23 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Kânunuevvel 1931 izmirde bir kongre Şimendifer otomobil rekabeti Murahhaslar uzun tetkikat:yaptılar Türkiyedeki muhtelif demiryol- ları idareleri murahhasları İzmirde bir kongre aktederek bir çok meseleleri tetkik etmişlerdir. Kon- greden maksat mümkün mertebe işletme usullerini tevhit, yolcularla ticaret muamelâtını teshil, hülâsa memleket dahilinde milli iktisa- diyata hizmet eylmekti. Murahhaslar bilhassa: otomobil rekabetine büyük bir ehemmiyet vermişler ve muhtelif memleket- lerde ve hassatan İsveçte, Alman- yada, İngilterede ve Macaristanda bu rekabet bakkında yapılmış olun kavanin ve nizamat tetkik edilmiştir. Bu kavanin ve nizamatın. gayesi bir memleketin iktisadiyatına ma- zarrat iras edecek mahiyyette olan fena, zararlı bir rakabete mahal vermemektir, Köngrede bu kabil içtimaların sık sık yapılması kararlaştırık mıştır” Şeker rekabeti Fiatler bir kaç kuruş: düştü Şeker piyasasında gene rekabet başlamıştır, Toz şekerlerin kilosu 34 kuruşa kadar inmistir, Rekabet en ziyade Çekoslovakya ile Sov- yetler arasındadır. Küp şekerinin kilosu da 39 kuruştan 38 kuruşa inmiştir. Konya. lisesinde Konya 21 (Hususi) — Konya lisesi müdürü Nahit Cemal bey bundan iki hafta evvel müdürlük vazifesinden affi için maarif vekâ- letine müracaat etmişsede arzusu isaf edilemiyerek vazifesinde ipka edilmiştir. Liseninsene başından bugüne kadar. müavinsiz idaresi müdürü çok yormuş ve bu vekâlete bildirilmiştir. Trabozun (erkek muallim mektebi tabiiye muallim- lerinden Ferit Nuri bey liseye tabiiye muallimi ve baş muavin olarak tayin edilmiştir. Ikinci muavinliğe de kimya muallimi Abdulkadir bey tayin edilerek vazifeye başlamıştır, Hizmetçiler Muayene işi belediye dok- torlarına bırakılamaz mı ? Dün şu mektubu aldık, Bele- diyenin nazarı dikkatıma arzederiz “Bir müddetten beri belediyede teşkil edilen komisyonda bir kısım meslek erbabının. ve. bu meyanda hizmetçi ve ahçıların. muayenesi yapılıyor. Hizmetçiler;. dağınık ve büyük bir şehir olan. Istanbulun; muhte> lif ve: uzak semtlerinden. ve bilhassa;. Boğaziçi, Eyüp, Bakır- köy, Kadıköy. gibi. uzak mahak lerden belediyeye-kadar. gelerek : evrak. takibi, muayeneye intizar için evdeki işlerini. terketmek . ve. masraf, yapmak mecburiyetinde kalıyorlar. o Hizmetçilerin sıhhi muayeneli, bulundukları mıntaka . belediye tabiplerine. bırakılsa. bur nun. halkın. ve ailelerin istirahatı: nuktai nazanndan çok muvafık. olacağıma. şüphe. yoktur. Bulundukları. mıniaka dahilin- deki bilcümle vazaif sihhiyeden mesul bulunan belediye hekimle- rinin, bu işide ifa için selâbiyet | sahibi (oldukları (muhakkaktır. Binde bir tesadüf edecekleri şüp- heli vak'aları mütehassını havale ile muayeneyi tayin edebilirler. Bu suretle halkın ve ailelerin istirahatı ihlal edilmeden ifayi vazife edilmiş olur.,, İliç vapuru Vapuru; gemi kurtarma şirketi kurtaracak Izmirde Kâraburunda karaya oturan İliç vapurunun tahlisi bir mesele olmuştur. Vapur acentası vapuru kurtarmak için Odesadan bir. tahlisiye gemisi getirtmişti. Türk sularında kabotaj hakkı türk gemilerine. verilmiştir. Bu cihet İliç vapuru acentasına izah edi miştir, Neticede vapurun tahlisiye işini, Gemi kurtarma şirketi der- uhte etmiştir. Iliç vapurunda 20 yolcu vardır. Bunlar Mısırdan Odesaya git- mekte idiler, oYulcular karaya çıkarılmışlar. ve geceyi Foçada