24 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Lİ Sahife 2 Aşa 24 Kânuruevvel 1931 Gazi Hz. En soğuk gün Gelecek hafta ix || ği m ee em gre ime e bene 7 ii gel yim : ve kesi oldugundan vapuri iranbula lin buradan Gizli evlenenler çoğalıyor içeriye .i uzun milddet cenup vilâyetlerine seyahate çıka- cakları yazılmıştı. Haber verildi- gine göre Reisicumhur hazretle- rinin gelecek hafta İstanbulu teşrif etmeleri mubtemeldir. Kubilây ihtifali Menemen 23 — Bugün burada şehit | Kubilâyın ölümünün yıl dönümü münasebetile (merasim yapıldı. Merasime İzmirden gelen fırka ve vilâyet erkânı buranın bütün gençleri iştirak ettiler. Bundan başka merasime Manisa ve civar şehirlerden hey'etler geldi. Kubilâyın mezarı önunde müessir şiirler okundu, nutuklar irat edildi. Hristiyanların noeli Bu akşam hristiyanların noel yortusudur. Bu münasebetle kilise- lerde ayinler yapılacağı gibi büyük otellerde ve barlarda da eğlenceler tertip edilmiştir. Her sene bu eğlenceler için bir kaç hafta evelden masalar tutulurken bu sene noel reveyonuna pek az rağbet olmuştur. Belediye çam ağaclarının kesil- mesini menettiği için bu sene çam fidanı satışı da diğer sene- lerden azdı. Tahran seyahati (Baş tarafı birinci sahifede ) geçen şakileri mütekabilen birbir- lerine teslim edeceklerdir. Geçen sene Ağrı şakilerinin başı olan Ihsan Nurinin Tahranda hapis- hanede bulunduğunu haber aldım. Jhsan Nuri tarafından tahliyesi için vuku bulan müteaddit mü- racaatları neticesiz kalmıştır. Imza edilerek protokol ile Türk - Iran hududu tashih ediliyor, bu tashih neticesinde küçük Ağrı dağı ile Ay bey dağı Iran hükümeti tarafından bize terk edilmektedir. Buna mukabil Ba- çirka (Omıntakasında rana bir miktar arazi veriyoruz. Protokolun imzası İranla ticari münasebatımızı takviye edecektir. Esasen bir ticaret muahedenamesi hazırlanmış ve tetkikatına başlan- mıştır. Bir de posta mukavelesi imza edilecektir. Bu mukavelele- rin imzasından sonra Tebriz-Er zurum - Trabzon kervan yolunun tekrar eski oehemmiyetini bu- lacağı muhakkak addediliyor. Trabzon - Tibriz şosesi büyük kamyonların geçmesine müsait bir şekilde yeniden inşa edilecek, Trabzon limanının inşası için de lâzım gelen tedbirler alınacaktır. İran hükümeti hudutta seyyar bir halde bulunan aşiretleri şimdi- den geri çekmeğe başlamıştırı* Vesikasız tabanca taşıyanlar Kasımpaşada Saim isminde bi- risi vesikasız tabanca taşıdığından yakalanarak tahkikata başlanmış- tır. Beyoğlunda Bursa sokağında bir kahvede yapılan araştırmada Cahit isminde birinin üzerinde tabanca bulumuştur. Bir yazma imalâthanesi yandı Kumkapıda yazmacı Kirkor usta- nın imalâthanesinden dün gece yangın çikmış, imalâthane kısmen yandıktan sonra söndürülmüştür. Yapılan tahkikatta imalâthane- nin 10,000 liraya sigortalı olduğu anlaşılmıştır. Yangının neden çık- tığı tahkik edilmektedir. Kalp sektesinden vefat Galatada Ismail efendi isminde birisi dün ani olarak ölmüştür. Yapılan muayenede Ismail efen- dinin sektei kalpten öldüğü it edilerek defnine ruhsat Ankara 24 — Yozgat mebusu Hamdi bey, birden fazla evlenen- lerin şiddetle cezalandırılmaları hakkında bir takrir hazıflamıştı. Adliye vekâleti bu takriri tetkik etmiş ve mülâhazatını baş vekâlet vasıtasile Millet