20 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

20 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 Akşam 20 Kânunuevvel 1931 —r —— — — —— Fransada çingeneler çoğ m —— Iktisadi buhran dolayısile diğer memleketlerden buraya taşınıyorlar Son zamanlarda Avrupada Çin- geneler çoğalmıştır. Bilhassa Fran- sada çingenelerin miktarı hayret edilecek derecede artmıştır. Bun- lar göçebe halinde yaşadıkları ve bir yerde devamlı surette kalma- dıklari için miktarlarimn ne derece çoğaldığı malüm değildir. Mamafih fransız kırlarında, büyük yollarda şehirler civarında sık sık çingene kafilelerine tesadüf edilmektedir. İşin garibi bunların daima gü- zel manzaralı yerleri intihap etme- leridir. Pazar günleri hava iyi olduğu zamanlar kırlarda tenez- zühe çıkatılar dâima bir nehir ya- hut ovaya nazır güzel bir orman kenarında bir çingene kafilesile karşılaşıyorlar... Avrupanın hemen her tarafında çingene vardır. Fakat şimdiye kadar bunlar en ziyade Çekoslo- vakya, Macaristan, (Romanya, Rusya, İspanyada ve Kafkasya ile Balkanlarda bulunuyorlardı. Al- manya, Fransa, Felemenk de pek azdı. İngiltere de çingenelerin miktarı azalmıştır. Anlaşılan iktisadi buhran dolyısile başka yerlerde geçinmenin güç- leştiğini gören bir kısım çingeneler, .iktisaden daha iyi bir vaziyette olan Fransaye giderek orada yaşamağı muvafık bulmuşlardır. Fransada çingenelerin miktarının artmasına başlıca sebep bu olsa gerektir. Çingeneler pasaportsuz seyahat ettikleri, hudutları geçeliyin geç- dikleri için bunlardan Fransaya ne kadar girdiğini kontrol etmek kabil olamâmıştır. £ Hudutlarda alınan bütün tedbirlere rağmen çingenelerin Fransaya girmeleride menedilememiştir. Yapılan tetkikatta Fransaya gelen çingeneler arasında ta Rusyadan, hatta Kafkasyadan gelenler olduğu anlaşılmıştır. Bun- lar bulundukları yerden çergi halinde kalkmışlar ve Avrupayı baştan başa katederek Fransaya girmişlerdir. Ne Rus hududundaki sıkı dikkat, ne diğer hudutlardaki Bir çingene ailesi sepet örerken kontrollar bünların geçip gitme- lerine mani olamamıştır. Avrupaya çingeneler 15inci asırda gelmişlerdir. Ondan evvel hiç bir tarafta çingene yoktu. Bunların nereden geldikliri malüm olmamakla beraber Hindistandan hiçret ettikleri (o zannolunuyor. Asyadan en medeni memleket- lere gelen çingeneler yaşayış tarzlarmı katiyen değiştirmemiş- lerdir. Bunlar her tarafta kabile halinde yaşıyorlar. Adetleri ve yaşayış tarzları temamen biribiri- nin aynıdır. Hattâ kiyafetleri bile biribirine çok benzer. Çingene kabilelerine çergi de- nir. Her çerginin bir reisi vardır. Çergi efradı çeri başı denilen reisin emrine mutlak surette itaat ederler. Binlerce kilometro* luk mesafeyi sessizce katedebil- meleri hep aralarındaki bu disip- lin sayesindedir. Çerğide kazanç müşterektir. Herkes kazandığını ortaya koyar. Çingenelerin kazanç temin eden bir kaç sanatları vardır: Demir- cilik, sepetçilik, hayvan yetiştir- mek... Demirciliğe istidatları o ka- dar çokturki içlerinde adam akıllı sanatkârlar çıkmıştır. Fakat bir yerde durmadıkları için bu isti- datlarından istifade edilememiştir. Balkanlarda çingeneler ayı ve maymun (o oynatmaklada opara kazanırlar, Çingenelerin bir (o sanatlarıda hırsızlıktır. Etrafta çalinacak bir şey gördükleri zaman dayanamaz- lar, hemen çalarlar. Macar ve Römen çingeneleri arasında pek çok musikişinas vardır. Esasen çigeneletin hemen hepsinde mu- sikiye büyük istidat vârdır. Her çergide güzel keman çalan bir kaç kişi bulunur. Çingene çocukları İmiş! İ mişlerdir. Macarlar, ikinci Atine mektupları Galatasaray - Fener muhtelitinin seyahati Yunanlılar yapılacak maçı milli takımlar maçı addediyorlar TEMA; 4 Maçar merkez muhacimi Jakop, yunan kalesini sıkıştırırken Atina, 15 (Hususi