12 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Mr 12 Nisan 1932 e... GÜNÜN HABERLERİ | Akşam —— m Leyleklerin havada kongresi Yumurtalarından birinden hindi yavrusu çıkan dişi leyleği gagalıya gagalıya öldürdüler! Bursa, 11 (Hususi) — Geçen gün Esebey köyünde bütün köy- Tüyü meşgul eden meraklı bir badise olmuştur. Bir baca üstüne yuva kuran bir leylek ailesinin çıkardığı bu hadise bir namus ve ihanet meselesidir!. Yuvasında kuluçkaya oturan dişi ieylek, nihayet müddetini bitirmiş ve yavrular yumurtaları delerek çıkmıştır. Yuvaya dönen erkek leylek yuvaların arasında bir de hindi yavrusu bulunduğunu görünce fena halde sinirlenmiş ve gözünü yumup ağzını açarak hiddetle takırdamağa başlamıştır. Dişi leylek bu hiddete karşı Suçlu suçlu izahat vermeğe yel- tenmişse de bu cevaplar baba leyleği ikna etmemiştir. Baca üstünde bir aile facıasının cereyan ettiğini gören köylüler, büyük bir merakla köyün mey- danından seyre başlamışlardır. Baba leylek öfkeli bir halde yuvayı terketmiş ve yarım saat zarfında civar köylerde ne kadar leylek varsa hepsini alıp yuvasına getirmiştir. İhanet eseri yuvada görüldük- ten sonra leylekler havada bir kongre (o akdetmişlerdir. £ Uzun gagaların çıkardığı (o gürültülü sesler (o gökyüzünü (kaplamıştır. Nihayet Okarar verilmiş; baba leylek iki Oarkadaşile (birlikte yuvaya inmiş ve korku içinde titriyen ana leyleği gagalaya ga- galaya öldürmüştür. Bu karar tatbik edildikten sonra yuvanın erkeği, bindi yav- rusunu > almış, bir tüyüne halel getirmeden yere bırakmıştır. Köylüler merakla seyrettikleri bu hadisenin sebebini aramışlar ve yaramaz bir çocuğun yuvaya çıkarak yumurtalardan birini alıp yerine hindi yumurtası koyduğunu öğrenmişlerdir! Gayri mübadiller Ankaraya bir heyet gönderdiler Gayri mübadillere yüzde yirmi istihkaklarına mukabil (verilen bonolar büyük bir menfaat temin edememiş, sefalet icinde bulunan gayri mübadillerin dertlerine çare olamamıştır. Bunlardan mühim 'bir kısmı bonoların yüzünü 18-20 'kuruşa satmıştır. Bu vaziyet karşısında bundan sonra yapılacak tevziatta bono- larm. nama muharrer ve faizli olmasını hükümetten rica etmek üzere gayri mübadiller namına Ankaraya bir heyet gitmiştir. 'Heyet bükümet erkânile tamas edecek ve bütçeye bir yük teşkil etmeden bunun halli suretini arzeyliyecektir. Izmirde mübadil bonolarile " müzayeda Izmir 10 — Maliye vekâletinden metruk mallar müdürlüğüne gelen bir tahriratta mübadil rumlardan metruk kalan ve mühacirlere tahsis edilmemiş bulunan Rum emvali metrukesinin Mayıs ayın- dan itibaren mübadillere tevzi edilecek olan istihkak bakıyesi bonolarla satışa çıkarılması takar- rür etmiş olduğu ve bunun için şimdiden hazırlık yapılması lüzumu bildirilmiştir. Prens Nicola Bükreşte Bükreş 11 ( A.A.) — Prens Nicola, dün Bükreşe muvasalat etmiştir. Mumaileyh burada kısa bir müddet ikamet ve şahsi işleri ile iştigal edecektir. Yunanistanda altın mevcudu Atina, 11 (A.A.) — Yunanistan bankasının altın karşılığının nis- beti umumi