23 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ee i 23 Kânunuevvel 1931 Desir çırpı Alâmetler Birdenbire size soru size sorsalar : — Nebatat ne işe yarar?.. deseler.. Vereceğiniz cevap şun- dan ibaret olur: — Yemeğe, içmeğe, giymeğe, ısınmağa, dokumacılığa, sanayide yağ çıkarmağa ve saireye yarar.. Nebatatın faideleri denilince akla hep bunların insanlara temin ettikleri maddi menfaatler gelir.. Fakat acele etmeyin... Size bu yazımda n>batatın hiç aklınıza gel miyen bir vazifesinden bahsede- ceğim.. Nebatlar icabında insan- ların birbirlerine küfretmelerine yerar. Meselâ Muşmulal, Derler.. Bir insan hakkında bu meyvenin ismini söylediniz mi ne demek istediğiniz anlaşılır. Muş- mula ihtiyarlık armasıdır. Bunun için aman ayağınızı denk alın.. Sakın yaş meraklısı bir hanımın yanında muşmuladan bahsetmeyin. Uzun, çirkin bir derecede uzun boyun arması fasulye sırığıdır... Aman miras beklediğimiz uzun boylu bhalanızın, teyzenizin ve diğer akrabalarınızın yanında fa- sulya sırığının hattâ fasulyasını ağzınıza almayın.. Yoksa yandığı- nızın resmidir. Armut meyvelerin öçinde en lezzetlilerinden biridir. Hele sulu sulu Mustabey armut- larının lezzetine doyum olmaz. Fakat insanların armudu da pek çekilmez. Armut, insanlar arasın- da niçin aptallık sembolü olmuş bir türlü aklım ermiyor.. Halbuki al al toparlak, tonarlak elmalar armuttan çok daha budala görü- nür.. — Hay meşşe odunu! — Hay balkabağı! — Hiyarl fatlar da bazen sıksık Yeki armudun akla gelmediği zamanlar onun yerini tutarlar.. Maamafih arasıra nebatların hakiki iltifat makamına geçtikleri de olur. “Karpuz gibi delikanlı!,, gibi adaml,, denir.. Karpuz turp sıhhat alâmetidir.. Halbuki ikisi de ekseriya kof çıkar.. Oda baş- ka bahis... Kızlarını: — A benim çitlenbik kızım, diye sevenler çoktur. Çitlenbik de miniklik alâmetidir. Hikmet Feridun AKŞAM ABONE ücretleri “Turp m Abone ücretleri doğrudan melidir, Adres tebdili için yirmi beş ku: «) ruşluk pul göndermek lâzımdır. —— 5 Şaban 13 — Kasım: 46 S. İmsük Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 1249 259 728 948 17 1,39 ig Va. 5,35 7,23 1214 14,32 16,44 18,23 AKŞAM idaresi namına Belediye varidat Varidat mühim bir surette azalıyor Belediyenin yeni sene bütçe- sini hazırlamağa başladığını yaz- mıştık. Yeni sene masraf bütçe- sinin ne gibi işlere (tahsis edileceğini öğrenmek üzere dün kendisini ziyaret eden bir mu- harririmize (ovali ve belediye reisi Muhiddin bey, şu cevabı vermiştir: — Varidat obütçesi henüz tanzim edilmiş değildir. Okturva ve mezbaha varidatında mühim açığımız vardır. Kat'i hesapları almadan varidat omenbalarının bize ne vereceklerini yakından bilmeden önümüzdeki sene büt- çesinin (oObangi kısımlarını ne miktarda takviye veya tenzil edeceğimizi takdir etmek şimdi- den mümkün değildir.,, Muhiddin beyin bu sarih sözlerine nazaran belediye (o şubeleri (| tarafından düşünülen işlerin pek azı beledi- ye bütçesinde yer bulacaktır. Bu taktirde 1932 senesi bütçesi 1931 bütçesinden daha mahdut olacaktır. Diğer taraftan haber aldığımıza göre son aylar zar- fında mazbaha varidatından 70 bin lira kadar bir tenezzül var- dır. Oktruvaya gelince Istanbul belediyesinin (ooktruva varidatı günde 2000 lira iken 700 liraya inmiştir. Ihracat eşyası Avrupa piyasalarındaki vaziyet Berlin Türk ticaret odası ihra- cat maddelerimiz hakkında alâ- kadar dairelere bir rapor gönder- miştir. Bu rapor şu suretle hulâsa edilmektedir. Palamut; Son haftalarda mua- melât pek sakin geçmiştir, talip azdır. Fabrikalar ellerindeki mal- ları harcetmemişlerdir. Yün: Son hafta içinde Hamburg piyasasında 100 tonluk bir parti satış