28 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 ii i i Mn AŞ e VERME ee için en ziyade iğ göre heyeti fvekilede © muhtemeldir. Sabife 2 Yeni iki vekâlet (Baş tarafı birinci sahifede ) Heyeti vekile yeni iki vekâlet ve bu vekâletlerin teşkilâtı hak- kında bir kanun lâyihası hazırla- mıştır. Lâyihalar bu gün meclise verilecek ve derhal müzakere edilecektir. Yeni iki vekâletten birinin ismi varidat diğerinin ziraat vekâleti olacaktır. Güm- rükler, inhisarlar tamamen varidat vekâletine tabi olacaktır. Iktisat vekâletindeki ziraat teş- kilâtı, yani ziraat, baytar, orman müdüriyeti umumiyeleri de ziraat vekâletine geçecektir. Bu iki vekâlete kimlerin geti- rilecekleri (Ohenüz kat'i olarak malüm değildir. Ziraat vekâleti ismi söylenen Mardin mebusu Ali Rıza beydir. Bundan başka Kastamonu meb- usu Rıza, Kütahya mebusu Muhlis beylerin de isimlerinden bahse- diliyor. Şurayı devlet azasından sabık müsteşar Süreyya beyin de ziraat vekâletine getirileceğinden bahsedenler vardır. Buna karar verilirse Süreyya bey münhal olan Muş mebusluğuna namzet (gösterilecektir. İzmir mebusu Rahmi, Aydın mebusu Mazhar, Yozgat mebusu Tahsin, Kütahya mebusu Muhlis beyle- rinde isimleri zikirediliyor. Ihdası mukarrer varidat vekâ- etine o Saraçoğlu Şükrü beyin gelmesi ibtimalı kuvvetlidir. Maliye vekâletine merbut varidatla iştigal eden daireler yeni vekâlete rap- tedilecektir. Bazı vekiller arasında değişiklik Ankaradan gelen bir habere bir iki vekil arasında değişiklik olması ılı sarhoş Bir komiser muavinini yaraladı Geçen gece Galatada Çeşme- meydanında bir sarhoşla bir polis memuru arasında bir vaka ol muştur. Bu hususta aldığımız malümat şudur: Hasan isminde birisi son dere- ce sarhoş ve elinde bir bıçak olduğu halde me meydanın- da öteye — ilde Arapcamii polis mevkii komiser muavini Nedim bey görerek işe müdahale etmiş ve Hasanın reza- letine mani olmak istemiştir. Bu müdahale sarhoş Hasanı fena halde kızdırmış ve küf- rederek Nedim beyin üzerine hücum etmiştir. Hasan elindeki bıçakla Nedim beyi omuhtelif yerlerinden tehlikeli surette yara- lamıştır. Gürültüye yetişen polis- ler bu azılı sarhoşu tevkif etmiş- lerdir. o Mecruh ONedim bey hastahaneye nakledilmiştir. Zabıta tahkikatala devan etmektedir. . — Arkadaşını yaraladı Galatada Sefer isminde biri Rıza ismindeki arkadaşını sol omuzundan yaralamıştır. Paraları çalarken & yakalandı Bakırköyde Rahmi isminde bir sabıkalı Ali efendinin dükkânına girmiş, çekmecedeki paralarını çalarken yakalanmıştır. Bulgar başvekili Bulgar başvekili M. Muşanof'un tekrar Ankarayı ziyaret edeçeğini dün bir sabah gazetesinden nak- len yazmıştık. Bu haberin doğru olmadığı anlaşılmıştır. Italyada tren kazası Roma 28 (A.A) — Roma-Civita- Castellana elektrikli hattının iki vagonu bir hendeğe yuvarlanmış- tır. Yolculardan 3 kişi ölmüş ve 25 kişi yaralanmıştır. Bu Tütün satışı Bazı tacirler hükümete müracaat ettiler Ankara 28 (Telefon) — Merhun olmayıp da bazı tacirlerin elle- rinde bulunan stok tütünlerin alınıp ( alınmıyacağı hakkındaki sualime Behçet bey : “— Merhun tütünlerin alınması hakkında heyeti vekile kararı vardır. Bu karara tevfikan müba- yaat yapıyoruz. Fakat bankalara merhun olmıyan tüccar elindeki tütünlerin alınması hakkında bize şimdiye kadar bir müracaat ya- pılmamıştır.,, Demiştir. Diğer taraftan haber aldığıma göre