geçirmişlerdir. Çiçekçilik. sanatı ileri götürülecek Ziraat odası memleketimizde çiçek yetiştirmesini temine çalışa- caktır. Bunun için bir çiçek nu- mune: bahçesi: yapılmasına lüzum görülmüştür. Nümune bahçesinde yetiştirilen çiçek: fideleri ve soğanlar çiçek yetiştirmek : istiyenlere verilecek- tir. Bu bahçede çiçekcilik müta- hassısları çalışacak yerli çiçek cinsleri ıslah edilecektir. Japonyada bar vagonu (| umumi ekspres Japon şimendiferleri trenlerine. bir bar vagonu ilâve etmeğe . başlamıştır. Bu vagon diğer» vagonlardan- uzundur. Bir kısmında yolcular oturmakta,diğer kısmında dans etmektedir. Bar vagonunda her nevi içki, bir mu- zika bulunıyor. Resmimiz bar vagonunun içerisini gösteriyor. Amerika haydutları Jak: Diamondu: rakipleri öldürdü Amerikada haydutlar. ve içki kaçakçıları arasında amansız bir muharebe vardır. Bunlar sık sık bir : birlerile . harp. ederler, bir çok-ölü- ve- yaralı- verirler. hele çetelerin «reisleri. daimi bir sui kasta uğramak tehlikesindedirler. Bunun için: pek ziyade ihtiyatlı hareket - ederler. Buna: rağmen bazan. fazla: tehlikeye:maruz ka- dınca. bükümete- teslim. olarak hapse. girmeği tercih -ederler. Son; günler. zarfında çete reisi Diamond. böyle..bir. tehlikeye ma- ruz. kaldığından. hükümete. teslim olmuştu. Diamond.muhakeme neti- cesi beraet ettiğinden. tahliye -edil- miş,. fakat. hapisden çıkar-çıkmaz rakipleritarafından öldürülmüştür. Bu. hususta. gelen.-telgraf- şudur: Alabany, (Amerika) 18 — Meş- hur. şaki: Jack Diamondun. bir | müddettenberi mevkufen. muha- kemesine. devam. ediliyordu. Dün | muhakeme bitti. Ve şaki beraet ederek tahliye edildi. Fakat tahliyesinden bir saat sonra iki meçhul şahıs Diamondun İ oturduğu odaya girerek şakiyi tabanca: kurşunlarile öldürmüşler- dir, Bundan evvel; kendisine iki suikasıt yapılmış, de akim kalmıştı, fakat her ikisi | Vapur kurapanyaları Ecnebi limanlara sefer meselesi Seyrisefain ve hususi şirketler tetkikat: yapıyor Izmirle ecnebi limanları arasında işliyen ecnebi vapurları seferlerini azaltmağa başlamışlardır. Buna milli vapur kompanyalarının ecnebi limanlarına da sefer yapmağa baş- lamalarıdır. Seyrisefainin harici seferlerdeki muvaffakiyeti diğer milli vapur firmalarını da harekete getirmiştir. Kalkavan zadeler ve daba bir kaç milli vapur acentesi Istanbul ihracat ofisine müracaat ederek ecnebi limanlarına seferler yapa- caklarını bildirmişler, Izmir tüc- carlariyle anlaşmak üzere tavassu- tunu istemişlerdir. İzmir ticaret müdüriyeti de İz- mir tüccarlarının milli vapur acen- telerile anlaşabilmeleri için yar- dımda bulunacaktır. Seyrisefain idaresi, Izmir tüccar- lariyle anlaşmağa ve ecnebi liman- larına yaptığı seferlerini tevsi etmeğe hazırlanmaktadır. Diğer bir firma.da bu teşebbüse iştirak edecektir. Çinde harp Japon. kuvvetleri eşkıya takibile meşgul Moukden 21 (A.A) — Re ajansı, Japon kuvvetlerinin kadar tahmin olunan haydutların takibine başlamıştır. Ayni zaman da; Supingaki, Changtu, Kaiyuan, Tiehling . ve OMoukden üzerine tevcih. edilmiş olan bu taarruz, karargâhını OKaiyuan'a nakletmiş olan jeneral Misi tara- fından idare edilmektedir. Japon taarruzu, cenubi Mançuri demiryollarının garp mıntakasına ve Moukdenin şimaline kadar ileri ( götürülmiyecektir.. Yalnız Çin, kuvvetlerinin . haydutlarla elbirliği etmeleri hali müstesnadır. M.Yoshida, Mançuriye gidecektir Tökio, 21 (A.A.) — Japonya” nın