26 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

gi © kumandanlık derhal Akşam 131 a 2 ii) “. |. © Hariciye vekili | Moskova tarikile Tahrana gidecek | Hariciye vekili Tevfik Rüştü / beyin tayyareyle doğrudan doğru- 'İya Tahrana gideceği yazılmışlı. | Alınan “haberlere göre, Tevfik Rüştü bey daha evel Moskovaya İsonra Tahrana gidecektir. | Hariciye vekilimiz Tahrandan L Bağdada © uğrıyacaktır . . Bütün bu seyahat yirmi beş gün nir. li © Ankara, 25 — Heyeti vekilenin “Pazar günkü içtimaında Tevfik R tü beyin riyasetinde Tahrana gidecek heyetin âzası ile Cenev- “ redeki tahdidi teslihat kongresine “iştirak edecek heyet âzası takar- 'rür edecektir. ©” Tabrana gidecek heyetin bu ğ içinde (hareket etmesi nubtemeldir. © Mehmet Rauf B. E © Cenaze merasimi dün . sade bir surette yapıldı © Eylul mubarriri o Mehmet > Rauf beyin cenazesi odün rının ve meftunlarınm göz “yaşları (o arasında Maçka kab- “ristanına defnedilmiştir. Merhu- nun cenaze merasimi sade, fakat samimi olmuş, kendini sevenler ebedi istirabatgâhına kadar cena- >zeyi takip etmiştir. Cenazede üstat Abdülhak Hâmit bey, Hüseyin Cahit, Celâl Sahir, Ismail Müştak, Selim Sırrı, Darül- fünun müderrislerinden Muzaffer, avukat Haşim Rafet, kambiyo - borsasında Nedri B.lerle eski ahriye arkadaşları ile matbuat iyetinden bir heyet, gaze ler ve sair bir çok zevat dı. Cenazenin önünde matbuat yeti ve merhumun kerimesi Selâmi hanım tarafından önderilen çelenkler bulunuyordu. © Üstat Halit Ziya ve Cenap Şahabeddin beyler hastalıklarına mebni cenazede hazır bulunama- o mışlardı. © Raufun ölümü, sanat ve edebi- yat âlemimiz için büyük bir ır. Ne yazık ki güzel sanatlar i edebiyatımızın sönen bu — yıldızına son eseri hürmeti gös- — termemiştir. Hava bugün açık olacak © Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün ohava ekseriyetle açık olacaktır. — Rüzgâr cenup ve garp arasından > esecektir. Hava Anadolu'nun her tarafında açıktır. Trakya'da da o hava sisli geçecektir. Bu sabah hararet zait 5 derece idi. Muhafaza teşkilâtı Teşkilatın istihbarat ve istasistik şubeleri bulunacak Ankara 25! — Gümrük muha- faza kumandanlığı teşkilâtı lâyi- - hası meclisin müdafaa encüme- minde müzakere ediliyor. Bu © teşkilât fırka kumandanlığı salâ- hiyetini haiz olacak ve teşkilâtta o İstihbarat ve istatistik işlerile Fyaşacık zabitler bulunacaklar- Kanun kabul edilir edilmez faaliyete ; ğer Kumandanlığa Müda- i vekâleti müsteşarı Seyfi paşa- nın tayini çok muhtemeldir. Yeni kumandan, cenup, ve garp hu- — dutlarımızda bir tetkik seyahatine iç , çıkacaktır. , Fransız - Ingiliz hazine mümes- sillerinin mükâlemeleri Londra, 25 (A.A.) — Fransız o ve iliz hazine murahhasları mükâlemelere Noel > yortularından sonra tekrar başla- nacaktır, el ni Leh hududu M. Stalin'in mühim beyanatı Berlin, 25 (A. A.) — Son gün- lerde Moskovada bulunmuş olan Alman muharriri M. Emile Lud- wig M. Staline ile yapmış olduğu mülâkatı Berliner Tageblatt ga- zetesi, dün akşamki nüsbasında neşir ve iktibas eylemektedir. M. Stalin beyanatı sırasında demiştir ki: —Biz Lehistan ile olan hudutla- rımızı garanti etmedik ve hiç bir zaman da garanti etmeyiz. Aynı zamanda Lehistan da bizim ile olan hudutlarını garanti etmemiş olduğu gibi hiç bir zaman için de garanti etmez. Biliyorum ki, bazı Alman maha- filinde Lehistan ile Rusya ara- sında