ellerinde malları olup ta bankaya terhin etmemiş fakat muhtelif sebeplerden dolayı mal- larını satamamış olan bazı tacir- ler de kendi tütünlerinin alınması için alâkadar makamlara müra- caat edeceklerdir. Meclis'in bugünkü ruznamesi Ankara, 28 — Meğlis ihtikâr meselelerine oOkarşı büyük bir alâka göstermektedir. Bu günkü içtimada bu mesele müzakere edilecektir. Bundan başka hariçte- (ki memurların nasıl maaş alacak- ları gene bu günkü ( içtimada müzakere edilecektir. Suriye intihabı Tevkif edilenler divanı harbe verilecek Adana 27 (A.A.) — Suriyeden bildiriliyor: Şamda intihabat esna- sında isyana sebebiyet verdikleri iddiasiyle birçok kimseler tevkif olunmuştur. o Mevkuflar Fransız askeri divanı harbinde muhakeme edilecekler. Şamda dükkânlar elân kapalı bulunmakta sokaklarda devriyeler gezmektedir. Hamidiye çarşısında büyük bir bomba patlıyarak mü- him hasara sebebiyet vermiştir. Dükkânlar kapalı bulunduğun- dan nüfusça zayiat olmamıştır. Müsademede ölenler için mu- azzam cenace merasimi yapılmış ve 60 bini mütecaviz halk mera- simdo hazır bulunmuştur. Hamada * vuku bulan müsade- melerde iki kişi ölmüş, 12 kişi yaralanmıştır. o Ayrıca bir çok kimseler de yaralıdır. Fevkalâde komiser Ponsonun, intihabatın devamına dair bir emirname neşr- edeceği ve bir iki güne kadar intihabata tekrar başlanacağı söy- leniyor. Bütün Suriyede örfi idare ilân edileceği kuvvetle tahmin edil- mektedir. Selânik telefonu Gazi Hz. Selânik belediye reisile görüştüler Atina 27 (Hususi) — Selânikten elen haberlere göre Selânik nbul - Ankara telefon muhabe- resi başlamak üzeredir. Yapılan ilk tecrübede Gazi Hz., Selânik belediye reisi M. Vamvakas ile konuşmuş ve meskatı resi olan Selâniğe (o selâmlarının — iblâğını belediye reisinden rica eylemiştir. Bir idam kararı Kastomonu, 27 (A.A.) — Ağır ceza mahkemesi Kastamonunun Kıran köyünden Satır oğlu Sati- nin idamına karar vermiştir. Sati aynı köyden tavukçu oğlu Ismailin 10 yaşındaki oğlu Hasanı ormana götürerek boğmak suretile öldür- müştür. Katil evvelce de iki katil fili daha yapmıştır. | Iki vekâlet yeni senenin ( ilk haftasında işe başlıyacak Ankara 28 ( Telefon) — Varidat vekâletine yalnız bil- (| vasıta vergilerin cibayetile ( meşgul olan daireler geçe- 9 ( cektir. Bilâvasıta vergilerle ( iştigal eden dairelerin ise |) maliye (o vekâletine merbut | kalması, KN dolayı zaruri görülmektedir. idari Maliye vekâleti erkânı ara- |) sında vekâletin ikiye ayrıl | ması dolayısile bazı tebed- | dülât icrası ihtimali vardır. Yeni vekâletler, yeni senenin ( ilk haftasında işe başlayacak- 9 lardır. 932 bütçesinin (varidat |) kısmı varidat vekâleti tara- fından masraf kısmı da ma- ( liye vekâleti tarafından ha- zırlanacaktır. Maliye vekâ- Y| letinin muhasebei umumiye | dairesinin bir kısmı varidat | İ vekâletine geçecek, mütebaki | İY) kısmı maliye de kalacaktır. RR li Münferit hakimlik Bu hususta bir proje hazırlandı Ankara 27 — Kaçakçılık mes' eleleri ile meşgul; olacak hakim münferitliklerin nerelerde ihdas edileceği yakında tayin olunacak- tır. Bu hususta dahiliye ve adliye vekâletlerini ve umum gümrük müdürlüğü tarafından birer proje hazırlanmıştır. Gümrük müdürlüğünün proje- sine nazaran Serüç, Nezip, Van, Peyaz, Urfa, Birecik, Gaziayintap, Istanbul, Fethiye, Alâiye, Bodrum, Midye, nos, Kars, Mardin, Hopa, Kilis, Antalya, Mersin