19 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© temamile “un satışının behemhal - yapılmasını temin için şiddetle Sahife 2 Akşam 19 Haziran 1947 Ekmek meselesi Dahiliye vekilinin alâkası Nark usulü değiştirilecek Geçen hafta dokuz buçuk ku- ruşa çıkarılan ekmek fiatlerini elân belediye tenzile imkân bu- lamamıştır. Çünkü dün de yazdı- ğımız gibi zahire borsasında un ve buğday fiatleri düşmemiştir. Bununla beraber, bir çok fırınlar hâlâ ekmeği sekiz ve sekiz buçuk kuruşa satıyorlar. Diğer taraftan şehrimizde bulu- nan dabiliye vekili Şükrü Kaya B., son ekmek buhranı meselesi ile yakından alâkadar olmuş, azami ekmek fiatinin ne suretle tayin edildiğine dair malümat istemiştir. Bunun üzerine belediye vekil beyi tenvir için hazırlıklara baş- lamıştır. Bu meyanda ekmek fiatlerinin bir haftadan O evvel değiştirilmesi usulü kabul edile- cektir. Belediye, ekmeğe âzami fiati koyarken münhasiren zahire bor- sasındaki un piyasasının müte- mevviçlerini gösteren Satış fiatle- rine istinat ediyor. Halbuki son ekmek buhranı, bu usulün tama- mile ihtiyaca ( salih olmadığını isbat etmiştir. Çünkü Istanbulun bir haftalık ekmeklik un ibtiyacı on sekiz bin çuval olduğu halde buhran' gün- lerinde borsada ancak üç bin çuval un muameleye tabi olmuştur. Bu da borsa haricindeki satışın borsa dahilindeki satıştan fazla oldu- ğunu isbat etmiş ve sekiz kuruş- tan ekmek satan fırıncılar borsa harici olarak mübayaa ettikleri unu istimal ettikleri ih- timalini uyandırmıştır. Belediye ekmek fiatlerinin isa- betle tahmini için un satışının borsada ( yapılmasını temin etmek için yeni tedbirler almağa karar vermiştir. Bunun için zabıtai belediye talimatname- sinde buna dair olan ahkâmin teşdidi için belediye riyaseti şehir meclisi daimi encümenine teklifte bulunacaktır. Bu maddeler encümende kabul edildikten sonra zabıtai belediye borsada takibatta bulunacaklardır. Futbolda tedennimiz (Baş tarafı birinci sahifede ) © Böyle derme çatma bir takım, Galatasaray - Fenerbahçe muhte- liti yani tabiri aharla Türk milli takımına karşı çıkarak oynamıştır. Böyle bir takıma karşı 1-2 gibi zaif bir farkla galip gelmek futbolümüz namına acınacak bir haldir. Şehrimize gelen Yunan fubolcuları arasında bundan iki üç sene evvel Yunan milli takımında bir iki defa oyna- mış olan Namyas müstesna ol- mak üzere maruf hiç bir fut- bolcu yoktur. Binaenaleyh şebri- mizdeki Yunan takımını hakiki Selânik muhteliti addetmek büyük bir hatadır. Esasen Yunan kafilesi ve Aetos klübü reisi M. Dimosda beyana- tında, demiştir ki: — Çarşamba günü Selânikten hareket ettik. Seyahatimizin mak- sadı, daha ziyade O tenezzlihe matuftur. Takımımızın oyuncuları ilk defa olarak yanyana oynu- yorlar. Oyuncular çimen sahaya alış- kın değillerdir. Binaenaleyh. yu- karıdaki sebepleri ve yorgunluğu nazarı itibara alırsanız, ilk maçın neticesi, yunan takımı için çok iyidir. , Selânik takımı, yarın saat beş buçukta Pera takımiyle Taksim stadyomunda üçüncü bir maç yapacaktır. Bu Sabahki 'Telgraflar ) Lozan konferansı müzakeratı Fransız başvekili M. Herriot müzake- renin sureti cereyanından memnun Paris, 18 (Hususi) — Fransız başvekili M. Herriot