30 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Kânunuevvel 1931 ç AKŞAMDAN AKŞAMA Aşk ve izdivaç işlerinde aldatmak ve aldatılmak meselesi Aklımın bir türlü ermediği birşey vardır: Karısı tarafından aldatılan kocaların efkârı umu- miyece tezyif edilmeleri! Ayıp değil a, anlıyamıyorum: Bu bedbahtlara niçin “boynuzlu, derler? Onlar yolda yürürken niçin göz kırpıp işaretler yaparlar? Niçin lâalettayin' bir kavga esna- sında, hasım taraf, koz birlisini kırarmış gibi bir iskambil oyun- cusu haşmetile haykırır: — Daha mı lâf ediyorsun, be herif ?l Karın, seni, her önüne gelenle aldatıyor !? Ve, bu kat'i darbe (!?) üzerine, biçare koca, ekseriya, haptolu- verir... Rezilet ve rezaletin gayya- sına yuvarlanır... Keza, aklım almıyor: Aile mü- nasebatında, sadakatsızlık eden insanı, eski (ocemiyztte tel'in ve recmederlerken, şimdiki ce- miyette, bilâkis, çok kimse ne demeğe, aldatılandan daha gülünç ve tezyife daha lâyık vaziyette görmez de, böyle bir insanı âdeta bir kurnazlık Iyapmış gibi, için için takdir bile ederler ?.. Bir veznedar, bir tüccarın ka- sasında ibtilâs yahut hırsızlık ederse, istihfafa, nefrete istihzaya şayan kimdir: Tüccar mı, vezne- dar mı? (Aldanan mı, aldatan mı?) Bir söz versem de tutmasam, birini randevu yerinde nahak yere bekletsem, çirkin bir hareket işlemiş olan ben miyim, arkada- şim mi? Hülâsa, her işte, aldatan kaba- hatlidir. Aldatılmak, insanlar için, anha minha mukadderdir. Akıllı- lık, aptallık da bunda mevzuubabs değildir: En kuşbeyinli bir kadın, dâhi zevcini aldatabilir. Her işte olduğu gibi, aşk, alâka, nışanlanma, evlenme işlerinde de, vadine riayet etmiyen, aldatan insan “boynuzlu, £ sayılmalıdır. Tezyife, istihfaf ve istihzaya lâyık görülmelidir... Aldatılan değil... (Hatice Süreyya) Nedim .beyin yarası hafif Geçen, gece OGalatada Hasan isminde bir sarhoşun, Arap camii komiser muavini Nedim beyi yaraladığı yazılmıştı. Nedim beyin bu hadisede ağır yaralanmadığı, yalnız elinden hafif bir yara al- dığı memnviyetle haber alınmıştır. Şehir meclisi azalığı Vefat eden merhum doktor Izzet Kâmil beyden inhilâl eden şehir (o meclisi âzalığına ihtiyat azadan sabık borsa komiseri Hilmi bey geçecektir. Çay ithalâtı Hükümetin kontenjan listesinde her ay için 54 bin kilo çay koya- cağı yazılmıştı. Ankaradan gelen çay tacirlerinin ifadesine göre bu haber yanlıştır. A. B. — Aaaaah ah, bir kuş olsaydıml.. Ecza fiatleri Fiatler halkın zararına olarak yükseltiliyormuş Belediye ve idarei hususiye hastahanelerile sıhhi müesseseleri- nin bir senelik ilâç ihtiyacı için şehir meclisi daimi encümeni bir münakasa açmıştı. Münakasada talipler 45 bin lira istemişlerdi. Taliplerin bu fiat üzerinde birleştiklerini gören encümen, işi pazarlıkla halletmek istemiş, pazarlık neticesinde de talipler ancak iki bin lira kadar bir mikdar kırmışlardır. Bu son fiati de pahalı gören encümen, vilâyet ve belediye sıhhiye müdürlerile hastahaneler baş hekim ve ser eczacılarını ça- gırmış, mütalealarını dinlemiştir. Bu izahat ve tetkikattan sonra satın alınması düşünülen ilâçların 29-39 bin liraya tedarik edileceği anlaşıldığından pazarlık usulünden de vaz geçilmiştir. (Encümen, tedariki icap eden ilâçları satın almak için daimi encümen âza- sından Yusuf Ziya beyin riyase- tinde sıhhiye müdürlerile hasta- haneler sertabip ve baş eczacr- larından mürekkep bir mübayaa heyeti teşkil etmiştir. Bu heyet, piyasadan münferit surette ilâç alacaktır. Encümen, son tetkikatı esna- sında halkın aleyhinde olarak ilâç fiatlerinin yükseltilmekte olduğunu görmüştür. Encümen, bu hususta icap eden tedbirlerin alınması için alâkadar makamlar nezdinde teşebbüste bulunacaktır. Gizli esrarhane Çarşıkapıda iki esrarhane meydana çıkarıldı