30 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 30 Ağustos 1932 30 Ağustos (Baş tarafı birinci sahifede) ruhiyesi | itibarile de çok fena idi. Vakıa ilk muhabereler kıta- ları sarsacak kadar zayiati mucip olmamıştı, fakat kuvvei manevi- yeyi kökünden sarsmıştı. Bunu bizzat Yunan başkuman- danının hatıratından © anlıyoruz. Daha Dumlupınara ogelmeden ve Hamurköy civarında yalnız bir alayımızın taarruzuna uğr- ayan Yunan ikinci kolordusu için şöyle diyor: “Ben atımı süre- rek ceneral Dimarasın yanına gittim, panik hareketleri başla- mış, maneviyatı bozulan bir kaç zabit derhal teslim müzakeresine girişmek fikrinde idiler... Ilâh,,. 30 Ağustos sabahı Yunan or- dusu Dumlupınar şimalinde ve Çalköy - Aslıhanlar o mıntakasına vasıl olduğu zaman ihatası için tarafımızdan lâzım gelen tertibat alınmıştı. Birinci Kolordumuz gene demir- yolunun cenubundan haraket ede- aaa aa Bu Sabahki Telgraflar mal Von Papen Hitleri kabul etti Almanyada diktatörlük ilân edilmesine ihtimal veriliyor Berlin, 29 (Hususi) — Başvekil von Papen dün irat ettiği nutuk münasebetile birçok tebrik tek grafları almıştır. Iyi malümat alan mahafilden beyan edildiğine göre başvekil bugün faşistlerin reisi Hitler ile görüşmüştür. Mülâkatta milli müdafaa nazırı ceneral Schleicher da hazır (o bulun- muştur. Mülâkat sırf bir nezaket eseri idi. Akşam başvekil, dahiliye ve milli veüdafaa nazırlarile beraber Şarkı Prusyaya hareket etmiştir. Nendekte reisicumhuru (ziyaret edecektir. Baş vekilin nutku her tarafta büyük akisler yapmıştır. Ingiliz gazeteleri oHitleri hiçe sayan, faşistlerle merkez fırkasının an- laşmaları müzakerelerine ehemmi- yet vermiyen (o başvekilin azim- kârane harekâtını zikretmektedir. Bir kısım gazeteler Alman tarihi- nin bu memleketin azimkâr bir el tarafından idaresi lâzım geldi- ğini gösterdiğini, von Papenin bunu nazarı dikkate aldığını beyan ediyor. Avusturya gazeteleri oalman vekayiini büyük bir dikkatle takip ediyorlar. Bu gazeteler Almanyada mühim vakayi olacağı fikrindedir. Bir kısım gazeteler başvekil ile milli müdafaa nazırının reisi cum- huru ziyaretlerinden sonra kat'i kararlar verileceğini ve bir nevi diktatörlük tesis edileceğini tah- min eyliyorlar. rek Dumlupınar - Banaz yolunu tutmuş, süvari kolordumuz Murat dağının yamaçlarını ve Gediz nehri vadisini takiben garba giden yolu tıkamış, hangi istikamette gide- ceğini tayin edemeyen düşman kısmı küllisimin gelişi güzel yer- leştiği Adatepe mevzii ise diğer kolordularımızın mütemerkiz ateş ve hücumları karşısında ve bir kaç saat içinde göçmüştü. Artık ondan sonra karşımızda muntazam bir ordu değil, canını kurtarmak için yollar haricinde garbe koşan bir takım insanlar vardı. M. Şevki Zafer günü (Baş tarafı birinci sahifede ) hakikaten pek zarif birer sanat eseridir. Bu sabah saat dokuzda kolordu kumandanlığında tebrikât kabul edilmiş, saat onda Beyazıt mey- danındaki meraşim başlamıştır. Iptida en kıdemsiz zabit tarafın- dan istiklâl harbi ve başkuman- danlık muharebesi hakkında bir nutuk iratedilmiş, bundan sonra geçit resmi başlamıştır. Bugün öğleden sonra saat dörtte kitap panayırının küşat resmi (yapılacaktır. Akşam on sekide Halkevinde bir çay ziyafeti verilecek, gece fener alayları yapılacaktır. Bugün Yeşilköyde tayyare bay- rTamında yeniden dört tayyaremize isim konma merasimi yapilacağın- dan belediye, yeni tayyareleri- mizin rasıtlarına birer altın kalem hediye edecektir. Urfada 30 ağustos Urfa 27 ( Hususi ) — 30/ağus- tos/1932 günü zafer bayramının yıl dönümü Urfada parlak bir su- rette tesit edilecektir. Bayram günü- nün akşamı Urfa, Kütüphane par- 'kında tayyare cemiyeti menfaatine muhteşem bir müsamere verile- cektir. Müsamerede