23 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

A A MM MM Sahife 2 Akşam İ ij 23 Kânunuevvel 1931 — Gümrük tarifesi 'Türk altınının tarife nisbetinde esas tutulması teklif edildi Ankara, 22 Gümüşhane mebusu ve bütçe encümeni reisi Hasan Fehmi bey bugün meclise bir kanun teklifi tevdi etmiştir. Bu teklif gümrük tarife kanunu-z nun 28 inci maddesinin âtideki şekilde tadiline dairdir. Madde 1 — Gümrük umumi tarifesi bir türk altınının “tek liralık altın,, 818 kuruş türk evrakı nakdiyesi hesabile tesbit ve bu esas tarife nisbetlerinde esas itti- haz edilmiş olduğundan bu kanu- nun tatbiki sırasında her üç aylık vasati kambiyo fiatine göre, yukarıda gösterilen nisbet yüzde yirmi derecesinde bir tenezzül veya tereffü arzedecek olursa umumi tarifede gösterilen resim- ler üzerinde maliye vekili tarafın- dan bu tenezzül veya tereffü nisbetinde tenzilât veya zammiyat icra ve tarifedeki resimler mü- teakip 3 ay zarfında ona göre tenzil veya zamlarile tatbik ve istifa olunur. Bu hüküm 15 ci maddedeki müddet kaydına tabi değildir., Kanunun bugün tatbik edil- mekte olan ayni maddesinde bir Ingiliz lirası 9 Türk lirası besabile tesbit edilmiş bulunmaktadır. Bütçe encümeni reisi teklifinin esbabı mucibesinde diyor ki: “ Tarife kanunu tanzim edilirken Ingiliz lirası altın esasına müstenit sabit para idi. Ahiren İngiliz lira- sının altın mahiyeti ilga edildiği cihetle bu para sabit kıymetli olmaktan çıkmış, filende temev- vüce başlıyarak yüzde otuz dere- cesinde kıymetini kaybetmiştir. Gümrük tarifemizin altın esa- sını kaybeden ve vaziyeti meçbul olan İngiliz evrakı nakdiyesine bağlı kalması büyük mahzur ve zararlar tevlit edebilir. Teklifimin acele müzakeresini temenni ede- rim. » Hariciye vekilinin seyahati ( Baş tarafı birinci sahifede ) Hariciye vekilimize Tahran se- firi Husrev bey refakat edecektir. Seyahatin kânunusani iptidalarında vukubulması muhtemeldir. Tevfik Rüştü bey Tahrandan sonra Ce- mevreye giderek orada toplanacak olan tahdidi teslihat konferansın- da hazır bulunacaktır. Tahran seyahatinde iki hükü- met arasında muallâk bilcümle meselelerin halledileceği tahmin olunmakta ve bu seyahate büyük ehemmiyet verilmektedir. Kar yeniden başladı (Baş tarafı birinci sahifede riyorlar. Haricinde (saatlerce beklemeğe mecbur kalmaktadır. Avrupa'da soğuklar Avrupanın her tarafında soğuk dalgası hüküm sürüyor, Ispanyada k çok şiddetlidir. Bir çok irlerj donmuştur. Bu yüzden portakal mahsulü mühim hasara uğramıştır. Bazı yerlerde termo- metre sıfırdan aşağı 20 dereceye kemi < ge a i dali anlar #arcır, bir çok nehirler donmuştur. Münih civarında termometre sıfır- dan aşağı 25 dereceye düşmüştür. Yugoslavya'da kurtlar ve ayılar Viyana, 22 (A.A.) — Cenubi Yugoslavya'da Kidevo ile Üsküp arasında iki asker, kendilerini süngüleri ile müdafaa ettikten sonra, bir kurt sürüsü tarafından br ei yenmiştir. Riljev kasabası civarında ayılar görülmüştür. Bunlar, bir köylüyü parçalamışlardır. Bir motör battı Içindeki 10 kişinin ne olduğu malüm değil Karadenizde Ağvada Hüdaverdi isminde bir motör batmıştır. içinde beş yolcu ve beş tayfa vardı. Akıbetleri meçhuldür. Bu Sabahki Telgraflar Kaçakçılara ağır cezalar Tutulan kaçakçı malının yüzde otuzu masrafa karşılık olacak, yetmişi mü- sadere edenlerle muhbirlere verilecek Ankara, 22 (Hususi) — Kaçak- çılık lâyihası son şeklini almıştır. 