Polis merkezleri gizli esrarha- neler hakkında şiddetli tahkikata devam ediyor. Eminönü polis merkezi Hasan isminde birisi yakalanmıştır. Hasanın Çarşıka- pıda evinde gizli esrar içirdiği ve kaçak rakı imal etmekte olduğu haber alınmış ve merkezi tahkikata vaziyet etmiştir. Hasanın evinde yapılan araştır- mada kaçak esrar ve rakı bulun- muştur. Hasanın, kendi evinin karşısında bulunan diğer bir evi de bu işe tahsis ettiği anlaşıl- mıştır. Hasan bu iki evde hem kaçak rakı çıkarmakta, hem de esrar ve rakı içirtmekte imiş. Polis merkezi tahkikatını biti- rerek Hasanı adliyeye teslim etmiştir. Talebe lokantası Darülfünun emaneti talebeye bir lokanta tesisine teşebbüs et- ŞEHİR HABERLERİ ml Polis merkezleri bu işle dahaziyade alâkadar olacak Kaçakçılığa karşı alınan son tedbirler odolayısile polis müdi- riyeti bilimum polis merkezlerine bir tamim göndermiştir. Bu ta- mimde bundan sonra bütün polis merkezlerinin kaçakçılıkla fazla alâkadar olmalarını bildirmiştir. Merkezler keçakçılık işlerinde daima heyeti ibtiyariyelerle teşriki mesai edeceklerdir. Her merkez kendi mıntakası dahilinde vuku bulan kaçakçılık vakaları hukkında muntazam ista- tistikler tutulacak ve bunları polis müdiriyetine gönderecektir. Kemal Ömer bey Merhumun cenaze mera- simi bugün yapılyor Ayvalıkta vefat ettiğini teessürle yazdığımız merhum Kemal Ömer beyin cenazesinin bugün Selâmet vapuru ile şehrimize getirilmesi bekleniyor. Merhumun cenazesi bu gün saat on bir buçukta Babıâli cad- desinde müderris doktor Besim Ömer paşanın hanesinden mera- simle kaldırılacak, namazı Beyazıt camiinde kılındıktan sonra Merkez efendideki makberi mahsusuna defnedilecektir. Kendisini sevenlerin ve hüsnü ahlâkına (Omeftun (bulunanların merhume son rasimei teşyi ve hürmeti göstermek üzere cenaze merasimine iştirak (edecekleri şüphesizdir. Belediye iktisat işleri sabık müdürü Kemal Ömer beyin irtihali münasebetile Turing ve otomobil klübünden bir mektup aldık. Bu mektupta bu irtihalden dolayı teessür beyan edilmekte ve bütün âza merhumun cenaze merasimine iştirake davet olunmaktadır. Selim sırrı beyin konferansı Yarın akşam saat sekiz buçukta Selim Sırrı bey Radyoda “Rusyada gördüklerim,, mevzulu bir konfe- rans verecektir. AKŞAM ABONE ücretleri © Türkiye Ecnebi BewkLik 1400 kuruş (| 7700 kuruş SArLır 750 > M0 > SArLır 40 > 30 > 1Ayuır 150 > meRak, map” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için * yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Şaban 20 — Kasım: 63 S. İmsk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı Elektrik hissesi Kartal belediyesi de sarfiyattan hisse istiyor Elektrik şirketi hasılatının mühim bir mıkdarını mukavelesi muci- bince belediyeye terk etmektedir. Adalar Anadolu yakasına ceryan verilmek üzere şirketle son defa yapılan itilâfnamede de belediye aidatına ait mıkdar gösterilmiştir. Anadolu yakasında yapılan elektrik tesisatının bir kısmı Kar- taldan geçmektedir. Kartal belediyesi, Kartalda çimento fabrikası dolayisile mü- him miktarda elektrik cereyanı sarfedildiğini nazarı dikkate almış elektrik şirketinin Kartaldan te- min edeceği hasılata dair bele- diye âidatının Istanbul belediye- sine değil, Kartal belediyesine verilmesi için elektrik şirketine ve İstanbul belediyesine müracaat etmiştir. Belediye müracaatı reddecektir. Istanbul belediyesinin fikrine göre bir şehirde imtiyazlı şirketlerin verecekleri belediye hissesi o şehirde en fazla sarfiyat yapan mıntakadaki belediyeye aittir. Çöpçülere verilen emirler Belediye, şehir içinde dolaşan çöp arabalarınin bir kazaya mey- dan vermemeleri için arabacıların arabaların üzerine binmelerini menetmiştir. Bundan başka çöpçülere yol- larda bulunan su birikintilerini