12 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Akşam 12 Kânunusani 1932 Sahife 2 - Yeni tayinler Zabıta memurları arsında tebeddüller yapıldi Zabıta memurları arasında bazı tahavvüller yapılmıştır. Bu me- yanda İstanbul polis altıncı şube müdürü Ihsan bey Kadıköy kay- makamlığına, Ilgaz kaymakamı Fuat bey emniyeti umumiye mü- fettişliğine, Muğla merkez memuru Şükrü bey İzmir merkez memur- luğuna, Magnisa merkez memuru Zeki bey Muğla merkez memur- luğuna, İzmir merkez memuru Memet Ali beyde Mağnisa mer- kez memurluğena tayin edilmiş- lerdir. Bu ne vahşet! Bir ana doğurduğu çocuğu boğdu Göztepede Nazmi beyin evlât- lığı 20 yaşlarında Fatma ismin- de bir kız geçenlerde hastalan- dığını söyliyerek yatağa yatmış ve geçen cuma gecesi sabaha karşı odasında gayri meşru bir çocuk doğurmuştur. Fatma işi meydana çıkarmamak maksadile çucuğunu boğarak bah- çedeki lağıma atmıştır. Sabahie- yin Nazmi bey işin farkına vararak polise haber vermiş ve yapılan tahkikat neticesinde hadise tama- mile tesbit edilmiş, çocuk da — lâğımdan çıkarılmıştır. Hadiseye Üsküdar müddeiumu- miliği vaziyet etmiştir. Fatma ifa- desinde bundan 9 ay kadar evel o civarda bir eczabaneden ilâç alırken eczacının bir arkadaşı tarafından kendisine zorla tesallut edildiğini iddia etmişse de böyle bir adam bulunamamıştır. Tahkikat devam etmektedir. Gandi Hintli reis serbes bırakılmış Bombay 12 (A.A.) — Henüz teeyyü etmiyen bir şayiaya göre Gandinin verdiği söz üzerine serbes (o bırakılmış olduğu fakat kendisne irae edilecek bir mahalde ikamet mecburiyetinde bulunacağı söylenmektedir. Tamirat meselesi M. Heriotun şayanı dikkat sözleri Paris 1I2(A.A. )— “Temps, gazetesi, M. Heriotun beyanatını iktibas etmektedir. Fransız radikal sosyalists fırka- sının reisi şu suretle idarei kelâm “Sarih ve açık söyliyeceğim, ben verilen sözün tutulması lâzım Almanların imza etmiş oldukları Versay muahedesile Dawes ve Yung plâlarını ortadan kaldırmak istiyeceklerini kabul edemem. ,, “Bu muahedelere tam ve kat'i riayet... benim umdem budur. Tediye kudretinde bulunan ve tediye etmeleri lâzımgelen fakat tediye etmek istemeyen insanları mahkum eden ve etmiş olan yegâne insanım.,, M. Heriot, terki teslihat mese- lesine dair olarak şu sözleri ilâve etmiştir. “Terki teslihatın bir em- nüselâmet çaresi olacağını zannet- miyorum. Çünkü, ordusuz bile, bugünkü fen ile bir mille (komşusunu ezebilir, tahrip edebilir. Terki teslihat fikrinin insanların kalplerinde yer bulması lazımdır. Istikbal karanlıktır. Sakin olalım, fakat çok müteyakkız bulunalım.,, Sul istimal Izmir rıhtım şirketine vazıyet edildi Izmir, 11 (Hususi) — İzmir rıhtım şirketinin vaziyeti hakkında son zamanlarda hükümetçe tet- kikat yapılıyordu. Şirketin, kâr- dan yüzde kırkına bissedar olan hükümetten varidatını gizlediği söyleniyordu . Heyeti vekile kararı üzerine bu sabah valimizin riyaseti altında bir heyet birdenbire şirketin Kor- dondaki binasına gitmiştir. Bir polis müfrezesi tertibat alarak kapıları tutmuş ve heyet içeriye girerek kasaları mühürlemiştir. Heyeti vekilece şirket müdür- lüğüne liman inhisarı reisi doktor Hulüsi bey tayin edilmiştir. Hu- lâsi bey muamelâtı idareye başla- dı. Bazı evrakın