yapılan müzakereler hase- bile Lehistan lehinde bir terki arazi veya hudutların tanınması gibi bir neticeye muadil olması hoşnutsuzluk endişesi gösterile- bilir. Fakat fikrimce bu endişelere mahal yoktur. Biz, her hangi bir devletle olursa olsun ademi tecavüz misakı yapmağa hazır olduğumuzu her yerde söyledik. Bundan başka Lehistan ile de böyle bir misak aktine âmade bulunduğumuzu açıkça beyan ettik. Lehliler bi- zimle müzakereye hazır oldukla- rını söyleyince de derhal kabul ettik. Bu Almanyayı ne suretle en- dişeye düşürebilir? Aktedilecek bir misakta, biz ve Lehliler, şiddet istimal etmiyeceğimizi ve müte- kabilen memleketlerimizin istik- lâlini ihlâl edecek hiçbir teşeb- büste © bulunmayacağımızı müte- kabilen beyana mecburuz. Bu şeklin Versay sistemini tas- dik etmek demek olduğuna gelince buna, hayir diyeceğim. Bunun hudutlar için bir granti olabileceği mütalâasına da hayır diyorum. Biz hudutları garanti etmedik ve hiçbir zaman da etmiyeceğiz. Bizim gibi Lehistan da hudutları garanli etmemiştir ve etmiyecek- tir de..,, Teşrii masuniyet 14 mebusun masuniyeti teşriiyesinin refi için J 1 tetkikat Ankara 25 — Adliye ve teş- kilâtı esasiye (o encümenlerinden müteşekkil muhtelit encümen dün encümene havale edilmiş bulunan 14 dosya üzerinde tetkikatta bu- lunmak üzere bir ibzari encümen intihap etmiştir. Bu encümenin hazırlıyacağı maz- bata muhtelit encümende görü“ şülerek heyeti umumiyenin takdi- rine arzedilecektir. Bu on dört dosyada masuniyeti teşriiyelerinin refi istenen mebuslara dairdir. Meclise intikali bir formaliteden ibaret olan bu müracaatların devre sonuna kalması tabiidir. Kastamonide kar Kastamoni 25 (A.A.)—Üç gürdür devam eden fazla kardan İnebolu ve Ankara yolları kapanmıştır. Postalar hayvanlarla nakledilmek- tedir. Geredede karın irtifaı 90 san- timetreyi bulmuştur. Karın fazla- lığı dolayısile vilâyetin her tara- fında zeriyat durmuştur. Avusturya parlamentosunda Viyana, 25 (A.A.) — Avusturya mebusan meclisi Kredit Anstalt, mali müessesesinin ıslahına matuf üç yeni kanunu kabul eylemiştir. Pr hilenin Bu Sabahki 'Teleraflar Çin harbi Japonların yeni bir ileri hareketi hazırlığı Londra 25— Mançuride vaziyet elân çok karışık ve çok tehlike- lidir. Japonlar askerlerinin her dakika yeni bir harekete geç- mesi iktimali vardır. Böyle bir hareket Çinde yeni kiyamlar ve galeyanlara sebep olacaktır. Devler (o Japon kıtaatının bir taarruz harekâtına geçmemesi için Japonya hariciye nezareti nezdinde teşebbüste bulunmuşlardı. Japon hükümeti bu teşebbüse verdiği cevapta Çinde asayiş mevcut olma- dığından icabında Japon askerinin ilerileyeceğini bildirmiştir. Japonya bu suretle hiç bir taahhüt altına girmemektedir. Bu vaziyet büyük bir endişeyi mucip oluyor. Japonlarla Sovyetlerin arası açılmak isteniliyor Moskova, 25 (A.A.) — Mosko- vada bulunan ecnebi sefaretler erkânından biri Sovyet Rusya ile Japonya arasında bir harp çıkar- mak maksadile Japon sefirine karşı! suikastte bulunmak için Sovyet mü- nakalât komiserliği memurlarından birini teşvik eylemiştir. Sovyetmemuru keyfiyeti hükü- mete haber vermiştir, Ve bükü- metin talebi mezkür ecnebi sefaret memuru geri çağı- rılmıştır. Bir komünist Ingiltere Amerikalı bir komünisti Hindistandan çıkardı Marsilya, 26 (A.A.) — agiliz hükümet makamatı komünist te- lâkki ettikleri New Jersey'li: bir