22 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Akşam Nark siyaseti (Baş tarafı birinci sahifede ) Bunda gayri tabiilik var mıdır? Demek ki, bazı istisnalar ola- bileceğini kabul etmekle beraber, bugün, piyasada bazı mevaddın fiatlerinin o tereffüünü, alınmış olan bazı tedbirlerin tabii neticesi addetmek lâzımdır. Muhakeme tarzımızı ret için denebilir ki, kontenjantman liste- leri tanzim edilirken, memleketin ihtiyacı nazarı itibara alınıyor. Bu ibtiyacın seviyesi nedir? Eğer geçmiş senelerin vasatisi esas ittihaz ediliyorsa, bütün bu takayyüdata, meşakkatlere ne lüzum vardır? Zaten ihtiyaçtan fazla mal ithali imkânsızdır. Hiç kimse satabileceğinden fazla mal getirmez. Kontenjantman usulünde gaye, Moskova, 21 (A.A.) — M. Lit- vinoff terki teslihat konferansının umumi komisyonunda ruznamenin ikinci fıkrasından bahsederek de- miştir ki: “Sovyet heyeti murahhasası mu- kavelenin Cemiyeti akvam misakının ithalâtı azaltmaktır. | Bu tahdit neticsinde, her hangi ithal edilen bir malın miktarı, | ihtiyaca nispetle, az olursa, fiaatin yüselmesini tabii bulmalı.. | Kontejantmandan, ticari muva- | zenemiz, paramızın istikrarı saha- larında bir çok faydalar bekli- yoruz. Hiç bir tedbir, hiç bir | ilâç yalnız fayda temin etmez... Her ilâcın esaslı, büyük faydaları yanında, küçük zararları da var- dır. Büyük (faydalar hatırına | küçük omahzurlara katlanmam lâzımdır. | Bu mahzurları örfi tedbirlerle | izaleye kalkışmak, zaten harekâtını batileştirdiğimiz iktisat makinesini tamamen durdurur. Fiat sahasındaki örfi tedbirler daima, takip edilen gayenin ak- sini tevlit etmiştir. Narka tabi olan ekser emtia gizlenir ve serbest piyasada vara- cağı fiatlerden çok daha pahalıya satılır. Ticarete yeni tazyiklerle boğ- mak kimsenin hatırına gelemez. Serbestiye, ancak bazı zaruret- ler karşısında,, pek nadir olarak ibtiyatla dokunmalı ve gayemiz, bir an evvel, tabii vaziyete rücu olmalıdır. Cevat Nizami rna İnhisarlarda Açığa çıkarılacakların isimleri tesbit ediliyor inhisar idarelerinde iktidarsız memurların açığa çıkarılması suretile tasfiye yapılacağını yaz- mıştık. Müskirat o inhisarı idaresinin, kendi memurları hizmete alınır- ken liyakatli olmaları esası göze- tildiği için işe yaramiyan hemen hemen memuru bulunmadığını e bildirdiği söylenmekte- Tuz inhisarının kadrosu esasen mahbduttur. Bu itibarla çıkarılacak memurların, daha ziyade tütün inhisarında bulunduğu anlaşılmak- tadır. Bu vaziyetteki memurların isimleri tesbit (Oedilmekte olup yakında kendilerine de tebliğat yapılacaktır. Kahve buhranı Fiatler tekrar yükselmeğe başladı Son günler zarfında gene orta- lıkta bir kahve buhranı başlamış- tır. Piyasada kahve bulmak güç- leştiği gibi fiatler de yükselmiştir. Ticaret müdüriyeti geçende kahve tacirlerile görüşerek bir okka kah- venin 130-140 kuruşa satılmasını kararlaştırmıştı. Halbuki bu fiate kahve bulmak kabil olamıyor. Bu vaziyet karşısında ticaret müdü- riyeti kahve tacirlerile yeniden görüşecektir. Kahve ve çay isteniyor Ankara 21 — Bir çok gümrük- lerden ve tüccarlar (tarafından fazla miktarda kahve ve çay kontenjanı talep o edilmektedir. 