16 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 La MESİ Lİ AP ANAN Akşam — 16 Kânunusani 1932 Gazi Hz. Reisicumhur o Hazretleri dün Dolmabahçe sarayında o meşgul olmuşlar ve bir yere çıkmamışlar- dır. Dahiliye v: vekili Şükrü Kaya bey y dün Cerrah paşa hastahanesini gezdi Dabiliye vekili Şükrü Kaya bey dün Cerrahpaşa hastahanesine gitmiş, hastahaneyi ve yeni pavi- yonu gezmiş, hastaların hatırını sormuştur. Şükrü Kaya bey has- tahanede gördüğü ( intizamdan çok memnun kalmıştır. Şükrü Kaya bey, Reisicumhur seryaveri Rüsuhi ve Kılıç Ali bey- ler evelki gece Aero klübü ziya- ret etmişlerdir. £ Mumaileybim klüpte gördükleri intizamdan dolayı beyanı takdirat eylemişlerdir. Muallimler birliği kongresi dün toplandı Muallimler birliği kongresi dün darülfünun konferans o salonunda Köprülüzade Fuat beyin riyase- sinde toplandı. Idare heyeti raporunun okun- masını müteakip yeni idare heyeti intihap edildi. .ntihap reyleri tasnif edilirken ilk mektep mual- limlerinin yüksek tahsili takip hususundaki arzularile bu mual- İlimlerin tekaütlükleri hakkında münakaşalar oldu. İk mektep muallimleri maaş- larını Oo müvazenei Oumumiyeden aldıkları takdirde tekaüt mesele- sinin kendiliğinden halledileceğini ileri “sürdüler. Bu iki mesele hakkında teşeb- büsatta bulunulacaktır. Idare heye- ti, bir iki tebeddülden başka geçen seneki zevattan mürekkep olarak teşkil edildi. Fırtına Karadenizde şiddetli firtina var Karadenizde fırtma devam edi- yor. Fırtına daha ziyade Karade- niz boğazile Sinop arasındadır. Rüzgâr yıldız poyraz esiyor. Fırtınadan bir kaza olduğuna dair alâkadar dairelere haber gelmemiştir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden malümata göre bugün hava bu- lollu olacaktır. Rüzgâr şimal istikametinden esecektir. Yağmur ibtimali vardır. Dün hararet 5 bu sabah 4 dereceydi. * Dün limanda bir vapur diğerine bindirdi — Madenci Arif beyin Türk bandıralı Zuhal vapuru dün Halice girmek üzere Kabataş açıklarında demirli bulunduğu yerden hareket ederken, civarında demirli olan Italyan bandıralı bir vapura o yaslamıştır. Müsademe neticesinde İtalyan runun tarafı ezilmiş ve öğr va çökmüştür. Kazanın sebebi tahkik edilmektedir. Garip bir mecruhiyet Ekrem ve Emin isimlerinde iki arkadaş dün akşam Şişhane yoku- şundan çıkarlerken kazaen Ekre- min ayağı kayarak yere düşmüştür. Busırada Eminin elinde bulunan bıçak, Ekremin kasığına batarak tehlikeli (o surette (yaralanmıştır. Ekrem hastahaneye götürülmüştür. Iki kadın birbirini yaraladı Kasımpaşada oturan Rebia ha- nımla komşusu Asiye hanım bir meseleden dolayı kavga etmişler, Rebia hanım sopa ile Asiye ha- hımı dövmüştür . Bunun üzerine Asiye hanım da bir jilet bıçağı alarak Rebia ha- nımı elinden yaralamıştır. Viyanada bir sergi Yedinci asırda Türk eserleri sergisi açıldı Viyana, 15 (Hususi) — Yedinci asırda Türk sanayi sergisi Avus- turya reisicumhuru M. Miklas tarafından açılmıştır. Reisicumhur irat ettiği nutukta Türkiye ile Avusturya arasındaki münasebatın pek dostane