64 maddeden mürekkep olan yeni lâyihada bir çok mühim esaslar vardır. Lâyiha ceza kanu- nile ceza usulleri kanununun bazı maddelerini tadil etmiştir. Vazi- felerini suiistimal eden gümrük, adliye memurları, hattâ hâkimle- rin bile ağır surette tecziye edile- ceklerine dair ahkâmı muhtevidir. Lâyihada kaçakçılık yapanlara üç seneye kadar hapis cezası veriliyor. Ancak, kaçakçılık ile memleket iktisadiyatını sarsacak cürümler görülürse ayrı cezalar verilecektir. Lâyihanın bu şekli ceza kanu- nunun tevhidi ceraim faslının en ağır ceza hakkındaki hükmünü tadil etmektedir. Vazifesini sui istimal eden ha- kimler, hakimler kanununundaki haklardan istifade edemiyecekler, ayni zamanda adliyece haklarında takibat yapılacaktır. Münferit hâkimlikler Ankara, 22 (Hususi) — Ka- çakçılık suçlarile meşgul olacak hâkimler, ayrı ayrı kaza hakkına Vilâyetler Hususi idare lâyihası Meclise verildi Ankara, 22 (Hususi) — Vilâ- yetlerin hususi idarelerine ait kanun lâyihası meclise gelmiş ve tetkik edilmek üzere dahiliye encümenine havale edilmiştir. Bu lâyihaya göre hükmi şah- siyetlere malik olan vilâyetlere bu hükmi şahsiyetin haiz olduğu müesseselerde olduğu gibi hü- kümler ve vazifeler verilecek, hükümetin murakabe hakkı tevsi edilecek, işler merkezileşmekten kurtulacaktır. . Dört senelik mesai program- larının tanzimi için umumi mec- lisler serbest kalacaklar, yalnız yüksek fen ve ihtisasa taallük eden hususat için vekâletlerin mütalâası sorulacaktır. Bu lâyihaya göre meclisi umu- milerde iki dereceli intihap usulü kaldırılmıştır. Intihabat dört se- | nede kğnunüsâniain'iz haftasında bir dereceli olarak yapılacaktır. Daimi encümenlerin (omeclise niyabeten verecekleri kararların müstaceliyeti, daha evel vekâletçe tasvip edilecektir. Lâyiha, şose ve köprüler ka- nununu da tadil etmektedir. Na- fıaya ait yol işleri tamamile vilâ- yetlere bırakılmaktadır. Yalnız bunların yüksek fen ve ibtisasa taallük eden kısımlarının tadili vekâlete ait olacaktır. Denizde bir erkek cesedi bulundu Dün Meyvehoşta iskelenin yanında denizde bir erkek cesedi bulunmuştur. Ceset suda fazla kaldığı cihetle tanınmıyacak hale gelmiştir. | Müddeiumumilik (ve zabıta tahkikat yapmaktadır. , İ Idari tedbirler | Ticaret odaları kaçak mal arıyacak Ankara 23 ( Hususi) — Kaçakçılık aleyhinde alınacak ( idari tedbirler asasında şun- larda vardır: Ticaret odaları, çarşıda, pazarda kaçak mal aramakla meşgul olocaklardır. Kaçakçılıkla melüf olanlar, sabıkalılar muayyen yerde oturmaktan menedileceklerdir. Gümrük beyannameleri dük- kân ve mağazada Omevcut malları murakebeye yardım eder bir hale sokulacaktır. amman e malik olacaklar ve münferit ka- rarlar vereceklerdir. Kaçakçılık hakkında verilen hükümler, temyiz mahkemesinin üçüncü ceza dairesince (tetkik edilecektir. Bu maksatla bu da- irede bazı tadilât oyapılması muhtemeldir. Temyiz mahkemesi, bu davalara ait hükümleri basit bir sebepten dolayı nakız için kanuni yüksek Fazla doktor yetişmesi için.. Doktorların mecburi hizmetleri kaldırılıyor Ankara, 23 (Hususi) — Hükü- met, 1932 senesinden itibaren kendi hesabına tahsil yaparak