. Ruznameye limanlar melesi de dahildir. Neye karar verileceğini cidden merakla bekliyoruz. an anna nn Slavya - Muhtelit maçı Müsabakamız 8 kânunuevvel 1931 tarihli nüshamızdan itibaren başlıyan Hediyeli müsabakamızın KEŞ e Sualini sorduk. Sualler bitti. 5 sualin cevaplarını, cevap varakasına yazın ve beşini birden kesip: 24 Kânunuevvele kadar Akşam spor müsabakası dairesine gönderiniz. M. Henderson Eski Ingiliz hariciye nazırı fransızca öğreniyor Ingilterenin sabık amele hükü- meti hariciye nazırı Mr. Hender- son gelecek şubatta Cenevrede toplanacak teslihat konferansına reis tayin edilmişti. Amele hükümeti sukut ederek Henderson hariciye nazırlığından çekilmiş ve son intihabatta mebus da çıkmış olduğundan konferans riyasetinde kalıp kalmıyacağı me- sele olmuştur. Muhafazakârlar Mr. Hender- son'un konferans reisi kalmasını istemiyorlardı. Fakat beynelmilel bazı düşünceler eski hariciye na- zırının konferans riyasetinde kak masına lüzum göstermiştir : Mr. Henderson çekildiği tak- dirde o Terkiteslihat konferansı riyaseti için Fransa, İtalya ve Almanya ( devletleri (o arasında şiddetli bir rekabet çıkacağı ve bundan dolayı devletler arasında daha konferans toplanmazdan evvel şiddetli bir ihtilâf baş gös- tereceği tahakkuk etmiştir. Mr. Henderson sıhhatinin iyi olmamasından dolayı bidayette bu vazifeden çekilmek istemiş ise de beynelmilel vaziyetin nazik olduğunu ve bunun neticesinden Ingilterenin de müteessir olaca- ğını düşünerek riyasette kalmağa karar vermiştir. M. Henderson şimdi sıhhatini düzeltmek için cenubi Fransada Kan'da bulunuyor. Aynı zamanda boş vakitlerinde Fransızca ders alıyor. Afyonlarımız Altı ay içinde ne kadar afyon satıldı? Izmir 18 — Altı aylık Afyon muamelesi şudur: Afyon borsaya ilk defa haziran ayında gelmiş ve 700-1455 kuruş arasında fiat bulmuştur. Bu fiatten 13169 okka Afyon satılmıştır. Temmuz ayında 700 — 1250 kuruş fiatle 41041 okka afyon satılmıştır. Ağustos zarfında afyon fiatler kısmen düşmüştür, 650-1100 kuruş fiatle 1774 okka, eylülde 1000-1500 kuruştan 1954 okka, teşrinisanide 5882 okka, teşrinisani ayında da 725 - 800 kuruştan 2898 okka afyon satılmıştır. Bu hesaba nazaran altı aylık umumi satış yekünu 82689 ok- kadır. Rekolte 300,000 okka olduğuna göre bu satış pek azdır. Ingiltere - Avustralya hava postası Londra 19 — Avustralyadan gelen tayyareci Kingsfot Smith bu sabah saat onu 35 geçe Croy- don meydanında salimen yere inmiştir. Kendisi İngiltere ve Avustralya arasındaki 21 bin kilo- metrelik mesafeyi 13 günde kat- etmiştir. Eğer garbi Avrupada tesadüf ettiği şiddetli fırtına sebe- biyle iki gün Fransada kalmağa mecbur olmasaydı seyahati 11 günde ikmal edecekti. Tayyareci kendisini bekliyen büyük bir kalabalık tarafından hararetle (| alkışlanmıştır. e Uçuş masrafı iki bin İngiliz lirasına baliğ olmuştur. Smith şimdilik her 15 günde bir işliyen İngiltere-Avustralya pos- tasını temin etmek niyetindedir. Gack Diamond beraet etti Troy (New-York civarında) 19 (A.A.)