8 inci maddesine istinadı hakkın- daki karar suretini kabul edemi- yecektir. Sovyetlerin bu baptaki itirazları kat'idir. Sovyet Rusya terki teslihat kon- feransına iştirak etmekle misakın 8 inci maddesini tanımak mecbu- Beyoğlu polis merkezi büyük bir esrar kaçakçılığı meydana çıkarmıştır. Haçik isminde bir hamal dün elinde bir bavul olduğu halde Galatada caddeden geçer- ken şüpheli görülerek polis tara- fından yakalanmıştır. Bavul açıldığı zaman içinde bir takım hayvan O heykelleri bulunmuştur. Kireçten yapılmış olan bu hey- Gümüş para Devlet bankası birer liralıkların yerine gümüş para çıkaracak Ankara 21 — Cumhuriyet Mer- kez Bankası heyeti umumiyesi 21 mayıs tarihinde fevkalâde içtimaa davet edilmiştir. Bu içtima nizam- namenin bazı maddelerini tadil etmek maksadile yapılmaktadır. Mevzuubahs tadilâtın en mü- himmi dokuzuncu maddede ola- caktır. Bu madde şu şekli ala- caktır: “ Şu kadar ki altın veya altına kabili tahvil Odöviz şeklindeki devirlerden mütevellit mevduat birer liralık evrakı naktiye yerine ikame edilmek ve piyasadan az miktarda birer liralık (evrakı naktiye çekilmek ve itfa olunmak maksadile tedavüle vazedilecek mahdut miktarda gümüş meskü- kâtın imali için lâzım olan mubayaa ve darp masarifi caizdir.,, Bu suretle bankanın gümüş para çıkaracağı anlaşilmaktadır. Meclis müzakeratı Ankara, 21 (A.A.) — Büyük Millet meclisi bugün Reis Kâzım Paşa Hz. riyasetinde tolanmıştır. Gaziantep omebusluğuna intihap edilen Nuri beyin tahlifi icra edilmiş ve ağıllar Ohakkındaki kanunun birinci maddesinin tadili, posta telgraf ve telefon merkez müdürü ve baş memurlarının ida- reye muhtas binalarda ücretsiz ikametlerine dair kanun lâyihala- rının ikinci müzakereleri yapılarak Her gümrüğe miktarı kâfi kon- tenjan verildiği için bu miktarın yeniden. tezyidine lüzum görül- mektedir. Ankara : Dan«pazar vauuc kabul olunmuştur. Meclis pazartesi günü toplana- caktır. AY emen ee i Bu Sahahki Telgraflar Rusyanın mühim bir itirazı Tahdidi teslihat işinin Cemiyeti , Akvama bağlanmasını kabul etmiyor vakit o cemiyeti akvamın bütün | devletleri toplayacağı zannedilmişti. Teklif olunan karar sureti kon- feransa iştirak edenleri ve bu | meyanda Cemiyeti Akvama dahil | olmıyan odevletleri de omisakın | 8 inci maddesi ahkâmina tabi | tutmaktadır. o Halbuki (o Sovyet | heyeti o murahhasası (o Cemiyeti Akvam misakının şu veya bu maddesini kabul için değil, ancak teslihatın tenzili usulleri hakkında salâhiyet almıştır. Bu karar sureti terki teslihat riyetinde bırakılacağını bilmiyordu.! meselesinin hallini kolaylaştırmak Bu madde misaka dercolunduğu | şöyle dursun bilâkis konferansın İ Garip bir esrar kaçakçılığı Alçıdan yapılmış heykellerin içleri hep esrar dolu imiş kellerin içlerinde esrar dolu olduğu görülmüştür. Hamal Haçik sıkışlırılınca bu bavulu Beyoğlunda Kalyoncu cad- desinde madam Petrone isminde bir kadının evinden aldığını söylemiştir. Bunun üzerine polisler madam Petronenin evinde araştır- ma yapmışlardır. Evde muhtelif şekillerde yapılmış 147 tane hey- Gayri mübadiller Maliye vekili pazar günü heyeti