Tıp fakültesinden çıkacak doktor- ların mecburi hizmetlerinin kal- dırılması hakkında meclise bir kanun Jâyihası tevdi etmiştir. Lâyihanın esbabı (o mucibesinde deniliyor ki: “ Son senelerin iktisadi vaziyeti bir çok aileleri, evlâtlarını uzun bir tahsile sevketmekten sarfı nazara mecbur kılmıştır. Bu, talebe adedinin mahdut kalmasile sabit olmuştur. Mecburi hizmetin ilga- sından dolayı nehari talebe adedi artarak memleketin muhtıç ol- duğu serbes tabiplerin çoğalması gibi mühim fayda elde edilmesi memüldür.,, Lâyihanın esasları şunlardır: 1 — 1932 senesinden itibaren Tıp fakültesinden ve ecnebi mem- leketler fakültelerinden çıkacak kadın, erkek etibbanın mecburi hizmetleri kaldırılmıstız, 957-den evvel neşet edenler bu büküm- den müstesnadır. 2 — Masrafı devletce deruhte edilen leyli talebe 3 sene müd- detle hizmet ifasına mecburdur. Bunlar hizmetten imtina ederlerse yurtta devlet bütçesinden sarf olunan para kendilerinden tahsil edilir ve beş sene icrayı sanattan men olunurlar. Izmirde piyango bileti ihtikâril Izmir, 22 ( Hususi) — Burada yılbaşı piyango bileti kalmadı. Bazı bayilerin ihtikâr yaptıkları, biletler için kıymetlerinden fazla para istedikleri anlaşılıyor. Tel- grafla bilet istenmiştir. Edirne falâketzedelerine yardım Ankara 22 (Hususi) — Hilâli- ahmer cemiyeti, Edirne felâket- zedeleri için iki bin lira gönder- miştir. sebepler arıyacak, eğer tatbik edilen maddede bir yanlışlık olursa cürüm diğer bir maddeye göre tatbik ve karar tadil edile- cektir. Temyiz mahkemesi en kısa bir müddet içinde kararını verecektir. Ankara 23 (Hususi) — Kaçak- çılıkla meşgul olacak hakimlerin merkezleri o kararlaştırılmaktadır. Dahiliyenin adliye vekâletine ver- diği projede bunlardan birinin Karadeniz sahilinde, ikisinin Trak- yada, ikisinin Şark, üçünün Garp, mütebakisinin Cenup vilâyetlerinde ihdası lüzumu işaret edilmiştir. Ikramiyeler Ankara, 22 (Hususi) — Adliye komisyonu iki maddelik ayrı bir lâyiha daha tanzim etmiştir. Bu lâyihaya göre tutulan kaçakçı malının yüzde otuzuzu hükümetin yapacağı müsadere ve sair mas- raflara karşılık olacak, diğer yüzde yetmişi müsadere edenlerle muh- birlere verilecdktir. Kaçakçılık kanununun lüzum görülmediği zaman tatbik mevki- inden kaldırılması salahiyeti hü- kümete verilmiştir. Ihtikâra karşı Yeni lâyiha perşembe günü müzakere edilecek Ankara 22 (Hususi) — Meclis tarafından kendisine havale edilen ihtikârla mücadele kanunu lâyihası bugün iktisat encümeninde müza- kere edilmiştir. Bu lâyihanın bir maddesi tadil edilmiştir, Tadil edilen lâyihaya göre ibti- kâra ait vaki olan şikâyetler üzerine müddei umumiler evvelâ meseleyi mütehassıs bir heyete havale edeceklerdir. Bu heyet mülkiye memurunun riyasetinde olarak mahalli ticaret odalarile belediye azasından te- şekkül edecektir. Heyetin vere- ceği karar, müddeiumuminin ha- reketine esas teskil edecektir. Lâyiha perşembe günü mecliste müzakere edilecektir. Aynı zamanda İzmit mebusu Sırrı bey, lâyihanın müzakere gdileğöği gün tevdi edilmek üzere yeni bir ihtikârla mücadele lâyi- hası hazırlamıştır. Otomobil kazaları Çocuğa çarpmamak isterken dükkâna girdi Şoför Mehmet Sabri dün oto- mobille Tarlabaşı (caddesinden geçerken önüne bir çocuk çıkmış, şoför çocuğa