24 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

24 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

0 Tarih sahifeleri Sultan Muratta peşkeş alma merakı! Sinan Paşa yaptırıp hediye ettiği köşkte padişaha ismi bilinen bütün yemeklerden ziyafet çekiyor! Kayık yarışları Üçüncü Sultan Murat saltanat umurunda kadınların istilâsına karşı cüz'i bir mukavemete bile lüzum görmiyordu. Devlet mana- sıbının tevziinde hasekiler, sultan- lar müessir roller oynayorlardı. Kurena ve harem ağalarının daireleri rüşvet olarak takdim edilmiş hediye ve eşyayı satın almağa gelen tüccar ve esnaftan hâli kalmıyordu. Padişah gözdelerinin odalarını, dairelerini idareye imparatorluğun idaresinden ziyade ehemmiyet veriyordu. Bu odalar, daireler, için yapılan “masarifi hassadan, mütabassıl borçların yekünu ka- bardıkça Sultan Murat kendisine takdim olunan peşkeşlerde mu- kannen varidat şekil ve mahiye- tini görmeğe başlamıştı. Paşaların, sefirlerin çektikleri peşkeşlerden “mizacı hümayun pek münbasıt,, olurdu! Damadı Boşnak Ibrahim paşa- nın “meşhuru âlem, hediyelerin- den sonra Sultan Murat için peş- keş almak ta ayrı bir zevk ve merak hâline gelmişti. Canfeda kadının biraderi Diva- ne İbrahim Paşa zulüm ve irtikâp ithamlarından kurtulmak için Pa- dişaha3 Musaf, mücevherat ile mü- zeyyen, 1 kılıç ve 1 hançer, 9 altın şişe, 9 altın tabak, 9 kupa, sırma iş- lemeli kumaşlar, kadifeler, sarık- lar, 16 arap atı takdim eylemişti. Bu tam 1010 parça hediye, Boş- nak İbrahim paşanınkiler müstes- na olmak üzre, divanı hümayun kuyuduna geçmiş diğer büyük hediyelerle rekabet edebilecek derecede giranbaha şeyler idi. Malkarada menfada iken eski sadrazam Sinan paşa takdim ey- lediği 100,000 dukalık hediye sayesinde Hünkârın “âtıfet raza- rını , celbe muvaffak olmuştu! Sinan paşa bu hediyeleri arasın- da Safiye Sultan ile haremi bü- mayunda müteneffiz kadınları da ihmal etmemişti, Cezayir boylerbeyisi Uluç Ha- san paşa derya kaptanı olduğu vakit padişaka 300,000 duka ile 30 genç köle ve 40 güzel cariye getirmişti, Kaptan Çıgala zadenin her se- ne takdimini itiyat eylediği hedi- yeler vakıa bu derece parlak değildi; fakat bunlar Akdeniz seferlerinde ( İspanya, Floransa, Malta, Napoli, Venedik gibi hiristiyan devletlerin sancaklarını hamil gemilerden ele geçirilmiş olduğu için diğerlerinden ziyade gururu okşayordu. Sultan Murat inşaata da merak sardırmış idi, Topkapı sarayında kendisi için çinilerle müzeyyen ve pek muh- teşem olarak yaptırdığı yatak dairesi tam keyfince düşmüştü . H. 999 senesinde sarayın ahır kapısı iskelesi ve surlar kurbunda bir koşk yapılması arzusunu izhar etti; bu köşkün yanındaki meydan da silâhşorlara kabak meydanı olaçak, bunlar buradan “derya seyri,, yapacaklardı. O sene sadrıâzam bulunan Koca Sinan Paşa “sermimaranı âlem, Davut ağayı celbetti; padişahın arzusunu yerine getirmek üzere inşaat levazımını tedarik etmesi için kendi malinden kâfi mikdar altın verdi Köşk H. 999 - M. 1591 ilkba- | barında “zibüziver,, ile itmam olundu; dışında “mütâllâ alemler, parlayordu; içi renkli çiniler, yak dızlı nakışlar ile tezyin, ipek sec- cadeler, minderler, sırmalı yastıklar ile tefriş olundu; tavanına ceva- hir ve incilerle mürassa top avi- zeler talik edildi: oraya, kıymetli aynalar yerleştirildi. Padişahın Sinan Paşa köşkünü ilk defa ziyaret edeceği gün gül mevsimine tesadüf eylemişti. Saraydan köşke kadar diba, seraser, atlas, kemha maşlar serildi. Saraydan ak libaslar ile çıkar iken Sultan Murada sadrıazam tarafından cevahir ile müzeyyen takımlarile, biri binek, öbürü yedek nazirsiz iki at takdim edildi. Sultan Murat ata bindi; büyük mirahor Nuh ağa yapuk getirdi; rikâbı hümayün ağaları sağda, solda