taahhütler itibarile yüzde 34, 45 ve tedavül mevkiinde bulunan banknotlar itibarile de yüzde 37, 4l dir Romanyada siyasi vaziyet Bükreş, 11 (A. A.) — Nazırlar meclisi, kralın sarayında ve kralın riyaseti altında toplanmıştır. Meclis, Tardieu plânı ile feye- zanlardan dolayı felâkete uğramış olan mıntaka ahalisine yardım tedbirlerini ve önümüzdeki içtima devresinin hitamından evvel par- lamentoya tevdi edilecek olan kanun lâyihalarını tetkik etmiştie, Tayyare sergisi Atinada büyük bir sergi açıldi Atina, 11 (A.A.) — Beynelmi- del tayyare sergisinin küşat resmi, bu sabah Zappeion sarayında yapılmıştır. Sergide yunan tayya- reciliğine ait kısımdan başka bir takım ecnebi müesseselerin vü- cuda getirmiş oldugu şubeler vardır. Sergi, gerek askeri ve gerek ticari tayyarecilik âleminde vukua gelen terakkıyatı göstermektedir. Sergiye Fransa, İngiltere ve Çekoslovakya hava işleri neza- retleri iştirak etmiştir. Bu neza- retlerden her birinin birer salonu bulunmaktadır. Yunan hava işleri nezaretinin haritası, hali hazırda Atinadan altı hava yolunun geçmekte ol- duğunu göstermektedir. Sıvas - Yıldızeli hattı Sıvas - Yıldızeli arasındaki demiryolu döşemesi bitmiş, 30 mart çarşamba günü Sıvastan kalkan teren Yıldızeline girmiştir. Tren halk tarafından büyük be- yecan ve şevk ile karşılanmış ve bir çok kurbarlar kesilerek ziya- fet verilmiştir. Köylülerin de iştirak ettiği bu sevinçli şenlik münasebetile nu- tuklar söylenmiş ve Reisicumbur Gazi hazretlerile başvekil Ismet paşa hazretlerine halkın şükran ve minnetlerini iblâğeden telgraf- lar çekilmiştir. Netice çıkmadı! Çinliler Cemiyeti Akvama müracaat edecekler Şanghay 11 (A.A.)— Çin- Japon konferansı bilâmüddet tehir edil- miştir. Tehiri talep eden Çin murah- haslarının müzakeratı vahi ve fay- dasız telâkki ettikleri ve meseleyi Cemiyeti Akvam huzuruna “sevk- etmek arzusunda bulundukları zannediliyor. Şanghaydaki Japon kuvvetleri çekiliyor Tokio, 11 (A.A.) — Şanghay- daki vaziyetin salah kesbetmesi üzerine bahriye nazırı mahalli mezkürda bulunan silahendaz bö- Jüklerinin çekilmesine kârar ver- mişlerdir. Bu bülüklerden birincisi bugün Şanghaydan ayrılacaktır. | Alman intihabı Fransızlar hem memnun, hem endişeli Paris, 11 — Mareşal Hinden- burgun tekrar reisicumhur intihap edilmesi Fransada memnuniyetle karşılanmıştır. Maamafi faşistlerin gittikçe daha ziyade kuvvetlen- mesi endişeye sebep oluyor. Paris (o gazeteleri bu sebeple “ Hindenbourg, muvaffak oldu, fakat ayni zamanda (Hitler de ri oldu.,, diye yazmak- tadır. 1930 senesi eylülünde Reichs- tag'a girmiş olan 107 nasyonalist, 6 milyon rey toplamış idi. Geçen mart ayının 13 ünde Hitler, 11 milyon rey almış idi. Dün, resmi fırkanın azim mesaisine rağmen mumaileyh, 16 milyondan fazla rey almıştır. Le Journal diyor ki: “Bu netice kin ve intikam fırkasının yeni bir zaferidir. Eğer dünkü intihap Reichstagın tecdidi için tekrar edilecek olursa parlâmentoya 215 Hitlerci gelecektir. ,, Petit Journal yazıyor : “Hitlerin yeni bir