Ankara sefiri: M. Isaburo Yoshida; Tokioya dönmek üzere emir: almıştır. Mumaileyh, Man- çuri'ye; gidecek.. olan... Cemiyeti akvam: tahkik. komisyonuna, adli müşavir tayin edilecektir. Himaye usulü Ingiltere yeniden bazı tetbirler alacak Paris 21 (Hususi) — İngilterede himaye. usülünün. bir. kat.daha şiddetlendirileceğine delâlet-eden bazı alâmetler vardır. Muhafaza- kârlar. bugünkü: tetbirleri: kâfi görmemekte, hariçten gelen eşya için. daha ağır tarifelerin. tatbikini istemektedirler. Bu vaziyet Fransada fena bir tesir husule getiriyor. Fransızlar, Ingilterenin. iktisadi sahada şo- venlik yapmasına teessüf ediyor- lar. Fransız gazeteleri bu günkü vaziyetin. inğiltere için. pek iyi İ bir netice, vermiyeceği tahmin etmekte ve Fransanın icap eden | tedbirleri alacağımı söylemektedir. (Hitler bir senelik imtihan istiyor Berlin 22 (A.A:) — Hitler, fır- kaya girmek arzusunda. bulunan ve umumi hayatta bir rol oynıyan kimselerin ve bilhassa diger siyasi İ ferkalar. rüesasının. fırkaya kabul edilmezden-evvel bir senelik bir imtihan devresi geçirmeleri lâzım | geldiği emrini vermiştir. Müfrit milliyetperverler bu tedbire. sebep olarak ahiren Boxheim'in vesaikini ortaya çıkar- İ mış olan Darjstadt vakayiini ileri | sürmektedir. reisi, | ATŞAM'ın tefrikası: No 73 Şehrinin tavsiyesile, nazarıdik- kati celbetmemek çin evvelâ Veysel odadan. çıktı, Biraz son ra'da Şehri, usulcecik kapıyı ara- ladı. Oh Diyip. derin bir nefes aldıktan sonra, çağrıldığı tarafa doğru yürüdü. * .. Hanımefendi hiddetinde berde- vamdı. Bir türlü sırasını getirip senet meselesini paşaya açmamış, kâğı- dın altını imzalatamamıştı. Mühürü de ele geçirememişti. Ikidebir, pembe odaya, aralığa, sofaya, Hürmüzle Hüsnücemali çağırıyor: — Benim gibi deli karı var mı? Yezit herifin yanına ayağımla gittim, barıştım; herifin burnu büyüdü, Kaf dağına çıktı; küçük dağları ben. yarattım gibi bir tavır otakındı. Ne diye gittin a Allabın budalası! diye atıp tu- tuyor, alı al, moru mor oluyor, bir kenara oturtuyorlar, yüzünü yelpazeliyorlar, Melisa ruhu içirip burnuna Lokman ruhu koklatı- yorlar, boynunu, bileklerini kolon- ya ile oğuyorlardı. ağzını açıyor, içini döküyordu: — Bak onun benden alacağı olsunl Zaten eski o âdetidir! biraz yüz verince astarını da ister. Acıdık, macıdık, adam yerine koyduk; rezaletlerini ört- bas edip kapattık. Memnun, min- nettar olacağına kafa tutmağa başladi. Bir az geçsin; hastalık, mastalık lâfı ortadan kalıksın. Bir sebep bulup. onun bornundan getirmezsem, kuyruğunu tava sa- pına çevirmezsem. yüzüme tükür- sünler. Vallahi ot bitmedik yerde ona dokuz araba ot yolduracağım! Artık bunca senedir. ağzının kukusunu çeke çeke, huyunu busunu öğrendik. Böyleleri yüz götürmiyor vesselâm! Maiyet. hanımları da hep birlik idiler.. Direktifi alıyorlar, ona göre saatlerce, günlerce: ağız kullanıyorlardı. Zavallı kerime hanımın: zaten öteden beri: irapta. mahali - yok. ismen. var, ocismen mamevcut. Allahın koyunu. Postu ile koyruğu eksik. Sarraf dükkânlarında, çekmenin bir kenarına biriken silik paralar gibi köşede, bucakta. pineklesin, dursun. Ya, odasındaki (o kanapede (Kopanaki)' den. tentene. yapsın, yahut (Papiar Bristol) dedikleri kâğıda,, küçük makasla nakışlar açarak, resim . çerçeveleri. kesip, kat kat, aynalı: dolabın güzüne yerleştirsin. Üst tarafı boyuna: öksürük, ak- sırık; bademcik yüzünden boğa- zına: tülbent sarmak, arkaya kızgın. pamuk koymak; - durma- madan da, nezlesi olduğu için (Mantol) çekip ıhlamur. içmek. Bu hengâmeler arasında toronu da unutulmuştu. Bir deri, bir kemik, boynu armut sapı gibi,halâyıkların oda- sında bir elinde tayin ekmeği, öbür avucunda ya bir ayva yahut muşmula dolu bir. kese kâğıdı... Yanından geçseler koluma: çarp- tılar, ayağıma: bastılar diye vıyak- layıp duruyordu. | İ — Damat beye gelince Ulâ evveli İ rütbesini alır almaz (Febüs) | fotoğrafhanesine koşmuş, bir resim İ daha çıkartmıştı. Onun da başlıca merakı resim çektirmekti. Aklına esinçe fotoğ- Biraz kendine gelince gene. aranan rai EMİLE a 75“ Sahife 5 23 Kânunuevvel 1931 KIVIRCIK PAŞA Büyük Milli Roman Müellifi: Sermet Muhtar rafhanelere gider, türlü türlü; poz- larda bir çok resimler çektirir, boyuna, misafir salonundaki, oda- sının divarındaki, lavabonun üstün- deki. eski resimlerini (kaldırıp yerine yenilerini kordu.| hanımın iğnesi hâlâ cebinde idi. Ne. zamandır bir sırasını. düşü- rememiş. Şehriye iğneyi vererek maksadını söylememişti. O da bu noktadan üzüntü çekiyordu. Veysel bey. daha yerine gitme- mişti, Ablasının zayıf ve düşünceli zamanma tesadüf ettiğinden mü- temadiyen gelip yüzüne, gözüne sarılıyor, icabında eteğine varıyor, bir iki lira koparır. koparmaz, ray ray ray rara rara ram! Ara nağmesini mırıldanarak fesi basıp sokağa fırlayordu. Şehri efendi de selâmlıkta mih- mandı. Sandığını, sepetini. karıştırmış, içinde bir kenara: sıkışan, ne za- mandır sakladığı Kâtip çelebinin ( Cihannüma ) sını: ele geçirmiş, Beyazıtta, Sahaflar çarşısına gö- türmüş, - dört mecidiyeye. satmış, bir.defa daha Çeşmicellâdı ziya- ret ederek; — Sathezar hayıf; acele ile kesemi evde unutmuşum; şimdilik nezdimde şu mevcut; yarın ales- sabah, arzunuzu telâfii mafat et- mek: borcum:olsun:| -sözile bir kaç Saat gene felekten gâmalmış,şafak sökmeden; pinti pinti konağa.dön- müştü. Parası. yoktu ki: bir. daha oraya uğrasın. Paşa da, tamamile. değişmiş gihiydi. Nedense. Çeşmicellâdın. lâfını. ağzına bile almıyor, eskisi gibi Şehriye, git, koş! Allem et, kal- lem et, demiyordu. . .. Veyselin. şehri ile baş başa görüştüğünün ertesi akşamı idi. Paşa o gün. işine. gitmişti. Erkencecik konağa avdet etmiş, odasına; çekilip. perhiz : yemeğini tepsi ile önüne; getirmiş, yedik- ten, sonra; yatağına uzanmış, uya- nık.yatıyor, karyolanım.yanında ki sehpada duran paketinden üst üste. siğara alıp içiyordu. Hanımefendi artık; camına: tak demişti. Nereden, ne. sebepten bir-kavga sıkarayım.da; papuçlarını. eline vereyim diye. düşünüyor, yolunu bir türlü; kestiremiyor, yalnız. kal- dığı içim; eli ayağı “bağlı imiş gibi kımıldanamıyordu. (Devamı var ) Yeni japon erkânı harbiye reisi Tokyo. 19 —. Erkânsharbiye riyaşetinden. çekilen... ceneral Ka- nayo'nun . yerine. mareşal. Prens Kanin'in tayini muhakkak: gibidir. Mareşal Kanin Mikadonun akra- basmdandır. Kendisi şimdiye kadar erkânı harbiye. reisliğine tayin edilen prenslerin © üçüncüsüdür. Iki selefi bu makama Çin-Japon harbinde getirilmişti. Mareşal Kanin süvari kuman- danı sıfatile Rüs-Japon harbinde yararlıklar göstermişti. Çinde veba Pekin 21 (A.A) — lttihaz edil- miş olan vaki. bütün. tedbirlere rağmen Hiyarcık vebasının nüfusu pek çok: olan Sian - Fou şehrine sirayet etmesinden korkulmakta- dır. Honan ve Chansi eyaletlerin- de her gün yüzlerce kişi ölmek- tedir,