19 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Hariciye vekilimizin mühim bir nutku Siyasetimiz dahilde de hariçte de milliyetçidir. Bu Mustafa Kemal Türkiyesinin en bariz
 Merhum Şerifzade Süreyya beyin ceneze merasliminden bir intiba Geçenlerde Nisten dönerken Pirede irtihalini teessürle...
 Irtişa tahkikatı Encümen dünden itibaren tahkikata başladı Ankara, 18 — İrtişa meselesinde ismi geçen mebus hakkında Meclis
 Amerika sefiri Robert College'de mühim bir nutuk irat etti Amerika sefiri M. Carles Şherrill'in geçen gün Robert College'de
 2 vapur çarpıştı Birinin pervanesi ötekinin kaptan köprüsü kırıldı Dün limanda Kabataş açıkla rında bağlı bulunan Vefa vapuru
 Futbolda tedennimiz Selânik muhteliti denilen derme çatma bir takımdır En kuvvetli iki klübümüzün bu takıma karşı aldığı...
 Bektaşi ayini Mahkeme dört mahkümiyet ve beş beraet kararı verdi Manisa 19 (Hususi) — Bektaşi ayini maznunlarının...

A LAG Lozan konferansı mü- zakeralı müsait bir saf- hada bulunuyor. Ekmek narkının tayini usulü belediye tarafından değiştirilecektir. Sene 14 — No: 4917 — Fiatı her yerde: 5 kuruş PAZAR — 19 Haziran 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 vE Türk - Iran itildfı tasktik edildi Hariciye vekilimizin mühim bir nutku Siyasetimiz dahilde de hariçte de milliyetçidir. Bu Mustafa Kemal Türkiyesinin en bariz mis Ankara 17 (A. A.) — Büyük Millet meclisi bugün toplanmıştır. Türkiye ile Iran hükümeti arasında aktedilen uzlaşma, adli tasviye ve hakem muahadesinin tasdiki hakkındaki (oOkanun lâyihasının ikinci müzakeresi yapılarak kabul olunmuştur. Türk - Iran hudut itilafı Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey bu münasebetle beyanatta bulunmuş ve ezcümle demiştir ki: “Arkadaşlarım bugün tasdiki âlinize arzedilen muahede hakika- ten iki komşu devlet arasında asırlardan oberi süren ve bep yanlış anlamak ve anlaşamamazlık yüzünden devam eden bir ihtilâfa nihayet veriyor. Varılan netice her iki tarafı memnun eden bir neticedir. Bizim bu husustaki samimi müspet ka- naatımız budur. Fakat diğer tarafında ne kadar ayni hisle düşündüğünü arza vesile olmak için ufak bir fıkrayı yadetmek isterim, Hatırlayamadığım hudut mıntakalarından birinde mutahas- 8ıslar hududun teferrüatını çizer- ken bir noktada anlaşamamışlar ve celse birden bire durmuş ve diğer tara$ mutahassıları mevzu hakkında âmirlerinden emir al- mak istemişlerdir. Hususi muttali olduğum malümata göre bu iş ta Şah Hazretlerine kadar intikal etmiş. Büyük Reisi Devlet, mu- tahassıslardan niçin halletmiyor- lar diye osordurmuş. İleride Türkiye (o ile, (o herhangi bir ibtilâfta bu yer bir müdafaa noktasını teşkil edecektir, demiş- ler. Buna karşı büyük reisi devlet demiştir ki: “Meseleyi bu noktadan düşünmeyiniz. Türkiye ile Iran biçbir vakit müsallâh bir ibtilâfa girmivecektir. (Bravo ses- Merhum Şerifzade Süreyya beyin cen&ze merasiminden bir intiba| ) alidir EA A kedi Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey leri ve şiddetli alkışlar) Ve mesele de bu suretle hallolunmuştur. Akalliyetler meselesi Tevfik Rüştü bey Iranla iktisadi ve harsi münasebatımızdan ve akdedilen hakem ve bitaraflık misakının ahkâmından bahset- tikten sonra Kocaeli mebusu Sırrı beyin bazı sözlerine cevap vererek demiştir ki: — Biz akalliyetlef davasının siyasete alet edilmesini daima beğenmedik. Türkiye buna aslâ alet olmamıştır ve olmayacaktır. Biz bu hususu pek acı tecrü- belerle öğrendik ve biliriz ve binaenaleyh bizim için akalliyet meselesi bir insanlık meselesidir, bir medeniyet meselesidir. (Bravo sesleri ve alkışlar) Bunun hari- cinde bizim Türkiyenin, Mustafa Kemal türkiyesinin harici politi- kasında, kendine mahsus diye- ceğim, bariz alâmetlerden biri de dahili ve harici politikasının ayni oluşudur. Dabilde de milli- yetçi, hariçte de milliyetçi. (Devamı ikinci sahifede) Geçenlerde Nisten dönerken Pirede irtihalini teessürle yazdığımız ticaret odası ikinci reisi Şerif zade Süreyya beyin cenazesi dün ibti- falâtla kaldırılmış ve Yahya efendi dergâhındaki aile kabristanına