bugün mat- buat mümessillerini nezdine kabul ederek Lozanda görülen işler hakkındaki intibaatını anlatmıştır. Fransız murahhasları tarafından Lozanda takip edilen hattı hare- ket, kabine âzası tarafından tas- vip edilmiştir. M. Herriot şimdiye kadar Lozanda cereyan eden müzake- relerden memnun olduğunu, esasen moratoryom 'için bulunan sureti tesviyenin (oObütün (hükümetleri tatmin edecek bir mahiyette ol- duğunu esasen bütün heyeti murahhasaların, tamirat (omese- lesine bir tarzı tesviye bul- mak hususunda müttefik bulun- duklarını söylemiş ve ilâveten demiştir ki: — Iyi bir başlangıç karşısında bulunmakla bahtiyarız. Konfran- sın istikbali asla teblikede değil- dir. Bu konferans, muallak mesele- lere bir tarzı hal bulmalıdır. Zira kat'i bir karar ittihaz edilmelidir, her konferansta daima ayni mese- leyi kurcalamak ve mevzubahset- mek kabil değildir. Cenevre, 17 (Hususi) — Ingiliz başvekili Italya hariciye nazırı bugün buraya gelmişler ve muh- telif heyet murahhasalar reisleri ile görüşmüşlerdir. Yarın Amerika baş murahhassı M. Gibson ile de görüşeceklerdir. Viyana 18 ( Hususi) — Avus- turya baş vekili bugün meclisi mebusanda lozan konferansı mü- zakeratı hakkında izahat vermiş- tir. Tamirat işinde fransız tezi Fransa tamiratın lâğvına değil ancak teciline muvafakat edecek Lozan 19 (A.A.) — muhabiri bildiriyor: Konferansı davet eden devletler, alâkadar devletlere Avrupa buh- ranının ortaya koyduğu meselelri toptan o halletmek için zaman bırakmak istiyorlar. Fakat hükü- met reisleri, ilânihaye Lozanda kalamıyacakları cihetle 1 temmuza kadar düşünülen tarzı tesviyenin heyeti umumiyesi üzerinde anlaş- mağa çalışacaklardır. M. Herriot konferansın hallede- ceği iki meselenin bulunduğunu beyan etmiştir: 1 — Tamirat meselesi, 2 — Avrupanın iktisaden ihyası. Fransa şüphesiz tamirat boiç- larının lâgvını reddedecektir. Fakat Young plânı mucibince Havas senelik taksitlerin tediyesi şartı da Fransa için senede bir milyar sekizyüz milyon franklık obir fedakârlığı istilzam (etmesine rağmen aynen muhafaza edilmi- yecektir. Binaenaleyh bu mesele için bu iki şık arasında bir çarei hal bulunacaktır. Almanyayı bu müşkül buhranlı günlerinde taahhütlerinden azade tutmak ne kadar haklı bir hareket olamıyacak ise refah ve saadeti davet edeceğ (günde, teahhüda- tını ödemekte o nisbette munsi- fane bir hareket olur. Aksi takdirde Almanya bütün taahhütlerinden zade tutulacak ise, Almanya mümtaz bir vaziyet alacak ve Avrupa istihsalatı mu- vazenesi onun lehine bozulmuş olacaktır. Avrupanın iktisadi ibyasına gelince, Fransanın münferit hare- ketlerin boşluğuna ve müşterek bir Oplânım tanzimi lüzumuna kanidir. Fransanın ihtiyar etmeğe razı olacağı fedakârlıkların Amerikaca harp borçları yekünu üzerinden icrasına muvafakat edemiyeceği tenzilâta tabi tutulacağı ise âşikârdır. M. Herriot bu akşam Lozana avdet edecektir. Lozan 19. (A.A.) — Belçika, Luoksenborg, Holanda, Danimarka, Isveç, Norveç hariciye nazırları gümrük ( tarifelerinin (| tevzilini Lozan konferansından talep ede- ceklerdir. x Boğaziçi iskeleleri Yerleri değiştirilmiyecek tamir edilecek Şirketihayriyenin iskelelerinden bir