gizlice yakıldığı söylenmektedir. Hulüsi bey bu hususta ademi malümat beyan etmiştir. Muame- lât şirket hesabına hükümet tara- fından idare edilecektir. Ajansın tebliği Ankara 1l (AA) — İzmir rıbtım şirketinin idaresinde büyük ve mühim suiistimaller yapıldığı hükümetçe tayin olunan komisyo- nun tahkikatı netiçesinde anlaşıl- mış olmasına binaen, mübayaası hakkının istimali zamanı esasen 1913 senesindenberi hulül eylemiş bulunan bu şirketin devamı faaliye- tinin gerek ammenin ve gerek hazi- nenin bubukukunu sıyanet noktai nazarından doğru görülmemiş ol- duğu ve hükümet tarafından idare- ye derhal vaziyet edilerek keyfiyetin bizzat ifasına ve tahkikata devam olunup icabına göre hukuk ve ceza mahkemelerine (müracaat edilmesine karar verildiği haber alınmıştır. Zeytinyağlarımız Zeytinyağı rekoltesi 26 milyon kilo eksik Izmir,12 — “Ege, mıntakasında 1931 senesi zeytinyağları hak- kındakl mahalli ticaret odalarından ve kaymakamlıklarından gönde- rilen malümata nazaran rekoltenin 9 milyon kilo raddesinde olduğu anlaşılmaktadır . Mıntakanın 930 senesi zeytinyağı rekoltesi 35 milyon kilo idi. Şu halde 931 senesi rekoltesi evelki seneye nazaren 26 milyon kilo noksandır. Iktısat Vekâletinin yaptıracağı flim Ankara 11 — Iktisat vekâleti memleketi harice tanıtmak için bir flim yapmağa karar vermiş, bu hususta bir komisyon teşkil olunmuştu. Komisyon filmin mü- kemmel olması için bir müddet sonraya tehirini münasip görmüş- tür, Yalnız Vaşington sergisine gönderilmek üzere milli mamu- lâtımız için küçük bir flim yap- tırılacaktır. Fransız kabinesinin vaziyeti Paris, 11 (A.A.) — Kabinenin vaziyeti M. Laval ile M. Briand arasında yarın hariciye nezaretinde vuku bulacak mülâkattan evvel inkişaf edemiyecek gibi görün- mektedir. M. Briandın bu mülâkat netice- sinde vereceği karardan sonra M. Laval arkadaşlarının fikir ve mutalealarına faydalı bir surette müracaate imkân bulabilecektir. M. Lavalın çarşanba gününden evvel M. Herriot ile istişare etme- sine ihtimal verilmemektedir. Bu Sabahki 'Telgraflar Şurayı askeri Içtimalar daha 20 gün kadar sürecek Ankara 12 ( Telefon) — Âli Şurayı askerinin içtimaları daha yirmi gün devam edecektir. Şura, milli müdafaa vekâleti müs- teşarlığına kolordu kumandanla- larından Sedat paşanın ve aynı vekâlet kara müsteşarlığına fırka kumandanlarından Cemil Cahit pa- şanın tayinini tensip etmiştir. Sabık müsteşar Derviş paşa askeri divanı temyiz âzalığına tayin olunmuştur. Recep bey fırka teşkilâtını tetkike çıkıyor Ankara, 12 (Telefon) — Halk fırkası umumi kâtibi Recep bey önümüzdeki hafta Bursa, İzmir ve havalisinde fırka teşkilâtını teftiş maksadile bir tetkik seya- hatine çıkacaktır. Otobüs imtiyazı Belediye bu hususta müracaatta bulundu Ankara, 12 (Telefon) — Istan- bul belediyesinin otobüs imtiyazını almak için hükümete müracaatta bulunduğuu söyliyor. Bu suretle Istanbul dahilinde vesaiti naki- iyesi onoksan olan mahllere servisleri tanzim edecek, tramvay, vapur şirketlerinin halıhazır vazi- yetlerini tehdit eden otobüs reka- betinin önüne geçerek muayyen bir proğram dahilinde imtiyazı işletecektir. Bir grup kükürtlerimizi işletmek istiyor Ankara 11 — Ecnebi bir grup iktisat vekâletine müracaat