yürüdüler. Sinan paşa “ selimi destar ile, selâm mevkiinde el bağlamış dur- duktan, rikâbı bümayüna yüz sürdükten sonra elinde asâsile köşke kadar yaya yürüdü; Köşk merdivenine geldiklerinde atından inen Padişahın koltuğuna girdi; selâmladı; meydanda kurulmuş sayebanına gitti. Köşkün zinet ve mükemmeliye- tini görünce Sultan Murat “Ke- mali mertebe safayı hatır hasıl, ederek — Nolaydı şu kasr sarayı amire dahilinde yapılmış olaydı! Diye köşk için daha münasip bir mevki intihap etmediğine peşiman oldu. Padişahın önüne saçılmak üzere altınlar ve çil akçeler ile dolu altın ve gümüş tepsiler konuldu. Sultan Murat veziri âzama üç kat hıl'at ihsan etti, Sinan paşa bunları hemen giyerek “payei hümayüna yüz sürdü. ,, Köşk hiz- metinde bulunmuş olan kapudan Uluç Hasan paşaya iki hıl'at çıktı; fakat o huzura el öpmeye girmedi. oMimer başı Davut ağaya, şehremini Murat Çelebiye, veziriazam bâhyası Derviş ağaya müteferrika kâtibile tezkereciye, Sadrazam ve Kaptan paşa ağa” larina, vardıyan başıya da hıl'at- lar giydirildi. Sureti (o mahsusada toplanan aşçılara, biç bir nevi hariç kal- mamak üzre, o zaman ismi malüm bütün nefis yemekler ihzar etti- rilmiştil | Bu sayısız taamlardan ziyafet çekildi. Bu günlerde mü- karrepler arasınde temayüz eyle- miş bulunan silahdarı hassa Halil ağa Padişaha getirilen yemekleri koyup kaldırıyordu, bu “hidmeti hassaya,, başkası karışmadı. Pa- dişah altın tabaklarla “hassülhas,, yemeklerinden bir sofrayı kendi önünden Sinan Paşaya gönderdi. Sazendeler, hanenleler “dilkşa nagmelerile kalplere sefalar bahş,, eylediler. O gün böyle tamam oldu. Ertesi günkü ziyafette veziri- azam ile vezirlerin, yeniçeri ağa- sının, rikâp ağalarının, sair ağa- ların kayıkları arasında bir yarış tertip olundu; ödüller konuldu. Istanbul ahalisi bu yarışı temaşaya çıktı. 25 kayıktan Sarazam Sinan paşanınki birinci, serdar Ferhat paşanınki ikinci geldi. Ücüncü günkü ziyafete üstat silâhşorlar, cündiler, köşk önünde- kı Kabak meydanında harp ve yola ku- RR buraya | Akşam Hintli rakkase İ En zehirli yılanlardan bile korkmıyor Hintli rakkase Hasna Hüseyin hanım Yüksek sınıfa mensup Hintli müslüman bir kız ilk defa Avrupa sanat âleminde büyük büyük bir şöhret kazanmıştır. Bu sanatkârın adı Hasna Hü- seyin Hanımdır. Hasna hanım şark ve garp danslarının incelik- lerine vakıftır. Hintli kız Hintlilere ait gayet ince ve sanatkârane bir çok rakıs- ları Avrupa sanat âlemine tanıt- mıştır. Hansna H. sanatkâr olduğu gibi aynı zamanda da yılan mü- rebbisidir, En korkunç ve zehirli yılanları kendisine alıştırmakta ve bunlara türlü Odanslar yaptırmaktadır. Hasna hanımın sanat ve mehareti Ingiltere (o ve Avrupa sanat âlemlerinde nazarı dikkati celbet- miştir Geçen pazar Londrada sanayii nefise (fakültesinde genç kız Ingiliz ve ecnebi yüksek sanayi simalarının önünde bir Okon- ferans vermiştir. Konferansta şark danslarının nazariyatı hakkında bir çok malümat verdikten sonra bu raksların nasıl icra edildiğini birer birer göstermiştir. Arjantin'de bir hapishanede isyan Londra, 22 (A.A.) — Daily Herald gazetesinin Buenos - Aires'- den istihbarına göre Villa-Devoto hapishanesinde 92 mevkuf isyan etmiştir. Polis takviye kıtaat ile askeri müfrezeler hemen vak'a mahalline celbedilmiştir. Bu kuv- vetler, inzibatı tesis için hambara ve mitralyöz kullanmaya mecbur yunları o gösterdiler; bu “Çabiksuvar ve delirlere,, hılatlar giydirildi; nüvazişler edildi. Bu gün bir de pereme yarışı yapıldı. Dördüncü günü haremi hüma- yuna ziyafet verildi; etrafa per- deler çekildi; sultanlar, hasekiler, cariyeler köşkü seyrettiler. Veli Sultan Bayazıdın harap olan Yalı köşkünü evvelce Kılıç Ali paşa tamir ettirmişti. Sultan Murat bunun da