kabul edecek | | Ankara, 21 — Ankarada bulu- nan gayrimübadiller heyeti maliye vekilinin (o meşguliyeti U dolayısile henüz vekil beyle görüşememiş- lerdir. Heyet, pazar günü vekil bey tarafından kabul edilecektir. Bu münasebetle İstanbulda bulunan emlâki milliye müdürü Rüştü bey de pazar günü burada buluna- caktır. İ 14 bin lira Tütün inhisarının eski müdürlerinden isteniyor Şürayi devlet, tütün inhisarının eski umumi müdürlerinden Behçet ve Seyfi (o beylerle idarenin eski meclisi idare reisi ve azaları hakkında Olüzumu (o muhakeme kararı vermiştir. Mesele şudur: Orozdibak ticarethanesi Seyfi beyin zamanında Adanada siğara kaçakçılığından 14 bin lira nakti cezaya mahküm edilmişti. Bu para ikramiye olarak bazı memurlara o vakit taksim edilmiştir. Fakat sonra Orozdibak ticarethanesi mahkemeye | müracaat ederek paranın lüzumsuz olarak alındığını isbat etmiş, mahkemede 14 bin liranın iadesine karar vermiştir. Behçet bey de kendi zamanında bu parayı memurin tasarruf san- dığından alarak ticarethaneye vermiştir. Mesele bundan ibarettir. Recep bey Halk fırkası umumi kâtibi Recep kel bulunmuştur. Bu heykellerin sobacı Mihran ve Arşavir isim- anlaşılmıştır. Mihran, Arşak ve ranın Hatip çayı mevkiinde başsız ve çıplak bir ceset bulunmuştur. Şimdiye kadar yapılan bütün tah- katiller evvelâ civardaki tepede kesip, elbiselerini soyduktan sonra bey bugünkü trenle Ankaradan şehrimize gelmiştir. A Doposü: Çülhazade malıtumları, KMınonu; müstakbel mesaisini güçleştirecek iltibaslara yol açmaktadır. Bu şerait altında Sovyet heyeti murahhasası kararın mesuliyetini deruhte edeniiyeceğinden lehinde de rey veremez. Sovyet heyeti murahhasası bu kararın konferan- sın ameli mesaisine tatbikinden çıkacak neticeleri bekliyecektir. | Bu mühim ve ilk kararda itti- fakın temin edilememiş olmasını teessürle karşılarım. Fakat bun- | dan içtinap kabil değildir. | Umumi komisyon teslihatın ten- | ziline bilfiil başladığı zaman Sovyet heyeti murahhasasını daima teşriki | mesaiye hazır bulacaktır. de hepsinin içleri esrar dolu olduğu anlaşılmıştır. Tahkikat neticesinde heykelleri lerinde iki kışinin yaptıkları ve öteden beri bu şekilde esrar kaçakçılığı yapmakta oldukları madam Petrone yakalanarak tah- kata başlanmıştır. Başsız ceset Cesedin kime ait olduğu | henüz anlaşılamadı Ankara 22 (Hususi ) — Anka- kikata rağmen cesedin kime ait olduğu anlaşılamamıştır. Tahki- kattan çıkan neticeye nazaran cinayeti yapmışlar sonra cesedi dereye sürmüşlerdir. Orada başını kaçmışlardır. Cesette 3 kurşun on biçak yarası vardır. Katiller şiddetle aranmaktadır. Gümrük tarife kanunu Ankara, 21 — Gümrük tarife kanununun bazı maddelerini tadile memur komisyon bugün toplana- rak mesaisine devam etti. Muafi- yetleri kaldırılacak olan 161 ka- dar mevaddı iptidaiyenin bir kıs- mının gümrük nisbetleri tesbit olundu. Bazı valiler arasında tebeddülât Ankara, — Istanbul vali mu- avini' Fazl beyin 'diğer bir me- muriyete terfian nakledileceğine dair haber doğru değildir. Fazlı beyin tebdili o mevzuubahs değil dir. Ancak mayıs sonlarına doğru bazı valiler arasında tebeddüller