—Kamyon şoförüne işkence etmek ve kaçırmak cürmile müt- tehim olan meşhur kaçakçı Gack Diamand beraet eylemiştir. Mer- kum hırsızlar ve kaçakçılar âle- mindeki uzun meslek seneleri zarfında şimdiye kadar yirmibeş defa tevkif ve iki defa da mah- küm edilmiştir. 20 Kânunuevvel 1931 Konya mektupları Konya lik maçlarını askeri orta mektep kazandı Güzel bir saha mevcut olmasına m rağmen pek nadir maç yapılıyor Konya ldman yurdu takımı, aşağıda idman yurdu ile muallim mektebi bir maç esnasında Konya 16 (Hususi)— Konya ve spor. Yan yana duran bu iki kelime acı bir hakikatı ifade eder. Konyanın 60 bin nufusu vardır. Gençler futbole çok meraklıdır. Fakat buna rağmen bu spor meraklıları arasında kuvvetli bir teşkilât yoktur. Burada klüpçülük hayatı ilerlememiştir. Konyada topu topu üç klüp vardır: Konya spor, Gençler birliği, idman yurdu. Bu üç kulübün en kuvvetlisi idman yurdudur. Yurt eski bir maziye sahiptir. Ve bütün mın- takanın spor faaliyetine hakimdir. Mıntaka heyeti hemen her zaman bu kulübün azalarından teşkil etmektedir. Son lik maçları burada bir parça spor faaliyeti uyandırdı. Maçlara askeri mekteplerle civar kazalarda iştirak ettiler. Konyanın üç kulüpden başka maçlara işti- rak eden kulüpleri şunlardır: Akşehir idman yordu, ligin spor. Karaman idman yurdu. Maçların neticesinde askeri orta mektep birinciliği kazandı. Buda askeri mektep haricinde Konya- daki spor faaliyetinin derecesini gösterir. Çünkü askeri mektep federasyon haricinde bir teşek- küldür. Konya sporculuğunda garip bir hadise vardır. Burada yetişen spor gençleri, bir parça şöhret kazanan (futbolcuları | Istanbul klubleri çekip almaktadır. Holli- vut Avrupanın meşhur sinema artistlerini çekip aldığı gibi.. Spor cihetinden Istanbulda, Konyanın Hollivutu gibidir. Saha meselesine gelince.. Çok şükür burada bir çok vilâyetler- den daha mazbut bir saha var. Tabii izmir, Istanbul müstesna... Hoş sahasızlık her yerde umumi bir illet halindeya.. Konya saha- sının etrafı kapalıdır. Yalnız saha bir az küçükçedir. Bu saha Fabri ve Hüsnü Riza paşaların himme- tile meydana gelmiş bir eserdir. Ancak “at bulunur meydan bulunmaz, maydan bulunur at bulunmaz, derlerya... Bu güzel sahada da hararetli bir spor faaliyeti pek nadiren görülebitir. Geçen sene saha daha yeni yapı dığı zaman ilk heves herkes topa sarılmıştı. Komşu vilâyetlerle sıkı bir temas (o başlamıştı. Ankara ve Eskişehir | futbolcuları Konyaya getirildi. Onlarla maçlar yapıldı. Futbolcularımız hem oyun seyr- ettiler. Hemde maçlar dolayıs'ile bir parça daha fazla çalıstılar.. Halbuki bu sene bu faaliyetten hiç bir eser yoktur. Paris muhteliti 6 Berlin muhteliti 1 Dokuzuncu defa olmak üzere Pariste oynanan Paris - Berlin maçını fransızlar 6 - 1 kazanmış- lardır. Birinci devrede fransızlar 3 - 1 galip vaziyetinde idiler. Ikinci devrede de 3 gol atmak suretile gol adedini altıya kadar çıkarmışlardır. MI? EŞ Askeri orta mektep takımı MMA