olduğundan bahset- miş, Türkiyenin iktisadi, harsi ve manevi sahada itilâsından tak- dirle bahsetmiş, bunun tarihte misli görülmemiş bir hâdise oldu- ğunu söylemiştir. Reisicamhur nutkuna hitam ve- rirken sergiyi tertip edenlere, Türk Reisicumhuru Mustafa Ke- mal Hz.ne, Türkiye hüküme- tine ve Türkiyenin Viyana sefirine Avusturya hükümetinin ve sanat mühiplerinin teşekkürlerini beyan eylemiştir. Rusya - Iran Iran saray nazırı Moskovaya gitti Moskova 14 (A.A.) — Iran Saray Nazırı Timurtaş, Sovyet hükümetini resmen ziyaret etmek üzere bugün Moskovaya gelmiştir. Timurtaş istasyonda hariciye komi- seri M. Litvinof, muavini M.Karahan Moskova Sovyetleri reisi vekili Ste- inberg ve İran sefiri ve sair hükümet erkânı tarafından büyük merasim- le karşılanmıştır. İran saray nazırı doğruca ikametine tahsis olunan apartımana gitmiş ve öğleden sonra M. Kalenin tarafından kabul edilmiştir. Timurtaş bilâhare komiserler heyeti reisi M. Molotofu ziyaret elmiştir. Moskova, 15 (A.A.) — “Iran saray nazırı Timurtaşın Moskovayı Ziyareti omünasebetile (hariciye komiseri M. Litvinof misafirin şerefine bir resmi kabul tertip etmiştir. Resmi kabulde hükümet erkânı ve sefirler heyeti hazır bulunmuştur. Yeni fransız kabinesi Paris 15 (A.A ) — Şosyalist gurubu âzasından M. Frossard hükümetten teşekkül tarzı ve dahili siyaseti hakkında istizahta bulunacaklardır. Radikallerder M. Cot ile sos- yalist (fırkası reisi M. Leon Blum'da harici siyaset hakkında istizah yapacaklardır. "Bu Sahahki 'T Igraflar Halk evleri Dün Ankarada bir içtima yapıldı Ankara 15 — Ankara halk evi şubatın 19 zuncu günü açılacaktır. Aynı günde 14 vilâyetin yani Istanbul, Eskişehir, Afyonkarahisar, Çanakkale, Aydın, Bolu, Malatya, Diyarbekir, oOKonya, Samsun, Bursa, Izmir ve Denizli halkevleri küşat edilecektir. Ankara halk evinin faaliyetine iştirak etmek istiyen bazı zevat dün burada bir içtima aktetmiş- lerdir. Halk fırkası kâtibi umumisi Recep bey bu ibtima dolayısile bir hasbıhalde bulunmuş ve bu içtima bir kayit başlangıcı mua- melesinden ibaret olduğunu, halk evinin bir çok faideleri dokuna- çağını soylemiştir. Ağrı dağı şakilerinin muhakemesi - Adana 15 (A.A.) — Ağrıdağı şakilerinden 30 mevkufun ilk isticvapları bugün ağır cezada yapılmış muhakemeleri 3 şubata bırakılmıştır. Ticaret muahedesi Mısırla yakında müzakereye başlanıyor Ankara, 16 (Hususi) — Yakmda Mısırla ticaret muahedesi müza- keratına Ankarada devam oluna- caktır. Müzakereye Mısır sefiri riyastinde bir heyetin iştirak et- mesi muhtemeldir. Heyetimizin riyasetine de iktisat vekilinin tayini ihtimal dahilindedir. Mısır heyetine verilmek üzere şimdiden bir proje hazırlanmaktadır. Brezilya ile ticaret muahedesi Ankara 16 (Hususi) — Brezilya sefiri ticaret muahedesi akti için hükümet mamına hükümetimize müracaat etmiştir. İktisadi koru- ma kararnamesi mucibince yapı- lacak ticaret muahedesine bir liste ilâvesi zaruret olduğu sefire bildirilmiştir. Su Müdiriyeti Ankara, 16 — Ziraat vekâletin- de, su müdiriyeti teşkili