29 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

A Sahife 2 | a e a Kaçakçılık Yeni adliye teşkilâtı için senede 250 bin lira sarfedilecek © — Ankara 29 (Hususil— Kaçakçı » akla iştigal edecek mahkemelere tayin edilecek hâkim, müddei i umumi müstantik listesi hazırladı. > Liste elli beş kişiliktir. Kaçakçılık ; pre kanumiyet ikesbettikten “sonra adliye intihap encümeni anarak Hsteden (o bâkimleri © tefrik ile tayin edecektir. Yeni teşkilât senede 250 bin ji lira masrafı istilzam etmektedir. t üç tütün kaçakçısı yakalandı © — Ankara 29 — (Hususi) — Inhi- © sar memurları Akköprü civarında ete geçmişler. Tavsiyeler başla- mış; arkadaşlarından biri: y— Ben bir memur tanırım., Kendisinin Keskinde kızı vardır. Sizden iyi olmasın amma çek iyi “bir iledir. Namus ise namus, ciddiyet ise ciddiyet.. Tam sana lâyık... Ayağına gelen kısmeti geri tepme. Delikanlı: o —bPeki.. Demiş, bir kere Bunun üzerine hemen kız tara- fına haber gönderilmiştir. Genç li “Kesnkinden parali per elia Fakat delikanlı kızı muvafık ihtikâr Kaünu Löâyihaya yeni bazı maddeler ilâve edildi Ankara, 29 — Dün meclis top- lanmişve ecnebi memleketlerdeki kariciye o #mmerturlarmın o maaşları hakkındaki lâyihayı, Manisa has- tahnmesi, Samsun'Gazi heykelisin inşası içm getirilecek malzemenin gümrük resminden muafiyetine dair kanun projesini kabul etmiştir. Bundan sönra ihtikâr kanumı- nun müzakeresine geçilmiştir. Söz alan hatipler mevcot lâyihadaki ceza ve hükümlerin kâfi derecede sarih olmadığını ileri sürerek ka- nun projesinde bazı tadilât yapıl- masmi istemişlerdir. Kocaeli mebusu Sırrı bey ka- nunun baştan başa tetkiki içm iadesimi: talep etmiştir. Bu teklif reye konmuş ve reddedilmiştir. Eşya fiatlerinin yükselmesine sebep olanlar için lâyihaya ayrı bir madde kunulmuştur. Buna nazaran fiallere zam yapanlar ve eşya fiatlerinin yükselmesine sebep olanlar bir aydan ki seneye kadar hapsedilecekler, 10 liradan 1000 liraya kadar ağır ceza vere- ceklerdir. Ihtikârı tetkik edecek * olan heyet âzalarını ticaret odası inti- hap edecektir. Ancak belediye encümenlerine de aynı hak veri- lecektir. Pariste hâmiller mümes- sillerile temas etti Ankara 29 (Telefon) — Saraç oğlu Şükrü beyin Pariste kaldığı müddet zarfında kupon hamilleri mümessillerile Obazı temaslarda bulunduğu haber verilmektedir. Şükrü beym inhisar ve güm- rükler vekâletine veya merkez bankası umumi müdürlüğüne tayini ihtimalinden bahsolunuyor. Bankanın umumi müdürü Salâ- yi ali müddet evvel © 4m, at istif > miz Atina 28(Hususi) — Yunan hü- kümeti, harice drahmi çıkarılma- sini men etmiştir. İhraç bankasınm hususi müsaadesi ve muayyen nisbet dahilinde harice drahmi gönderilecektir. Muallim ve muharrir Kâzım Nami beyin hukuk fakültesi için yazdığı bir makale hukuk fakül- tesi talebesi arasında büyük bir teessir uyandırmıştır. Talebe dün bu makale üzerine bir nümayiş yapmıştır. Talebe sabahleyin derse ilemi. 500 talebe darül fünun meydnnına çıkarak: — Bu yazıyı yazandan hesap isteriz!. Alnımıza irtica, inkılâba karşı muarız kalmak dmgaları vurulmak isteniyor. Bunu telin ederiz. Inkılâpta hukukçuların yarı yarıya hissesi vardır.. diye bağır- mışlardır. Bunun üzerine fakülte reisi Tahir bey talebe arasına Saracoğlu Şükrü B. Akşam - Bu Sahbahki "'Felgraflar “Barut i inhisarı Tahisarı hükümet bizzat at işletecek Istanbul 2B(A A)— (A.A)— Barut ve mevaddı infilâkiye ( inhisarından tebliğ edilmiştir: Barut ve mevaddı infilâkiye ve av ve rovolver: fişekleri inhisarla- rini işletmek imtiyazazını haiz olan hazinei maliye ile Oriental Industrial Monopolies Ltd Şirke- tinin müsavi