20 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

20 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Ya re ANN önü alınabilecek mi? Tayyarelerin siperi sukutla salimen yere inmesi temin edildi Yeni siper sukutları imal eden M. Eradiey ve pilotu Mak Kee Tayyarecilik âleminde yeni ve mühim bir keşif vuku bulmuştur. Bu keşif kazaya uğrayan bir tay- yarenin siper sukutlar varsıtasile yavaş yavaş yere inmesini temin etmekten ibarettir. Amerikada bu bususta yapılan ilk tecrübeler | çok iyi neticeler vermiştir. Bi: tayyare kazaya uğradığı zaman içindeki pilotun kendisini siperi sukufla asağı atarak kur- tulduğu çok defa görülmştü.. Fakat her tayyare ile seyahat çıkan herkesin yanına bir siperi sukut alması güç olduğu gibi tayyarenin kapağını açarak bura- dan boşluğa atılmak da müşküldü. Bunlardan başka yolcular kurtul- sa bile küçük bir sakatlık, on binlerce liraya mal olan bir tay- yarenin oOdüşüp parçalanmasına sebep oluyordu. Bunları “nazarı “ bikkate alan | bazı tayyareciler, kaza vukuunda tayyareyi takımile ve yavaş yavaş karaya indirecek kadar kuvvetli siperi sukutlar yapmağı düşünü- yorlardı. Fakat şimdiye kadar bu hu- susta bir çare bulunamamıştı. İşte şimdi Amerikada böyle kuvvetli paraşütler yapmak kabil olmuştur. Amerikanın Şikago şehri zen- | ginlerinden ve tayyareciliğe çok alâkadar olan M. Bradley, pilotu Ma': Kee ile birlikte uzun müd- det çalıştıktan sonra nihayet tay- yareyi siperi sukutla yere indir- meğe muvaffak olmuşlardır. Bu usule nazaren çifte satıhlı bir tayyarenin üst kanadının üze- rine yerleştirilen madeni zarflara iki büyük siperi sukut konulmuş- tur. Pilot tayyaresinde bir sakatlık olduğunu anladığı zaman yanında bulunan bir omanivelaya elini I bastırınca tazyik edilmiş hava ter- tibatile siperi sukutlar açılmakta- dır. Bunların sayesinde tayyare yavaş yavaş iniyor. Böyle siperi sukutlarla techiz edilmiş bir tayyare ile Illinois hükümeti dahilinde St. Charleste muvaffakıyetli tecrübeler yapıl- mıştır. Havaların fenalığı tayyare seferlerini bozuyor Londra 16 — Havaların bozuk- luğu bir çok uçuş programlarını altüst etmiştir. Avusturalya pos- tasını getirmekte olan Smit Kingo- ford Avrupanın şarkında müsait hava şeraitine tesadüf ettiği halde Lyon civarına geldiği zaman şid- detli bir fırtınaya tutulmuş ve şehrin tayyare'meydanına inmeğe mecbur kalmıştır. Tayyareci yola çıkmışsada rüyet kabiliyeti azaldığından Tauguet karargâhına inmeğe mecbur ali mıştır. Sivil tayyarecilik Amerikada 30 bin sivil pilot var! Bir memlekette tayyareciliğin terakki ve inkişafı için başlıca çare sivil tayyareciliğin oteessüs etmesidir. Biz bu fikri öteden beri müdafaa ediyoruz. Sivil tay- yarecilik halk arasında tayyare- | ciliğe karşı fazla bir heves uyan- | dıracak, tayyare ile uzak seferler yapmak imkânı o zaman hasıl olacaktır. Bu sebepledir ki memleketimizde sivil tayyarecilerin toplanarak bir klüp teşkil etmelerini memnuni- yetle karşıladık. Klübun yakında işe başlamasını ve sivil tayyareciye çok ihtiyaç olduğundan sivil tay- yareci yetiştirmek üzere bir mek- | tep