30 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

30 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

30 AĞUSTOS 1932 7 inci sene No. 2354 NUSHASI 5 KURUŞTUR Türk Milletinin Yıllarca Beklediği Kurtuluş Kıyameti Bugün Kopmuştu Bugün Yalnız İzmirin Değil, Büyük İnkilâbın, Yeni Türk Devletinin, Türk Medeniyet Ve Harsının da Yolu Açılmıştı “Sirt #eb'usu: MAHMUT) İ0 Ağustos bayramını kut- hulamak için Ankarada geniş hazırlıklar var, Milli mücadele- nin elemli, neşeli, zaferli gün- yaşayan Ankara buna ben bayramlarda her za- ve Yüksek bir hassasiyet gös- Ben 30 Ağustos zaferinin “ephedeki muhtelif safhalarını Börmüş, duymuş ve takip etmiş bir asker olarak, ayni heyecanı bütün tazeliğile yaşamaktayım, ürkiyenin talihini selâmet kıb esine çeviren 30 Ağustos gü- Bünün muharebe meydanındaki akşamı ve kanlı gurubu gözleri" min, hi min önüne geliyor. imandan en ileri saf- İa onbirinci fırka karargâhm- dadır, Muharebeyi uzaktan ida- re ediyor, Top ve tüfek sesleri ufukları devamlı bir uğultu için de bırakıyor. Türk askeri neşe ve heyecan içinde çarpışıyor. Güneşin batmasına bir saat kal- mış. meydan muharebesinin ta lihini karanlıklara brrakimak, düşmanm zulmetten istifadesi- De meydan vermek duğru olur mu idi? Askerlik şeh'atığikdün- yada en iyi bilen” Gey eğiğini verdi: “Süngü hâcelmine"göğil- sin?” İki dakika sonra & fark İc İ On sene evvel Dumlupmar- da kopan kıyamet, hatırasmın bütün tazeliğini muhafaza edi- yor. Herkesin gözünde ve bey- | ninde bu mahşeri ranı canlılığı, 30 Ağustos dn dar yakın bir maziye getiriyor. | Bu. on'seneye ric'i bir nazarla, baktığımız vakit bu kadar kıagi bir zaman içinde asırlarımefileii değetirmeyeceği meiizzasa Bir, manzara ilâ kay Nan di milltim Bir beşi o senö vardır? Maziye köksal | ka sonrâ da bütün batlağ'yüngü una Güne- $in son ışıkları Tüpk Sskerinin süngülerini, rhuhareke nı ile yaptı tiği bazırlı nın tabii bir eticesi olarak alı- Yordu. Başkumandan Zaten bütün bu safhaları, hattâ lâarruzdan birkaç gün evvel bi- le bize tafsilitile anlatmamış miyaı? Garp cephesinin sevimli ku- Mmandanı İsmet Paşa mutadı olan neşe, vekar, tevazu ve 80- #ukkanlılığile ordularının hare ini yakından takip ediyor, sanki Lausanne'da sulh müza- ine memur olan Hariciye Vekili ve Başmurahhas |! ya mücadele içim hak iddi- Asi için, zemin ve imkân hazır- İryordu. Galiba 31 Ağustos akşamı €vin damı üstünde kurulan bü- Yük Federe. Gazi, Fevzi, İs- Met Paşalar, büyük zaferin üç büyük rülnü, etraflarında diğer kumandanlar, erkân harpler, am Şimdi. Jandarma U- pPpum Kumandanı olan mümtaz pazandanlarımızdan Kâzım girdi. Yanında esir iki düşman fırkası ku- Mandanı vardı, Bunları Başku- içandana takdim etti, Gazi bun y rı oturttu, Karşı tarafın vazi- Tini anlamak için bir çok su- sordu, Kendilerini teselli Sti. Esir kamandanlardan biri devri temelinden gelen meydan muharebesi, mil- | lete yalnız İzmirin değilememi, Türk devletinin, “Tagi yet ve harsının AĞİR Her milletin iiide bir ço ferler vardgi” Fakat Başku- andanlık (Şfiharebesi kadar, | yalnız bir miletin değil, dünya Gia ddiratına müessir ol. daha biğka bir meydan arebesi gösterilemez. Bu SR dünya? sulhüne des- sele siasik kudrettö bir millet İyaritmıştır ve | öğretmiştir hü "Türk istiklâlini Wölây kolağ'Ver | mere kil istiklâli içinde de bü | tün dilli» örrleli olacak bir sulh diağrudur. 