yıkılarak yerine eskisinden âlâ bir köşk yapılma- sını istedi. Zengin Sinan paşa bu köşkün de “mühimmat ve masarifini,, görecektil Padişah “mühendisi âlem,, mi- marbaşı Davut ağaya köşkün “lebi deryada kemali istihkâm üzere,, olmasına takayyüt eyleme- : sini iradde etti, Yalı köşkü de beş kere dokuz günde yeniden bina edildi. Sinan paşanın bu köşk hediye- si Padişah nezdinde pek makbule geçmişti. Peşkeşlerin hoş görül- düğünü anlayan diğer vüzera ve ümera bâl ve servetlerine göre padişaha hediyeler takdiminde hiç ihmâl göstermediler. Vaktine göre idiye, nevruziye diye saraya resmi hediyeler (göndermek (bundan sonra âdet hükmüne girdi. Süleyman Kâni 24 Kânunuevvel 1931 Konya mektupları Konyada mükemmel bir izci teşkilâtı var | Konya izcileri geçen seneki seyahat- lerinde 1931 kilometre kattettiler Konya izcileri Yalovada Gazi Hz.nin köşkünün önünde, ismet paşanın yavrularile beraber Konya 20 (Hususi) — Konya izci teşkilâtı izci ocakları içinde en mükemmel olanlarından biridir. Hakikaten Konya izcileri Avru- padaki izci teşkilâtı derecesinde muntazam bir şekilde çalışmak- tadırlar. Konya lisesi izcileri geçenlerde üçüncü büyük kongrelerini akt- etmişlerdir. Bu kongrede son senenin faaliyet raporu okunmuş- tur. Bilhassa izcilerin seyahatlerine ait rapor pek şayanı dikkatti. Bu rapora nazaran Konya izcileri geçen sene 1931 kilometroluk bir mesafe katetmişlerdir. İzciler 21 temmuz- da iki otobüsle Konyadan hareket etmişler, üç gün Ankarada kamp kurmuşlar ve ondan sonra Çan- kırıya geçmişlerdir. İzciler Çankırı halkından büyük bir hüsnü kabul görmüşlerdir. Çankırıdan sonra seyahatin yaya olarak devamı takarrür etmiştir. İzciler burada müsamere verdik- ten sonra yaya olarak yola çık- mışlardır. Gençlerimiz Kızılsın, Derbent, Beşdeğirmen mevkile- rinde kamp kurmuşlar ve Çan- kırıdan hareket ettikten dört gün sonra Kastamunuya vasıl olmuşlardır. Kastamonuda üç gün kalınmıştır. Bundan sonra Ecevite gidilmiştir. Ecevit Türkiyenin İsviçresidir. izciler bu güzel mevkide bir gece kalmışlar ertesi gün İnebo- luya gidilmiştir. İnebolulular İzci- leri otomohillerle karşılamışlardır. Bundan sonra vapurla Istanbula hareket edilmiştir. Istanbulda 10 gün Bostancıda iki gün Adalarda kalınmıştır. Buradan Yalevaya hareket edilmiş, Yalovada bir gün kalınmış, otobüslerle Bursaya geçilmiştir. Bursada dört gün kalınmıştır. Müteakıben Karaköy tarikile Konyaya dönülmüştür. kciler bu seyahati kolaylıkla yapmışlar, hiç sıkıntı çememiş- lerdir. Seyahatten pek çok istifa- de edilmiştir. Izçiler oraporlarında ettikleri istifadeyi şu suretle anlatıyorlar: “Kunduracımız tamir işini iler- letti. Hasta bakıcımız mümarese- sini artırıyordu. Ahçımız ceşitli yemekler (yapıyordu. e Terzimiz hemen hemen yeni kostümler yapabilecek kabiliyete varmıştı.., Konya izcileri gelecek sene için daha uzun, daha mükemmel bir seyahat yapacaklardır. Denizlide iki fabrika açılıyor Ikmir 22 (Hususi) — Denizli Kadıköyünde (o dokumacılar bir kooperatif | yapıyorlar. (Şimdiye kadar 30 bin lira toplanmıştır. Kooperatif Kadıköyünde fabrika açacak; (Avrupadan makineler getirtip tezgâhlar kuracaktır. Fab- rikada .beş bin işçi çalışacaktır. Ayrıca Saray köyünde Mendres nebri kenarında bir iplik fabri- kası yapılacak, buradan civar kasaba ve köylere elektrik cere- yanı da verilecektir. mmeiemliniini O ii Konya izcileri Ankarada merhum Necati beyin kabri önünde.. nura 11000 a AY Ahmet Hicabi halı ticarethanesi Antika Gördös, İsfahan, Keşan, Kirman halı ve seccadeleri - Her nevi Türk ve İran halıları. ği Simdiki müsait lâzım olan halıları ticarethanemizden en uygun şeraitle tedarik edebilirsiniz. fiatlardan istifade ederek evinize Çarşuyikebir, Sahaflar No. 41 - 43