23 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Ankara mektupları Devletlerle yeni ticaret muahedeleri yapılacak Yeni muahedelere birer taviz listesi ilâve edilecek Ankara
 23 kânunuevvel Kubilâyın şehit düştüğü günün yıldönümü Aziz şehit Kubilây 23 kânunevel.. Bu tarih, Türk gençliğinin...
 Hariciye vekilinin seyahati Tevfik Rüştü bey Tahranı ziyarete davet edildi Hariciye vekilimiz: «Bu davete mem . . we ....
 Kar yeniden başladı Avrupada bir çok nehirler dondu, kurt sürüleri ve ayılar dolaşıyor Dün öğleden sonra kesilen kar sabaha
 Yerli mal ; muhtekirleri Ihtikâr kanunu, Millet Meclisinde kâfi derecede — müessir görülmedi, yeniden tetkik edilecek. İlk

Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey yakında Tah- ara gidiyor. Her tarafta şiddetii kış ve kar fırtınası devam <diyor. Sene 14 —'No: 4743 — Fiatı her yerde: 5 kuruş ei ÇARŞAMBA — 23 kânunuevvel 1931 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Ankara mektupları Devletlerle yeni ticaret muahedeleri yapılacak Yeni muahedelere birer taviz listesi ilâve edilecek Ankara 27 Kânunuevvel — Memleket iktisadiyatını koruma kararnamesinin dördüncü maddesi mucibince ticaret bilânçomuznn açık olduğu memleketlerle bun- dan böyle yapılacak veya yapıl mış olup ta müddeti bittiği için yeniden aktedilecek ticaret mua- hedelerine açığımıza kapatmak Üzere bir kompansasiyon, taviz listesi ilâve edilecektir. Filvaki hükümetimiz bugüne kadar yirmi memleketle ticaret muahedesi aktetmiş bulunuyor. Bu muahedelerin ekserisi meri- yete girmiştir. Bir kaçı henüz tastik, ve bir ikisi de henüz taati edilmemiştir. Meriyete girmiş mu- ahedeler arasında müddeti bitmiş olup âkitlerden birinin feshi için müracaatı obulunmadığına göre meriyette devam eden tek mua- hede Türk - Alman ticaret mu- ahedesidir. Şu bir kaç gün zarfında dahil olacagı 932 senesinin (içinde müddeti inkızaya uğrayacak mua- bedeler vardır. Fransa, Rusya ve Macaristanla münakit ticaret mu- ahedeleri bu cümledendir. Maa- mafih Macaristanla daha şimdiden sşya mübadelesi esasına müstenit bir anlaşma temin edilmiştir. Bu anlaşmaya göre Macarların seçme Türk tütününün kilosunu iki liraya mübayaa edeceklerini haber al- dım. Çekoslovakya ile (imzalanan muahede henüz meriyete girme- mis olmakla beraber Çekoslo- vaklarla da böyle bir anlaşma İçin müzakerat cereyan ettiği söyleniyor. Imzalanmış bulunan muahede ile Çekoslovaklar bizden esasen hersene 2 milyon kilo tütün almayı taahhüt etmişlerdir. Bizde bilmü- kabele Çekoslovak eşyasını resmi müesseselerimize tavsiye etmek ve revacını temin eylemek taah- büdüne girişmişiz. Bu vaziyet karşısında Çekoslovakyanın biz- den tütün almayacağı hakkında çıkan haberlerin sıhhatine pek İtimat etmemek lâzım gelir. Esa- sen Çekoslovakya ile cereyan eyleyen omüzakerattan alınacak netice vaziyeti tavzih edecektir. Daha sonra muahede aktedil- miş olup ta henüz meriyete gir- memiş bulunan memleketlerle yeni esaslar dahilinde bazı mü- zakereler cereyanı ihtimali olduğu gibi, muahedelerin meriyete gir- diği hükümetlerle de bu muahe- deler ahkâmı baki kalmak sure- tile dostane bazı anlaşmalar temini akla yakın ihtimaller- dendir. Ticaret muahedesi aktedilmiş bulunan memleketlerle, muahede- lerin omüddetini ve meriyete girdikleri tarihi güsteren cetvel berveçhi atidir : Rusya: 9 eylül 931de meriyete girmiştir. Müddeti bir seneliktir. Ancak müddetin hitamında fesh- olunuabilir. Tebliğinden altı ay sonra meriyetten çıkar. Polonya: Henüz meriyete gir- memiştir. Müddeti bir seneliktir. Müddetin hitamında fesholunabilir. Tebliğinden altı ay sonra mer- iyetten çıkar. Fransa: 8 eylül 931 de meriyete girmiştir, Müddeti bir senedir. Altıncı ayın sonunda feshi tebliğ edilebilir. Ve tebiğden altı ay sonra meriyyetten çıkar. İngiltere: 3 eylül 930 da meriyete girmiştir. Müddeti beş senedir. Dördüncü sene sonunda feshi tebliğ olunabilir. Tebliğden bir Sene sonra meriyyetten çıkar. Almanya: 25 eylül 930 da mer- iyete girmiştir. Müddeti bir sene- dir. Müddet geçtiği ve iki hükü- met muahedenin feshini talep etmediklerinden muahede mer- iyette devam ediyor. Maamafih âkitlerden biri fesih talebinde bulunursa, feshin tebliğinden üç ay sonra meriyetten çıkar. Amerika: 22 nisan 930 da mer- iyete girmiştir. Müddeti üç sene- dir. Müddetin