çarpmamak için otomobilin yolunu değiştitmiştir. Bu sırada otomobil demirci Yarinin dükkânına çarparak ka- pısını ve camlarını parçalamıştır. Şoför Bedrosun idaresindeki otomobil Altınbakkalda 117 nu- maralı tramvaya çarpmıştır. Şoför Mahmudun idaresindeki otobüs dün Beyazıtta tatlıcı Ali efendiye çarparak başından yara- lamıştır. Ecnebi mektepler Müfettişin tebliği hükümsüz addediliyor Ankara, 23 (Hususi) — Ecnebi ve ekaliyetler mekteplerinin cuma gününden başka hiç bir gün“ derslerini — tatil (o edemiyecekleri hakkında Istanbul maarif müfet- tişi Hilmi bey tarafından vuku bulan tebliğ burada tasvip edil- memiştir. Müfettişin bu yolda tebliğde (bulunmak ( salâhiyeti olmadığı o söyleniyor. Müfettişin tebliği o bükümsüz addedilecek, keyfiyet (oalâkadarlara bildirile- çektir.Dün Fransız sefiri kont dö Chambrun dahiliye * vekili Şükrü Kaya ve maarif vekili Esat bey- leri ziyaret etmiştir. Bu ziyarette maarif müfettişinin tebliği mes'e- lesinin görüşüldüğü anlaşılıyor. Fransız sefirine müfettişin yanlış hareket ettiği söylenmiş, hüküm:- tin böyle bir karara tevessüle lüzum görmediği beyan edilmiştir. Tütün meselesi Ankarada bir kongre toplanması muhtemel Bu sene tütün ihracatnda büyük bir tenakus vardır. Bu hal hükümeti yeni tedbirler almağa sevketmişiir. Tütün tacirlerinin Ankaraya daveti bu tedbirleri müzakere içindir. Bu maksatla Ankarada bir kongre toplanması muhtemeldir. i Bu sene 11 ay icinde 22 milyon liralık 16 milyon kilo tütün ihraç edildi. Halbuki geçen sene âyni müddet zarfında ihracatımız 39 milyon liralık 28 milyon kilo idi. Arada mühim bir fark bulunmak- tadır. Her ay 50 bin kilo çay girecek Ankara. 23 (Hususi) — Çaycr- lar ve kahveciler heyeti bu gün Istanbula hareket ediyor. Çaycı- ların aldıkları vaade göre ikinci listeye her ay için ellişer bin kilo miktarında sandık çayı ilâve edi- lecektir. Hükümet ithalâtın tahdidi kararının ilânından evvel sipariş İ İ | | edilmiş ve bedelleri verilmiş olan | ve şimdiki halde gümrüklerde bulunan malların ithaline müsaade Kahvecilerin kahve kontenjan | etmek tasavvurundadır. arttırmak hakkında ki kabul edilmemiştir. miktarını talepleri Bu nasıl iş? Ameleye günde bir ekmek veriyorlarmış! Karahisar ve İnçesu kazala- rından müteaddit imzalarla aldı- gımız bir mektupta Niğde ile Burgaz köprü arasında yapılmakta olan şümendüfer yolunda çalıştı» rılan ameleye yevmiye olarak yalnız bir ekmek veya 9 kuruşluk bir siğara paketi verilmekte ol- duğu ve halbuki bu yolu yap- makta olan Aseşikan şirketinin hükümetten amele yevmiyesi ola- rak 110 kuruş aldığı bildiriliyor. Zavallı amelenin hukukile bir az yakından alâkadar olunmasını şayanı temenni buluyoruz. Nafıa vekâle- tinin nazarı dikatini celbederiz. 23 Kânunuevve! (Baş tarafı birinci sahifede ) Menemen, 23 (Hususi) — Bu gün Kubilâyın şehit düşmesinin yıl: dönümüne (o müsadiftir. Bu münasebetle Menemende büyük tezahürat yapılacaktır .Sabah saat onda İzmirden hususi bir trenle 500 kişilik bir hey'et gelecektir. Evvelâ Kubilâyın düştüğü yerde durularak nutuklar iratedilecek, bundan sonra kabirler ziyaret olunacaktır. i Burada da nutuklar iratedil- lecek; aziz şehitlerin kabirlerine çelenkler ( konacaktır. o Öğleden sonra İzmirden gelen heyet avdet edecektir.