Meclisine bildir- miştir. Adliye vekâletinin mülâhazasına nazaran dini merasim şekli altında birden fazla evlenmek hadiseleri gittikce çoğalmaktadır. Bu vaziyet kanunu medeninin aile intizamını muhafaza için koyduğu hükümleri ihlâl edecek mahiyette görülmek- Mecliste sani haftasında yapılacak Ankara 2e (Telefon) — B. M. Meclisinde, mevcut işlerin fazlalığı ve ehemmiyeti delayısile içtima- lara devam edilecektir. Yeni senenin baftasında kış tatiline karar verilmesi muhte- meldir. Bugünkü ruzname Ankara, 24 (Telefon) — Bugün B. M. Meclisinde muhtelif lâyiha- lar müzakere edilecektir . Lâyihalardan biri inhisara tabi kaçak eşyanın kaçak ihbariyele- rinden bir kısmının peşin veril- mesine dairdir. Ikinci lâyiha, mübadele komis- yonuna 95 bin lira tehsisat veril- mesi için fasıllar arasında nakil yapılmasına dairdir. Lâyihalardan biri de muamele vergisinin ikinci muvakkat mad- desinin tadiline dairdir. Diğer bir lâyiha da tütün in- hisar bütçesinde 80 bin liralık münakale yapılması hakkındadır. Hariçteki memurların maaş ve ücretlerinin ne suretle verilece- gine dair olan lâyiha da ruzna- meye dahildir. Tahran seyahati Tevfik Rüştü bey Tahranda 3 a 3 gün kalacak Ankara 24 4 (Telefon) - — Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü B. Tah- randa üç gün kalacaktır. Vekil beyin oradan avdette doğruca Cenevreye gitmesi muhtemeldir. Ankarada bir yangın Ankara — Vilâyet sıhhiye mü- dürlüğü ile sıtma mücadele teş- kilâtının kira ile oturduğu Hacı Bayramdaki daireden sabah dörde karşı yangın çıkmış ve bina tama- men . Bina, dabiliye tef- tiş heyeti müm ginden müte- kait Münir beyindir ve 10 bin liraya sigortalıdır. Binanın üst katındaki bir oda- sında sobada kalan ateşin odacı Şükrü efendi tarafından ihmal neticesi almmadığı ve yangının buradan çıktığı tahakkuk etmiştir. Cenup vilâyetlerinde asarı atika kaçakçılığı Ankara, 23 (Hususi) — Cenup vilâyetlerinde asarı atika kaçak- çılığına karşı halkın uyanık bu- lunması hakkında maarif vekâleti tarafından bir tamim yapilmıştır. Bu havalideki hafriyatta çıkan hitit eserleri Ankaraya getirilerek Hacıbayrama kondu. Kış tatili Kânunu- tedir. Bunun için gizli evlenenle- rin şiddetle cezalandırılması fai- deli görülmektedir. Bu gibileri evlendiren imam ve saire ie evlenmelerine müsaade eden ebeveynin ve kendilerinin de tecziyesi hakkında ceza kanunu- nun 277 maddesinin son fıkrası tadil edilecektir. Adliye vekâleti bu maddeyi şu şekilde tadil etmek niyetindedir: “Kanuni sebepler haricinde, ka- nuni şartları ifa etmeksizin evlenme vesikası veren memur bir aydan 3 aya kadar hapsolunur. Gümrük cezaları Gümrüğe yanlış beyan- name verenler Ankara 23 (Hususi) — Gümrük kanununun 107 nci maddesinin tadiline, 905 numaralı kanunun 13 üncü maddesinin lâgvına dair meclise bir lâyiha verilmiştir. Bu lâyibaya göre beyanname mübteviyatı ile malin vezni ara- sında fark görülürse ve bu fark gümrük resminin yüzde beşi derecesinde ise birinci daf'asında yalnız bu farka ait gümrük alına- cak, fakat tekerrürü halinde bir misli ceza olarak tahsil edilecektir. Fark yüzde beşten fazla ise dört misli ayrıca alınacaktır. Res- mi müesseselere ait eşyanın güm- rük resimleri bu cezalardan istisna | edilmiştir. Alâkadarların ( gösterecekleri