hitamından sonra feshi talep edilirse tebliğden bir sene sonra meriyetten çıkar. ( Devamı dördüncü sahifede ) W ii yeniden başladı Avrupada bir çok nehirler dondu, kurt sürüleri ve Dün öğleden sonra kesilen kar sabaha karşı tekrar başlamış ve ortalıkta yeniden oldukça kalın bir tabaka teşkil etmiştir. Bu sabah sokaklar ve meydanlar tekrar bembeyazdı. Yeşilköy rasat merkezinden şerilen malümata göre bugün bava kapalı olacaktır. Kar devam edecektir. Rüzgâr şimal istikame- inden esecektir. Hararet bu sa- bah 2 dereceydi. Karadenizde fırtına Dün akşamdanberi Karadeniz- de fırtına başlamıştır. Dün ak- şam Büyükdere liman dairesi fırtına bayrağını çekmiş. Karade- nize gidecek vapurlar hareket- lerini tehir etmişlerdir. | ayılar dolaşıyor Bu sabah Seyrisefain idaresin- den aldığımız malümata göre Karadeniz de fırtına pek şiddetli değildir. Sinopla Rize arasında vapurlar seferlerine devam edi- yorlar. Yalnız O Cumhuriyet © vapuru havanın (şiddetinden (o Ereğliye uğrayamamış, doğru İneboluya geçmiştir. Fırtına yüzünden bir kaza olduğuna dair, alâkadar dairelere bir haber gelmemiştir. Geçende karaya oturmuş olan Italyan ban- dıralı Albanya vapuru yüzdürül- müştür. Çanakkalede (şiddetli bir tipi büküm sürdüğünde boğazı (Devamı ikinci sahifede ) AN Çanakkale civarında | | 93 kânunueiyal Kubilâyın şehit düştüğü günün yıldönümü Aziz şehit Kubilây 23 kânunevel.. Bu tarih, Türk gençliğinin karşısında hem hür- metle eğileceği, hem de büyük bir gayız ve kin ile müteheyyiç olduğu bir günün yıl dönümüdür. Geçen sene 23 kânunuevel sa- bahı, mukaddes Türk inkılâbını boğmak istiyen kudurmuş bir çete, kara irticaın kara vicdanlı ele başıları aziz türk evlâdı Ku- bilâyın kanını Menemende vahşi bir hayvan savletile içmişlerdi .Türk tarihine büyük bir şerefle intikal eden inkılâbın bu temiz şehidinin mezarı bugün Menemende büyük bir ibtifal ile ziyaret edilecektir. Bu münasebetle İzmirden ve civar vilâyetlerden heyetler Menemene gideceklerdir. Yerli mal muhtekirleri Ihtikâr kanunu, Millet Mecli- sinde kâfi derecede müessir görülmedi, yeniden tetkik edilecek. Jlk nazarda bu kanunun, ecnebi malı satan tacirlere daha fazla tatbik edileceği zannolunur. Ne münasebet / Vakıa, ithalâtın tahdidinden sonra, bazı lüks eşyanın fazla fiati arttı. Fakat en fazla ihtikâra sapan, yerli mal satan tacirler oldu. Çok garip ve çok ayıp!.. Hariçten gelen mallar, gümrük ve saire dolayısile kaça satılırsa, yerli malları da hemen “o fiate çıkarıyorlar. Yerli mamulâtın himayesinden maksat İşunan ÖYMEN —öğsini doldurmak değil, milli sanayiin inhişafına hizmet etmektir. Hal- buki, halkın rağbetini gören bazı muhtekirler hemen fiatleri yük- seltiyorlar. O derece ki yerli ile ecnebi mallar arasında fiat farkı kalmıyor. Halk, bu vaziyet karşısında yerli mala nasıl rağbet etsin. İhtikâr kanunun en şiddetli maddeleri, yerli mal üzerinde ihtikâr yapanlara tatbik edilmeli. Çünkü bunlar memleketin sana- yiine ihanet ediyorlar. Yerli mal kullanalım fakat ucuz olmak şartile... Eğer böyle giderse, bir takım İ Aususi eşhası bu fakir millet zararına zengin (edeceğimize, bütün yerli sanayii devlet inhi- yapmaktan başka çare | kalmıyacak... l sarı Hariciye vekilinin seyahati Tevfik Rüştü bey Tahranı Hariciye vekilimiz: «Bu davete mem- nuniyetle icabet Ankara 23 ( Hususi ) — Hari- ciye vekili Tüvfik Rüştü bey Tahranı ziyarete davet edilmiştir. Tevfik Rüştü bey yakında Tah- rana giderek orada bir kaç gün kalacak ve Iran hükümet ricalile görüşecektir. Bu mülâkat esna- sında iki hükümeti alâkadar eden meseleler mevzuubahis olacaktır. Hariciye vekilimizle dün akşam heyeti vekileden çıkarken görüş- tüm. Tevfik Rüştü bey bana şu sözleri söyledi : “ — Türk-lran hududunun tashihi hakkında müzakere cer- yan ederken netice alınınca pro- tokolu imza için Tahrana git- mek arzusunu izhar etmiştir. Bu sefer İran hükümeti tarafından Tahrana davet edildim. Bu davete edeceğim» diyor Tevfik Rüştü bey memnuniyetle icabet edeceğimi bildirdim. Seyahat tarihi henüz kararlaştırılmamıştır. Bu günlerde anlaşılacaktır. ( Devamı ikinci sahifede ) Napoleonun oğlu (L'aiglon) Bu akşam Melek sinemasında ALA LA rm Yılbaşı eğlenceleri için hazırlıklar başladı! - gazeteler - Noel baba — Kapıdan giremedim diye üzülme sevgilim, ben bacadan girer sana rahmet okuturum!..