kararlaş- tırılmıştır. Bu müdiriyetin salâ- hiyeti gayet vâsi olacak, Konya sulama idaresi buraya raptedile- cektir. Nafıa su müdiriyetinin lâğvedilmesi yahut da bu idareye raptolunması düşünülmektedir. Zevce katili cinnet alâmeti gösterdi Ankara 16 (Hususi) — Cinnet alâimi gösteren zevece katili imam Mustafanın tıbbı adliye gönderilme- sine karar verilmiştir. Hindistanda Keşmirde halk bir valiyi taşa tuttu Jammur (Keşmirde) 16(AA)— Refakatinde (o polis (o kuvvetlerile bir askeri kıta bulunan Jammur valisi, halk tarafından taşa tutul- muştur, Polis ateş etmeğe mec- bur kalmış, ahaliden bir kişi ölmüş ve 3 kişi yakalanmıştır. Gandinin zevcesi mahküm edildi Londra 15 (Hususi) — Tevkif edilmiş olan Gandinin zevcesi muhakeme edilmiş ve altı bafta hapse mahküm olmuştur. Bir çok şehirlerde yeniden kıyamlar baş göstermiştir. Isviçrenin ticaret bilânçosu Berne, 15 (A. A.) — Ticaret bilânçosu 900 milyor altın franklık bir açık göstermektedir. İşsizler Ingilterede işsizlerin miktarı azalıyor Londra 16 (A.A ) — Mesai nezareti, kânunuevvel ayının ilk 3 haftası esnasında kaydedilen işsizler adedinin 2,622,000 den 2,510,000 adedine tenezzül etmiş olduğunu ilân eylemektedir. 112,000 kişiden ibaret olan bu tenakusun 35 bini işsizlik tazmi- natının istihsali şeraitinde son günlerde vuku bulan tahavvülden ileri gelmekte fakat mütebaki 77 bini hakiki bir salâhı irae et- mektedir. Adanada bir şaki öldürüldü Adana, 15 (A. A.) — Senelerden beri vilâyetimiz Kozan kazası dahilinde şakavette bulunan meş- hur şaki Çatlak Ismaille arkadaşı Gâvur Hasan bir orman içinde saklı bulundukları bir evde jan- darma müfrezesi tarafından sarıl- mışlar ve bir buçuk saatlik bir müsademeden sonra meyyiten istisal edilmişlerdir. Adanada pamuk satışları Adana 15 ( A.A ) — Pamuk satışı borsada hararetle devam etmekte ve fiatler yükselmektedir. Italyan mütahassısları Ingiliz hazine nazırı nezdinde Londra 16 (A.A) — Italyan mütahassısları, dün akşam yeni- den İngiliz hazine nazırile görüş- müşlerdir. İnhisar idareleri ne olacak? Vekil Râna bey henüz hiç bir karar verilmed Dün şehrimize gelen gümrük ve inhisarlar vekili Ali Râna bey muhtelif meseleler hakkında mat- buata şu beyanatta bulunmuştur: — inhisarların tevhidi tetkik edilecektir. Inhisarların birleştiril- mesi ve müşterek idarenin An- karaya nakli hakkında henüz karar verilmemiştir. e Istanbulda, inhisarlarda yapacağım tetkikten soura Ankaraya döneceğim. O zaman bu mesele hakkında kat'i karar verilecektir. Seyahatimin Oomaksadı daha ziyade vekâletin buradaki işlerini yakından takip etmek içindir. Bilhassa gümrüklerle çok meşgul olacağım. Yapılan şikâyetleri tet- kik edeceğim. Teftişler esnasında mesuliyeti görülen memurlar şid- detle tecziye edilecektir. Muhtelif inhisar (idarelerinin vilâyetlerdeki (o şubelerinin | bir- leştirilip | birleştirilmiyeceğini de ayrıca tetkik ediyorum. Tütün ve müskiratın birleştirilerek bir müdiriyet şeklinde idare olunaca- ğına dair henüz bir şey yoktur. Ancak tetkikat neticesinde