evrak hilâfı hakikat ve muharref ise faili kakkında kaçakçılık ka- nunundaki ceza bükümleri verile- cektir. Bu suretle alınacak resmin yüzde kırkı ihbar edenlere, yüzde kırkı, tahsil edenlere yüzde yir- misi de hüsnü hizmeti görülen memurlara verilecektir. Adli ıslahat Yeni kanun lâyihaları şubatta Meclise verilecek Ankara, 23 — Adli ıslahata dair kanun lâyihalarının hazırlan- ması için vekâlette büyük bir fa- aliyet göze çarpmaktadır. Icra ve iflâs kanunu Şubat devresinde müzakere edilecektir. Bu lâyiha ile memleketimizde zafa uğrayan kredi esasının düzeleceği temin edilmektedir. Bundan başka ceza ve hukuk mahakemeleri üsulleri , teşkili mahakim kanunlarında da tadilât yapılacaktIr. Fevkalâde zamanlar- da tatbik edilecek Cumhuriyet koruma kanunu lâyihası da ha- zırlanmıştır. Yeni teşkili muhakim kanun lâyihasının en mühim noktası Istinaf mahkemelerinin ihyasıdır. Istinaf Oo mahkemeleri on sekiz kadar olacacaktır. Bu mahkeme- lerin bütçeye bir yük olmamasina dikkat edilecektir. Adliye müfettişlerinden çoğu istinaf mahkemelerine tayin edi- lecek ve istinaf mahkemelerine aypı zamanda teftiş salâhiyeti verilecektir. Teşril masuniyetlerinin kaldı- rılması istenilen mebuslar Ankara 24 (Hususi) — Adliye ve teşkilâtı esasiye encümenleri bugün birlikte toplanarak teşri masuniyetlerinin refi istenilen bazı mebuslar hakkındaki tezkereleri tetkik edecektir. Bu gibilerin şiddetle cezalandırılması için bir madde kabul edilecek Kanunen evlenme aktinin yapılmış olduğunu (ogösteren (o vesikaları görmeden hir evlenmenin dini merasimini yapanlar hakkında ayni ceza hükmolunur. Evli olduğu halde dini merasim yaptırmak suretile diğer bir ka- dınla birleşip karı koca gibi yaşı- yan erkeklerle, erkeğin evli oldu- ğunu bildiği halde bu suretle birleşen kadınlar 3 aydan bir seneye kadar hapis ve 30 liradan aşağı olmamak üzere para ceza- sına mahküm olurlar. ,, Avrupada kış Fransada bir çok kimseler soğuktan dondu Paris, 23 (Hususi) — Bütün Fransada şiddetli bir kış hüküm sürüyor. Ekseri şehirlerde termo- metro sıfırdan aşağı 10 derecedir. Bazı yerlerde hararet nakıs 15—18 derecededir. Bir çok kanaller donmuştur. Muhtelif yerlerde soğuktan ölen- ler vardır. Paris civarında da bir kaç kişi soğuktan hastalanmış ve hastahaneye kaldırılmışlardır. Tuna nehrinin ağızlarını buzlar kapladı Bükreş, 23 (A. A. ) — Tuna nehrinin ağızları ve bilhassa Hızır Ilyas kolu tamamile buzlar tara- fından kapatılmıştır. Seyrüsefer hemen tamamil inkıtaa uğramıştır. Yugoslavyada bir metre kar Belgrat, 23 (A. A.) — Bütün memlekette ve bilhassa Sırbısta'- nın merkezinde ve Hersek'in bazı mıntakalarında fena havalar hükmünü icra etmekte olup o- rada karın yerden irtifa bir metre altmış santimetreyi bul- muştur. Münakalât inkıtaa uğra- mıştır . Nehirlerin buz tutmuş olduğu haber veriliyor. Beneloka civarında kasabalara sık, sık kurtlar inmekte ve ağıllara tecavüz etmektedir. Valiler arasında Dahiliye vekâleti yeni bazı değişiklik yapacak Ankara, 24 ( Telefon) — Da- hiliye vekâleti valiler ve kayma- kamlar arasında tebeddül yapa- caktır. Tayyare zabitlerinin alacaklırı zamlar Ankara, 23 — Meclise gelen yeni bir lâyihaya göre tayyareci zabitlere balon pilotu, gedikli zabit ve gedikli küçük zabitlere her