E üeleğiğ alâkadar bulunduğu ( şirketlerin, imtiyaz mukavelenameleri (ve müzeyye- late ahkâmmı halen ifa ede miyeceklerini (Obeyan (eylemiş olmaları (o hasebiyle ( olbaptaki mukavelemameler ahkâmmm tat- bila ve - inhisarların işletilmesini yeniden hükümetin uhdesine al- ması takarrür eylemiştir. Bu münasebetle inhisarlar işlet- me şirketleri heyeti umumiyele- rini fevkalâde içtimaa davet ederek: şirketlerin. vaktinden evel tasfiyesine (omübaşeret (edecek- lerdir. Tasfiyede, eshabı matlübun ve başlıca imei olan hazine ile Oriental İndustrial o Monopohtes Ltd şirketinin hukuk ve menafiinin azami derecede (muhafazasma gayret edilecektir. Maliyede değ değişiklik Âdil beyin mü müsteşar olması muhtemel Ankara; 29 ( Telefon) — İyi haber alan mahafilin kanaatına göre bazı gümrük müdürleri arasında tebeddülât icrası mev- Zuvbahistir. Inhisarlar vekâletinin ibtasi münasebetile maliye vekâ- leti (oOoerkân (Oarasında ban değişiklikler olacaktır. Maliye tef- tiş heyeti reisi Adil beyein maliye raüsteşarlığma getirilmesi ihtimali vardır. Diğer taraftan hükümet yeni vekâletin ihdası o münasebetile barem kanununa O zeyledilmek üzere meclise bir Yâyika takdim etmiştir. Yeni vekâöletlerin bütçeye kabil olduğu kadar bar olmadan teş- kilâtını yapmalarına dikkat oh macak, inhisarların tevhidi mü- nasebetile © inhisar idarelerinin masraflarından tasarruf imkânları teminen ve varidatın çağaltılmasma tevessül olunacaktır. Adanada bahar Adana 28 ( A.A.) — Iki gün- den beri şehrimizde havalar mü- sat ve mülâyim gitmektedir. Adanalılar âdeta bahar havası yaşamaktadır. Hukuk fakültesinde bir hadise Talebe inkılâp aleyhtarlığı hakkındaki isnatları şiddetle reddetti geleli elik. onlazı teskin etmiştir. Talebe öğle vakti dağılmıştır. Öğleden sonra muhtelif yerlerde ayrı aynı içtimalar olmuştur. Tahir bey bu hususta gazetecilere: “— Közim Nami beyin maka- lesi şahsi bir görüş mahiyetinde- diz. Kendisi arkadaşlarım ve hu- kuk mezunları hakkında haksız tarizlerde bulunmuştur. Hukuk fakültesi ilmi ve vatani vazifesi (o hususunda cumhuriyet müesseselerinin hiç birinden geri kalmamıştır. İlmi tenkit hududu dahilinde olmadıkça bu gibi neş- riyala cevap . vermeyi İüzumlu addetmiyoruz,, demiştir. —- “Hindistanda Gandi yeni bir harp için hazırlık yapıyor Londra 78 — Gandi Hindistana vasıl - olmuş, büyük merasimle karşılafimıştir.” Gandi “ufukta hiç bir ümit görmediğini ve icapederse yeni bir harbe atılacağını söyle- miştir; Her tarafta itaatsizlik hareketi için hazırlık başlamıştır. İngiltere- de yeni tedbirler almaktadır. Şimdiye kadar İngiltereye sadık olam bazı unsurlarda şüpheli bir vaziyet almışlardır. a da hakiki bir müsademe olmuştur. Bu havalide komünistler büyük bir faaliyet gösteriyorlar. Müsa- demelerde 11 komünist ölmüştür, kırk kadar da yaralı vardır. Lahore'de müslümanlarla mecu- siler arasında yeniden müsademe- ler vaku bulmuştur. Bir çok yaralı vardır. Paris, 28 — Fransızlar Hindis- tan ahvalini dikkatle takip edi- yorlar. İngiliz. idaresi tezelzüle uğrarsa bunun Hindi Çinideki Fransız idaresi üzerinde de tesirini göstereceğinden korkuluyor. Adananın kurtuluş bayramı Adana 28 (A.A ) — Kurtuluş bayramını tes'it için bugün vilâ- yette toplanılan bir heyet program hazırlamıştır . Gümrükteki eşya Parası verilmiş eşyanın ithaline müsaade edilecek Ankara, 29 (Hususi) — Iktisat vekâleti (tahdit okararnamesinin tatbikinden evvel bedelleri tediye edilmiş: olan ve Hmanlarımıza gelen eşyanın kontenjana tabi tutulmadan gümrüklerden geçmesi esasım tetkik etmektedir. Fırka: grupu Ankara 29 — Cumhuriyet halk fırkası grupu bu