de kaldırmaları tebliğ edilmiştir. Çöpçüler her akşam arabalarını da muntazaman yıkayacaklardır. Talebe yurdu Darülfünun talebe yurdu gelecek sene açılıyor Darülfünun talebe yurdu yapı- lacak binadaki tamirat bitmiştir. Binada esaslı tadilât yapılmıştır. Bina dahilinde talebeye mahsus istirahat salonları vardır. Darülfünun emaneti talebe yurdu için bir nizamname yapmaktadır. Yurda girecek talebenin kabul şartleri bu nizamname ile tayin edilecektir. Yurda daha ziyade fakir Otalebe alınacaktır. Yurt gelecek seneden itibaren açıla- caktır. Tiftik nizamnamesi Hükümet tiftik ihracatı için bir nizamname hazırlamaktadır. Yeni yapılacak nizamname mucibince tiftik ihraç edilmeden evel eks- perler tarafından muayene edile- cek ve ondan sonra ihracına mü- saade edilecktir. Nizamnamede ihraç edilecek malların evsafı tayin edilecektir. (Sir çırpıda | Piyankoya dair Işim düştü de bir kâtibi adile gittim... Efendim o ne kalabalık!. Kadın, erkek, genç, ihtiyar, güzel, çirkin, hemşireler, genç gelinler, genç kocalar, kaynanalar.. Hep- sinin ellerinde birer senet, tastik ettirmek için sıra bekliyorlar... Bekliyenler arasında bir tanıdık sima gözüme ilişti. Merak edip yanına yaklaştım.. Senedine bir göz attım: “ew, numaralı bilete ortak ol- duğumuzu mübeyyin işbu senet tanzim olunup, kâtibi adiilikçe tastik kılınmıştır. Hamm! Mesele şimdi anlaşıldı. Noterde bekleyenlerin hemen yüz- de yüzü böyle senetleri tasdik ettir- mek için gelenlerdi. Bir yandan nöbet bekliyorlar, bir yandan da Ispanyada şatolar kuruyorlardı: Meselâ pek hayırkâr bir zat: — Sağ elimle paraya alayım, sol elimle belediyeye bir istida vereceğim, şehirde ne kadar geri kalan, ileri giden bozuk saat varsa cümlesini tamir ettireceğim. Yahut yerlerine yeni saatler tak- tıracağım. oOBenimde İstanbul halkına bir bayratım olsun... Öteki atılıyor: — Birader.. Benim öyle büyük şeylerde gözüm yok.. Ne zaman- danberi parasızlık yüzünden elim değmiyor.. Ikramiye çıkınca ben hemen kayınvalidemin apandisit ameliyatını yaptıracağım... — Ah ah.. Benim merhamet damarlarım kuvvetlidir.. Geçen gün Zaro ağanın zevcesini gör- düm, içim parça parça oldu.. Ben de parayı alır almaz Zaro ağayı Istanbula getirteceğim, bu suretle hasret kavuşturuculuğu yapaca- gım.. , Meğer İstanbulda ne garip arzular besliyenler varmış!. Ne ise kimi ban aldı, kimi apartman yaptırdı, kimi otobüsçülüğe baş- ladı, kimi sinema açtı... Bütün bunlara piyanko çıkıp çıkmayacağını Allah bilir.. Fakat bildiğim bir şey varsa o da şu: Noterlere her halde piyanko çıktı. Hikmet Feridun “Tuğla ve kiremit fiatleri artti Kontenjan listelerinde tugla ve kiremit yoktur. Bu sebeple şehri- mizde tugla ve kiremit “fiatleri artmıştır. İnşaat yaptıranlar bun- dan şikâyet ediyorlar. Bir memur Eski şehirden mevkufen getirildi Eskişehirden (Ilhami (efendi isminde birisi getirilmiştir. Ilhami efendi burada gümrükte memur bulunduğu (oesnada (zimmetine para geçirmek cürmünden maz- nunen hakkında tahkikat yapılır- ken ortadan kaybolmuştur. Ilhami efendinin Eskişehirde bulunduğu anlaşılmış ve orada yakalanarak Istanbula getirilmiştir. miştir. Bu lokanta yalnız talebeye |ME. 1249 257 727 947 12“ 1590) Iktisat vekâleti nizamname h M dll; ilmi 0 iy Ğ ö ak- aznun adliyeye (o verilmiş, mahsus olacaktır. Talebe lokan- Va. 5,88 7,5 1216 1486 1649 I827Ğİ| kında ticaret bürosunun fikrini | müstantiklik Otahkikata vaziyet tası yakında açılacaktır. sormuştur. etmiştir. — — Evet, kimbilir hangi gizli hangi dalavereli .. Kim bilir hangi saçaklarda A.B. — Hayır iki gözüm köşeleri gözeltler... sw Kimbilir | işlere kulak misafiri olur... tüneyip âleme tepeden bakarsınl!.. bilemedin; sadece, sokakta yürür- ken otomobil altında kalmaktan kurtulurum!..