olmuştur. Bu mallar cenubi Amerikadan gelmiştir. Bundan başka ehemmiyetli satış olmamıştır. Vaziyet sakindir, zahire piyasasın- da bir değişiklik yoktur. Bir sahtekârlık davasi Geçenlerde Beyoğlunda bir noterde sabte iş yapmakla maz- nun noter kâtibi ile Yorgi ismin- de birisi mahkemeye verilmişler ve ağır ceza mahkemesi bunlardan noter kâtibini 5 sene, Yorgiyi de 1 sene hapse mahküm etmiştir. Temyiz mahkemesi bu kararı nakzetmiş, dava dün ağır ceza mahkemesinde yeniden nakzen rüyet edilmiştir. Muhakeme hitam bulmuş, evrak, mutalâası alınmak üzere (o muddeiumumiliğe verik miştir. | ŞEHİR HABERLERİ Belediyede teftiş Muihiddin bey bu bey bu hususta ne diyor? Vali ve belediye reisi Muhiddin beyin geçen sabah, belediye dai- resinde memurların devam vazi- yetlerini tayin etmek üzere sıkı bir teftiş yaptığını yazmıştık. Bu teftişin neticeleri hakkında malü- matına müracaat eden bir muhar- ririmize vali bey şu izahatı ver- miştir: — Devam saatleri ve şekli tatbiki heyet vekile kararına göre esasen tanzim edilmiş ve devaire tebliğ olunmuştu. Bu tebliğatın nasıl tatbik edildiği hakkında ara sıra teftişler yaptırmak, yahut bizzat yapmak bir emri tabii ol- duğu kadar müstahsen bir vazife icabıdır. Buna ittiba ederek belediyede kışdevam saatlarının sureti tatbi- kini bizzat tetkik ettim. Tatbikat- ta noksan ve zararlı gördüğüm ufak bazı şeyleri tadil ve ıslah ettim. Bu teftişat (o esnasında zaten evvelce kararlaştırmış, ve tebliğ etmiş olduğum veçhile sahiplerinin öğleden sonra müra- caat etmeleri usulünün terkedil- miş olduğunu gördüm. Bu usul, mesainin intizamı ve işlerin daha çabuk ve selâmetle tedvir ve intacı noktasından çok güzel bir tedbirdir. Masalarına iş tevdi edilen me- murlar bunları tetkik, kanunlara, nizamlara usullere tevfik ederler, ondan sonra muktezasını tayin ve alâkadarlara tebliğ eylerler. Bu müddet zarfında memurinin asude olması, selâmeti fikir ve muhakemesi namına lâzımdır. Bu da iş sahiplerinin menfaatı ikti- zasındandır. Bu çok güzel ve hayırlı teşeb- büsün bazı gazetelerde fena bir lisanla karşılanmış olması tees- sürümü mucip olmuştur. Çay meselesi Istabulda çay stoku var mıdır? Çay ticareti günün meselesi olmuştur. Evvelce de yazdığımız gibi bir kısım tacirler, elde stok olduğunu, bir kısım tacirler de aksini iddia etmektedir. Dün 'matbaamıza bir kaç çay taciri gelerek bu meseleyi izah etmişlerdir. Bunlar diyorlar ki: Memleketimizde bir iki senelik stok mal yoktur. Esasen olamaz. Çünkü Çay pahalı bir maldır. Malın fiatının yüzde ellisi gümrük resmi tutar. Bu vaziyet karşısında, stok bulundurmağa imkân yoktur. Eldeki mal ancak bu ayın sonuna kadar ihtiyaca kâfidir. Elde stok bulunsaydı yeniden mal gelmesi için teşebbüs etmez, bu malı sarfederdik. Et meselesi Encümen kati bir karar veremiyor Geçen gün, et meselesini tetkik eden komisyon azasından bazı zevatın nark konmak fikrinden vaz geçtiklerini yazmıştık. Komis- yon hâlâ raporunu tanzim etme- miştir. Haber aldığımıza göre komisyon raporda kati olarak hiç bir tedbir göstermiyecektir. Aza- dan her birinin düşünceleri ayrı ayrı zikredilecektir. Karar daimi encümene bırakılacaktır. Her halde bu mesele hakkında çabuk bir karar verilmesi lâzım- dır. Çünkü Istanbul halkı yavaş yavaş belediye hududu haricinden et tedarik etmektedir. Mezbehada günde 2000 koyun 120 sığır kesiliyor. Halbuki belediye hududu haricinde 600 koyun kesilmekte- dir. Bu etin büyük bir kısmı şehirde sarfediliyor. Daimi encümen azasından bir kısmı, icap ederse, belediy vari- datını azaltsa bile mezbaha res- minin indirilmesine taraftar bu- lunmaktadır. Selim Sırrı beyin konferansı Yarın akşam saat