icrası ihtimali mevcuttur. Trabzonda yağmur ihtiyacı Trabzon, 22 (Hususi) — Hava- lar çok müsait gidiyor. Burada hümmalı bir ziraat faaliyeti vardır. Busene ozeriyat için yağmura ihtiyaç azdır. Ekmek fiati neden yükseliyor? Narkın arttırılması için ortada sebep yok Şehir meclisi dün Sadettin Ferit beyin riyasetinde toplanmıştır. Çok zaman evvel mütaahhide havale edilen “ Bursa - Yalova g yolunun hâlâ yapılmadığı! hak- kında verilen takrir etrafında müzakereler yapılmıştır. Neticede mütaahhidi harekete getirmek için teşebbüste bulunulmasına ka- rar verilmiştir. Bundan sonra âzadan Galip Bahtiyar beyin ekmek fiatleri hakkında hazırladığı takrir okun- muştur. Takrirde son günlerde ekmek fiatlerinin elli para arttığı, İ butereffüün tabii olmadığı, narkın yükseltilmesi için biç bir sebep | bulunmadığı zikirediliyordu. Bele- | diye reis muavini Nuri bey narkın | daimi encümen tarafından konul duğunu, bu hususta iktisat müdür | lüğünce de tetkikat yapılmakta | olduğunu söyledi. Âzadan Avni bey: — Ekmek fiatlerindeki vaziyet bizim de nazarı dikkatimizi celbetti. Istanbulun un ihtiyacile, zahire borsasındaki satış miktarını kar- şılaştırdık. o Aradaki fark nazarı | dikkatimizi celbetti. Sorduk. Bunu bize izah idemediler, demiştir. Bu mesele hakkında Iktisat müdüründet ğ izahat alınmasına karar verilmiştir. Bundan sonra Beykoz çayırının belediye | tarafından (| alınarak gezinti yeri oyapılmasına dair konuşulmuştur. Reis (o muavini Nuri bey: Çayır 150 dönümdür. Her dönümü elli liradır. Şimdilik eli- mizde para yoktur. Fakat işmüs- tacel değildir, demiştir. Neticede çayırın oistimlâki için bütçeye tahsisat konulmasına karar verildi, Son fırtına Karadenizde epice tahribat yaptı Iki günlük yağmur ve soğuk- lardan sonra bu sabah hava yine açtı. Fakat soğuk hâlâ devam ediyor. Dünkü ve evvelki günkü fırtına şehirde epiyce tahribat yapmıştır. Bir çok evlerin tahta perdeleri yıkılmış , bir çok yerlerde kiremitler (o tamamile uçmuş , dükkânların | levhaları düşmüş, duvarlar yıkılmıştır. Fırtına karadenizde çok şid- detli idi. Şile sahillerinde beş yelkenli ve bir kaç motör karaya oturmuştur. Bunlardan bazıları da parçalanmıştır. Bu motörlerden “ Bahtiyar ,,, “Cabidin,, , “Lutfubüda,, motörle- rının kaptan ve sayfaları tahlisiye idaresi tarafından kurtarılmıştır. Yalnız Cahidin motöründe 3 kişi boğulmuştur. Yeşilköy rasat merkezi bugünkü hava hakkında şu malümatı ver- mektedir: Bugün hava kısmen bulutlu ve hafif rüzgârlı geçecektir, Yağmur yağmıyacaktır. Manisa ve izmirde dolu Manisa 21 ( Hususi) — Dün gece başlıyan çok şiddetli fırtına ve yağmur hâlâ devam ediyor, Dolu da yağdı, hasar yoktur. Izmir, 21 — Izmir civarına dolu ve bazı yerlere kar yağmıştır. Hava soğuktur. Denizde fırtına var. Urla civarında üç balıkçıdan ikisi ölmüş, birisi kurtarılabik miştir. Akdenizde şiddetli “fırtınalar Mersin 21 (A.A.) — Akdenizde büyük fırtına vardır. Limanda bulunan fransız bandıralı Baalebek vapurile Konya vapuru limanı terkettiler. Liman faaliyeti dur- muştur, Üç büyük yelkenli karaya düştü. Fırtına desam ediyor. 22 Nisan 1923 ; i X il # z