iki parkın incesaz takımları terennüm ede- cektir. Urfa mebusu Mahmut B. vefat etti Urfa, 29 (Hususi) — Çoktan beri rahatsız bulunan Urfa mebusu Siverekli odabaşı zade Mahmut bey Siverekte vefat etmiştir. Urfa futbolcuları Urfa, 29 (Hususi) — Muhtelif şehirlerde maç yapmak üzere bir bafta evvel Urfadan hareket eden sporcularmız Mardinde Siirt ve Mardin takımlarile karşılaşmışlar, iki maçta da galip gelmişlerdir. Oradan Diyanbekire gideceklerdir. | M. Venizelosun bir nutku Yunan başvekili dört senelik icraatını izah ediyor Atina 29 (A. A.) — Başvekil M. Venizelos Selâniğe muvasala- tında hararetle karşılanmıştır. Mumaileyh orada söylediği bir nutukta demiştir ki: “ 1928 da iktidar mevkiine gel- diğim vakit masraflari ancak 930 milyon drahmiye kadar çıkmağa müsait bir vaziyette buldum. Halbuki selefim olan milli ittihat bükü- metinin taahhütlerini ve bizzat benim mektep inşası, sıhhiye teşkilâtı, ziraatın ve nafıanın inki- Dün Tophanede kadın yüzün- den bir cinayet olmuştur. Tophanede boşta gezer takımın- dan Cafer isminde birisi Ayşe namında bir kadınla münasebet peyda etmiştir. Aradan bir müddet geçtikten sonra Ibrahim isminde bir adam da Ayşe ile tanışmış, bu yüzden Filomuz Rizede Halk büyük tezahüratta bulundu Rize, 29 (A.A.) — Dün saat 16 da filomuz limanımıza gelmiş- tir. Havanın yağmurlu ve fırtınalı olmasına rağmen müteaddit mo- törler filomuzu karşılamış ve bin- lerce halk sahile birikmiş bulunu- yordu. Şehir bayraklarla donatıl- mıştır. Filo kumandanı karaya çıkarak vilâyet makamını ziyaret etmiş ve vali vekili de iadei ziyarette bulunmuş ve zırhlıdan ayrılırken on bir pare top atılmıştır. Hava bugün iyi olduğundan halk çoşgun o tezahürat göstermekte motörler ve kayıklarla zırhlıların etrafında (o şenlik yapmakta ve zarhlıları görmektedirler. Civar köyler halkı filomuzu görmek için şehre akın etmektedirler. Urfada sıcaklar Urfa 29 (Hususi) — Sıcaklar devam ediyor. Ekinleri kuraklığa uğrayanlara yardım edileçektir. şafı hususunda yapmış olduğum vaitleri yerine getirmek için mas- rafları bir milyar 664 milyon” drahmiye (O çıkarmağa (mecbur oldum. Ben bunları yeni vergiler tar- betmek (o şöyle dursun hattâ mevcut vergileri bile azaltmak suretiyle tahakkuk ettirdim. Üç senenin bütçesi çok fazla varidatla kapanmış ve dünya buhranına rağmen 1931 - 932 bütçesi de mü tevazin olmuştur. Caferle Ibrahim biribirine düşman olmuşlardır. Dün gece bu iki rakip gene karşılaşmışlar ve kadının bahsı açılarak ağız kavgasına başlamış- lardır. Kavga gittikçe büyümüş, bu sırada Cafer büyük bir bıçak çı- kararak Ibrahimin göğsüne sapla- Gazi Hz. Talebe birliğinin telgrafına cevapları Milli Türk Talebe birliği Cazi Hz. ne bir telgraf çekerek Türk dil cemiyetinin teşkili suretile lisanı- mızda yapılmağa başlanan inkılâp dolayısile tazim ve şükranlarda bulunmuşlardır. Büyük Gazi gençlere şu cevabı vermişlerdir : Milli Türk Talebe Birleştirme heyetine Dilimiz çok zengindir, güzeldir. Bunu ortaya çıkaracaklar sizin gibi duygusu derin yorulmaz türk gençleridir. Türkçemizi günün en ileri bilgi dili yapmak değerli araştırmanızdan beklenir. Sizlere uğurlar dilerim. Ismet Pş. Hz. Bir müddetten beri Heybeli adada bulunmakta olan Başvekil Ismet Pş. Hz. dün akşam Yalo- vaya gitmişlerdir. Hariciye vekili Tevfik Rüştü ve Dahiliye vekili Şükrü Kaya beyler de Yalovaya gitmişlerdir. Düyunuumumiye 4 milyar 805 milyon ve komşu devletlerle akt- olunan muabedeler sayesinde de askeri masraflarımız 547 milyon drahmi azalmıştır. M. Venizelos drahminin yanlış esaslar üzerine istikrar ettirildi- ğini göstererek harici istikrazlar durunca altın esasının da kaldı- rılması zaruretini kaydetmiş ve maamafih hükümetin takip ettiği