gün toplanarak kaçakçı Tüyihasını tetkik ede- cektir. Ankara Sıhhiye müdürlüğü binasındaki yangın Ankara 29 (Hususi) — Sıhhiye müdürlüğü binasındaki yangından dolayı tevkif edilen odacı Rüştü dikkatsizlikle yangma sebebiyet vermek cürmile müstantikliğe ve- rilmiştir. Tahkikatikmal edilmiştir. Diğer taraftan hukuk talebesi de Kâzım Nami beye tahriren bir cevap göndermişlerdir. Bu cevapta hukukçuların inkilâp ha- reketlerinde nasıl bir rol oyna- dıkdarı anlatılmakta ve “ Hangi inlalâbı o gösterirsiniz ki onda hukukçular temayül (güsterme- mek şöyle dursun hattâ en önde koşmamışlardır ? Gazi'yi adım adım - takip edenler arasnda ne kadar hukukçu istersiniz sayalım: Necati merhum, Vâsıf, Necip Ali, Süreyya; Refik, Mahmut Esat ve Şeref.. Mürteci mi idiler, Yusuf Kemal, Nusretler mürteci mi idi- ler? , denilmektedir. 29 Kânunuevvel 1931 Otomobil faciası Bacağı kopan genç kız dün vefat etti Evvelki akşam Taksimde vuku bulan feci otomobil kazası kak- kında zabıta ve adliye tahkikata devam etmektedir. Kamyowan altında bacağı ke- silen Matmazel Mağdalini dün hastahanede (ölmüştür. Diğer 5 yardı Beyoğlu (hastahanesinde tedavi altındadırlar. Feci kazaya sebebiyet veren şoför Şakir Celâl dün adliyeye teslim edilmiş ve: hakkında mev- kufem tahkikat yapılmak üzere tevkifhaneye gönderilmiştir. Yeni iki kaza 1 — Şoför Nazımın idaresin deki etobil dün Aksarayda Seyit ağanm arabasına çarpımştır. Seyit ağanm dişleri kırılmış ve arabacı muhtelif yerlerinden yara- lanmıştır. Arabanm tekerleği (OEthem Pertev tezahanesimin camlarma çarparak hepsini kırmıştır. Şoför yakalanmıştır. 2 Mehmet isminde birisi dün Nişantaşından geçerken bir otomobilin: altında kalarak başm- dan ağır surette: yaralanmıştır. Kavga ve cerh Kasım paşada Rıza ve Ismail isimlerinde iki kişi kavga etmişler, Ismail bıçakla Rızayı başından yaralamıştır. Bir tramvay amelesi yolda düşüp öldü Tramvay şirketi amelesinden 50 yaşlarmda Rira isminde birisi dün akşam üzeri Eminönünde birdenbire düşüp ölmüştür. Ölüm hakkında tahkikat yapılmaktadır. Buğday az Gelecek sene buğday fiatleri pahalı olacak Gelecek sene için Amerikada Kamadada buğday Oo zeriyatın yüzde yirmi tahdit edilmiştir. Arjantindeki çok şiddetli soğuklar bu memleket zeriyatı üzerinde fena tesirler yapmıştır. Bundan önümüzdeki sene buğday . fiatleri: pahalılaşa- caktır. Fiatlerin önümüzdeki sene yük- seleceği kaviyen mellruz olmakla bu sene: hububat zeriyatına çok ehemisiyet verilmesi iktisat vekâ- letindem vilâyetlere bildirilmiştir. Vekâletten gelem tamimde: hubu- bat zeriyatının azalmaması için mülhakata ehemmiyetli teşvikatta bulunulması ilâve olunmaktadır. Ankaradan çekilen bir telgraf Üç dört gün evel Ankaradan bir telgrafımızın geç geldiğinden şikâyet Dün bu hususta şu tezkereyi aldık: 2212/931 tarihli gazetenizde (Bu ne sür'at) başlığı ile intişar eden fıkrada mevzuubahis telgraf- name hakkında yapılan tetkikat neticesinde ; bu telgrafm 21/12/31 saat 23,30 da Ankara merkezince kabul ve 24 de İstanbula yazıl- dığı ve saat 21-22 den sonra idarehaneniz ber mutat kapalı olduğu için sabahleyin 6/30 da teslim edildiği anlaşılmıştır. Şu izahata göre teehhüre tel- graf idaresi değil idarehanenizin geceleri kapalı bulunması ve: ga- zeteniz namına geceleri çıkacak telgrafnameler için mahalli teslim gösterilmemesi sebebiyet vermiştir. Bu cevabımın ayni sütunda ay- nen neşrini rica ederim efendim. Ist. Posta ve T. T. başmüdiri Hüsnü Tezkerede geceleyin matbaamız kapalı olduğundan telgrafın sabah saat 6,30 . teslim edildiği bil- diriliyor. Halbuki telgraf alani yirmi kala matbaamıza gelmiştir.