muvaffakiyeti vaziyete nikbinlikle bakmağa müsait değil- dir. Almanya cumhuriyeti Alman militarizmine karşı mücadele et- mek için bütün kuvvetlerine muhtaçtır. Echo de Paris diyor ki: “Alman siyaseti daha cüretkâr ve daha faal olacaktır. Vasati bir ferasete sahip olan hiçbir kimse Almanya- nın sükünet bulacağını tahmin edemez., Londra 11 — Ingiliz gazeteleri Hindenborgun intihabından mem- nun görünmekte ve alman poli- tikasının değişmiyeceğini memnu- niyetle yazmaktadır. M. Tardieunün intihap mücadelesi Belfort 11 (A.A) — M. Tar- dieu, bugün kendi intihap daire- sinde intihap mücadelesine giriş- miştir. Mumaileyh, her tarafta hararetle kerşilanmış ve bilhassa Chapelle - Sous - Rougement da bu karşılama pek hararetli olmuş- tar. Mumaileyh, orada 14 üncü teşrii devre esnasında takip edil- miş iktisadi, mali ve içtimai siya- setin ana hatlarını izah ve tasrih 4 etmiştir. Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : » Şimdi yukarıdakileri teskin ve temin etmek lâzımdı. Teskin ve temin, fakat bu teskin değil, günki iş çığrından çıkmıştı. O halde? O halde başka bir çare: Mülâzim Muhsin ağa, yukarı, paşalarin oturduğu odaya çıktı ve; Miralay bey selâm etti. Ibtilât- tan memnusunuz. Buyurun oda- larınıza gideceksiniz. Dedi. — Mithat paşa, Mahmut paşa ile birlikte bağırdılar: — Buradan bir yere gitmeyiz. Eğer süngü ile çıkarırseniz onu da siz bilirsiniz. Mülâzim Muhsin, sadece : —Böyle ifade edeyim mi? Dedi. — Evet böyle ifade et.. Çıkıp gitti. Yüzbaşı Ibrahim geldi, arkadan binbaşı Bekir sökün etti. Paşalar asabi, herşeye hazır bir heykel gibi duruyorlardı. Binbaşı, Arif ağadan bahsedi- yordu; — Bu çapkın diyordu, söylediği sözü bilmiyor, buradan kurtulmak için şimdide bu haltı yedi, ki şe deniz suyu temizlemez. Müsaade buyurun bunu bir müddet hapis ve terbiye edeyim! Mithat paşa süt meselesini, daha öteki delilleri saydı ve sui hastin artık gizlenemiyecek bir şekil almış olduğunu anlattı. Herif sıkılmadan : — Şimdiki halde öyle bir emir yoktur, omaamafih asker olan aldığı emri icrada mazurdur. dedikten sonra : —Müsterih olunuz ve rahatınıza bakınız diyerek çekildi gitti. son mektup 24 nisan 1300 tarih- lidir. O mektuptan Şu parçaları alıyoruz : Bu mektubum ihtimalki son mektubumdur. Zira evvelki iki kıta mektupta tafsil olunduğu veçhile bizim taamlarımızı kes- mekten ve mükâtebeye ihtimal kalmamık için kâğıt ve kalemi bütün bütün kaldırıp tazyik altına koymaktan maksat cümlemizi birer birer tesmim ile öldürmek niyetinden münbais olduğu mey- dana çıktı. Teşebbüs de ettiler. Bu kadar hücuma karşı artık tahaffuzun hiç medarı olmayıp behemehal bizim için böyle bir sui filin zuhuru eseri meczum bulunmuştar. Ibtimal ki bu mektubum var- mazdan evvel vefat haberimi alır- sınız. Bundan dolayı ziyade keder ve teessüf abestir. Inşallah cenabı bak günahları- mızın kefaretile mazharı af ve merhamet ederek bir de bu yolda naili şehadet buyurduğu halde bundan büyük nimet olamaz. Sizin için tevdi ettiğim vasiyet- namenin