siyaset sayesinde dahilde drab- minin iştira kıymetini muhafaza eylemekte olduğunu ilâve etmiştir. Kadın yüzünden cinayet Tophanede bir genç rakibini ağır surette yaraladı mıştır. Kalbinin altından gayet derin bir yara alan Ibrahim yere yuvar- lanmıştır. Bu esnada polisler yetişerek Caferi yakalamışlar, Ibrahimi ifade veremiyecek bir halde hastaneye kaldırmışlardır. Ibrahimin hayntı tehlikededir. Ihracat İzmir tacirleri bazı itirazlarda bulundu Son kararname mncibince, tüzcar ihraç edeceği mali ticaret odala- rındaki komisyonlara üç gün evvel bildirecektir. Ibrecat tacirleri, bu şeklin ticari şaraite uygun olmadığını iddia etmektedirler. Izmir ihracat tacir- leri, Izmirde bulunan gümrük ve inhisarlar vekili Rana beyi ziyaret etmişlerdir. Rana bey, tüccarın bu şikâyet- lerini tetkik etmiş, kararnamede tadilât yapılması hakkındaki fik- rini, başvekâlete telgrafla bildir- miştir. Mersin borsasında Mersin, 29 (A.A.) — Bugün borsada 200 kuruştan 100 balya pamuk 5 kuruş 75 santimden bir vagon çavdar, 2 kuruş 50 santimden 205 çuval kepek satıl- mıştır. Pamuk piyasası tereffüe mütemayildir. | kararlar ittihaz etmiştir. Neşriyat davası Yunus Nadi ve Burhan Cahit beyler arasındaki dava neticelendi Cumhuriyet O gazetesi sahibi Yunus Nadi bey tarafından Kör- oğlu gazetesi sahibi Burhan Cahit bey aleyhine açılan hakaretamiz neşriyat dayası dün 3 üncü ceza mahkemesinde hitam (bulmuş ve karar tefhim edilmiştir. Geçen celsede Yunus Nadi beyin vekili tahfifi cezaya sebep olmadığını ileri sürerek Burhan Cahit beyden 10 bin lira tazmi- nat talebinde bulunmuştur. Dün mahkemenin verdiği kara- ra nazaran Burhan Cahit bey bir sene müddetle hapse ve 200 lira para cezasına mahküm edilmiş, fakat iki taraftan karşılıklı hakaret vuku bulmuş olduğundan verilen ceza iskat edilmiştir. Mahkeme Yunus Nadi bey tarafından talep olunan 10 bin lira zararı manevi takdirine de mahal görmemiştir. Keriman hanım Güzellik kraliçesi yarın geliyor Dünya güzellik kraliçesi Keri- man Halis hanım yarın sabah saat on birde Paristen şehrimize vasıl olacaktır. Keriman hanım bir çok kimseler tarafından istikbal edilecektir. Güneş tutulacak Yarın güneş tutulacaktır. Fakat küsuf bizden görülmiyecektir. Güneş Amerikada kâmilen tutu- lacaktır. Iptidai madde Bir kooperatif teşkil edilecek Dün sanayi erbabı, sanayi bir- liğinde toplanmışlardır. Bu içti- mada, Yalovada, İktisat vekili Şeref beyle görüşülen meseleler mevzuubahsolmuştur. Son kontenjan kararnamesi mu- cibince, fabrikalar, evvelki gibi serbest ham madde getiremiye- ceklerdir. Fabrikaların ithal ede- bileceği iptidai maddeler konten- jan listelerinde ilân edilecektir. Bu şerait altında, fabrikalar müşkül mevkide kaldıklarını vekil Şeref beye anlatmışlardır. Vekil bey, fabrikaların iptidai madde tedariki hususunda bir kooperatif teşkilini tavsiye etmiştir. Dün bu kooperatif fikri, heyeti umumiyeye teklif edilmiş ve kabul olunmuştur. Gümrük teşkilâtı Gümrükler müdürü Cemil Ethem bey, gümrüklere ait muhtelif meseleler hakkında şu malümatı vermektedir: — Yeni sene bütçesi münase- betile, baş muayene memurları arasında tebeddülât yapılacaktır. Diger sahalarda ehemmiyetli dene- cek kadar bir değişiklik olmıya- caktır. Cenup bududundaki kapılar tam hudut üzerinde değildi. Muhafaza kumandanı Seyfi paşa, bu husus taki tetkikatını ikmal etmiştir. Bu tetkikattan alınan neticelere göre, kaçakçılığın önüne geçmek için, hudut kapılarını değiştirmek lüzumu hasıl olmuştur. Bir iki aya kadar bu karar tat- bik edilecektir. Ali Rana bey Izmir 29 — Gümrük ve inbik sarlar vekili Ali Rana bey Manisa ve Foçada tetkikatta bulunmuştur. Vekil beyfiizmire avdet etmiş ve kaçakçılığın meni hakkında bâzi ya ia