21 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam: 21 Nisan 1923 Cemiyeti Akvam (Baş tarafı birinci sahifede ) tetimse, eğer Türkiyenin izah ettiğimiz şekildeki siyaseti Cemiyeti Akvamın ruhuna mu- vafık ise sizlere temin edebilirim ki Türkiye cumhuriyeti bu asil davaya iltihakta hiç bir mâni görmiyecektir. Deyli telgraf gazetesinin Ce- nevre muhabiri bu hususta şu tafsilâtı veriyor: “Türk heyetile sıkı alâkası bu- lunan mahafilde söylendiğine göre Türkiyenin Cemiyeti Akvama âza olmak için gelecek eylülde Ce- miyeti Akvamın büyük meclisine müracaat etmesi muhtemeldir. size | Türk murahhası terki teslihat | konferansındaki beyanatında Tür- | kiyenin hiçbir devletle gizli itilâf- nameler ve muahedeler aktetme- diğini söylemişti. Bu beyanat Türkiyenin Cemiyeti akvam âzalığına talip olacağı yolunda tefsir edilmiştir.,, Söylendiğine göre hükümetimi- zin Cemiyeti M. Madriga'dır. M. M. Madriga birkaç kere Tevfik Rüştü beyle görüşmüştür. Diğer taraftan Fransız gazetelerine be- yanatta bulunan Fransız başvekili de şu sözleri söylemiştir: “Cihan sulhünü takviye eden ve tamamile sulh ve salâh pren- siplerile hareket eden ve binnetice sulhçu tanınan zevattan bilhassa şunları tanıyorum : Çekoslovak hariciye nazırı M. © Benes, Türkiye hariciye vekili “5 sonra Türkiye hükümeti Cemiyete Pkabulü için bir talepname tevdi Tefik Rüştü bey, Yunan başve- kili M. Venizelos ve ben., Dün şehrimize gelen ve akşam trenile Ankaraya hareket eden hariciye vekili Tevfik Rüştü bey de bu hususta şu beyanatta bu- - lunmuştur : “ — Cenevredeki bir çok te- maslarından pek memnun kaldım. Hükümetimizin Cemiyeti Akvama girmesi meselesine gelince, Ce- “ nevrede iratettiğim nutukta buna dair bir kayıt vardır. Buna ilâve edilecek fazla bir şey göremiyo- rum. , Anadolu ajansının tebliği Cenevre, 20 (A. A.) — Salâhi- yettar mahafilde beyan edildiğine göre, Türkiye cemiyetin bir rüknü tarafından resmen davet edilmek şartile ocemiyete dahil olmağı © maalmemnuniye derpiş etmektedir. Gayet iyi bir menbadan almış olduğu malümata göre yakında toplanacak olan Cemiyeti akvam heyeti umumiyesinde (o Cemiyeti akvam meclisi reisi ve yahut heyeti umumiyenin müntehap reisi © Türkiyenin cemiyete dahil oldu- ğunu görmek arzusunu izhar ede- cektir. Bu merasim edildikten icra eyliyecektir. Rusya seyahati Ankara 20—Rusya seyahatinin 26 gün süreceği hakkındaki ha- berler doğru değildir. Başvekil Paşa Hz. ile kendile- rine refakat edecek zevat ayın 24 ünde Istanbuldan Rusyaya gi- deceklerdir. Moskovada 5 gün, Leningrad'da bir gün, diğer şe- hirlerde üç gün kalınacak, Rus- yadaki ikamet müddeti 9 günü “ geçmiyecektir. Yol da 8 gün süre- ceğine göre seyahat müddeti 17 Muallim anketi Ameli Hayat mektebi mual- limlerinden Dr. Cemil Necip beyin fikirleri 10 uncu hifemizdedir. Akvama girmesi | meselesini ilk ortaya atan Ispanya | © murahhası ! Italya murahhasları ! ralarını Bu Sabhahki Telgraflar Tahdidi teslihat konferansı | Bugün M. Makdonaldın da iştirakile mühim müzakereler olacak Cenevre, 20 (Hususi) — Tah- didi teslihat komisyonunun bugün- kü içtimanda İngiliz hariciye nazırı muhtelif kısımlara ait tes- lihatın tahdidi hakkında hararetli beyanatta bulunmuştur. Alman murahhası bu teklife müzaheret etmiştir. Italyan hari- ciye nazın da İngiliz (tezini muvafık bulmuştur. Konferans omahafilinde yarın M. Makdonaldın. iştirakile vuku bulacak müzakerelere çok ehem- miyet veriliyor. Paris 21 (A.A.) — M. Mak- donald, saat 13,38 de buraya muvasalat etmiştir. Mumaileyh, Milli müdafaa nezareti müsteşarı M. Riche ve birçok zevat tara- fından selâmlanmıştır. M. Tardicu ile M. Makdonald hariciye nezaretinde uzun uzadıya görüşmüşlerdir. o Bu mülâkatın | | hitamında M. Tardiecu şu beya- natta bulunmuştur: “Fransa ve İngiltereyi alâkadar eden