hülâsası odur ki vefat vukuundan sonra sizin İstanbula avdet etmenize müsaade buyuru- luyor. (Halbuki paşa vefat ettikten sonra da ailesi menfi olarak Izmirde alakonmuştu. | Ve belki maaş dahi verilir. Pek rica ederim cümleniz konakta birleşip kardeş gibi hüsnü ünsiyet etmelisiniz... Baki eümlenizi ballâkı bakiye emanet ederim. Mithat Mahmut paşa da ailesine yaz- diğı mektupta artik şehit edile- Mithat paşanın ailesine yazdığı /- ceklerinde (o şüphe (kalmadığını kaydettikten sonra, canilerin isim- lerini, künyelerini yazmış ve (bu hainlerden ahımı ve intikamımı almanızı vasiyet ederim) diye mektubunu bitirmişti. Son iş olarak da mübrü ile, belki evlât ve ayaline bir fenalık ederler diye, mührünü parçala- mıştı. O gece Arif ağanın haber ver- mesile öyle geçti. Fakat ertesi gece... iralay Lütfi, binbaşı Bekir, başka zabitler ve bir çok müsellâh asker toplanmış, kışlanın dışarısı yine iyice sarsılmiştı. (Gece ala- turka saat altı buçuğa geliyordu. Evvelâ Mahmut paşanın hiz- metçisi Hacı Şükrü ağa uykudan uyandırılıp okışlada başka bir odaya (kapatıldı. Her mahpusun oda kapısına iki süngülü kondu. Mithat paşanın ağası yanından alındığı için Namık paşazade Ali bey paşanın yanında yatıyordu. Herkes "derin uykuda idi, ses yok, seda yoktu. Birden Mithat paşanın oda kapısı kırıldı ve bir hamlede Namık paşazade Ali bey dişarı çıkarıldı. Mithat paşa uyandı, zaten pek derin uykuda değildi, her an ölüme muntazırdı. Kendisini öl- dürmeğe gelenlere hiç mukabele etmedi: — Allahtan korkun, dedi. Ve onlara yapmak istedikleri cinayetin büyüklüğünü, günahını anlatmak istedi. Fakat bu sözleri kimse dinlemedi. * .. Bundan sonra Mahmut paşanın odasına girdiler, ellerindeki yağlı ve sabunlu ipi paşanm boynuna takmak için pek çok uğraştılar. Bu esnada paşanın kolunu sopa ile kırdılar ve bu suretle Mahmut paşayı boğdular. 'Uydurulan saçma bir raporla Mithat paşanın EMEA vefat ettiği ilân edildi. Mahmut paşa için de; (Mithat paşadan bir hafta sonra tifodan vefat ettiği..) denildi. Hattâ bu yalan mezar taşlarına bile bâk- kedildi. (Mithat paşa 26 Nisanda vefat etti). (Mahmut paşa 2 Mayısta vefat etti). Abdülhamit kendisine verilen bu habere bir türlü inanamıyordu. vehim okadar bu boş kafayı sarmıştı... Şerif Avnurrefik paşanın Mithat ve Mahmut paşaları kaçır- dığı rivayeti üzerine büsbütün şüpheleri arttı. Raporlar oşahadetler yeminler para etmeyordu. Nihayet evvelâ Hüseyin beyi, sonra arkasından yaverlerinden Şakir beyi gönderdi, tahkikat yaptırdı. Yine inanmadı. sonra mezarları açtırdı. o Mithat paşanın başını koparttırdı ve saraya getirtti. Bu haber çok tekzip edilmiş, bir çok defalar teyit olunmuştur. Ben bizzat, bunu tahkik ettim Ve mezarın açılarak, Mithat pa- şanın başının bir çok ibtimam ile Ciddeye, ve oradan Apdülhamide gösterilmek üzere Istanbula sev- kedildiğini çok mevsuk surette öğrendim. Hattâ o vakit mezarı açan adam elyevm Ciddedir. Ihtiyar, iki büklüm bir eski binbaşıdır. (Arkası var) y şi © Mm ii Mm mmmammmıanaz