defnedilmiştir. Cenaze merasinsiinde, dahiliye vekili Şükrü Kaya, vali Muhiddin beyler, bulunmuşlardır. ticaret odası mi erkânı ve bir çok zevat hazır | Encümen reisliğine Irtişa tahkikatı Encümen dünden itibaren tahkikata başladı Ankara, 18 — İrtişa mesele- sinde ismi geçen mebus hakkında Meclis tahkikatına mahal olup olmadığını . tayin edecek olan encümen bugün öğleden sonra toplandı, Meclise gelmiş balunan bir sandık evrak encümene teslim” olundu. Rasih bey (Ankara) mazbata muharrirliğine Faik bey ( Tekirdağı ) intihap olundular. Encümenin -tetkikatı bir kaç gün devam edecektir. Amerika sefiri Robert College'de mühim bir nutuk irat etti Amerika sefiri M. Carles Şher- rill'in geçen gün Robert Colle- ge'de bu sene mezun olan tale- beye diplomalarının tevzii münase- betile bir nutuk irat etmiş ve nutkunda demiştir ki: “.— Buradan diplomalarınızı ak makla tahsilinizin hitam buldu- ğunu zannetmeyiniz. Çünkü bun- dan sonra atlatacağınız bayat sizin için en büyük mürebbidir. Gös- terdiğiniz muvaffakiyetten dolayı sizi tebrik ederim. Gazi Mustafa Kemal Hz. yal- nız memleketin dahili işlerini değil, hariçi işlerini de her Türkün iftihar duyacağı bir şekilde tanzim etmiştir, / Bu sayede diğer milletler Tür- kiye hakkında o kadar iyi bir fikir sahibi olmuşlardır ki, şimdiye kadar tarihte buna biç tesadüf edilmemişti. 2 vapur çarpıştı kaptan köprüsü kırıldı Dün limanda Kabataş açıkla- rında bağlı bulunan Vefa vapuru akşam üzeri saat 17 raddelerinde akıntıya kapılmış ve © civarda demirli bulunan Macar bandıralı Arpat vapurunun üzerine düş- müştür. * Müsademe neticesinde Arpat vapurunun o pervanesi o kırılmış, Vefa vapurunun da kaptan köp- rüsü parçalanmıştır. Bektaşi ayini Mahkeme dört mahkü- miyet ve beş beraet kararı verdi Manisa 19 (Hususi) — Bektaşi ayini maznunlarının muhakemeleri bitmiştir. Neticede Hâki baba 4 ay hapse 60 lira para cezasına, Tevfik, Hasan, Naili ef. ve Rem- ziye H. üçer ay hapse mahküm olmuşlardır. Sait, Ali, Agâh, Sacit, Muhiddin efendiler beraet ettiler. Obürgün, Daha öbürgün, Daha daha öbürgün ) ilh, ilh... Hikâye sütunumuzda, (Vâ-Nü) nun tercüme ettiği Rus Hikâyeleri Başlıyor Birinin pervanesi ötekinin çıkan ruzgârdan demirini tarayarak Futbolda tedennimiz Fenerbahçe - Galatasaray muh- teliti bugün Taksim stadyomunda Selânik mubteliti denilen takımla ikinci maçını oynayacaktır. Temenni edelim ki, bugünkü maçta Türkiyenin en kuvvetli iki klüp mubhtelitinin alacağı netice, cuma günkü kadar feci ve elim olmasın. Bu münasebetle, Selânik muh- teliti denilen ve Selâniğin üçüncü dördüncü sınıf klüplerinden dev- şirme suretile teşkil edilen Yunan takımı hakkında bazı malümat vermek isteriz. Yunanistanda, iki sınıf klüp vardır. 1- Milli küme, 2-'Birinci sınıf klüpler. Mıntaka ve Yunan şampiyonlu- ğu kupasi maçlarına ancak milli kümeye dahil olan klüpler girer. Bu klüpler de üçü Atina da Panatinaikos, (Enosis, Apollon ikisi Pirede Olimbiyakos, Etnikos, bir söz müdür? zamanlara âittiri., Orta kattakiler Baba, | Hayrül uhur evsatuha | çok eski Selânik muhteliti denilen derme çatma bir takımdır En kuvvetli iki klübümüzün karşı aldığı netice çok fenadır bu takıma Selânik muhteliti namı altında şehrimize gelen yunan futbolcuları üçü Selânikte Aris, Paok, Iraklis olmak üzere sekiz tanedir. Milli küme haricinde kalân diğer Yunan klüplerinin biç bir kıymet ve kudreti yoktur. Bu birinci sınıf klüpler, şampiyonluk maçlarına girmezler, Yunan milli takımına oyuncu vermezler, tabiri aharla bizdeki federe olmıyan üçüncü, dördüncü sınıf klüpleri- mizin küvvet ve aynrındadır. Esasen cuma ve bugün Gala- tasaray - Fenerbahçe muhtelitine karşı oynayacak olan Yunan muh- telitini de Aetos namında futbol anallerinde ismi daha geçmemiş olan meçhul bir klüp teşkil etmiştir. Bu yunan takımında bu sene yunan şampiyonluğunu kazanan Selâniğin meşhur Arisinden, Pao- kundan, İraklisinden tek bir oyuncu bile yoktur. ( Devamı ikinci sabifede ) nasa amam — Orta katta oturan bilimum vatandaşlara ithaf — — Evet çocuğum, radyo ile gramofonun icadından evvelki