ede- rek kükürtlerimizi işletmeğe talip olmuştur. Bu müracaat tetkik edilmektedir. Refik beye maliye vekili vekâlet edecek Ankara 11 — Mezuniyet almış olan sıhhiye vekili Dr. Refik beye gaybubeti esnasında Maliye vekili Abdülhalik beyin vekâlet etmesi takarrür etmiştir. Saraçoğlu Şüktü bey Ankara 11 — Saraçoğlu Şükrü bey Maliye vekâleti kalemi mah- sus odasında hususi kâtibi Muk- dim Osman beyle bugün geç vakta kadar meşgul olmuştur. Damızlık hayvanlar Ankara, 11 — Alelitlak damız- lık hayvanların Ziraat vekâletinin müsaade ve tasdiki ile kontenjana tabi tutulmadan memleketimize ithali hakkında heyeti vekilece bir kararname tanzim edilmiştir. Tahdidi teslihat Leh hariciye nazırı mühim beyanatta bulundu Varşuva , 11 (Hususi ) — Ha- riciye nazırı M. Jaleski bugün gazete (o muharrirlerine (o mühim beyanatta bulunmuştur. Nazır, Lehistanın tahdidi teslihat kon- feransında daha geniş emniyet tedbirleri alınmasını talep edece- gini söylemiştir. Lehistan bundan başka cemi- yeti akvam meclisindeki daimi azalık adedinin onbeşe çıarılma- sını, bu suretle küçük devlerin bu mecliste daha iyi temsil edile- bilmesini istiyecektir. Bir sporcu ölü bulundu Perağ, 1l — Dağlarada ski ile kayan bir sporcu düşerek ölmüş ve cesedi bulunmuştur. Almanyada Faşistlerle milliyetperverler anlaştılar Berlin, 11 ( Hususi) — Reisi cumhur intihabı hakkında bir müddettenberi faşist fırkası reisi Hitler ile milliyetperverler reisi Huzenberg arasında cereyan eden müzakere bir itilâf ile neticelen- miştir, Iki fırka maraşal Hindenburg' un Reizicumhurluk Omüddetinin meclis kararile tahdidi için teşep- büste bulunacaktır. Mamafi bu hususta: meclisin kararına değil halkın reyine müracaat edilmeside muhtemeldir. Fransız kabinesinin mevkii Paris, 12 (A.A.) — M. Laval M. Fon Hoesch'ı kabul etmiş ve 45 dakika görüşmüştür. M. Tardicu, her türlü beyanatta bulunmaktan imtina etmiş ve kabinenin vaziyetini (oçarşamba gününden evel bir hal neticesine varacağını düşünmediğini söyle- miştir. Askeri elbiseler değişmiyecek Ankara 11 (A.A) — Âli askeri Şüraca askeri elbiselerin tebdili hakkında karar ittihaz edildiğine dair Cumhuriyet gazetesinin 10 kânunusani tarihli nüshasında bir haber intişar etmiştir. Âli askeri Şüraca böyle bir şey tezekkür edilmemiştir. Tekzip ederiz. Japonya ve Amerika arasındaki hadise kapandı Washington 12 (A.A.)— Resmi mahafil. Cemahiri Müttehidenin Garbindeki Amerika konsolosuna taarruzda bulunan Japonların tec- ziye edileceklerine dair hükümetin tem,nat almış olması hasebile, bu hadiseyi kapanmış addettiğini be- yan eylemektedir. Sarhoş kadın! Keyif için havaya silâh attığından yakalandı Izmir, 12 — Bir genç kadın Tepcik'te sarhoş olarak keyif için havaya silâh attığından sulh ceza mahkemesince baş gün hapse mahküm olmuştur. Jeneral Balbo Italyaya döndü Roma 11 (A.A) — Hava işleri nazırı jeneral Balbo Romaya dönmüştür. Istasyonda müsteşarlardan M. Riccardi ile hava işleri nezareti erkânı ve ümerası tarafından karşılanmıştır. Kaçakçılık kanunu Ankara 12 Kaçakçılığın men ve takibi hakkındaki kanunla meclisin son celsesinde kabul edilen diğer kanunlar dün sabah Reisicomhur Hz. nin yüksek tas- tiklerine iktran etmiş ve bu kanunlar resmi gazetenin