30 Ağllıtosu gülene gibi kı- sa bir zaman içipide takip eden İ büyük hamlelerden'sanradır ki, İ Türk milleti keyğillenliğini bul #öleya), du ve bundaji'sğire öe ancak İatanbull daye ee a bugu yapilâğak merası İYeşilköyde de İstanbulun yeni iki tayyaresine ad konacak Dün konferansı dinleyen bir kısım #alebe mektepten Bugün büyük zaferin onuncu | yıldönümü ve ayni zamanda Tay- yare bayramıdır. Bu iki bayramın tesidi için, memleketin her tara- fında olduğu gibi, İstanbulda da büyük tezahürat ve merasim ya-| pılacaktır. sabah saat onda şehrin muhtelif semtlerinde mek- tep talebesi toplanarak kendileri" ne büyük Zafer ve | istiklâlimiz hakkında mühim (konferanslar çıkarken verilmiştir. Konferansları Kolordu tarafından intihap edilen zabitler vermişlerdir. Bugün bütün devsiri resmiye İ kapalıdır. Her taraf bayraklarla tezyin edilecek, gece yer yer fe- ner alayları yapılacak, müsamere ler verilecektir. Bu akşam radyo- da 30 ağustos zafer hakkında kon (Devamı 6 ıncı sahifede) kendi benliğinde alacağı kuvvet Je daha çök şeyler başaracak: Bİ Villeti bugünlere yüksek My edeni âlemde kendisine Mİ zu mevkii veren bü- YANIM xe karsı minnet ve ŞüİGENEM - ne kadar deri v6 hudiiN$ a». yeni Türk devleti» nin. SBE Türk cümhuriyetinin ebeğiliğinelini kemiklerile ku- | rediğinlarile yoğuran aziz ş€ | J4ti$Pin mübarek bâtıraları da #iplerimizde o kuvvetle yerleş | ey Ruhları şâd ol- sun WE 30 Ağustos Baş- Rumandan muharebesi- nin safahatı hakkında ss- keri muharririmizin ya- zısını dördüncü sahife- mizde okuyunuz. Keriman Ece Yarın geliyor 300 kişilik bir heyeti ? tarafından istikbal edilecek Dünya güzellik kraliçesi Ke- riman Halis H. yarın Paristen şeh rimize vâsıl olacaktır. & Keriman H. sabah saat 11 de Sirkeciye vü, sl seken olacaktır. Dün Keriman Hanımın evine müracaat ettik. Kraliçeden, o Parlsten | hareketine dair evine hiç bir haber gelmemiş tir. Fakat kraliçenin yarm İstan. bula avdeti çok kuvvetle beklen. mektedir . İstikbal için bir program hazır lanmıştır. 300 kişilik muhtelif mü. eset mümesillerinden bir he, yet kraliçeyi resmen istikbal ede- cektir. Keriman H. buraya gelin. 2 2 Belediye reisini ziyaret edecek Burhan Cahit, Yunus Nadi Beyler Dün karar verildi, ceza ıskat edildi Yunus Nadi beyin Burhan Cahit bey aleyhine ikame ettiği hakarete | imiz neşriyat davası hakkında üçün- cü ceza mahkemesi dün kararını ver miştir . “Geçen muhakeme celsesinde Na- di beyin vekili tahfifi ceza için sebep olmadığını söylemiş ve Burhan Ca- hit beyden 10 bin İira tazminat alın (Devamı 6 ıncı sahifede) | fir cenapları'demişlerdir ki: | kago Tribün gazetesinin. Paris Reisicümhur Hz. dün kaplıcadahi köşklerin- de meşgul olmuşlardır. Bu haber nerden çıktı? İogiliz setiri de malâmatı olmadığını söylüyor İngiliz Kralı $ inci George | tarafından Gazi Hazretlerine dizbağı nişanının vim dair Londradan gelen haberi dün kaydetmiş ve şehrimizde | buna dair malümat mevcutol- | madığını bildirmiştik. Dün'de bu haberi teyit edecek mahiyet te malümet alınamamıştır. İn- giliz sefiri Sir George Clerk Ce naplarına bilvasıta “vaki - olan mürâcaatımızda — sefirin kejfi- yetten haberdar olmadığını öğ- rendik. Teyit etmediğine göre, tekzip edip etmeyeceği hakkın- daki sualimize cevap olarak se- Hiç malümatım olmayan bir şeyi nasıl tekzip edebilirim? Diğer taraftan haberin nasıl şüyu bulduğu hakkında alınan melümatâ göre, bu havadis yal nız Pariste münteşir Şikago Tribün gazetesinde intişar et- miştir, Halbuki bu gazete, İn- giliz gazetesi değildir. Şikago şehrinde neşredilmekte olan Şi- te Amerika seyyahları için neş- rettiği bir gazetedir. Heihalde şu muhakkaktır ki bu haber İngiliz gâzetelerinde nöşredilmediği gibi; gerek şeh- rimizde ve gerek Ankara ve Ya “ovada bulunan hükümet erkâ- nın da malümatı yoktur, Petrol, benzin | İ Tetkikaı İhtikâr ke Komi raporunu Çar. | şambaya verecek | Petrol ve benzinin gayri- fabli terefâünü tetkik e- den Vilâyetteki komisyon HR g3 ri tabii surette dolayı bazı A EM vilâyet teki ihtikârı tetkik komisyonu- na verildiğini, bu kumpanyala- rın isimlerile. birlikte yazmış- tık, Vilâyetteki komisyon dün mektupçu Osman Beyin riyase tinde toplanarak tetkikata baş- lamıştır. Komisyon bazı hususatı tica ret odasmdan sormuştur. Cevap