tüccarı Hindistan hudutlarından dışarı tardetmişlerdir. Tüccar, zevcesile birlikte bir Ingiliz vapuruna bindirilmiş ve her ikisinin pasaportları ancak Lon- draya çıktıkları sırada ellerine verilmek üzre bindikleri İngiliz vapurunun suvarisine tevdi edil- miştir. Hükümet bu zevç ve zevceyi Londra'ya muvasalatlerini müte- akip Amerikaya hareket edecek olan ilk İngiliz vapuruna bindirip ie çıkarmak niyetinde idi. Frasadan tevekkuf etmek arzu- sunda olan tüccar, Amerikaya telgraf çekerek hükümetinin mü- dahalesini talep etmiş ve bunun üzerine burada İngiliz ve Amerika Konsolosları vapura 'giderek va- ziyeti görmek istemişlerdir. Bombay'da bulunan (Fransiz konsolosunun tüccar ile zevcesinin pasaportlarını (o muntazam (bir surette vize etmiş olduğunu mü- şahede eden İngiliz konsolosu vapur suvarisine yolcularının pasa- portlarını kendilerine ( vererek serbest birakmaktan başka yapa- cak bir şeyi olmadığını tavsiye etmiş ve yolcular Marsilyaya çıkmış- lardır. Hali hazırda burada bulunan tüccar, ilk Fransız vapuriyle Ame. rika'ya hareket edecektir. Esasen zevç ve zevce kendilerini müda- faa etmekte ve komünist olma- dıklarını söylemektedirler. Italyada bir bomba infilâkı Livourne, 26 (A.A. ) — “Tele- grafo,, gazetesinin binası civarında bir bomba patlamıştır. İnsanca hiç bir zayiat olmamıştır. Hasarat ehemmiyetsizdir. üzerine Hindistanda Ingiltere yeni tedbirler almağa karar verdi Peşaver 26 (A.A.) — Hükümet makamatına ( ibtilâlcuyane tah- rikâtı bastırmak için adli salâhiyet- ler bahşeden üç yeni emirname dün neşredilmiştir. Oussi'den öğrenildiğine göre, Hint müslümanlarının reislerin- den olan Abdülgaffar han uzak şarktan avdet eylemiş olduğu Mesajeri Martim kumpanyasının Andre Lebon vapurunun dün Marsilyaya muvasalatinde vapur içinde tevkif olunmuştu. Çinin Berlin sefiri olup vazife- sine iltihak etmekte olan elçi de ayni vapurda bulunuyordu. Tütüncülük kongresi Ankara 25 — Tütüncüler kon- gresi şubatta toplanacaktır. Bu içtimada hükümet; namına müte- hassıs bazı zevat bulunacak ve tütüncülüğümüzün inkişafı için alınması lâzım gelen tedbirler görüşülecektir. Şehit Kubilây için Ankara 25 — Öğleden sonra | Kubilây hatırasını taziz için An- kara gençleri içtima ettiler. İçti- timada maarif vekili Esat B,, maarif erkânı bazı meb'uslar bulundular. Gençler hep bir ağız dan “Biz yaşayan Kubilâylarız,, diye bağırdılar. Noel gecesinde komünist nümayişleri Paris; 25 (A.A. ) — Gazeteler vasıtasile işsizleri Noel gecesi nü- mayiş yapmağa davet eden ko- münist fırkasının bu davetine iş- sizlerden kimse icabet etmemiştir. Yalnız adetleri 100 kadar olan ve hepsi de askerlik çağında bu- lunan 100 kadar komünist Mon- martre ve Champs - Elys&e mey- danlarında (toplanmağa teşebbüs etmişlerse de derhal dağıtılmış- lardır. Bundan sonra Noel gecesi hiçbir hadise ile ihlâl edilmemiştir. Alman faşistleri Bu yüzden Danimarka askeri matbuat kalemi lâgvedildi Berlin, 26 (A. A. ) — Hitlerin naşırı efkârı olan Voelkischter gazetesinin Kopenhagdan öğrenil- diğine göre, Danimarka hariciye nazırının müdahalesi üzerine Da- nimarka harbiye nazırı Danimarka ordusunun (Omabuat (bürosunu lâğvetmiştir. Bunun sebebi, ordu matbuat bürosunun, Almanyadaki Courrier de Baviğre gazetesinin Hitler fır- kasının teşkilâtı ve tertibatı hak- kında yazmış olduğu bir makaleyi tercüme ve iktibas