bu nüshasında intişar ederek mer- iyete girmiştir. Terki teslihat konferansında Brezilya heyeti Rio de Janeiro 12 (A.A.) — Berezilyanın terki teslihat konfe- ransında bulunacak olan heyeti murahhasası M. Macedo Soaes'in riyaseti altında olduğu halde bu sabah hareket etmiştir. Heyeti murahbasa, altın olarak tediye edilmeleri La Haye'de karar altına alınmış olan fakat henüz tesviye edilmemiş bulunan istikraz- lara ait müzakereleri Pariste yapmak üzere talimat jve salâhi- yetleri hamil bulunmaktadır. Anadoluda kar Tipiden iki vapur karaya oturdu Üç günden beri Anâdolünul her tarafında havalar soğumuş, bir çok yerlere kar yağmağa başlamıştır. Adalar denizinde ve Çanakkale (o buğazı (o medhalinde iki gün şiddetli bir tipi hüküm sürmüştür. Bu yüzden vapurlar buğaza girip çıkmak hususunda müşkilât çekmişlerdir. Bu sabah aldığımız malümeta göre dün akşamdanberi tipi hafif- lemiştir. Boğaz haricinde bekliyen vapurlar boğazdan içeri girmek- tedirler. Iki vapur karaya oturdu Ispanyol bandıralı ve benzin yüklü Tadalona “vapuru evvelki gün Çanakkale boğazının Zincir bozan mevkiinde karaya otur- muştur. Gemi kar tipisinz tutula- rak önünü görememiştir. Vaziyeti tehlikelidir. Gene evelki gün Yunan ban- dıralı ve hububat yüklü Piranos vapuru Bozca adanın Moris mev- kıinde karaya oturmuştur. Vapu- run ambarları su dolmuştur. Iki vapurunda kurtarılmasına çalışı- lıyor. Izmir civarına kar yağdı Izmir, 11 ( Hususi ) — Burada hava birdenbire soğudu, civar dağlara kar yağdı. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden aldığımız malümata göre bugün hava ekseriyetle bulutlu olacak, rüzgâr şimalden esecektir. Dün tazyiki nesimi 762 milimetre idi. Dünki azami sıçaklık 6, askari 1 santigrat kayt edilmiştir. Fırtına yoktur. Cerh vakaları Bir kadın eve geç gelen dostunu yaraladı Geçen 24 saat zarfında 4 cerh vakası olmuştur. 1 — Bülbülderede oturan Abdi isminde birisi dün gece evine geç gittiği çin metresi Belkis ile kavga etmiştir. Kavğa esnasında Belkis cebin- den bir sustalı çakı çıkararak dostu Abdullahı sol bacağından yaralamıştır. Bu azılı kadın yaka- lanmıştır. 2 — Moiz isminde Galatada Domuz sokağından geçerken tanımadığı bir adam önüne çıkarak başından yarala- mıştır. 3 — Kasımpaşada oturan Nedime hanımla kocası Salihle kavga etmişler, Salih Nedime hanımi başından yaralamıştır. 4 — Beşiktaşta oturan Bayram ve Seyfeddin kavga etmişler, Seyfeddin, Bayramı başından ya- ralamıştır. Bir polis memuru beraet etti Kasımpaşa polis merkezi me- murlarından Osman efendi rüşvet almak cürmünden maznunen mah- kemeye verilmişti. İkinci ceza mahkemesinde yapılan muhake- mede Osman efendiye isnat edilen cürüm sabit olmadığından beraetine karar verilmiştir. birisi dün » Arif oruç beyin davası — Evvelce Cumhuriyet gazetesinde Eskişehirliler aleyhine yazılan bir yazıdan dolayı Arif Oruç bey tarafmdan Cumhuriyet gazetesi aleyhine dava açılmıştı. Dün ikinci ceza mahkemesinde davaya devam olunmuştur. Dünkü celsede Cumhuriyet mesul müdür& Agâh bey hazır bulunmuş, fakat müddei Arif Oruç B. mahkemeye gelmemiştir, müddeiye yeniden tebligat yapılması ve Eskişehre yazılan tezkereye cevap istenmesi kararile mahkeme başka bir güne bırakılmıştır.