ve Kuş- adasında birer hâkimi münferitlik ihdası lâzımdır. Adliye vekâletinin (projesine nazaran hakimliklerin adedi 18, dahiliyenin teklifine nazaran 12 olmalıdır. Bu sene içinde adliyeye intikal eden kaçakçılık davalarının adedi 534 dür. Bunun 332 si Gaziayıntap mahkemesine aittir, Gaziayıntap en ziyade kaçakçılık muhakemeleri olan yerdir. Diğer taraftan gümrük umum muhafız kumandanlığının teşkiline ait lâyiha maliye encümenine havale olunmuştur. Bu kanunun birinci maddesinin son aldığı şekle nazaran gümrük muhafaza kumandanlığının bir karargâhı olacak, kumandanlığın talim ve terbiyesile büyük erkânı harbiye reisliği iştigal edecektir. Kuman- danlık kaçakçılık ve hudut emni- yeti ile meşgul olacaktır. Kaçakçılık lâyihası tetkik ediliyor Ankara 28 — Muhtelit encümen kaçakçılık lâyihasının tetkikine devam etmektedir. Encümen ka- çakcılığın takibindeki murur za- manlar için lâyihaya bir madde ilâvesine karar vermiştir. Lâiha 30 birinci maddeye kadar müzakere edilmiştir. Encümenin dünkü içti- mama Tekirdağ mebusu Cemil bey riyaset etmiş, adliye vekili Yusuf Kemal, dahiliye vekili Şükrü Kaya beyler içtimada bulunmuş- lardır. Encümen bugün yeniden topla- nacaktır. Balıkesirde balo Balıkesir , 27 ( Husususi ) Himayei etfal cemiyeti yılbaşında fırkada bir balo verecektir. Ba- lonun mükemmeliyeti için fevka- lâde çalışılmaktadır. ) | Hindistanda Yeniden kanlı hadiseler vuku buluyor Peşaver, 28 (A.A.) — Peşaver civarında hudut üzerindeki Kohat' ta bulunan ve Gandiyi nezdine gelmeğe davet eden Abdülgaffar hanın. taraftarlarından olan mu- harriklerle askeri kuvvetler ara- sında dün vuku bulan bir müsa- deme esnasında muharriklerden 50 kişi ölmüştür. Konatta vukua gelen diğer bir müsademede asker huvvetleri da- gılmak istemeyen halk üzerine ateş emeğe mecbur olmuştur. ölenlerin miktarı malüm değildir. Peşaver mıntakasındaki vaziyet şimdi kontrol altındadır. Sansür yalnız U telgraflarla (mektuplara hasredilmiştir. Müslümanlarla hindular arasında kanlı bir müsademe Lahore, 28 (A.A.) — Genç bir müslümanın bir hindu tarafın- dan öldürülmesi üzerine her iki cemaat arasında bir müsademe vuku bulmuştur. Hindulardan 5 kişi hastaneye kaldırılmıştır. Askeri kuvvetler, sokaklarda karakol dolaşmaktadır. Teminat akçeleri Istanbu mebusu Vasıf beyin bir takriri Ankara 23 — Istanbul mebusu Vasıf bey meclise bir temenni takriri vermiştir. Bu takririn: “lImtiyazlı şirketlerin abonelerden aldıkları teminat akçelerini işlet- meleri doğru değildir. Bu paralar sınai ve maadin bankasına veril- sin denilmektedir. Vasıf bey kendisile görüşen o gazetecilere demiştir ki: — Istanbul elektrik, havagazı, telefon şirketlerinin teminat akçe- lerini sermaye gibi işletmelerine hakları yoktur. Abonelerin bu akçe nisbetinde hissedar telâkki edilmesi ve kendilerine bir temettü ayrılması lâzımdır. Şirketlerdeki bu teminat akçesi tahminen bir kaç yüz bin lira tutmaktadır. Bu paranın memleket omenfaatına kullanılması lâzımdır. Sanayi bankası sermayesi az olduğu için sanayi erbabına yar- dım edememektedir. Krediden mahrum sanayiin inkişafına imkân yoktur. Şirketlerin teminat akçesi olarak aldığı para sanayi banka- sına bırakılmalıdır. Buda bu pa- rayı fabrikalara ikraz etmelidir. Bu muameleden bu şirketler de istifade eder.,, ş * Irak başvekili Nuri paşa dün bir çok ziyaretlerde bulundu Ankara, 