açılacağını memnuniyetle kar- ! şılamak lâzımdır. Şimdiki balde sivil tayyareci- lerimizin adedi pek azdır. Ciddi bir surette çalışılırsa bu miktar tabii az zamanda artar. Başka memleketlerde sivil tayyarecilerin ne kadar çoğaldığını anlamak için şu telgrafa bir göz gezdirmek kâfidir : Nev - York, 17 — Amerikan sivil tayyareciliğinin tabi bulun- duğu ticaret nezaretinin istatistik- leri, 17,262 kişinin pilotluk şaha- —detnamesi almış olduğunu göster- mektedir. Talebe pilot miktarı 13242 dir. Burada ik yakın bir zamanda Amerika pilotları miktarının 30509a ve tayyareler adedinin 10,570 e çıkacağı tahmin olunmaktadır. Tayyare kazası New - Baltimore (Michigan), 18 | (A.A) —Üç asker tayyareci uçuş talimi sırasında vuku gelen bir müsademe neticesinde öl müşlerdir. Iki tayyareci paraşütle kurtuldu Roma (A. A. ) Aviano tayyare limanına mensup iki av tayyaresi bir antrenman uçuşu esnasında müsademe etmiştir. Iki pilot vaktinde paraşütlerini kul- lanmağa muvaffak olduklarından sağ ve salimdirler. Londradan Kapa Bir uçuşta Avrupa ve Afrika katedilecek Londra, 16 — Otomatik bir kontrol aleti ile mücehhez en son sistem bir tayyareyi tecrübe için biç bir yerde karaya inme- mek üzere Londradan Kahireye uçan ve tekrar İngiltereye dön- mek üzere yola çıkan Gayford ve Bett namındaki maruf iki Ingiliz tayyarecisi Essex eyaleti üzerinden geçerken motöre ariz olan bir sakatlıktan dolayı karaya inmek mecburiyetinde kalmışlar- dır. Bu tayyare gelecek hafta için kararlaştırılan Londra - Kap mer- halesiz seyahatinde kullanılacaktı. Bu kazadan dolayı seyahat gele- cek aya tehir edilmiştir. Otomobil ve tayyarelerin şimendifere rekabeti Londra — Şimendifer şirketle- rinin otomobil, deniz ve hava nakliye şirketleri yüzünden uğra- dıkları büyük zararları kısmen telâfi edebilmeleri için yolcu ve bazı nevi eşya hakkında şimendi- ferlerde tatbik edilmekte olan tarifenin tenziline (o “ şimendifer nakliye ücretleri komisyonu ,, ta- rafından izin verilmiştir. Paris mektupları Fransada iktisadi buhran gittikçe şiddetleniyor | makta, İngilizlerin erin himaye usulü üzerine Paristen bir Paris, 11 (Hususi) — Bir ay evel gönderdiğim bir mektupta bütün dünyayı saran iktisadi bubranın Fransada da tesirini göstermeğe başladığını, bu yü den herkesin (o endişeye ( düştü; bildirmiştim. Buhran son günler zarfında hât bir şekil almıştır. Birçok fabrikalar kapılarını kapa- işsizlerin miktarı günden güne artmaktadır. Buhranın şiddetlanmesine başlıca sebep İngilterenin takibine başla- dığı himaye siyasetidir. Fransa her sene İngiltereye mühim mik- tarda ihracatta bulunurdu. Bu ihracat beş milyar franklık (400 milyon lira) gibi mühim bir yekün “tutardı. İngiltere hariçten gelen eşyaya ağır gümrük resmi ko- yunca bu ithalât birdenbire yüzde yirmi derecesinde azaldı. Yani Fransa şimdiki halde ilk hamlede bir milyar frank zarar etmiş olu- yor. Bugünkü himaye sistemi devam ederse ihracatın daha ziyade azalacağı muhakkaktır. Fransada bir çok fabrikalar yaptıkları eşyayı munhasırap Ingil- tereye satarlardı. Keza bir çok ziraat