kısmının yerini değiştireceği yazılmıştı. oŞirketihayriyeden ve belediyeden bize verilen malümata göre bazı iskelelerin (binaları tamir edileceğinden bu iskelelerin yolcu binip inecek yerleri mu- vakkaten iskelelerin bulundukları mevkilerin bir az ilerisine alına- caktır. Bu itibarla tamirata usulen belediyece ruhsat verilmek üzere bu muvakkat yerler şehir meclisi daimi encümeni tarafından tetkik edilmiştir. Bu iskeleler, tamir edildikten sonra bile mevkilerini muhafaza edeceklerdir. Dahiliye vekili Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey dün Tokatlıyan otelinde hususi bazı ziyaretleri kabul etmiştir. Çocuğunun tedâvisi için gelen Şükrü Kaya bey yarın akşamki trenle Ankaraya dönecektir. Şükrü Kaya bey gazetecilere şu beyanatta bulunmuştur: — Yeni teşkilâtı mülkiye mev- zuu bahis değildir. Hazirlanan lâ- yiha, ancak Vilâyetlerin işleri daha mükemmel tedvir edebilmeleri gayesine matuf ve dahili servis- lerinin tanzimine aittir, Bu dahili servislerin tanzimi, işi çok, mın- takasi vasi Vilâyetlerde fazla, diğerlerine az memur bulundurul- mak suretile temini tabiidir. Meksika zelzelesi Münakalât kesildi nüfusça telefat var Nev York 19 (A.A.) — Mek- sikadan gelen telgrafnamelere göre Meksikanın 500 kilometro garbinde Manzallino mıntakasında şiddetli obir zelzele olmuştur. Münakalât © kesilmiştir. Zelzele yüzünden telefat vardır. Zelzele acaba nerede oldu? Istanbul, 18 (A.A.) — Kandilli rasathanesinden tebliğ edilmiştir: Rasathane bugün saat 12 yi 31 dakika ve 37 saniye geçe gayet şiddetli bir hareketi arz kaydet- miştir. e Tahminimize göre, bu hareketi (arzın merkezi semti kademimize 8ilâ 900 kilometre kakar bir mıntakaya (tesadüf etmektedir. Izmir belediye bütçesi Izmir 19 ( Hususi ) — Vekâlet tarafından tasdik edilmiyerek iade olunan belediye bütçesinin müza- keresi için şehir meclisi fevkalâde bir içtima aktedecektir. Vilâyet bütçesi tasdik edilerek vilâyete gelmiştir. Sovyet - Alman sınal itilâfı Moskova 18 (A.A.) — Sovyet murahhasları ile (Alman senayi mümessilleri arasında Sovyetlere malzeme itasına dair 15 haziranda Berlinde bir itilâfname imzalan- mıştır, Itilafnamede geçen sene akto- lunan mukavelenin Sovyet Rusya ile Almanya arasındaki ticaret münasebatının inkişafına hadim olduğu kaydedilmektedir. Kadın yüzünden Mustafa ile Nadir, Mevludu yaraladılar Bülbül deresinde Mevlut, Mus- tafa ve Nadir isimlerinde üç kişi bir kadın yüzünden kavga etmişler, Mustafa ile Nadir bir olarak Mevludu muhtelif yerlerin- den yaralayıp kaçmışlardır. Zabıta firarileri aramaktadır. Gaz ocağı patlamış Galatada madam Olga isminde bir kadın gaz ocağında kahve pişirirken fazla tazyik neticesinde ocak patlamış, kadının muhtelif yerleri yanarak ağır surette ya- ralanmıştır. Bugün yağmur yağması muhtemel Yeşilköy rasat (merkezinden vverilen “malümata göre bugün hava yarı bulutlu olacaktır. Rüzgâr karayelden esecektir, yağmur ihtimali vardır. Bu sabah hararet 19 dereceydi. Bu sabah İzmit taraflarına yağ- mur yağmıştır. Muhafız atlıları Izmir 18 (A.A.) — Dün sabah Manisadan hareket eden Muhafız gücü atlıları dün saat 16da şeh- rimize gelmişler. 