altı ayda bir ( kânunuevvel ve mayıs aylarında) taksiti ita edilmek üzere senede 360 lira uçuculuk zammı verilecektir. Nişancı, bombardımancı, balon nişancısı gedikli zabitlerle gedikli küçük zabitana gene ayni suretle senede 240 lira uçuculuk zammı verilecektir. Bu zamlar şehadetname tarihin- den başlıyacak, her iki senede bir yüzde bir nisbetinde artacaktır. Hükümetler arasındaki borçların tecili Washington, 24 (A.A.) — M. Hoover, hükümetler arasındaki borçların tecilini muhtevi olan ,kanun projesini tastik eylemiştir. beklemeğe mecbur olmuştur. Dün limanımıza gelmesi lâzim gelen bir çok vapurlar ancak bugün ge- lebilmişlerdir. Yağkapanına merbut Hasan kaptanın idaresindeki oromokör dün sabah arkasında un mavna- ları bağlı olduğu halde Büyükada açığından geçerken makinesi bo- zulmuş orada kalmıştır. Bilâhare limandan gönderilen bir motör tarafından (bozuk romorkör kurtarılark limana ge- tirilmiştir. Bu sabah bir refikimiz İnebolu vapurunun Bandırmada karaya oturduğunu yazmıştı. Aldığımız malümata göre, Bandırma vapuru bundan beş gün evvel, Bandır- mada yük alırken, sular çekilmiş, vapur biraz kuma oturmuş, sonra kurtulmuştur. Vapur evelki gün limanımıza gelmiştir, bugün ikinci seferine başlayacaktır. pm Eni .|pı Eylül müellifi (Baş tarafı birinci sahifede ) müdür. Eylül müellifi bugün sarı benizi ile ölüm döşeğinde yatar- ken Galatasaray lisesinde Fikret ihtifali yapılmaktadır. Mehmet Rauf B.“Eylül,. “Bir yazın tarihi,,, “Son yıldız,, gibi edebiyat kütüphanemize bir çok büyük ve kıymetli eserler hediye etmiştir. Raufun telif olmak üzere yüzlerce hikâyesi vardır. “Eylül, edebiyatı cedidenin roman sahasında “Rubabı şikeste,,sidir. Mehmet Rauf beyin bütün ha- yatı, bilhassa son günleri husran ve mahrumiyet icinde geçmiştir. Hasta sanatkâr günlerini bir evin en alt katındaki yarı karanlık odada geçirmiş ve bir hastahanede son nefesini teslim etmiştir. Rauf eski bir edebi mekt:be mensup olmakla beraber her yeni- liğe bilhassa lisan yeniliklerine adımlarını uyduran bir sanatkâr- dır. Meselâ “Son yıldız, romanı tamamile bu günün lisanı, bu günün dili ile yazılmıstır. Raufun ölümü ile bu gün eski bir konak haşmetile duran ede- biyatı cedidenin bir direği daha kırılmıştır. Raufun cenazesi yarın Cerrah paşa hastahanesinden kaldırılarak Teşvikiye camiinde öğle namazı kılınacak ve Maçka aile kabrista- nına defenedilecektir. Yalnız Raufun ailesine değil, onu bütün sevenlere beyanı taziyet ederiz... Hindistanda Tetkikat için için 3 k komisyon teşkil edildi Londra 24 (A. A.) — Hindis- tanda mabhallen tahkikat yapmağa memur edilen 3 komite azalarının esamisi resmen ilân edilmiştir. Bu komiteler “Yuvarlak masa,, konferansındaki münakaşalardan mütevellit olan bazı meselelerin mahallen tahkiklerine aittir. Birinci komite intihap kanunu ile intihap dairelerinin yeniden tetkiki omeselesile, ikinci komite bütçe meselesinin tafsilâtile ve ücüncü komite de şahisler tara- fından idare edilen Hindistan dev- letlerinin mali meselelerini daha derin. bir tarzda tetkikile meşgul olacaktır. Hindistan nezareti müsteşarı Lord Lothian (o birinci , o muhafaza- kârlardan Lor Eustaeh Percy ikinci ve Lancaster dukalığı şan- sölyesi Sir Davidson da üçüncü komiteye riyaset edeceklerdir.