işin selâmetini temin edecek bir şekil bu hususta mediğini söylüyor bulunursa tabii o suretle hareket edilir, Son zamanlarda (gümrüklere ithal ve ihraç edilen bütün eşyanın tamamile muayenesi bildirilmişti. Buna bazı deri tüccarları itiraz etmişler. “ Mallarımız teehhürle gümrükten çıkıyor ve ya giriyor,, demişler. Gümrüklerde her nevi tertibat alınmıştır. Teehhüre im- kân yoktur. Esasen gümrüklerde muamele azdır.,, Râna bey bugünden teftişatına başlamıştır. itibaren “Gazinin heykeli (Baş tarafı birinci sahifede ) müdür Cemal beyler tarafındin nutuklar söylendi. Bunları: heykeltraş M. Kripelin nutku takip etti M. Kripelin, Ekrem Rüştü bey tarafından ter- cüme olunan nutku çok alkış- landı, Kolordu kıtaatı tarafından heykele bir çelenk kondu. Bundan sonra asker bir geçit resmi yaptı. Akşam M. Kripelin şerefine 30 kişilik bir ziyafet verildi ve bütün şehir donatıldı. Halk sevinç için- dedir. Tamirat ve harp borçları (Baş tarafı birinci sahifede ) diğine göre Cemahiri Müttahidei Amerika, Almanya beyanatinda ısrar ettiği takdirde müttefiklerin kendisine olan borçlarının iptalini bekliyecektir. Bu takdirde Amerika 22 milyar miktarında bir meblâğ kaybetmiş olacaktır. İsveçte 91 bin amele açıkta kaldı Stokholm, 15, (A.A) — Demir sanayi ücretleri ihtilâfının halli için cereyan eden müzakereler akim kaldığından fabrika sahipleri 24 Kânunusaniden itibaren fabrikaları kapamağa karar vermişlerdir. Bu suretle 91,000 amele açıkta kalmaktadır. Solyada siyasi cinayetler devam ediyor Sofya 15 — Dün akşam Vituş- ka caddesinde 24 yaşlarında Kos- tantin Todorof isminde biri tara- fından Usturumcalı Boris Kostof Potskotur namında biri katledil- miştir. Katil yakalanmıştır. Maktu- lün Makedonya teşkilâtının Pro- tegorof kısmına mensup olduğu anlaşılmıştır. Katil, cinayeti,dahili Makedonya teşkilâtının emrile yaptığını itiraf etmiş ve bu emri tahriri olarak aldığını da ilâve eylemiştir. Karısı ile iki çocuk terkeden maktul kendisini ellibin liraya sigorta etmişti. Japonyanın İngiltereye sevabı Londra, 16 (A.A.) — Dün Japon sefiri tarafından tevdi edilen resmi cevap, Japonyanın Mançuride hiçbir arazi ibtirası beslemediğini temin etmekte ve 9 devlet muahedesile açık kapı siyaseti (& prensiplerine (hürmet etmek hususundaki niyetini izhar eylemektedir. Radikal fırkası ve M. Briand Paris 16 (A.A) — Radikal fır- kasının sol cenahı, M. Briand'a tevcih edilen ve Fransız cumhu- riyeti tarafından takip edilen sulh siyasetini cihan nazarında daima takviye eylemiş olmasından dolayı mumaileyhe minnet ve sadakat beyan eylemekte olan takrire rey vermiştir. Terki teslihat konferansına hazırlık Berlin 15 ( Hususi ) — Terki teslihat konferansı için hazırlık yapılmaktadır. Bu hazılığa riyaset eden Ankara sefiri M. Nadolni bir apor hazırlamıştır. Cenevrede başvekil O bulunma- dığı zamanlar M. Nadolni Alman heyetine riyaset edecektir. Kavga ve cerh Üsküdarda Sabahaddin ve Hakkı isimlerinde iki kişi kavga etmişler, Sabahaddin bıçakla Hakkıyı sol koltuğundan yaralamıştır.