8 nefer ve 1 zabit- ten ibaret olan bu kafile kışlada kalmışlar ve kahvealtı ve yemek- lerini zabit yurdunda yemişlerdir. Misafirler yarın sabah saat 6 da şebrimizden hareketle Ali ağa çiftliğine gidecekler ve oradan du Balıkesire gideceklerdir. Telefon davası Şirket tahmin üzerine Bundan bir müddet evvel bele- diye müfettişi Ali Yaver beyden fazla mükâleme ücreti almak id- diasile “Istanbul telefon şirketi aleyhine açılan davanın rüiyetine dün ikinci ceza mahkemesinde başlanmıştır. Mahkemede telefon şirketi mü- dür muavini A. Anderson, şirket muhasebecisi M. Bonathon, muha- sebe dairesi şeflerinden M. Al fandari, tahsildar Kerim bey ve vekilleri (o hazır bulunmuşlardır. Ali Yaver bey de vekillerile bir- likte davacı olarak hazır bulun- muştur. Mahkemede maznun taraf, Ali Yaver beyden bilerek fazla para alınmadığını, ancak otomatik tesi- sat yapıldıktan sonra uzun müddet geçtiği halde Ali Yaver beyin telefon kontörünün hiç mükâleme kaydetmediği görülünce makine- nin bozukluğuna zabip olunarak bir kaç ay evvelki mükâleme kayıtla- rını tetkikederek çıkardıkları va- sati bir mükâleme miktarı tesbit edip bunun ücretini aldıklarını ve o sıralarda diğer abonelerinden bir kısmının da ,telefonlar bozuldu- ğunu onlara da bu şekilde muamele yaptıklarını söylemiştir. Ali Yaver beyin vekili kendi- lerinden 77 mükâleme ücreti fazla alındığını ve şirketin fatu- raları (defterlerine (o uyınadığını iddia ederek bunu isbat ede- ceklerini söyledi. ,Maznun. vekillerinin bu isbat keyfiyetine lüzum olmadığına dair vaki itirazı üzerine mahkeme bu hususta karar ittihazından evvel o evrakın tetkikine karar vererek: muhakemeyi 27 haziran sabahına o bırakmıştır. | Bundan sonraki celselerde maznunlar mah- kemede hazır bulunmıyacaklar, muhakeme, vekillerinin huzurile cereyan edecektir. 4 Türk-ıran itilğfı (Baş tarafı birinci sahifede ) Binaenaleyh dost olduğumuz memleketlerin milli inkişafını da candan ve gönülden isteriz. Her kes için, kendimiz için düşündü- ğümüz için düşündüğümüz gibi düşünürüz. Adeta diyebilirim ki, geniş bir milliyetçilik mefhumunun, Mustafa Kemal Türkiyesi, en bariz bir misali ve en muvaffak yeri ve onun âdeta alemdarıdır. Binaenaleyh ; hep bu noktai nazardan komşularımızla ve diğer devletlerle olan münasebatımızı idame etmekteyiz. Yani demek istiyoruz ki, iki türlü siyasetimiz yoktur. Türkiyenin iki türlü sözü yoktur. Dahilde de aynı hariçte de aynı, hepsi bir ölçü; bir nizam. Dahilde ve hariçteki prensipleri- mize karşı sadakatımız, daima açıkça ifade edilmektedir. Hudut haricindeki vatandaşları- mızın harsının korunması vatan merbutiyetinin o idamesi. Sıhhat- lerinin Omuhafaza ve himayesi vazifemizdir. Bu da heryerde ayni fakat, bu hususta Sırrı bey arkadaşımızın anlattığı gibi vatan- daşların korunması dahilde başka hariçte başka düşünce ile değil dir, O şekilde olmıyacaktır. Ancak ana vatanda nasılsa onlar da ayni şekle ve ayni hakka tâbi olaçaktır. Onların da hakkını imkânimiz dahilinde ayni şekilde gözetece- ğiz. Türkiyede türk vatandaşlarının bariz imtiyazlarından biride hep- sinin nerede bulunursa bulunsun millet ove bükümet nazarında müsavi alâka uyandırmasıdır. mükâleme ücreti alıyormuş V