bilhassa hali hazırda Cenevre konferansında mevzuu bahsolan bütün meseleleri dostane bir surette görüştük. Bu akşam M. Makdonald ile birlikte (oOCenevreye ( gideceğim, mükâlemelerimize gerek trende ve gerek Cenevrede devam edeceğiz. Berlin 20 ( Hususi ) — Japon- ların tekzibine rağmen Mançuride beyaz ruslar tarafından Sovyet Rusya aleyhinde tertibat yapıldığı anlaşılmaktadır. Japonlar bu ter- tibata yardım ediyorlar. Bu yüz- den iki hükümet münasebatı ger- ginleşmektedir. Yaz mevsiminde mühim hadiseler vukuuna ihtimal veriliyor. vermiştir. başka borçlar meselesini de vermişlerdir. Tayyare abidesi Ankarada büyük bir abide yapılacak Ankara, 21 (Telefon) — Tayyare cemiyeti merkezi umumisi tarafın- dan şehit tayyarecilerimizin hatı- ebedileştirmek için bir abide yaptırılması takarrür etmiş- | tir. Abidenin plânı imar müdür- lüğü müşaviri Öz bey tarafından yapılmıştır. Abide, Ankara taşından yapıla- cak, dokuz menşurdan mürekkep olacak, geceleri görülmesi için elektrikle tenvir edilecektir. Abi- denin kaidesinde tayyare cemi- yetinin alâmeti bulunacaktır. Abidenin Osmanlı bankası kar- şısındaki mahalde yapılacaktır. Irak kürtleri Ingiliz tayyareleri ağır zayiat verdirdi Bağdat 20 (A.A) — İngiliz tayyareleri Kürt (o kıyamcılarına lerden 10 kişi ölmüş ve bir çok- ları yaralanmıştır. Havai tenkil harekâtına iştirak ettikleri sırada tayyareleri dağlık mıntakalarda sukut ederek par- Kürt- Cenevre 20 (Hususi) — Ingiltere, Almanya ve | arasında tamirat meselesine dair cereyan eden müzakereler mühim neticeler Üç memleket, Amerika gibi, tamirat meselesini tasfiye edilmiş addetmektedir. Bundan halletmeğe karar Moskova 20 (A.A.) — Kabar- skiden çekilen bir telgrafta Şarki Çin şimendiferi üzerinde kâin Pogranicnaya kasabasındaki Çin konsoloshanesi, kendilerine Sovyet tebaası süsünü veren bir takım beyaz Rusların gitgide daha büyük bir faaliyet gösterdiklerini bildir- mektedir. Rus - Japon gerginliği Mançuri hududunda japonların teşvi- kile ruslara karşı çevirilen entrikalar Fransız murahhasları evvel bu hususta kat'i bir şey söylemek istemiyor- lar. Buradaki müzakerelerde, bilhassa tahdidi tes- lihat müzakeratında Almanyanın Italya ve Ingiltere ile birlikte hareket ettiği göze çarpıyor. Bunun, konferansın müzakeratı o. Beyaz ruslardan müteşekkil müteaddit çeteler şimendifer istas- yonlarında görünmektedir. Çeteler Çeka teşkilâ- tına mensup olduklarınıve komi- tenin âzasından (bulunduklarını iddia etmektedirler. Bu tahrikâtçı “ faaliyetin manası meydandadır. merkez mıntakası İngiliz, Alman, Italyan cephesi Cenevrede üç devlet murahhaslarının müşterek hareket ettikleri görülüyor Fransız intihabatından üzerinde mühim tesiri olacağı tahmin ediliyor. Moratoryom Yunanistan harici borçlarını vermiyor Atina, 20 (Hususi) — M. Venizelos dün Cenevreden buraya avdet eylemiştir. Mumaileyh, ken- disini ziyaret eden gazetecilere yarın beyanatta bulunacağını va- deylemiştir. Maamafih salâhiyettar mahafil- den alınan malümata göre, harici borçlarda umumi moratoryom ilân ledilecektir. Hattâ altın esasının terk edilmesi de muhtemeldir, Meclis bugünkü (içtimamda, o tasarruf maksadile kontenjan kanununu müttefikan kabul etmiştir. Heyeti vekilede bütçe tetkikatı Ankara, 20 — Heyeti vekile bugün saat on beşte toplandı. Içtimada yeni bütçe esaslarile yeni vergi lâyihaları ve inhisarların tevhidine (müteallik (o projelerle gümrük muhafaza umumi kuman- danlığın bütçesi üzerindeki mü- ağır zayiat verdirmişlerdir. Asi- | zakerelere başlanmıştır. Vekiller heveti yarın da içtima edecek, tetkiklerine devam ede- cektir. ; z Recep bey Halk fırkası kâtibi umumisi Recep beyin yarın Ankaradan şehrimize geleceki haber veriliyor. Rasim Ali bey Dün divan meseleyi tetkike başladı Darülfünun divanı dün saat 14,5 da emin Muammer