sekiz buçukta Selim Sırrı bey radyoda mutad konferansını verecektir. Mevzu: Hangisi daha fedakâr? kadınmı, erkekmi? Gene nakzedildi Doktorun davasına üçüncü defa bakılacak Bundan bir müddet evvel ma- dam Roza isminde bir kadının vefatına (sebebiyet (o vermekten maznun Jak efendi isminde bir doktor ağır ceza mahkemesinde mahküm olmuş, fakat evrak temyizden nakzen iade edilmişti. Ikinci muhakemede müddeiumu- milik, maznunen gene tecziyesini istemişse de mahkeme beraet kararı vermişti. Bu karar müddi- umuminin talebi hilâfında olduğu cihetle iddia omakamı kararı tekrar temyiz etmiş ve evrak bu defa da temyizden nakzen iade edilmiştir. Gelecek hafta ağır ceza mahkemesi, uzun müddetten beri devam eden bu davanın yeniden rüyetine başlıyacaktır. Şehirde ilân işleri Şehir içinde yapılacak ilan iş- lerine ait imtiyaz, bir kaç ay evvel bir mukavele ile belediye- den Aradolu ajansına veril, Mukavele iyi tatbik edilmediğin- den ve varidat azlığından şehir meclisinde şikâyet edilmişti. Bele- diye daimi encümen ;bu işe ait mukavelenin tadili için tetkikata Sahife 3 BERLİN MEKTUPLARI Almanya son çareleri kullanıyor Berlin 10 (Hususi) — Bütün dünya bir buhran altında sarsılır ken Almanya iki buhrandan müte- essirdir: Hem iktisadi, hem onun neticesi olarak içtimai ve siyasi buhran.. Iktisadi buhrandan Almanya tütün memleketlerinde fazla mü- teessirdir; çünkü senede tediye- sine mecbur olduğu milyonlarca liralık borçları ödeyebilmek için, fazla ihracat yapmaya mecbur- dur. Yani her memleket ithalatı ile ihracatını denk getirmeğe uğraşırken Almanyaya ithalâttan milyonlarca liralık fazla ihracat yapmıya mecburdur. Halbuki her memleket gümrüğünü kapatıyor. Diğer taraftan, 5 milyonu çok- tan geçen işsizler ve aileleri içtimai siyasi buhranı doğurmıya sebep oluyorlar. Çünkü işi gücü olmıyan bu halk vakit geçirmek için siyasetle uğraşıyor, siyasi nümayişler yapıyor, birbileri ile döğüşüyorlar . Bu iki buhranın önüne geçmek için hükümet çok ağır tedbirler almaya mecbur kaldı. Hattâ baş vekilin radyodaki konferansında anlattığı gibi, fevkalade tedbirlere müracaat edildi. Bunların başlıca" ları şunlardır: Evvelce hayati ucuzlatmak için fiatler indirilecek. Bu işe nezaret etmek üzere bir komiserlik ihdas olundu. Tekmil uzun vadeli borçların faizleri dörtte bir nishetinde, yüz- de 6dan aşağıya düşmemek üzere, tenzil olunacaktır. Trenler de eşya tarifelerini ucuzlatacaktır. Bu ucuzlatış ye- künu senede 300 milyon mark raddesinde olacaktır. Buradan husule gelecek açık, ucuzlıyacak olan demir ve kömür fiyatlarından yapılacak (tasarrufla (kapatıla- caktır. Vergileri vaktinde ödemiyen- lerden alınacak ceza nisbeti azak tılacaktır. Ev kirası vergisi yüzde 20 tenzil edilecek, ve gittikçe azaltılarak 1940 senesinde ilğa edilecektir. Vergiler ( Co viga ticarethane) harpten evvelki nisbetten yüzde 10 daha ucuz olmak üzere tenzil olunmaktadır. Cemiyetlerin tabi olduğu verği tenzil, maden suyu verğileri alınan hastalık sigortaları, doktor vizita- ları tenzil edilecekti tnamesiz çalgıcılar çalışamıyacaklar Bazı gazino ve bahçeler gibi umumi yerlerde çalğı çalanlar belediye tarafından imtihan edi- lerek ellerine ehliyet vesikası verilecektir. Bazı çalgıcıların hâlâ imtihana girmedikleri görülmüştür. Belediye bunlar hakkında şiddetli takibat yapacak ve ehliyetnameyi almayanlar, çalışmaktan menedi- başlamıştır. leceklerdir. — Senin bu yaptığın insaf- #ızlık Amca Bey... .. Hatuncagız | işlerine bakıyor... Amca Beye göre > .. Bir de “Daktiloluk etsin!,, diyorsun!,. Hiç boş kalmasın mı? A. B. — Ne Haltedeyima birader, ne haltedeyim, boş kalınca modadan bahsetmeye başlıyor!..