geldikten sonra, komisyon, çar şamba günü raporunu yazarak müddeiumumiliğe tevdi edecek tir. İ paşalığa terfi edil Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriya t ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Askeri terfi listesinin metnini neşrediyoruz Terfi eden erkân, ümera ve zabitlerimize bugün resmen tebligat yapılacaktır Terfi edenlerin isimleri Mirlivalığa terfi eden humandanlarımızdan Zihni Paşa Ordu terfi listeleri tasdiki âliye iktiran etmiştir; bugün terfi e- den erkân, ümera ve zabitana mensup oldukları Kumandan- lıklar tarafından resmen tebliğ ve tepşir edilecektir. Ankara muhabirimiz terfi e- denlerin listesini berveçhlafi bil diriyor. Terfi edem erkân; ümera ve sabitanımızı biz de tebrik ede- iz. ANKARA, 29 (Mi keri terfi âli tesdike eyi aynen bildiriyorum. kolocdn kuzular Sez bei dan vekili miralay Hüseyin Avni, ikinci kolordu 11 inci fırka kuman dan vekili miralay Ahmet Adil, İzmir müstahkem mevki topçu ku mandanı miralay Mehmet Zihni, Sekizinci kolordu on birinci fırka kumandan vekili miralay | İlyas, beşinci kolordu beşinci fırka liva kumandanı miralay Salih, birinci ordu sıhhiye'mütehassısı miralay Hüseyin Avni, Sıhhat işleri dairesi reisi miralay Ali Reşit, dokuzun- ca kalola özüni firka Tiva ku iralay Abdi, birinci ko m altıncı fırka kumandanı Mı danı (Sabık deniz müsteşarı) Meh arbiye dairesi reisi mua vini Hayrullah, levazım işleri rei- si muavini Mehmet Refet Beyler işlerdir. Erkânı harbiye miralaylığma terfi eden Kaymakam Beyler şun- Cenuptaki teşkilâtı ini ükler um lardır; Mehmet Cemal (Manisa), Ri- fat (Yenimahalle), Ziya (Prevw- ze), Nuri (Preveze), Emin (Kara hisar), Remzi (Toygı (Manastır), Suphi o ÇEr Rıza (Elâziz), Adil (zi , Arif (istanbul), Sadık (Eyüpsultan), Mehmet Rasim (Edirne) Beyler, Erkânı harp binbaşılığına terfi edenler: Behçet Mustafa paşa, Mehmet Adapazarı. Fethi Şehremini, Nuri Fatih, Ra- gı Erzincan, İzzet Harpat, Na im Harput, Refi Adana, Nuri Hırkai serif, Kemal İstanbul B. ler, Piyade kaymakamlığına: İhsan Yusufpaşa, Sadri Akâ Asaf Vefa, Emin Kasımpaşa Süleyman Yere- batan, B. ler. Cemil Kozan, O Abdürrazzak Gemlik, Nazım Bursa, Asım Div- rek, Cemal Urfa, (o Sadettin Of, Sükrü Tokat, İbrahim Canakkale, Faik Bağlarbaşı, İsmail Halkı Sı. vas, Hamdi Erzincan, Lütfü Fatih, Cemil Diyarbekir, Abdurrahman İstanbul, Sait Sıvas İbrahim Sul k- Miralâylıktan terfi eden mayin ve torpito kuman- danı Mehmet Ali Paşa Dimetoka, Sü leyman Eskihamam, Nazif Üskü. dar Fehmi Beşiktaş, Kemal Aşık- paşa. Mustafa Cihangir, Necmi Eski- şehir, Rıza Ünki Ömer Şemsi Rıza Koska, Salih Karaca Ahmet, Tevfik Konya, Hakkı Harbut, A- rif Niğde, Mazhar İstanbul, Mu- (Devamı $ inci sehifede) gümrük değişiyor um'müdürünün muhtelif işlere dair beyanatı Gümrükler umum müdürü Cemil stanbulbul Baş- müddet dola- yisile tedevi için geldim. Mamafi va zifeme ait mesaille meşgul olmakta SARE 5 inci sahifede: Hangi yanlışı tashih edelim? 6 ıncı sahifede: Eytam, mütekait ve eramilin maaş günleri yım, 1 Eyilden itibaren tatbikine baş- lnnacak olan yeni şekil için ki gümrüklerde de icap “a terti. bat alınmıştır.” Cemil Bey baş muayene memurla rı arasında tebeddülât glial yınları hakkında da demiştir ki: 2 Bap imeayona ve kanyona Zan ında tebeddülât yapıla- | tam şekilde inakcanını bulmuş ad- Muharririmizin gümrük kapıların da yeni tebeddülât yapılıp yapılmı- yacağı süaline cevaben Cemil Bey gu cevabı vermiştir: cer Barmen se daki muhafaza rik ll dahilde ve ke gayri müsalttir. Bunları müsait bir şekilde ve hudut üzerinde tesis et- mek için tetkikat yazi. Yakın da karara raptedilecektir. | İstanbul | da bulunduğum müddet zarfında bil le tetkik edeceğim. Paket işleri bu- günkü şeklile kontenjanla tezad teş- kil etmektedir. Her halde buna bir sara bulunacaktır.”