Raşit beyin riyasetinde (| toplanmıştır. Fakültelerden gelen bazı evrak tetkik edilmiş ve bu meyanda Tıp fakültesi (o müderrislerinden Rasim Âli beyin fakülteden ihracı meselesi de görüşülmüştür. Divan içtimamı omüteakıp (darülfünun emini Muammer Raşit bey şu | izahatı vermiştir: , — Mutat işler meyanında Rasim Âli beyin evrakını da tetkike baş- ladık. Bugünkü (dünkü) gazete- lerden bazılarında bu meseleye dair çıkan yazılar tahminlerden ibarettir. Kat'i vaziyet divanın tetkikatı hitamında anlaşılacaktır. Ticaret mektebi talebesi Balıkesirde Balıkesir 20 (Husus) — İstan- bul ticaret mektebi talebesinden bir grup o muallimlerile birlikte Balıkesire- geldilör. Gençler; vilâs yetimizin şayanı) temaşa yerlerini gezmektedirler; Graf zeplin amerikada Berlin, 20 (Hususi) — Graf zeplin balonu cenubi Amerikada Pernambucaya vasıl olmuştur. | sırada —- Kasa hırsızları i Polis mühim bir şebeke | yakaladı Polis ikinci şube müdiriyeti | Istanbulda müteaddit kasa hısız- lıkları yapan bir çete yakalamıştır. Macar tebaasından Görner Feri isminde birinin riyaseti altında Pirins, Çopur Frans, Konse Karlo Şandur ve Ağuştan isimlerinde altı kişiden mürekkep olan bu çete muhtelif cürümlerden dolayı | bir senedenberi Macar zabıtası tarafından aranmakta idi. Çetenin Istanbala geldiği anla- şılmış ve şehrimizde arka arkaya vuku bulan kasa hırsızlıkları üze- rine polis 2Zinci şube müdüri- yeti tarafından yapılan sıkı takibat neticesinde şebeke ele geçirilmiştir. Hırsızlar (o ifadelerinde bütün cürümlerini itiraf etmişlerdir. Bundan bir müddet evvel Beşiktaş malmüdürlüğü kasasın- dan çalınan 2200 lirayı bunların çaldıkları ve Mesadet hanında belediye (| tahsil (şubesinde ve Beyoğlunda mezeci Nikonun ka- sasında vuku bulan hırsızlıkları bu şebekenin yaptığı tesbit edil miştir. Hırsızlar bundan başka daha muhtelif kasaları soymak üzere tertibat aldıklarını itiraf etmişlerdir. Şebeke efradı burada cezalarını gördükten hudut haricine atıla- caklardır. Polis müdüriyeti gene Macar tebaasından Grüyaş, Kişmişle ve Artur isimlerinde üç hırsız daha yakalamıştır. Bunlarla beraber Roza ve An- tuanet isimlerinde iki kadın da vardır. Bunlar da müteaddit mü- cevher hırsızlıklarından maznun- durlar. Roza ismindeki (kadin kasa hırsızı Pirinsin karısıdır. Bu şebeke da kasa hırsızlarile or- taktır. Hiç Beyoğlunda bir cinayet oldu, bir genç öldü Evvelki gece Beyoğlunda Aba- noz sokağında ehemmiyetsiz bir meseleden bir cinayet olmuştur. Zeki bey isminde biri evvelki gece diğer iki arkadaşile birlikte Abanozda bir eve gitmişler, bu Beşiktaşlı (omanav Sait isminde biri de yanında Murtaza isminde bir arkadaşı olduğu halde ayni eve gelmişlerdir. Bir müddet oturduktan sonra manav Saitle Murtaza evdeki kadınlarla kavga etemğe başlamış- lar, işe Zeki beyle arkadaşları da karışmışlardır. Bir müddet ağız kav- gasından sonra hepsi evden çık- muşlardır. Kapıdan çıkarken manav Sait kadınlara küfür etmiş, bu sırada Zeki bey de sarhoşla alay etmiştir. Bu yüzden sokakta ikinci bir kavga (( başlamıştır. Kavgada Sait bıçağını çekerek Zeki beyi karnından ve boğazından yarala- mıştır. Zeki bey yaraların tesirile der- hal ölmüşür. Katil Saitle arkadaşı Murtaza yakalanarak 7 inci istin- tak dairesine teslim edilmişlerdir. Ismet paşa Hz.nin teşekkürleri Ankara 20 (A.A.) — Başvekil Ismet paşa Hz. bayram münase- betile aldıklaaı tebrikâta ayrı ayrı ceyap vermek mümkün olmadı- ğından teşekkürlerinin | iblâğına Anadolu Ajansını tavsit buyur- muşlardır. Müşür Fevzi paşa Hz. nin teşekkürleri Ankara 20-(A. A.) — Büyük Erkânr:Hârbiye reisi MüşürFevzi paşa Hz. muhtelif? makamat ve vemüdssesak"ve-zevak'tarafından gönderilen» KurbamBayramı teb- riklerine ayrı ayrı cevap vermek imkânı olmadığından kendilerine .x ve teşekkürlerinin iblâğına üzünden..