27 (A. A) — rak başvekili Nuri paşa Hz. bu sabah şehrimize muvasalatlerini mütea- kip Çankayaya giderek Ismet paşa hazretlerini köşklerinde zi- yaret * etmişler, öğle yemeğini beraber yemişlerdir. Nuri paşa Hz. bu akşam hariciye vekili o Tevfik Rüştü, dahiliye vekili Şükrü Kaya beylerle bir- likte hususi olarak Reisicumhur kâtibi Ooumumisi Tevfik beyin akşam yemeğinde bulunmuşlardır. Yugoslavya hükümdarları Paris 28 (A.A.) — Yugoslavya Kralı Alexandra ile Kraliçe Marie refakatlerinde Prens Olga olduğu halde dün saat 20/40 ta buradan müfarakat etmişlerdir. 28 Kânunuevvel1931 Feci bir kaza Beyoğlunda bir kamyon kaldırım üzerine çıktı, 8 kişiyi yaraladı Dün akşam üzeri Beyoğlünda bir kamyon faciası olmuş, bir çok kişiler ağır surette yaralan- mıştır. Dün Pazar ve havanın da iyi olması hasebile Beyoğlu caddesi diğer günlere nazara daha kala- balık idi. Bilhassa akşam beşe doğru Stadyumdaki Siavya maçın- dan çıkanlarla (Galatasaraydan Taksime kadar uzanan saha bir insan denizi halini almıştı. Saat beşi yirmi geçe Galatadan gelen bir kamyon Taksime yakın yeni Zanbak sokağından eski Fransız hastahanesinin yanındaki Altı parmak lastik deposu önüne çıkmış ve birdenbire yaya kaldırıma binmiştir. Yaya kaldı- rımda bulunanlar kamyonun bu âni: çıkışından kaçacak, iltica edecek bir yer ve vakit bulama- dıklarından dolayı bir çok kişiler karayonun altında kalmışlar, ezil- mişlerdir. 3285 numaralı olan bu kamyonu şoför Mahmut Celâleddin idare ediyordu. Polisten verilen malümata göre Celâleddin o tuğla ve kiremit taşıdıktan sonra Galatada bir meyhanede içmiş ve sarhoş bir halde kamyonu Taksimdeki ga- raja gölürmeğe teşebbüs etmiştir. Idaresine ve müvazenesine hâkim olamıyan bu şoför, kamyonu caddeden yaya kyldırıma bindir- mekle bu faciaya sebebiyet vermiştir. Kamyonun ezdiği kimseler şunladır: Kalyoncukulluğunda 18 yaşında (matmazel Mağdelinin sol bacağı kopmuş, bacak kaldı- rım üzerinde kalmıştır. Tarlaba- şında 42 yaşında madam Aya göğsünden ağır surette, 18 yaşında simitci Kadir oğlu Mehmet sol ayağından, Kasımpaşada (OBay- burtlu Hasan oğlu Mustafa sa” ayağından, elinden ve göğsünden, Şişlide Hacı Mansur sokağında Ulvi Zaim bey iki ayağından hafif surette, Kalyoncukulluğunda madax Aleksandra (osağ bacağından, işlide Ahmet bey sokağında man Vasıf bey sağ ayağı ve bileğinden, şoför İsmail efendi muhtelif yerlerinden ağırca yara- lanmıştır. Yaralılar (zabıta (tarafından Alman ve zükür hastahanelerine nakledilmişlerdir. Polis ve müddei umumilik hadiseye vazıyet etmiş, şoför tevkif edilmiştir. Hayır dolandırıcıları Maznunlardan biri tevkif edildi Son zamanlarda hayır müesse- seleri namına dolandırıcılık yap- makta olan bazı kimseler hak- kında tahkikat © yapılmaktadır. Şimdiye kadar yapılan tahkikat neticesinde Rifat isminde birisi tevkif edilmiştir. Rifat bu şekilde bazı yerlere müracaat ederek kendisini (hayır (o müesseseleri namına para topladığını söyleyip dolandırıcılık yapmakla maznun- dur. Polis müdüriyeti Rifatın başka arkadaşları olup olmadığını tah- kik etmektedik. Sarhoşlukla annesini dövdü Şehremininde oturan Aehmet isminde biri sarhoş olmuş ve anasını dövmüştür. Anası Ayşe hanım bayılmış ve hastaneye kal- dırılmıştır. Yangın başlangıcı Galatada Pavli isminde bir bakkalın odükkânından o yangın çıkmış, sirayetine meydan veril meden bastırılmıştır.