mahbsulâtı da İngilere için yetiştirilirdi. İngilterenin himaye siyaseti üze- rine bu fabrikalar kapılarını ka-” pamağa mecbur oldular; ziraa, erbabı da yetiştirdikleri mahsulü sebze ve meyveleri kime satacak- larını bilemiyorlar. Bu vaziyet karşısında Fransız maliye nazırı Londraya bir seya- hat yaparak İngiliz ricalile görüş- tü, Alınan gümrük resminin azal- tılmasını istedi. Fakat bu teşeb- büs şimdilik hiçbir netice ver- medi. Yalnız Pariste iki taraf arasında müzakere icrası karar- laştırıldı. Bu müzakerenin neticesi hakkında da büyük ümitler yoktur. Fransa (o mukabelei bilmisil makamında bazı Ingiliz eşyasından yüzde 15 fazla resim almağa karar vermiştir. ameli bir netice hasıl edemeye- cektir. Çünki Fransanın İngilte- reye ihracatına mükabil Ingiltere- nin Fransaya ihracatı pek azdır. Bu sebeple mukabeleibilmisil ted- | birinin Ingiltereyi kızdırarak gümrük | resmini bir kat daha arttırmasına sevketmesinden kurkuluyor. Fransanın Londra sefiri geçen | bafta Parise hükümetinin d izahat vermiştir. Sefirin Fransızları tatmin ede- cek bir şey söylemediği, Ingiltere- nın himaye tedbirlerini hafiflet- gelerek İngiltere celeri hakkında İrarliiz ihracatı bir milyar frank azaldı manzara : Fakat bu karar | Tuileri bahçesi mesini ümit etmediğini anlattığını haber verilir. Bu haber mevcut endişeleri bir kat daha arttırmıştır. Işin en fenası Fransanın İngil- tereye olan ihracatı azalırken di- ğer piyasalarda da müşterilerini kaybetmeğe başlamasıdır. İngiliz lirası kıymetini kaybederek yüz- de 30 derecesinde düştüğü zaman Fransızlar adeta gizli bir sevinç duymuşlardı. Fakat şimdi bu su- kutun kendileri için Büyük bir zarar teşkil ettiğini hissediyorlar. Çünkü 'ngiliz lirasının düşmesi Ingiliz malına olan rağbeti art- tırmıştır. Ingiliz lirasının düşmesi ve evvelce 100 kuruşa satıldığı için İngiliz: malını alamayan ve 80 kuruşluk fransız malını tercih edenler şimdi. ingiliz malını 70 kuruşa Obulunca buna rağbet etmektedirler. Bu yüzden fransız ihracatı azalmaktadır. Otelcilerin hali Ingiliz lirası düştükten sonra ingilizlerde eski seyahat hevesi kalmamıştır. Bir zamanlar bu mevsim cenubi Fransa Nice ve civarındaki şehirler kâmilen zengin ingilizlerle dolardı. Noel ve yılbaşı yortularını : geçirmek üzere bin- lerce ingiliz Parise gelirdi. Bunlar kıymetli sterlinlerini bol bol sarf ederler, Fransaya her sene yüz milyonlarca lira bırakırlardı. Ingiiterede “başlıyan himaye cere- yanı üzerine şimdi Fransaya gelen Ingilizlerin adedi pek ziyade azalmıştı. Cenubi Fransadı ve Paristeki otellerden çoğu boştur. Bu otellerde çalışan binlerce insan işsiz kalmak tehlikesine maruzdur. Fransiz otelciler cemiyeti top- İ lanarak bu vaziyete karşı nasıl İ bir tedbir almak lâzım geldiğini uzun uzadiye müzakere etmişler, fakat hiç bir çare bulama'nışlar- dır. Eğer bu bal devam Ederse Fransada yüzlerce otel kapana- | caktır. E. Veli J Aramak | Bulmak | Almak | | Satmal: İçin Akşam'a bir küçük ilân koydurunuz, derhal alcı ve satıcı bulursunuz. Çünkü AKŞAM Bütün Türkiye'de en ;bzla satılan gazetedir. EEE ALAMAM ÖRN