muhabirimiz- den) — Macar Üçüncü profesyo- nel takımı, evvelki gün Yunan birinci milli takımile karşılaşmış ve 4-2 galip gelmiştir. Maç, diğer beynelmilel maçlar hilâfına olarak pek az bir seyirci cel- betmiş, sahaya ancak beş bin kişi gelmiştir. Yunan gazeteleri, halkın bu rağbetsizliğini havanın bozuk- luğundan başka Yunan futbol federasyonunun para toplamak kastile lüzumsuz yere böyle bey- helmilel maçlar tertip etmesine atfediyorlar. Şunu da ilâve edelim ki, Selânik futbol mıntakasi, Macar profes- yönellerile karşılaşan Yunan milli takımına hiç bir oyuncu vermemiş olduğu cihetle, Yunanlılar milli üniforma ile sahaya çıkmamışlar- dır. Yunan takımı, münhasıran Atina ve Pire oyuncularından teşkil edilmiştir. Maçın sureti cereyanına gelince, spor münekkitlerinin de itiraf ettik- leri veçhile, Yunanlılar vasattan çok aşağı bir oyun göstermişler, hiç bir zeman hakimiyeti tesis edeme- mişler kendi oyuncuları yerine daima Macarlara pas vermişler, velhasıl berbat bir oyun oynamışlardır. Yunan takımı içinde nisbeten iyi oynayan, İstanbulu ziyaret etmiş olan Atina mubhtelitinde oynamış olan müdafi (OMalios ile sağ açık Miyakistir. eo Yu- nanlılar ilk haftaymda penaltı- dan bir gol yapmışlar ve ilk devreyi 2-1 mağlüp olarak bitir- haf- taymda da iki gol daha yaparak maçı 4-2 kazanmışlardır. Macar oyuncuları içinde en zi- yade kendini gösterenler, müda- filer ile merkez muhacim Jakop ve sağ içtir. Diger macar oyuncu- lar da çok iyi oynamışlardır. Ma- carların oyunu, gayet seri ve sade idi. Onlar topu ayaklarında hiç durdürmuyor, çalım yapmıyor, derhal en müsait vaziyette olan arkadaşlarına pas veriyorlardı. Bu oyun sayesinde, Yunanlıları fena halde yormüuşlar ve hiç bir imdiki müsait lözım olan halıları ga Si Ahmet Hicabi halı ticarethanesi Antika Gördös, İsfahan, Keşan, Kirman hali ve çi seccadeleri - Her nevi Türk ve İran halıları. fiatlardan ticarethanemizden en uygun şeraitle tedarik edebilirsiniz. Çarşuyikebir, Sahaflar No. 41 - 43 zaman oyunda hakimiyeti ellerin- den bırakmamışlardır. Yunan milli takımının, bundan on beş gün evel Romen milli takımına, şimdi de Macar üçüncü profesyonel takımına hem de kendi sahasında yenilmesi, bizde olduğu gibi, Yunan futbolünde de bir tedehni ve inhitat başladığım gös- terir. Bu tedenninin en büyük sebeplerinden biri de bizde olduğu gibi, müesses bazı şöhretlerin henüz tasfiyeye tabi tutulmamasıdır. Maamafih, bu mülâhazadan yunan futbolünün tamamen duçarı zaaf olduğu manasını çıkarmamak lâzımdır, Kânunusani iptidalarında buraya gelecek olan Galatasaray- Fenerbahçe muhteliti bir sürpe- rizle karşılaşmak (istemiyorsa, ciddi bir surette çalışmalıdır. Takımımız yabancı bir muhitte oynayacağı cihetle, kuvvetinden kaybedeceğini telafi edebilmesi için çok iyi antrene olması lâzımdır. Şimdiden Yunan gazeteleri, bu maçla meşgul olmağa başlamış- lardır. Ezcümle nimiresmi Patris gazetesi, bir anket açmış, ve 3, 6 kânunusanide Atina muhtelitile karşılaşacak olan Calatasaray - Fenerbahçe omuhtelitinin bu iki maçta nasıl bir netice alacağmı karilerinden sormağa başlamıştır. Netice hakkında en doğru cevap verecek olanlara muhtelif mükâ- fatlar tevzi olunacaktır. Şunü da ilave edeyim ki, Atina gazeteleri Galata saray Fener bahçe - Atina muhteliti maçını, Türkiya - Yunanistan milli takım- ları maçı suretinde telekki etmek- te ve o suretle ilân eylemektedir. Galata sarayla Fener bahçenin Türk milli takımının bel kemiğini teşkil ettiklerine göre Atina gaze- telerinin bu telkinlerinde yanılma- dıklarını itiraf etmek lâzımdır. »Ax nan Dr. Mehmet Izzet Emrazı dahiliye ve sariye mutahassısı Muayenehane: Çağaloğlu Halk fırkası karşısında No. 21 Cumadan mada hergün 13-17 hastalarını kabul eder, Tel. İs 3925. istifade ederek evinize