eylemesidir. Danimarka hariciye nazırının; bütün alman gazeteleri tarafından Hitler fırkasının askeri teşkilâtına dair olarak neşredilen mutalâaların neden Danimarka matbuatında iktibas ve neşrini arzu etmediği şayanı dikkat görülüyor. Aynı zamanda Danimarka hükümetinin bu teşebbüsü kendi arzusile mi yapmış olduğu da suale şayandır. Fransız bankasının haftalık bilânçosu Paris 25 (A.A) — Fransız ban- kasının haftalık bilânçosu vezne mevduatında 70 milyon franklık bir fazlalık kaydetmektadir. İç Azılı bir s iFhoş Biri kadın 2 kişi yaraladı odaya da ateş verdi Beyazıtta Mehmet Ali isminde bir sarhoş dün gece ortalığı alt üst etmiştir. Beyazılta lokantacı Ibrahim efendinin hemşire zadesi olan Mehmet Ali dün gece kör kütük sarhoş bir halde dayısının lokantasına - gidere': lokantanın üstündeki odaya çıkmış, odâda yatmakta olan Adnan ismindeki kadınla kavga etmeye başlamıştır. Mehmet Ali bıçağını çekerek Adnan hanımı bacağından yara- lamıştır. Bu sırada aynı odada yatmakta olan Reşat uyanmıştır. Mehmet Ali, Reşadı da yaraladıktan" sonra bıçakla, Hatice ismindeki kadının üzerine hücum etmiştir. Hatice hanım odada bir müddet kaçmak için çalışmışsa da kurtulmak im- kânı olmadığını görünce kendisini sokağa atmıştır. Ka- dıncağız vücudunun muhtelif yer- lerinden ağır surette yaralanmıştır. Mehmet Ali bununlada hızını alamamış, bu defa da odanın or- tasındaki (o mangalı (kucaklayıp yatakların üstüne atmış ve kaç- mıştır. Mangaldan yataklar tutuş- muş, oda yanmağa başlamıştır. Derhal itfaiyeye haber verilerek yangın tevessü etmeden söndü- rülmüş, mecruhlar da hestahaneye götürülmüşlerdir. Zabita Mehmet Aliyi aramaktadır. Cerh vakaları iki kavgada 4 kişi yaralan Taksimde İzzet, Mehmet ve arap Hasan isimlerinde üç kişi bir kadın yüzünden kavga etmiş- lerdir. Kavgada Mehmet bıçakla İzzeti yaralamış, İzzetin arkadaşı olan arap Hasanda Mehmedi başından yaralamıştır. Kadıköyünde Rıza, Ahmet ve şoför Suat isimlerinde üç kişi kavga etmişler, Suat Ahmedi ve Rızayı yaralamıştır. Haseki hastahanesinde yangın Bu sabah Haseki hastahane- sinin çamaşırhanesinden bir yan- gın çıkmıştır. Yangın çamaşırhane yandıktan sonra söndürülmüştür. 3 yangın başlangıcı 1 — Beyoğlunda İstiklâl cad- desinde Bank apartmanından yan- gın çıkmışsa da söndürülmüştür. 2 — Beşiktaşta tramvay cad- desinde Mahir efendinin kahve- sinin üzerindeki odalardan yangın çıkmış ve bir oda kısmen yandık- tan sonra söndürülmüştür. 3 — Tavuk pazarında medrese sokağında kasap hanında madam Arşalavi çamaşır yıkarken yangın çıkmış, sirayetine meydan verme- den söndürülmüştür. Sokak ortasında ölüm Şehremininde oturan 30 yaşla- rında Mehmet Rasim bey dün Şişhane oyokuşundan O çıkarken ani olarak yere düşüp vefat etmiştir. Tahkikat yapılmaktadır. Amerika yardımı Evvelâ tamirat ve terki teslihat işlerinin halli lâzım Washington 25 (A.A) — Ame- rikan âyan meclisi hariciye encü- meni reisi M. Borah sorulan bir suale cevaben: Amerika Cemahiri müttehidesinin Avrupa işlerine müdahale edebilmesi için Avrupa memleketlerinin tamirat meselesine nihayet vermeleri ve teslihatı şiddetli tedbirlerle azalt- maları lâzım geldiğini söylemiştir. Bile komitesinin raporuna tek mih eden M. Borah tamirat me- selesini (oortadan kaldırmadıkça Avrupa için tekrar iktişaden yük- selmek için hiçbir tali görmiyorum. Sözlerini ilâve eylemiştir.